Väldigt vilsen & ångerfull efter hoppat av gymnasiet för 3 år sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Kört vid 20? Haha nej verkligen inte. Herregud mänska du har hela livet framför dig Började själv plugga (visserligen högskola men ändå) vid 21, tänkte ungefär samma "shit vad kört det är" men sanningen är att inget är "kört" förrän typ ålder 35

Bara att ta dig i kragen och börja plugga upp samtliga ämen på komvux.

Min åsikt är att du ska hoppa av vård&omsorg om du inte tänker jobba med eller studera det. Du gör dig bara en björntjänst att gå något du inte vill, men som du går för "trygghet".

Tss kört vid 35? ^^ Inte alls, det är många som sadlar om eller som bestämmer sig för att sluta jobba på Ica etc och de finns folk som pluggar långt senare.
Utbildning ger möjligheter, oavsett ålder.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@Xenoz: Det är aldrig kört. Jag är 34 år gammal, har vänner som är både äldre och yngre än mig som pluggar på högskola. Den äldsta jag känner som pluggar just nu är 50+. Det är aldrig för sent.

Jag har ingen högre utbildning men jobbar på Arlanda flygplats och tjänar runt 33-35000 kr i månaden och jobbar mindre timmar än en vanlig "Svensson" i snitt per månad.

Allt handlar om var du har för mål och ambitioner i livet. Om du vill tjäna 50-60000+ per månad så ja, då kanske du ska pricka rätt i en högskoleutbildning. Men om du som jag hellre prioriterar ett jobb där man sekunden man slutar kan släppa och glömma jobbet, samt inte har något emot lite fysiskt arbete så finns det många välbetalda jobb där ute som inte kräver ett dyft i utbildning förutom ett körkort eller internutbildningar.

Får jag fråga vad du jobbar som?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ta det lugnt. Söp å knarkade å levde jävel fram till jag var 35+ tills jag insåg att jag inte gjort ett skit i livet. lade ner allt å började om. Har nu fast jobb med bra inkomst, inga skulder m.m. Du är 20 år så du har all tid i världen om du bestämmer dig för att plugga. Kör hårt!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Det jag tycker om att läsa om dig är att det låter som att du är riktigt trött på att ha det som du har det nu och att motivationen ligger däri. Du vill verkligen göra något åt din situation och av ditt liv. Det är riktigt härligt att höra!

Jag blev glad av att läsa att du börjar läsa igen nu till januari! Du är på gång, fan vad bra!! Grymt! Kör hårt och ta ett steg i taget!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Se till att få ett möte med en studievägledare. Börjar man så sent så kan det finnas bättre alternativ än att läsa in en hel gymnasieutbildning. Det viktiga inför ett sådant möte blir för dig att fundera på vad du vill göra när du blir klar. Vill du söka till högskola? Tekniska utbildningar brukar t.ex. ställa krav på att man ska ha läst matte, fysik och kemi. Då blir det viktigt att få in dom kurserna i din studieplan.

Vill även rekommendera att du genast börjar skriva högskoleprovet varje gång det ges tillfälle. Med ett bra resultat där slipper du konkurrera med betyg.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Ta det lugnt. Söp å knarkade å levde jävel fram till jag var 35+ tills jag insåg att jag inte gjort ett skit i livet. lade ner allt å började om. Har nu fast jobb med bra inkomst, inga skulder m.m. Du är 20 år så du har all tid i världen om du bestämmer dig för att plugga. Kör hårt!

Tackar! glad över att du hittade din grej i livet o fick lugn & ro

Skrivet av Specias:

Det jag tycker om att läsa om dig är att det låter som att du är riktigt trött på att ha det som du har det nu och att motivationen ligger däri. Du vill verkligen göra något åt din situation och av ditt liv. Det är riktigt härligt att höra!

Jag blev glad av att läsa att du börjar läsa igen nu till januari! Du är på gång, fan vad bra!! Grymt! Kör hårt och ta ett steg i taget!

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar, uppskattar det enormt! vart ett stort leende efter din kommentar ^^

Skrivet av Ragin Pig:

Se till att få ett möte med en studievägledare. Börjar man så sent så kan det finnas bättre alternativ än att läsa in en hel gymnasieutbildning. Det viktiga inför ett sådant möte blir för dig att fundera på vad du vill göra när du blir klar. Vill du söka till högskola? Tekniska utbildningar brukar t.ex. ställa krav på att man ska ha läst matte, fysik och kemi. Då blir det viktigt att få in dom kurserna i din studieplan.

