SK Hynix släpper GDDR6-minne för nästa generations grafikkort

Permalänk
Melding Plague

SK Hynix släpper GDDR6-minne för nästa generations grafikkort

Inför en ännu icke känd generation av grafikkort följer SK Hynix i Samsungs fotspår och gör sitt GDDR6-minne tillgängligt för tillverkare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fick GDDR upp farten när HBM kom? Känns som tveksamt och dyrt alternativ även 2018 (om än praktiskt i vissa lösningar som t.ex. Kaby Lake eller kompakta grafikkort).

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Hade behövt ett sånt där högpresterande minne, kommer ju knappt ihåg vad jag gjorde i helgen...

Permalänk
Medlem

Jaja, minnen är ju trevligt, men ge oss nyheter om korten de kommer sitta på snart!

(Riktat mot Nvidia och AMD såklart, inte Sweclockers)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Hade behövt ett sånt där högpresterande minne, kommer ju knappt ihåg vad jag gjorde i helgen...

Jag läste din kommentar och tänkte:

- Ha ha ha, han minns inte vad han gjorde i helgen. Kul där! Vänta... Vad gjorde jag i helgen?

Permalänk
Medlem

hoppas nästa gen grafikkort blir skitbilliga och jättebra. trött på dyr hårdvara! ...yes ramminnen, jag tittar på dig också. och ssd... och alla andra jävla komponenter.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Såvida inte Samsung också har 1GB-kretsar så kommer de snarare ha en nackdel mot Hynix. 384-bits konfigurationer skulle innebära 24GB. 1GB-kretsar passar mycket större del av marknaden.

EDIT: Inte för att det är det minsta svårt för Samsung att ta fram 1GB-kretsar när de väl fått till 2GB-kretsar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pi:

hoppas nästa gen grafikkort blir skitbilliga och jättebra. trött på dyr hårdvara! ...yes ramminnen, jag tittar på dig också. och ssd... och alla andra jävla komponenter.

Hoppas kan man, men jag tror inte hårdvaran blir billigare då telefoner och miners är i samma kategori numera som PC-hårdvara.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Timings tack. då det var deras problem på gddr5

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

hoppas nästa gen grafikkort blir skitbilliga och jättebra. trött på dyr hårdvara! ...yes ramminnen, jag tittar på dig också. och ssd... och alla andra jävla komponenter.

Vore najs men lär aldrig hända.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Såvida inte Samsung också har 1GB-kretsar så kommer de snarare ha en nackdel mot Hynix. 384-bits konfigurationer skulle innebära 24GB. 1GB-kretsar passar mycket större del av marknaden.

EDIT: Inte för att det är det minsta svårt för Samsung att ta fram 1GB-kretsar när de väl fått till 2GB-kretsar.

Varför är mer minne på samma krets en nackdel? Finns det något som heter för mycket minne?

Dubbelt upp med mängden minne, 80% upp med prestandan.

Tar man 1080ti med 11gb ram och 484 GB/s och sedan tänker sig en uppföljare med 16gb ram och 576 GB/s 256bit bus vilket motsvarar nuvarande HBM2 minnen, så ser jag inga direkta problem där? Men hade ju såklart inte klagat om uppföljaren till 1080ti istället får 22gb ram och 864 GB/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Varför är mer minne på samma krets en nackdel? Finns det något som heter för mycket minne?

Dubbelt upp med mängden minne, 80% upp med prestandan.

Tar man 1080ti med 11gb ram och 484 GB/s och sedan tänker sig en uppföljare med 16gb ram och 576 GB/s 256bit bus vilket motsvarar nuvarande HBM2 minnen, så ser jag inga direkta problem där? Men hade ju såklart inte klagat om uppföljaren till 1080ti istället får 22gb ram och 864 GB/s.

Marknadsanpassning. Man vill inte bara slänga på onödigt mycket dyrt minne och samtidigt minskq marginalerna.
Det är klart. Billigre kort klarar ju sig med smalar bussar med GDDR6 men det äter upp en del av fördelarna.

