Lokal DNS server i containerlösning

Permalänk
Medlem

Lokal DNS server i containerlösning

Hej!
Labbat en hel del med containrar och VMs.. börjar få lite väl många IP adresser att stansa i webbläsaren kan man säga! Kör Proxmox för att managera VMs och Rancher för containers idag.

Tänkte då om det finns någon (gärna enkel med GUI & webbaserad) lokal DNS server lösning som man kan peka lokala domännamn mot LAN IP adresser. Hade tänkt att ställa in som alternativ DNS server i routern.
t.ex.

Filserver.local istället för 192.168.0.250
Printer.local istället för 192.168.0.249

I förlängningen vore det också schysst att kunna ha domännamn hos t.ex. Cloudflare och lägga upp på detta vis:
www.mincoolablog.se ska t.ex. peka mot min dns server som skickar den till prod.mincoolablog.local

Ja ni vet säkert exakt

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Har du ingen qnap eller synology i garderoben?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Har du ingen qnap eller synology i garderoben?

Nope, men hade kunnat sätta upp en Xpenology VM.. Men det känns lite overkill bara för DNS funktionen.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Ja du vill ju slippa en pryl till helst.
Är det bara din dator så hade jag personligen ändrat host filen

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Hej!
Labbat en hel del med containrar och VMs.. börjar få lite väl många IP adresser att stansa i webbläsaren kan man säga! Kör Proxmox för att managera VMs och Rancher för containers idag.

Tänkte då om det finns någon (gärna enkel med GUI & webbaserad) lokal DNS server lösning som man kan peka lokala domännamn mot LAN IP adresser. Hade tänkt att ställa in som alternativ DNS server i routern.
t.ex.

Filserver.local istället för 192.168.0.250
Printer.local istället för 192.168.0.249

I förlängningen vore det också schysst att kunna ha domännamn hos t.ex. Cloudflare och lägga upp på detta vis:
www.mincoolablog.se ska t.ex. peka mot min dns server som skickar den till prod.mincoolablog.local

Ja ni vet säkert exakt

Går inte detta att göra i te.x pi-hole?
Då får du reklamblockering på köpet

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Går inte detta att göra i te.x pi-hole?
Då får du reklamblockering på köpet

Hmm låter intressant..
Har pi-hole fullfjädrad DNS eller är det en nedbantad enkel? Tänkte ifall man står i framtida behov att ändra saker och ändå behöver ta till kommandoraden... Hittar inte så mycket om pi-hole DNS på nätet nämligen

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

De flesta lite vettigare hemma-routrar brukar registrera alla DHCP-klienter i den lokala DNSen, så prova om inte server.lan eller server.local funkar.

Permalänk
Medlem

Jag har det där som du pratar om fast med OPNsense. En bättre brandvägg sköter dina DNS-anrop lokalt. Min OPNsense heter te.x opnsense.home (192.168.X.XXX).

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Hmm låter intressant..
Har pi-hole fullfjädrad DNS eller är det en nedbantad enkel? Tänkte ifall man står i framtida behov att ändra saker och ändå behöver ta till kommandoraden... Hittar inte så mycket om pi-hole DNS på nätet nämligen

Det är en full fungerande DNS fungerar klockrent och enkel att navigera i men självfallet kan du köra kommandoraden, installera pi-hole på en ubuntu server te.x så får du en liten och enkelt DNS som blockerar reklam

Jag har ca 20 enheter på den och den drar ca 700mb ram.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

Du skulle kunna sätta upp en enkel DNS-server med exempelvis BIND. Finns även färdiga containers som du kan använda, typ https://github.com/sameersbn/docker-bind.

Personligen kör jag en Windows-DNS kopplad till AD hemma, men det är antagligen lite overkill för de flesta. Gillar man Windows Server är det dock väldigt enkelt att slänga upp.

Om du sen tar steget att fixa en egen domän så kan jag rekommendera att köra någon form av proxy-lösning för åtkomst av diverse webbservrar. Kör personligen den här: https://hub.docker.com/r/linuxserver/letsencrypt/ med inbyggt stöd för LetsEncrypt, funkar utmärkt!

Permalänk
Medlem

Du måste ha din DNS som primär. Skulle satt upp en enkel bind server i Linux. Det är bara en textfil som mappar namnen till IP. Så länge man bara kör vanliga a-record är det inte krångligt

Skickades från m.sweclockers.com