Vill även rekommendera att du genast börjar skriva högskoleprovet varje gång det ges tillfälle. Med ett bra resultat där slipper du konkurrera med betyg.

Japp absolut! så just nu börjar jag med svenska & engelska och tänker ta de "enklare" ämnerna först, hade nämnligen möte med studievägledare förra veckan och eftersom jag inte har studerat på så länge så fann vi det båda att de är bättre om jag börjar med enklare enskilda kurser

Högskoleprovet är jag lite fundersam på, vet inte riktigt hur det funkar utöver det lilla jag har googlat vilket verkar som ett annan sak man kan söka in på högskoler med ?

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

@Specias: Flygplanslastare som har jobbat 10 år i branschen.

Har de flesta kompetenserna som finns inom yrket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@Specias: Flygplanslastare som har jobbat 10 år i branschen.

Har de flesta kompetenserna som finns inom yrket.

Okey!

Tack för svaret!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

21 år är ju inga problem, på de utbildningar jag gått på högskolan skulle jag säga att åtminstone hälften var närmre 25 när de började. Så om du läser 3 år på komvux nu så är det vid en högst vanlig ålder du börjar högskolan. Dessutom är det många som byter eller läser flera utbildningar på högskolan. Vill du "skynda" dig och ta det på 3 år så går du ut tidigare än många andra.

Skulle snarare se det som att du har en trevlig tid framför dig, studietiden är ju den bästa i ditt liv typ. Sköter man studierna bara så är livet väldigt fritt i övrigt. Min rekommendation är för övrigt att du inte jobbar under studietiden om du haft problem med studierna tidigare, bättre ta att lägga energin på plugget. Antingen stödjer dina föräldrar dig så du kan bo hemma gratis eller så tar du studiemedel. Studiemedel för komvux och högskola är helt separata.

Det där om att man skulle hamna i en "sämre" urvalsgrupp om man läst på komvux stämmer för övrigt inte om man läst typ 1800 poäng på komvux eller nåt i den stilen, då räknas det som att man inte läst upp sina betyg. Så det kommer inte att gälla dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Högskoleprovet är jag lite fundersam på, vet inte riktigt hur det funkar utöver det lilla jag har googlat vilket verkar som ett annan sak man kan söka in på högskoler med ?

Det går till så att man skriver ett prov, det består av olika delprov och tar ca en dag att skriva (kostar några hundralappar). Tillfälle ges två gånger om året om jag minns rätt. Det är ett annorlunda prov där man får ett resultat baserat på hur bra man presterade mot alla andra deltagare och det brukar gå bättre ju fler gånger man skriver det. Det resultatet kan sedan användas för att söka till högskolan med. Det krävs fortfarande att man är behörig för programmet men är det många som söker kan det vara enklare att komma in med högskoleprovet. Det var länge sen för min del men jag tror man kan söka med både betyg och hp resultat och på så sätt vara med i båda urvalsgrupperna, dock inte helt hundra på det.

Det kan självklart variera och ibland kan det krävas höga resultat men jag trasslade själv mycket på komvux efter gymnasiet och hade skitbetyg som inte räckte till mycket när jag var klar där. kunde likväl komma in på utbildningarna jag var intresserad av på dom flesta högskolor tack vare ett resultat strax över medel på högskoleprovet (1,2). Har för mig att mitt år hade det varit tillräckligt för att läsa till civilingenjör i datateknik på både kth och chalmers. Jag valde dock att läsa till högskoleingenjör i linköping och där behövdes bara 0.7 om jag minns rätt.

Jag menar inte att du ska sattsa allt på högskoleprovet och skita i att få bra betyg i kurserna du läser men det skadar ju inte att lägga ens ägg i flera korgar Det låter som du är motiverad, mitt enda andra råd till dig är att du skyr distanskurser som pesten. Ok det kanske funkar för dig men både jag själv och alla jag känner som inte skött skolan ha saknat den disciplin som krävs för att sitta hemma och plugga heltid utan ordentligt lärarstöd, nära datorspel och andra distraktioner. Lycka till

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Tänkte bara flika in i diskussionen. När man använder uttryck som "kört" så funderar jag lite på vad man syftar på. Kört för man passar inte in i mallen som samhället anser? Alltså du är fortfarande ung. Du kommer ha massor med möjligheter. Det enda som du kommer få ångest över i framtiden är saker som inte gjorde dig glad eller fick dig växa. Men det betyder inte att man ska hoppa på varje tillfälle som kommer förbi. Men vi människor har en jävla förmåga att resa oss ur alla problem. Det viktiga är egentligen sin mentala hälsa inte hur många vuxenpoäng eller högskolepoäng man har.