Permalänk
Medlem

Om AMD fortsätter med andra generationen HBM2 och kör med 4096-bitars buss igen som med FuryX, så kan vi se fram emot omkring 1228,8 GB/s i minneshastighet. I praktiken för spel vet jag inte hur mycket detta gör men för compute gör det en hel del. Har för mig att Etherium mining är begränsad av minneshastigheten så om det kommer ett sådant kort så köper väl alla miners dem igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Fick GDDR upp farten när HBM kom? Känns som tveksamt och dyrt alternativ även 2018 (om än praktiskt i vissa lösningar som t.ex. Kaby Lake eller kompakta grafikkort).

HBM3 ska dock vara billigare designat, så det borde kunna konkurrera bättre, samt det kan (i teorin) få 512GB/s ur en enda kapsel av 8GB VRAM, så 16GB med 2 slår även "nästa gen 384-bit buss" om detta blir som planerat.

GDDR6 är dock bra som alternativ, helt klart. För enklare kort behöver inte så enorm minnesbandbredd eller kapacitet.

Skrivet av Aleshi:

Såvida inte Samsung också har 1GB-kretsar så kommer de snarare ha en nackdel mot Hynix. 384-bits konfigurationer skulle innebära 24GB. 1GB-kretsar passar mycket större del av marknaden.

EDIT: Inte för att det är det minsta svårt för Samsung att ta fram 1GB-kretsar när de väl fått till 2GB-kretsar.

Tror snarare det är en klar fördel. För du kan lätt göra billigare design, med mindre buss. Säg 128-bit buss med 18 Gbps skulle ge 8GB VRAM med 4 moduler, men ändå hela 288GB/s bandbredd, vilket om du tittar på tex RX 580 eller GTX 1070, är mer bandbredd, till lägre kostnad och värme (både med spänningen och med halva bussen). Så det är en Win-Win situation med bandbredd, 8GB VRAM och kostnad.

Och 192-bit kan då enkelt sättas in i bättre kort med ca 434GB bandbredd och 12GB, vilket är typ vad du redan har med GTX 1080 eller Vega 56. Det är utan tvekan, bättre med större chip, när du ha dem så pass snabba som Samsung lyckats få dem.

Det som är meningslöst är 10-12GBps med 1.35V om inte priset är vääääldigt lågt. För det kostar en hel del med större buss på kortet + fler kapslar = större kort.

Skrivet av anon56869:

Varför är mer minne på samma krets en nackdel? Finns det något som heter för mycket minne?

Dubbelt upp med mängden minne, 80% upp med prestandan.

Tar man 1080ti med 11gb ram och 484 GB/s och sedan tänker sig en uppföljare med 16gb ram och 576 GB/s 256bit bus vilket motsvarar nuvarande HBM2 minnen, så ser jag inga direkta problem där? Men hade ju såklart inte klagat om uppföljaren till 1080ti istället får 22gb ram och 864 GB/s.

Det kan vara en nackdel, om prestandan inte hänger med, vilket finns risk att NVidia gör. De älskar att tajta kostnaden på minnesbandbredden till absolut max, även om det gimpar kortet, och 1070 är ett ex på detta.

Med det sagt, jag håller med att då de är på 18Gbps, så är det helt klart värt det. 2GB krets med 16Gbps är mer eller mindre rakt av halvering av antal kretsar vs DDR5 1GB 8Gbps kretsar, med samma prestanda och mängd.

Skrivet av Aleshi:

Marknadsanpassning. Man vill inte bara slänga på onödigt mycket dyrt minne och samtidigt minskq marginalerna.
Det är klart. Billigre kort klarar ju sig med smalar bussar med GDDR6 men det äter upp en del av fördelarna.

Det är som sagt väldigt enorm skillnad mellan GDDR5 och GDDR6 prestanda, vilket gör att smala bussar är helt okej. Sen personligen, ja jag vill också se värsting bandbredd... helt klart, men dyr buss kostar mycket den med. Kan du halvera antalet kretsar som behövs, och ändå få samma prestanda och mängd... är det "perfekt halvering".

