TV-bänk - bygga själv eller slanta upp?

Permalänk
Medlem

TV-bänk - bygga själv eller slanta upp?

Hej allihopa...
Jag har fått för mig att plocka ner TV-skärmen från väggen och använda mig av en flyttbar TV-bänk för allt. Jag har idag en HTPC placerad på golvet under TVn, samt en hylla på väggen för högtalare och DVD och en konsol på väggen för AV-förstärkaren.

Nu till mitt problem:
1. Jag har en hyffsat stor datorlåda (Antec Fusion) och NAD AV-förstärkare som jag behöver få in i bänken
2. Jag har även tänkt mig ha plats för högtalarna (1 center och två bokhyllehögtalare) utan att störa skärmen

Jag har sökt överallt på nätet efter bänkar eller mediamöbler som klarar av mina inte helt orimliga krav, men kommer inte upp med någonting. Jag hittade en DIY-lösning på IKEA's Metod (köksskåp för montage ovanför kyl/frys) som kan vara en lösning.
Jag har redan bara för att, börjat rita på en egen konstruktion att bygga, men detta är nu mitt sista hopp...

Vad har ni alla för lösning till era HTPC och TV?
Är det något som byggt själv, hittat nån svindyr leverantör med exakt det man sökt eller någonting däremellan - tar jag tacksamt emot tips.

För er som byggt själva: vad har ni använt för material? MDF, spånskiva eller vadå?
Om jag kommer tvingas att bygga själv så kommer jag troligen att göra en byggblog här. Det som är mitt problem med att bygga själv är att när det kommer till snickra, trä och sånt så är min hand en tumme kort.

Permalänk
Medlem

Bygga själv är ju klart roligare, och man kan ju använda delar från IKEA för att få färdiga lådor/skåp om man vill göra det lätt för sig.

Beror på vad du har för stilkrav på bänken. Men något i stil med den i videon nedan skulle kunna fungera, är inte så svårt att göra själv och du kan ju alltid anpassa efter dina behov.
https://www.youtube.com/watch?v=agB-C6fpp24

Permalänk
Medlem

tackar

@loefet: grymt tips... kollar lite videos

Permalänk
Medlem

Kör själv med en bänk byggd av överskåp för kyl och frys från Ikea Faktum (deras gamla kök), inspiration från denna tråd. Min bänk är dock byggd med högre skåp än i tråden, tror den är ca 65 cm hög med bänkskiva och låga hjul under. Satte hjul istället för ben då den är så låg under att den måste dras fram för den årliga dammsugningen...

Har fyra 60-skåp i bredd, den är alltså 240 cm bred. Rymmer hur mycket som helst, surrond-förstärkare, Xbox 360 och One S, PS3, Wii, HTPC, skrivare, spelkontroller, laddare för batterier osv... Rena drömmen. Kan försöka skaka fram någon bild om så önskas.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk

Var inte längesen jag var i din situation..
Var först inne på o snickra ihop något eget då jag ville ha en snygg praktisk lösning men ändå få lite höjd på bänken då jag köpt en ny OLED och ville gärna inte att ungarna skulle komma upp i kladda på den.
Samtidigt har man HTPC, Xbox, Digitalbox & Router står där inne så man vill gärna ha lite luftflöde

De tv bänkar frugan tyckte såg OK ut var alldeles för låga. Hittade man någon bra så kosta den ca 5.000kr och det vägrar jag lägga på en tv möbel.
Kunde inte fästa TVn på väggen pga flytt inom snar framtid och nytapetserade väggar i hyresrätt.

Tillslut hittade jag en tv möbel på blocket som ser ut ungefär som denna https://res.cloudinary.com/stylight/image/upload/e_trim/t_web...
(kostade 5000kr ny men fynda på blocket för 800kr)
Den har inga ben men ser väldigt bra ut så jag reglade undersidan och satte dit 30cm långa rostfria ben.
Hela baksidan är öppen så det är bara slida upp dörren vid mer intensiv användning

Lycka till

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Du får gärna dela med dig lite av mått och stil du är ute efter så blir det lättare att tippsa.
Vad menar du med flyttbar? hjul? eller bara att den ska vara lätt att ta med när du flyttar?

Själv köpte jag ett par bänkskivor i billigaste gran, på med lite bets och lack och sen stapla på lecablock.

Permalänk
Medlem

Köpte IKEA Bestå stomme, satte dörrar på, lite hyllplan i samt moddar in datorn i en skåpssektion. Infällda galler fram- och baktill med fläktar osv.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Jag använder också IKEA Bestå och en köks-skiva ovanpå, billigt och snyggt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

fler tips o bilder?

många bra och intressanta lösningar.
tyvärr så funkar inte IKEAs Bestå för mig då djupet på datorlådan är dryga 45 cm med kablarna inräknade... då får man såga upp mer i bakkant än man kanske skulle önska (jag kan men är rädd att min händighet inte räcker till ett snyggt jobb som min fru kan acceptera)

men jag gillar IKEA-idéen och även det videoklipp med plywood som länkats ovan.

hade gärna sett hur ni med IKEA-lösningar gjort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

Du får gärna dela med dig lite av mått och stil du är ute efter så blir det lättare att tippsa.
Vad menar du med flyttbar? hjul? eller bara att den ska vara lätt att ta med när du flyttar?

Själv köpte jag ett par bänkskivor i billigaste gran, på med lite bets och lack och sen stapla på lecablock.

https://i.imgur.com/GJ8I4VK.jpg

Är nyfiken, har du limmat brädorna eller skruvat?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Fick inspiration från nätet att man använder ett par plankor som ser ut enl. länken nedan för att göra hyllplan av. Man får såklart hyvla till dem och ta bort bark etc. men tanken är att skivan är så "naturlig" som möjlig.
Dock så har jag inte tänkte ut riktigt vad man kan ha för ben som ser snyggt ut ihop med detta. Har funderat på järnrör och beslag som dessa: https://www.banggood.com/sv/Wholesale-Flange-c-6013.html

https://www.yourvismawebsite.com/holmeja-byggshop-1/nyheter

Permalänk
Medlem

Köpte denna : https://www.furniturebox.se/inomhus/forvaring/tv-bankar/bari-...

Har förstärkaren i mitten (har inte monterat mittenhyllan som syns på bilden) Sedan rymmer man dator antingen i vänstra dörren eller högra. Ingen superkvalitet på den men tycker den funkar bra och ser bra ut också!

Problemet är väl centern möjligtvis, jag har tvn på väggen så centern har jag placerat på tv-bänken bara.

Prisvärd skulle jag säga

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Gammal tråd, blev det något bygge?

TV-bänk är nästan fascinerande hur helt omöjligt det är att hitta en vettig om man vill ha förstärkare och sånt i den. Skulle man hitta något som klarar höjden och ser någorlunda ut så funkar garanterat inte djupet osv.

Och kom hem med en tv-bänk från Chili för massa år sen som hade vettiga mått, däremot hade den heltäckande baksida, inga hål för kablar någonstans. Funderande på om de drev med mig, man är ju såklart sugen på att börja med att såga och borra i sin nya möbel för grundläggande funktion...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."