Kan avsluta med att det finns jätte många som inte gått så jätte många år på universitet men ändå klarar sig fint ekonomiskt. Ett tips som jag vill avsluta är, läs på om ekonomi. Börja inte livet med krediter. Skaffa aldrig krediter. De enda två undantagen är när du ska köpa bostad eller om du ska köpa en bil för ditt arbete kräver det. Annars så ska du aldrig konsumera med andras pengar. Det känns jobbigt att leva så i början om man inte är van men efter ett par år så börjar ekonomin bli stadig för man uppskattar stabiliteten bättre och ge de ytterligare ett par år så kommer du anse dig vara rik i jämförelse med dina vänner. Rik kanske ekonomiskt men också känslan att vara skuldfri och kan dra när du vill eller köpa vad du vill är de bästa för må fint mentalt enligt mitt tycke.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itasha:

21 år är ju inga problem, på de utbildningar jag gått på högskolan skulle jag säga att åtminstone hälften var närmre 25 när de började. Så om du läser 3 år på komvux nu så är det vid en högst vanlig ålder du börjar högskolan. Dessutom är det många som byter eller läser flera utbildningar på högskolan. Vill du "skynda" dig och ta det på 3 år så går du ut tidigare än många andra.

Skulle snarare se det som att du har en trevlig tid framför dig, studietiden är ju den bästa i ditt liv typ. Sköter man studierna bara så är livet väldigt fritt i övrigt. Min rekommendation är för övrigt att du inte jobbar under studietiden om du haft problem med studierna tidigare, bättre ta att lägga energin på plugget. Antingen stödjer dina föräldrar dig så du kan bo hemma gratis eller så tar du studiemedel. Studiemedel för komvux och högskola är helt separata.

Det där om att man skulle hamna i en "sämre" urvalsgrupp om man läst på komvux stämmer för övrigt inte om man läst typ 1800 poäng på komvux eller nåt i den stilen, då räknas det som att man inte läst upp sina betyg. Så det kommer inte att gälla dig.

Japp, stöd finns då jag bor hemma och morsan är ok med att jag inte jobbar så länge jag pluggar och det finns en rak plan! tack för det fina inlägget och det sista var bra att veta!

Skrivet av Ragin Pig:

Det går till så att man skriver ett prov, det består av olika delprov och tar ca en dag att skriva (kostar några hundralappar). Tillfälle ges två gånger om året om jag minns rätt. Det är ett annorlunda prov där man får ett resultat baserat på hur bra man presterade mot alla andra deltagare och det brukar gå bättre ju fler gånger man skriver det. Det resultatet kan sedan användas för att söka till högskolan med. Det krävs fortfarande att man är behörig för programmet men är det många som söker kan det vara enklare att komma in med högskoleprovet. Det var länge sen för min del men jag tror man kan söka med både betyg och hp resultat och på så sätt vara med i båda urvalsgrupperna, dock inte helt hundra på det.

Det kan självklart variera och ibland kan det krävas höga resultat men jag trasslade själv mycket på komvux efter gymnasiet och hade skitbetyg som inte räckte till mycket när jag var klar där. kunde likväl komma in på utbildningarna jag var intresserad av på dom flesta högskolor tack vare ett resultat strax över medel på högskoleprovet (1,2). Har för mig att mitt år hade det varit tillräckligt för att läsa till civilingenjör i datateknik på både kth och chalmers. Jag valde dock att läsa till högskoleingenjör i linköping och där behövdes bara 0.7 om jag minns rätt.