Skrivet av HappyPie:

Om AMD fortsätter med andra generationen HBM2 och kör med 4096-bitars buss igen som med FuryX, så kan vi se fram emot omkring 1228,8 GB/s i minneshastighet. I praktiken för spel vet jag inte hur mycket detta gör men för compute gör det en hel del. Har för mig att Etherium mining är begränsad av minneshastigheten så om det kommer ett sådant kort så köper väl alla miners dem igen

Problemet är då att de kommer behöva sätta 16GB VRAM, vilket... är lite overkill för spelare. Mellanvägen skulle väl vara 3072-bit buss och 12GB (3 kretsar), som bör ge lite fördelar i båda sidor. För ren beräkning är mer och snabbt VRAM en klar fördel, men både NVidia och AMD har beräkningskort för detta, så de tjänar mer på att sälja dessa till sånt.

Beror väl på hur AMD tänker. Om de väljer att satsa på miners som marknad, lär de göra något sånt. Men vill de ta sig in bland spelarna igen, så behöver de snarare gimpa denna bandbredd.

Permalänk
Inaktiv

@Paddanx:

På vilket vis är 16gb overkill på nästa generations high end kort?

Permalänk
Medlem

Luktar Volta för konsumenter inom kort... GDC i mars? Hoppas på det. Vill byta ut mitt 970...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

@Paddanx:

På vilket vis är 16gb overkill på nästa generations high end kort?

För även med 8-12GB, använder du inte detta ens i 4k upplösning, i Ultra, med AA (som trots allt är totalt onödigt vid den upplösningen).
https://www.tweaktown.com/tweakipedia/90/much-vram-need-1080p...

Redan vid 8GB är det mesta cache, även med 4k upplösning. Som mest ser du BF4 tex tar närmare 7,5GB vid 8k. Vi måste upp i 8k+ med för att ens ha en chans att maxa 12GB behov, vilket ingen GPU orkar med idag ändå, i spelbar FPS. GTAV kräver ca 6,4GB vid 4k + AA, vilket ändå är ca 55% av vad det Titan kort 12GB har...

Så 8-12GB är mer än nog, även i värsting kort, då du lär begränsas av GPU kraften, eller minnesbandbredden innan du begränsas av mängden VRAM ett spel behöver idag.

Sen om de lyckas göra en värsting GPU som klarar 8k+ @ 60+, så ja.. då kan det vara till nytta. Tills dess... totalt bortkastat.

Och om du tittar på lägre upplösningar, är 4-6GB mer än nog också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

För även med 8-12GB, använder du inte detta ens i 4k upplösning, i Ultra, med AA (som trots allt är totalt onödigt vid den upplösningen).
https://www.tweaktown.com/tweakipedia/90/much-vram-need-1080p...

Redan vid 8GB är det mesta cache, även med 4k upplösning. Som mest ser du BF4 tex tar närmare 7,5GB vid 8k. Vi måste upp i 8k+ med för att ens ha en chans att maxa 12GB behov, vilket ingen GPU orkar med idag ändå, i spelbar FPS. GTAV kräver ca 6,4GB vid 4k + AA, vilket ändå är ca 55% av vad det Titan kort 12GB har...

Så 8-12GB är mer än nog, även i värsting kort, då du lär begränsas av GPU kraften, eller minnesbandbredden innan du begränsas av mängden VRAM ett spel behöver idag.

Sen om de lyckas göra en värsting GPU som klarar 8k+ @ 60+, så ja.. då kan det vara till nytta. Tills dess... totalt bortkastat.

Och om du tittar på lägre upplösningar, är 4-6GB mer än nog också.

Om jag inte har fel så skulle man kunna ha högre texturupplösningar t.ex., om det fanns mer minne på grafikkorten. Sen är det ju dagens spel som 8gb räcker gott och väl till - vem vet vad som kommer inom de närmsta åren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vore najs men lär aldrig hända.

Skickades från m.sweclockers.com

Det tror jag. Trenden att hårdvara för ex 1 år sen var betydligt billigare än det är idag är inte normal. Gammal teknik ska inte bli dyrare.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

För även med 8-12GB, använder du inte detta ens i 4k upplösning, i Ultra, med AA (som trots allt är totalt onödigt vid den upplösningen).
https://www.tweaktown.com/tweakipedia/90/much-vram-need-1080p...

