Permalänk
Medlem

Undertext mkv filer Samsung Smart TV?

Ibland när jag ska kolla filmer i mkv format via min hårddisk till Samsung Smart TV så får jag ej fram undertexter, ibland finns den inställningen via menyn men allt som oftast inte alls.

Det verkar inte vara någon skillnad om jag har en .srt undertext fil eller om filmen i sig redan är kodad med undertexter (spelar jag upp den i datorn via VLC högerklickar jag bara och väljer, men går ej att göra vid TVn).

Har googlat lite på problemet men svårt att hitta aktuell information, en del hävdar dock att mvk format och Samsung inte går bra ihop, men filmerna i sig brukar i regel gå att spela upp. Om någon har en idé eller tips att testa så är jag tacksam.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mutumba: Ingen hjälp med din TV. Men frågan är inte ny utan har förekommit så länge som TV-apparaterna haft någon form av mediaspelare, så en 10-15 år eller så. Och dessa fungerar bara så bra som TV-tillverkaren orkar och vill bry sig. Vilken är lite si och så.

Lös därför problemet på det sätt du redan löst det. Det vill säga spela upp filmerna via en källa du vet fungerar. Vilket kan vara en HTPC med nämnda VLC eller annan typ av fristående mediaspelare. Finns en del förslag (minst sagt) i den här tråden.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1494555-hur-osmart-ar-...

Har du en gång löst det på rätt ställe behöver du därför aldrig fundera på hur nästa TV fungerar i samma situation. Biffen är redan bankad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Mutumba: Ingen hjälp med din TV. Men frågan är inte ny utan har förekommit så länge som TV-apparaterna haft någon form av mediaspelare, så en 10-15 år eller så. Och dessa fungerar bara så bra som TV-tillverkaren orkar och vill bry sig. Vilken är lite si och så.

Lös därför problemet på det sätt du redan löst det. Det vill säga spela upp filmerna via en källa du vet fungerar. Vilket kan vara en HTPC med nämnda VLC eller annan typ av fristående mediaspelare. Finns en del förslag (minst sagt) i den här tråden.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1494555-hur-osmart-ar-...

Har du en gång löst det på rätt ställe behöver du därför aldrig fundera på hur nästa TV fungerar i samma situation. Biffen är redan bankad.

Tack för snabbt (och bra!) svar. Ja, det känns lite slappt helt enkelt även om det kanske inte är en prioriterad fråga för en TV tillverkare som kanske har en massa annat att fundera på.

Mitt problem med det är att jag inte har en HTPC utan har en desktop dator i annat rum. Ska kolla in tråden du länkade till, verkar vara matig. Det perfekta enligt mig hade varit om VLC hade en app som jag kunde hämta ned till TVn, men det är väl önsketänkande :).

Permalänk
Medlem

@Mutumba: Ifall du inte löser det via Plex på datorn och tv:n har appstödet, så kan du alltid peta in en chromecast ifall du inte vill lägga ner någon tusing på en "riktig" HTPC, du kommer fortfarande att behöva ha någonting som spelar upp mediat men det är trevligare att pyssla med än att ha Samsungs avlysssningtjänster uppkopplade mot nätverket. Google vet redan allt om dig:P

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

@Mutumba:
Jag tror att Plex kan vara en bra lösning för dig. Du skapar en server (Plex media server) på din burk med alla filmer osv du vill kunna spela upp på tvn, antar att din smart-tv är såpass ny att Plex appen finns till den?

Med Plex streamar du alltså dina filmer från din burk direkt till tvn, undertexter osv fungerar klockrent.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk

Jag vet att Samsungs inbyggda mediaspelare i mina föräldrars Samsung Smart-TV endast kan läsa undertexter som ligger vid sidan om, dvs "film.mkv" och "film.srt". Är de kodade i filen förstår TVn ej att den ska läsa dem. Jag kollar ofta på film med dem när jag är hemma och är det något som ej finns på BluRay så kanske den ibland kan råka finnas på en hårddisk, och för att få undertexter måste jag då ladda ned dem och ge dem samma namn som filmen i sig.

Visa signatur

Insert funny joke here