Jag menar inte att du ska sattsa allt på högskoleprovet och skita i att få bra betyg i kurserna du läser men det skadar ju inte att lägga ens ägg i flera korgar Det låter som du är motiverad, mitt enda andra råd till dig är att du skyr distanskurser som pesten. Ok det kanske funkar för dig men både jag själv och alla jag känner som inte skött skolan ha saknat den disciplin som krävs för att sitta hemma och plugga heltid utan ordentligt lärarstöd, nära datorspel och andra distraktioner. Lycka till

Oh, tack för förklaringen jag uppskattar det starkt! spel är ute ur ekvationen för mig - så det är ingen oro med men det var prat om det vid komvux och det bestämdes att jag går ditt ett par gånger i veckan bara för att stämma av allt och jag håller uppe med det jag bör göra, jag tror att min motivation skapar en ganska så stark disciplin och i med att jag skyller lite på spel varför jag kom hit i första platsen så avskyr jag nästan spel just nu hehe ^^

Skrivet av radx:

Tänkte bara flika in i diskussionen. När man använder uttryck som "kört" så funderar jag lite på vad man syftar på. Kört för man passar inte in i mallen som samhället anser? Alltså du är fortfarande ung. Du kommer ha massor med möjligheter. Det enda som du kommer få ångest över i framtiden är saker som inte gjorde dig glad eller fick dig växa. Men det betyder inte att man ska hoppa på varje tillfälle som kommer förbi. Men vi människor har en jävla förmåga att resa oss ur alla problem. Det viktiga är egentligen sin mentala hälsa inte hur många vuxenpoäng eller högskolepoäng man har.

Kan avsluta med att det finns jätte många som inte gått så jätte många år på universitet men ändå klarar sig fint ekonomiskt. Ett tips som jag vill avsluta är, läs på om ekonomi. Börja inte livet med krediter. Skaffa aldrig krediter. De enda två undantagen är när du ska köpa bostad eller om du ska köpa en bil för ditt arbete kräver det. Annars så ska du aldrig konsumera med andras pengar. Det känns jobbigt att leva så i början om man inte är van men efter ett par år så börjar ekonomin bli stadig för man uppskattar stabiliteten bättre och ge de ytterligare ett par år så kommer du anse dig vara rik i jämförelse med dina vänner. Rik kanske ekonomiskt men också känslan att vara skuldfri och kan dra när du vill eller köpa vad du vill är de bästa för må fint mentalt enligt mitt tycke.

Oja, krediter finns ingen risk! jag har inte haft pengar på 3 år snart, kanske en femhundring där och här om morsan kände sig glad haha och inte funnits något sug nu när jag har varit på existens minium så länge och har också en person i familjen som har spenderat i princip hela sitt liv att betala av lån hen skaffade i 20 års åldern - så jag är väl medven och morsan är ekonom och har varit väldigt väldigt hård på att lära mig värde om pengar och hur det ska behandlas, så jag förstår helt vart du kommer ifrån men också uppsakttar att du valde att säga det också! oavsett om jag var medveten eller inte.

_________________________

Och en liten updatering på hur det går, jag behöver inte göra uppgifter inom första engelska kursen då de anser att jag är överkvalificierad för de och behöver bara göra några enklare test och det finns prat om att det kanske kommer följa upp med varje engelska kurs så jag kan boka av dom fort och hoppa på andra ämnen snabbare, så det går i rask takt och det är en stor ändring från hur mitt liv var de senaste 3 åren, är lite små nervös och det finns en viss ångest till det hela men i det stora hela är jag glad att det går framåt, det känns som progress oavsett om det sitter en liten sten i magen! men jag antar att det är helt naturligt om man har varit en neet i 3 år och har också på börjat utredning hos psyket och går nu hos en arbetsterapeut så saker går väldigt framåt.

Och ska man halv skryta lite så fick jag göra något "qb" test för se om jag har adhd eller liknande neurologiska sjukdomar (?) och jag krossade testet och fick det sagt till mig att jag var första personen på kliniken som testet själv sa att det inte fanns något chans till adhd samt att jag låg över average reaktionstiden för män som har tagit testet! så det var lite kul att höra

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Du är 20 år, du har hur mycket tid som helst på dig!
Plugga till något du vill jobba med, om du pluggar inom vård och omsorg och absolut vill jobba med det så byt direkt.
Så länge du läser något i rätt riktning så kommer du komma fram dit du vill i slutändan.

