Skrivet av Thiras:
Om jag inte har fel så skulle man kunna ha högre texturupplösningar t.ex., om det fanns mer minne på grafikkorten. Sen är det ju dagens spel som 8gb räcker gott och väl till - vem vet vad som kommer inom de närmsta åren?
Som sagt, artikeln är från 2015, och inget har ändrats vad jag kan se idag heller. Som sagt, 8GB räcker mer än väl för dagens kort, och 12GB är "värsting" nivå, där du som sagt kan köra högre texturer.
Och problemet är som sagt... mer VRAM gör inte magiskt mer prestanda i GPUn. Så 8GB kommer räcka väl, hela vägen till GPUn i den inte längre orkar driva spelen.
Sen har du nästa problem... bandbredd. Om du har RAM idag som är långsamt, kan du inte mata in och ut enorma mängder texturer utan att får prestandaproblem ändå. Så 8GB snabbt, vs 12GB långsamt, vinner 8GB till du desperat måste ha 8.1GB VRAM iaf, sen beror det på hur flaskningen sker.
Detta är Nvidias problem idag. Mycket RAM, men ingen bandbredd. Så det fungerar kanon som cache, men mindre bra som "äkta VRAM, där allt används", precis som det gör idag.
Skrivet av anon56869:
Jadu, den dagen du maxar minnet på GPUen så är det kört.
8gb VRAM måste ses som ett absolut minimum för ett SLI/crossfire system med en 4k skärm.
Nja... enda du gör är att lägga samma saker på båda kortens VRAM. Det som gör 8GB "minimum" är för att du sällan kör SLI/CF i 1080p eller 1440, utan vi pratar 4-8k med så bra kvalité du kan, och då håller jag med att du iaf vill ha över 6GB (enligt graferna som visats).
Men snälla... hypa inte. Nvidias 710 4GB GPU blir inte bättre för du har mer VRAM. Spelen kommer inte automatiskt sluta fungera för du saknar VRAM. Du kan köra 1060 3GB på saker som normalt vill ha 4GB, och samma med 970 3,5GB. Det är bara att du lägger cachad data i RAM istället.
För bästa prestanda, så självklart vill du har allt i VRAM, med plats för cache också, så mer är inte fel på så sätt. Men så länge spelet får plats i VRAM, får du inte magiskt fler FPS för att du har 2x mer VRAM. Men priset på minnet... dubbleras.
Så jag tror än att en mellanväg med ca 8GB för high-end kort, och 12GB för entusiastkort är mer än nog för rätt många år framöver. 16GB är beräkningskort eller liknande, och lär inte dyka upp på spelmarknaden förrän efter 2020 skulle jag tro (om ens mer än i nish produkt ens då).
Ta tex gamla 290X som idag med sina 4GB VRAM faktiskt klarar av även moderna spel rätt bra i 1080p, trots att dessa kort lanserades runt jul 2013. Vi pratar 4 år gamla kort, som än idag klarar av vad de en gång gjorde. Och dessa är inte körda än idag... tom går att köra 1440p på dem, där GPUn (inte VRAM) är största flasken faktiskt.
Problemet är om tittar man på tex 290X vs 390X vs 980Ti vs 1070 vs 1080 ti tex, när det gäller minnesbandbredd, ser man ca 320GB/s 290X, 384GB/s på 390X, 336GB/s på 980Ti, 256GB/s 1070 och 484GB/s 1080Ti.
Jämför det med minnesmängden... 4GB vs 6GB vs 8GB vs 12GB, så får du GB/s per GB VRAM:
290X = 80, 390X = 48, 980Ti = 56, 1070 = 32, 1080Ti = 40,3 (du får en typ av jämförelse hur mycket data kortet kan skyffla in/ut med mängden VRAM)
Nu har Nvidia minneskompression i sina kort vs 290/390 (nyare AMD har det också), men du ser ändå väldigt tydligt varför tom ett 1080Ti inte kan använda sitt VRAM fullt ut till annat än Cache. Att lagra texturer, och inte jobba mot 100%. (Detta är ju tex varför cryptomining är sämre på dessa kort oftast) Och inte heller 390X 8GB vinner vidare mycket över 290X 4GB, pga 290X enorma bandbredd sett till mängden.
Så det du mer troligen slår i med SLI/CF är just minnesbandbredden som flaskar, inte mängden i sig (så länge du har 6-8GB iaf). Du kan kompensera en del av det genom att ha större cache, vilket gör att du inte behöver läsa in så mycket, men det blir mindre effektivt i längden och gör att du sitter med massor med VRAM, du inte kan använda.
Och exakt detta är vad Nvidia gjort i sin 10-serie... de har gjort en stor mängd VRAM, som ska kompensera för låg bandbredd. Därför vill du hellre ha mer bandbredd, än ännu mer "cache" plats, om du vill ha mer prestanda.