Redan vid 8GB är det mesta cache, även med 4k upplösning. Som mest ser du BF4 tex tar närmare 7,5GB vid 8k. Vi måste upp i 8k+ med för att ens ha en chans att maxa 12GB behov, vilket ingen GPU orkar med idag ändå, i spelbar FPS. GTAV kräver ca 6,4GB vid 4k + AA, vilket ändå är ca 55% av vad det Titan kort 12GB har...

Så 8-12GB är mer än nog, även i värsting kort, då du lär begränsas av GPU kraften, eller minnesbandbredden innan du begränsas av mängden VRAM ett spel behöver idag.

Sen om de lyckas göra en värsting GPU som klarar 8k+ @ 60+, så ja.. då kan det vara till nytta. Tills dess... totalt bortkastat.

Och om du tittar på lägre upplösningar, är 4-6GB mer än nog också.

Jadu, den dagen du maxar minnet på GPUen så är det kört.

8gb VRAM måste ses som ett absolut minimum för ett SLI/crossfire system med en 4k skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thiras:

Om jag inte har fel så skulle man kunna ha högre texturupplösningar t.ex., om det fanns mer minne på grafikkorten. Sen är det ju dagens spel som 8gb räcker gott och väl till - vem vet vad som kommer inom de närmsta åren?

Som sagt, artikeln är från 2015, och inget har ändrats vad jag kan se idag heller. Som sagt, 8GB räcker mer än väl för dagens kort, och 12GB är "värsting" nivå, där du som sagt kan köra högre texturer.

Och problemet är som sagt... mer VRAM gör inte magiskt mer prestanda i GPUn. Så 8GB kommer räcka väl, hela vägen till GPUn i den inte längre orkar driva spelen.

Sen har du nästa problem... bandbredd. Om du har RAM idag som är långsamt, kan du inte mata in och ut enorma mängder texturer utan att får prestandaproblem ändå. Så 8GB snabbt, vs 12GB långsamt, vinner 8GB till du desperat måste ha 8.1GB VRAM iaf, sen beror det på hur flaskningen sker.

Detta är Nvidias problem idag. Mycket RAM, men ingen bandbredd. Så det fungerar kanon som cache, men mindre bra som "äkta VRAM, där allt används", precis som det gör idag.

Skrivet av anon56869:

Jadu, den dagen du maxar minnet på GPUen så är det kört.

8gb VRAM måste ses som ett absolut minimum för ett SLI/crossfire system med en 4k skärm.

Nja... enda du gör är att lägga samma saker på båda kortens VRAM. Det som gör 8GB "minimum" är för att du sällan kör SLI/CF i 1080p eller 1440, utan vi pratar 4-8k med så bra kvalité du kan, och då håller jag med att du iaf vill ha över 6GB (enligt graferna som visats).

Men snälla... hypa inte. Nvidias 710 4GB GPU blir inte bättre för du har mer VRAM. Spelen kommer inte automatiskt sluta fungera för du saknar VRAM. Du kan köra 1060 3GB på saker som normalt vill ha 4GB, och samma med 970 3,5GB. Det är bara att du lägger cachad data i RAM istället.

För bästa prestanda, så självklart vill du har allt i VRAM, med plats för cache också, så mer är inte fel på så sätt. Men så länge spelet får plats i VRAM, får du inte magiskt fler FPS för att du har 2x mer VRAM. Men priset på minnet... dubbleras.

Så jag tror än att en mellanväg med ca 8GB för high-end kort, och 12GB för entusiastkort är mer än nog för rätt många år framöver. 16GB är beräkningskort eller liknande, och lär inte dyka upp på spelmarknaden förrän efter 2020 skulle jag tro (om ens mer än i nish produkt ens då).

Ta tex gamla 290X som idag med sina 4GB VRAM faktiskt klarar av även moderna spel rätt bra i 1080p, trots att dessa kort lanserades runt jul 2013. Vi pratar 4 år gamla kort, som än idag klarar av vad de en gång gjorde. Och dessa är inte körda än idag... tom går att köra 1440p på dem, där GPUn (inte VRAM) är största flasken faktiskt.