Permalänk
Medlem

@Xenoz: Kolla på folkhögskola, du kan läsa in gymnasiet på ett år där.
Gör högskoleprovet också, även om du inte har pluggat så gör det nu för att lära dig hur det funkar etc så går det lättare nästa gång.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

(Har inte läst andra poster)
Annars finns ju möjligheten till Yrkesutbildning via Arbetsförmedlingen. Finns väldigt många yrken där det behövs folk.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Avstängd

Det är bra att studera gymnasiet genom komvux. Det du bör tänka på (tips) är att skriva upp på bra ställe/ställen sista dag att ansöka till kurser. Sista datumet att ansöka är ca 8 veckor innan startdatumen här (annars kan det kännas som att man ofrivilligt skolkar från komvux studierna typ):

Period 1: 10 januari - 12 mars
Period 2: 19 mars - maj 21
Period 3: 28 maj - 30 juli
Period 4: 8 augusti - 9 oktober
Period 5: 15 oktober - 20 december

Därefter ifall du försöker få ihop till en Gymnasieexamen (2400p) så har du en länk med alla kurser du måste ha och kan välja bland här (De varierar beroende på om det är ett samhällsvetenskapsprogram eller ett naturvetenskapsprogram som du har valt. I Naturvetenskapsprogrammet inriktning naturvetenskap får man t.ex. välja kurser för 550p själv. Fast de måste vara från listan.):

Samhällsvetenskapliga programmet: Skolverket Samhällsvetenskapsprogrammet

Naturvetenskapliga programmet: Skolverket Naturvetenskapsprogrammet

Slutligen så måste du ha gjort gymnasiets projektarbete 100p för att få en Gymnasieexamen.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av lingon37:

Du är 20 år, du har hur mycket tid som helst på dig!
Plugga till något du vill jobba med, om du pluggar inom vård och omsorg och absolut vill jobba med det så byt direkt.
Så länge du läser något i rätt riktning så kommer du komma fram dit du vill i slutändan.

Skrivet av PierreB:

@Xenoz: Kolla på folkhögskola, du kan läsa in gymnasiet på ett år där.
Gör högskoleprovet också, även om du inte har pluggat så gör det nu för att lära dig hur det funkar etc så går det lättare nästa gång.

Skrivet av solomon:

(Har inte läst andra poster)
Annars finns ju möjligheten till Yrkesutbildning via Arbetsförmedlingen. Finns väldigt många yrken där det behövs folk.

Skrivet av michael123:

Det är bra att studera gymnasiet genom komvux. Det du bör tänka på (tips) är att skriva upp på bra ställe/ställen sista dag att ansöka till kurser. Sista datumet att ansöka är ca 8 veckor innan startdatumen här (annars kan det kännas som att man ofrivilligt skolkar från komvux studierna typ):

Period 1: 10 januari - 12 mars
Period 2: 19 mars - maj 21
Period 3: 28 maj - 30 juli
Period 4: 8 augusti - 9 oktober
Period 5: 15 oktober - 20 december

Därefter ifall du försöker få ihop till en Gymnasieexamen (2400p) så har du en länk med alla kurser du måste ha och kan välja bland här (De varierar beroende på om det är ett samhällsvetenskapsprogram eller ett naturvetenskapsprogram som du har valt. I Naturvetenskapsprogrammet inriktning naturvetenskap får man t.ex. välja kurser för 550p själv. Fast de måste vara från listan.):

Samhällsvetenskapliga programmet: Skolverket Samhällsvetenskapsprogrammet

Naturvetenskapliga programmet: Skolverket Naturvetenskapsprogrammet

Slutligen så måste du ha gjort gymnasiets projektarbete 100p för att få en Gymnasieexamen.

Oh tack för alla tips, jag la en updatering i min senaste post men som sagt den var på tredje sidan och längst ner så förstår helt om man inte hade lust o läsa allt !:)

"Och en liten updatering på hur det går, jag behöver inte göra uppgifter inom första engelska kursen då de anser att jag är överkvalificierad för de och behöver bara göra några enklare test och det finns prat om att det kanske kommer följa upp med varje engelska kurs så jag kan boka av dom fort och hoppa på andra ämnen snabbare, så det går i rask takt och det är en stor ändring från hur mitt liv var de senaste 3 åren, är lite små nervös och det finns en viss ångest till det hela men i det stora hela är jag glad att det går framåt, det känns som progress oavsett om det sitter en liten sten i magen! men jag antar att det är helt naturligt om man har varit en neet i 3 år och har också på börjat utredning hos psyket och går nu hos en arbetsterapeut så saker går väldigt framåt.

Och ska man halv skryta lite så fick jag göra något "qb" test för se om jag har adhd eller liknande neurologiska sjukdomar (?) och jag krossade testet och fick det sagt till mig att jag var första personen på kliniken som testet själv sa att det inte fanns något chans till adhd samt att jag låg över average reaktionstiden för män som har tagit testet! så det var lite kul att höra "

Så det går riktigt framåt och har enbart den här veckan gjort 3 tester, fjärde idag. så det köttas!

Tack igen dock för alla tips och att ni lägger eran åsikt, det uppskattas verkligen ♥

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Kul att det går framåt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Sen senaste uppdatering kraschade jag hårt tyvärr, har ej hoppat av och eftersom allt jag gjorde i början så ligger jag långt framme i kursen men det vart en riktigt insikt på att jag kommer nog behöva ta tid med det här istället för att tänka att bli klar så fort som möjligt, jag var motiverad & är fortfarande motiverad! ångest är något jag har haft sen ung (crippling anxiety) vet inte vad översättningen skulle bli, tex jag kan räkna på två händer hur många gånger jag har varit ute de senaste 10 åren i sociala interaktioner utanför skolan osv, så varav jag fortfarande är motiverad och kommer absolut plugga så blir det i en redigt saktare takt med förståelse för mig själv, jag har tyvärr en tendens att starta mycket sen krascha, går väldigt upp & ner för mig humör mässigt gällande saker, lite besviken men aja skulle varit realistisk från början.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Sen senaste uppdatering kraschade jag hårt tyvärr, har ej hoppat av och eftersom allt jag gjorde i början så ligger jag långt framme i kursen men det vart en riktigt insikt på att jag kommer nog behöva ta tid med det här istället för att tänka att bli klar så fort som möjligt, jag var motiverad & är fortfarande motiverad! ångest är något jag har haft sen ung (crippling anxiety) vet inte vad översättningen skulle bli, tex jag kan räkna på två händer hur många gånger jag har varit ute de senaste 10 åren i sociala interaktioner utanför skolan osv, så varav jag fortfarande är motiverad och kommer absolut plugga så blir det i en redigt saktare takt med förståelse för mig själv, jag har tyvärr en tendens att starta mycket sen krascha, går väldigt upp & ner för mig humör mässigt gällande saker, lite besviken men aja skulle varit realistisk från början.

Bra! Det här är det viktigaste av allt och det är ett jättestort steg att du insett det! Håll i med skiten. Gör ett schema och håll dig till det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whyzcek:

Bra! Det här är det viktigaste av allt och det är ett jättestort steg att du insett det! Håll i med skiten. Gör ett schema och håll dig till det!

Tack! absolut, fixades igår med läraren igår hur vi ska gå framåt framöver och det ser väldigt mycket mer realistiskt ut och hanterbart för mig.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Vi har en missuppfattning i Sverige där de flesta tror att man är körd utan någon utbildning.

Skulle nog säga att det är tvärtom, 90% av lärarna jobbar endast för att kunna försörja sig själva - dem skiter i din personliga utveckling precis som att dem tunga arbetsgivarna skiter i vad som står på ditt papper. Böckerna och utlärningsmetoderna är extremt utdaterade och är utformade för "one size fits all" – dvs tilltala massan.

Jag blev utesluten från mitt kommunala gymnasium efter 1,5 år pga hög frånvaro, kände helt enkelt att det var lönlöst att gå till lektionerna då man inte lärde sig något värdefullt alls.

En lärare gav mig bland annat G för en uppsats när min polare fick VG (han kopiera mitt) så det talar ju lite för sig själv.

Jag slutförde gymnasiet sedan vid 21 års åldern hos en fristående skola (dock ej fullständiga betyg) men skulle inte säga att det hjälpte mig i arbetslivet precis. Under tiden satt jag hemma på fritiden och nötade digital design och tog mig an olika frilansprojekt som senare ledde till heltidsanställning.

Och för att ge dig perspektiv så tjänar jag över 40 med 3-4 års arbetslivserfarenhet (dessutom ingen studielånsskuld).

TLDR: Bry dig inte om skolan eller utbildning, hitta något du brinner för och jobba hårt för att uppnå dina mål, lära kan man göra sig på internet.

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davitto:

Vi har en missuppfattning i Sverige där de flesta tror att man är körd utan någon utbildning.

Skulle nog säga att det är tvärtom, 90% av lärarna jobbar endast för att kunna försörja sig själva - dem skiter i din personliga utveckling precis som att dem tunga arbetsgivarna skiter i vad som står på ditt papper. Böckerna och utlärningsmetoderna är extremt utdaterade och är utformade för "one size fits all" – dvs tilltala massan.