Problemet är om tittar man på tex 290X vs 390X vs 980Ti vs 1070 vs 1080 ti tex, när det gäller minnesbandbredd, ser man ca 320GB/s 290X, 384GB/s på 390X, 336GB/s på 980Ti, 256GB/s 1070 och 484GB/s 1080Ti.

Jämför det med minnesmängden... 4GB vs 6GB vs 8GB vs 12GB, så får du GB/s per GB VRAM:
290X = 80, 390X = 48, 980Ti = 56, 1070 = 32, 1080Ti = 40,3 (du får en typ av jämförelse hur mycket data kortet kan skyffla in/ut med mängden VRAM)

Nu har Nvidia minneskompression i sina kort vs 290/390 (nyare AMD har det också), men du ser ändå väldigt tydligt varför tom ett 1080Ti inte kan använda sitt VRAM fullt ut till annat än Cache. Att lagra texturer, och inte jobba mot 100%. (Detta är ju tex varför cryptomining är sämre på dessa kort oftast) Och inte heller 390X 8GB vinner vidare mycket över 290X 4GB, pga 290X enorma bandbredd sett till mängden.

Så det du mer troligen slår i med SLI/CF är just minnesbandbredden som flaskar, inte mängden i sig (så länge du har 6-8GB iaf). Du kan kompensera en del av det genom att ha större cache, vilket gör att du inte behöver läsa in så mycket, men det blir mindre effektivt i längden och gör att du sitter med massor med VRAM, du inte kan använda.

Och exakt detta är vad Nvidia gjort i sin 10-serie... de har gjort en stor mängd VRAM, som ska kompensera för låg bandbredd. Därför vill du hellre ha mer bandbredd, än ännu mer "cache" plats, om du vill ha mer prestanda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

För bästa prestanda, så självklart vill du har allt i VRAM, med plats för cache också, så mer är inte fel på så sätt. Men så länge spelet får plats i VRAM, får du inte magiskt fler FPS för att du har 2x mer VRAM. Men priset på minnet... dubbleras.

Fel.

1. Får du inte plats med den datan som behövs i vram så blir det lätt ospelbart.
2. Bara för att dem skapat kretsar som rymmer dubbelt så mycket minne så betyder det inte att man måste ta dubbelt betalt för varje krets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Fel.

1. Får du inte plats med den datan som behövs i vram så blir det lätt ospelbart.
2. Bara för att dem skapat kretsar som rymmer dubbelt så mycket minne så betyder det inte att man måste ta dubbelt betalt för varje krets.

Fel.

1. 1060 3GB kan utan problem spela alla moderna spel, även om RAM används som cache. Nvidia har använt RAM som texturcache i flera år. Det som måste rymmas är exakt den frame du behöver "nu", inte alla texturer för alla frames. Du kan få FPS drops om det inte hinner skifta in/ut dessa, men som sagt, det används, fungerar och är en del av Nvidias design.

Och åter igen... om detta kort kan spela 1440p, i ultra settings, vad i tusan yrar du om att 8GB inte räcker?

GPUn är den flaskande biten... inte VRAM i de flesta spel, för GPUn i 1060 6GB klarar inte 60 fps i 1440p Ultra heller, så du måste ändå sänka detaljnivån, vilket åter lastar av VRAM kravet. Och 1060 3GB har färre Cuda cores, så den får lite lägre GPU kraft också. Sen att 3GB är verkligen minimum, kan jag hålla med. Men som det, du överdriver kraven något fruktansvärt.

Så snälla.. sluta vara så besatt av VRAM. Det går utmärkt att spela på tom 2-3GB VRAM även med de modernaste spelen. Och i dessa fall är det nästan alltid GPUn som är flaskande delen först.

Jag har visat dig (och kan visa fler ex) på att 8GB VRAM är mer än nog för samtliga spel idag, i 4k, även med AA. Har du något att visa motsatsen, eller är det bara varmluft?

2. Om de nu kan köra 128-bit bandbredd med GDDR6 16Gbps istället för 256-bit GDDR5 8Gbps, så handlar det verkligen om dubbla antalet kretsar... inte större, och då dubbla priset. Och med HBM är det verkligen fler kretsar för 4GB är de största de effektivt kan använda idag, och de kör då 2 st av dem i tex Vega.