Jag blev utesluten från mitt kommunala gymnasium efter 1,5 år pga hög frånvaro, kände helt enkelt att det var lönlöst att gå till lektionerna då man inte lärde sig något värdefullt alls.

En lärare gav mig bland annat G för en uppsats när min polare fick VG (han kopiera mitt) så det talar ju lite för sig själv.

Jag slutförde gymnasiet sedan vid 21 års åldern hos en fristående skola (dock ej fullständiga betyg) men skulle inte säga att det hjälpte mig i arbetslivet precis. Under tiden satt jag hemma på fritiden och nötade digital design och tog mig an olika frilansprojekt som senare ledde till heltidsanställning.

Och för att ge dig perspektiv så tjänar jag över 40 med 3-4 års arbetslivserfarenhet (dessutom ingen studielånsskuld).

TLDR: Bry dig inte om skolan eller utbildning, hitta något du brinner för och jobba hårt för att uppnå dina mål, lära kan man göra sig på internet.

Just nu vet jag inte vad som kommer hända men jag vart placerad på en stödvinge i komvux men hjälpte mig inte så mycket ändå, känner jag mig lite skyldig med tanke på alla fina kommentarer jag fick men nu har princip allt gått ner hårt, så min utredning (psyket) har väl blivit lite mer i fokus nu och det finns misstankar om bipolär eller andra former av personlighetsstörningar men tyvärr så har det mer eller mindre gått käpprätt ner i diket med att plugga, hanterar det inte alls och som alla andra gånger så har jag förstört mina rutiner hårt, jag klarade av kursen på nästan två veckor (eng 5) och har bara en uppgift kvar vilket jag inte kan fixa utan har skjutit upp i 3 veckor - kan inte komma över det psykiska och haha ironiskt igen så känns det kört.. är så rädd att jag inte kommer kunna bli en funktionerande medlem i samhället om jag gång på gång kraschar så här. Jag har inte haft någon inkomst sedan jag hoppade av gymnasiet 3 år sedan (var ju csn då så var ju 1450) och var så glad när man fick lite pengar nu igen så det stör mig också om jag inte kan hantera plugget så blir det återigen inga pengar, attans vad tråk de blev. När jag läser tidigare updateringar eller trådstarten så känner jag inte igen mig alls men vid nu 21 årsåldern så verkar högskola omöjligt & med tanke på hur svårt jag bara har med komvux så vet jag inte riktigt vart man ska ta i väget med livet.. sitta hemma dagar ut & in.. vilket liv.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Avstängd

Nu måste inte ett liv innehålla högskola för att räknas. Du kanske ska satsa på någon yrkesinriktat program likt elektriker, bygg eller vård som du tidigare skrev om.
Själv gick jag el-tele elektriker och sen ett år extra med automation. Jobbat som industrielektriker i nästan 15 år och gick sen över till säljaryrket sen snart tio år. Säljer inom samma gebit som min utbildning så det passar mig perfekt.
Ser man lönemässigt så tjänar jag klart över medellön och aldrig haft studielån.

Lycka till och kämpa på, låt motgångar ge dig kraft att ta dig över nästa krön. Sen går det nerför😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu måste inte ett liv innehålla högskola för att räknas. Du kanske ska satsa på någon yrkesinriktat program likt elektriker, bygg eller vård som du tidigare skrev om.
Själv gick jag el-tele elektriker och sen ett år extra med automation. Jobbat som industrielektriker i nästan 15 år och gick sen över till säljaryrket sen snart tio år. Säljer inom samma gebit som min utbildning så det passar mig perfekt.
Ser man lönemässigt så tjänar jag klart över medellön och aldrig haft studielån.

Lycka till och kämpa på, låt motgångar ge dig kraft att ta dig över nästa krön. Sen går det nerför😀

så sant så, tack för inlägget! får se hur de blir med psyket verkar smartast att sortera de först, skulle nog ha gjort de från början.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Som sagt, de framgångrikaste människorna idag har inte gått i högskolan. De hittade något de brann för och satsade allt. Ta det som en inspiration, det är grupptänk att tro att man måste gå i skolan för att lyckas.

Tror du att din framgång i livet kommer att definieras för att du gick den dära extra eng 5 kursen? Jag hoppade av gymnasiet och det går ganska okej för mig.

Alla har olika vägar till framgång, att börja på ”botten” ger dig kontrast och uppskattning för när du når framgång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.