Permalänk

Fråga om energi som blir till värme

Halloj, glömt bort min gamla accounts namn, så gjorde en ny.

Varit med här ett tag och för många år sen kom det upp en tråd gällandes om hurvida energi i datorn blir till värme.

Har nu slagit vad med min lillebror, där jag påstår att om jag har min dator med xxx grafikkort som drar 300watt är det samma sak som om han skulle använda sig av en element med fläkt på 300w för att värma upp en liten area.

Stämmer detta, eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk

All energi omvandlas i slutändan till termisk energi (värme), du har rätt.

Visa signatur

Argaste

Permalänk

@kvarnen12:

Hittade nu tråden, men vill inte bumpa den så citar ett inlägg här istället utav mrqaffe som jag vet är en mycket respekterad medlem. Han skriver

"All energi i datorn och i alla andra prylar som inte har med atomenergiprocesser att göra blir till värme nånstans, däremot kan man diskutera var omvandlingen mellan olika energityper sker, alla energi stannar ju inte i datorlådan och omvandlas där, en del blir rörelser som ljud och "utblås" en del strålar ut som elektriska fält men det mesta värmer trots allt upp luften som transporteras ut ur lådan.
Men det kan bli kärnreaktioner på mikroskopisk nivå i en dator, ämnen sönderfaller naturligt och kosmisk strålning och liknande får partiklar att ombildas, men det är på en så låg nivå att det är försumbart för andra än partikelfysiker.

Det är bara att skaffa en väldigt bra våg och kolla om massan ändras på datorn och tillämpa relativitetsteorin.
Som en jämförelse med nått som verkligen omvandlar materia till energi så kan man ta reaktorn i ett hangarfartyg, de omvandlar ungefär 2 gram atombränsle per år, det är därför de "tankas" efter 30-35 år och de drar ganska mycket mera energi än en pc, så en ev viktförändring på en pc är oerhört liten "

Förstår inte vartenda ord han skriver, men någon som vet ifall det bekräftar "min" teori?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvarnen12:

Halloj, glömt bort min gamla accounts namn, så gjorde en ny.

Varit med här ett tag och för många år sen kom det upp en tråd gällandes om hurvida energi i datorn blir till värme.

Har nu slagit vad med min lillebror, där jag påstår att om jag har min dator med xxx grafikkort som drar 300watt är det samma sak som om han skulle använda sig av en element med fläkt på 300w för att värma upp en liten area.

Stämmer detta, eller är jag helt ute och cyklar?

Med liten area gissar jag att du menar tex ett litet kontor - och inte ett datorchassi. Kanske är det så på pappret, men i verkligheten lär ju värmefläkten upplevas betydligt mer uppvärmande.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk

@Zache_:

Tack för era svar, han kollar VÄLDIGT surt på mig nu då vi tagit ett stort bet!

Menar på pappret, du tänker på att fläkten upplevs varmare för att den sprider värmen bättre?

Har ni något som helst tips hur jag kan "bevisa" detta för honom? Kan ta kontakt med professorer om så krävs, för bettet är över 10k KR.

All hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem

Du har helt rätt. All energi din dator förbrukar blir i slutändan till värme. Inte nödvändigtvis inne i lådan, fläktarna och andra komponenter producerar ljud som förflyttar en del av energin utanför lådan, denna energi absorberas av andra material där den blir till värme.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk

@jocke91:

Grymt!!

Du råkar inte sitta på någon KTH liknande utbildning som jag kan använda som källa, då han nu säger att "random forummedlemmar inte räknas"...

Permalänk
Medlem

TJa, en hänvisning till termodynamikens första huvudsats borde ju räcka.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvarnen12:

@jocke91:

Grymt!!

Du råkar inte sitta på någon KTH liknande utbildning som jag kan använda som källa, då han nu säger att "random forummedlemmar inte räknas"...

Här finns en liknande tråd på Reddit om du vill ha mera material: https://www.reddit.com/r/askscience/comments/3pya3b/does_all_...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvarnen12:

@jocke91:

Grymt!!

Du råkar inte sitta på någon KTH liknande utbildning som jag kan använda som källa, då han nu säger att "random forummedlemmar inte räknas"...

Mitt tips är att ni båda växer upp.

All energi omvandlas i slutändan till termisk energi, alltså värme. Finns på Wikipedia om både Värme och Termisk energi, samt Termodynamik.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvarnen12:

Halloj, glömt bort min gamla accounts namn, så gjorde en ny.

Varit med här ett tag och för många år sen kom det upp en tråd gällandes om hurvida energi i datorn blir till värme.

Har nu slagit vad med min lillebror, där jag påstår att om jag har min dator med xxx grafikkort som drar 300watt är det samma sak som om han skulle använda sig av en element med fläkt på 300w för att värma upp en liten area.

Stämmer detta, eller är jag helt ute och cyklar?

Både ja och nej.

Ja, enligt naturlagar så omvandlas all energi förr eller senare till värme. Det är dock inte 100% applicerbart i ert fall.

Om man ska tala "vardagsspråk" så nej. Det kommer inte vara samma värmemängd som du som människa känner i den lilla arean som om du hade haft ett grafikkort på. Elementet med fläkten kommer att omvandla mer energi till värme än vad grafikkortet kommer göra, där en del energi försvinner till t.ex ljud.

Dvs. ni kommer inte "känna" samma värme om ni står bredvid ett element som ett grafikkort på 300W. Däremot avger båda samma energimängd, som i slutändan slutar upp i värme.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv

@kvarnen12

Jag har KTH liknande utbildning, fast från LTH. Kan säga att det skulle vara helt befängt att energin tar vägen någon annanstans än som värme. Bara ta på datorn, är den varm? ja!

Datorn åker inte sin väg, den flyttar heller inte något någon tungt OCH den är varm, JA det är värme.

EXPERIMENT
Det är ju inte helt enkelt att jämföra, men ni kan ju ställa datorn i en garderob, låta den jobba lite, därefter mäta temperaturen.
Sen kan ni göra om "experimentet" fast med ett element som drar lika mycket effekt. Det kommer bli exakt samma resultat.

Vill du bevisa att du har rätt är detta vad du kan göra.

Här kan ni läsa mer https://electronics.stackexchange.com/questions/86922/how-muc...

Jag vet inte hur man kan förklara det bättre om han inte vill förstå. Det skulle vara som att han inte håller med om att 4 är större än 2...

Permalänk

Finns det en LED på grafikkortet? I så fall kommer en bråkdel av ljusenergin den avger att smita ut genom ditt fönster och sedan ut i rymden där den kan färdas för evigt utan att nånsin omvandlas till värmeenergi. Ett 300W värmeelement är därmed lite mer effektivt än ett 300W grafikkort

Permalänk
Medlem

@kvarnen12: Jag är civilingenjör i Maskinteknik med inriktning på energisystem och miljöteknik (Linköpings tekniska högskola) om det duger som källa (jobbar inte med energi dock, men minns väl det mesta sen jag tog examen för några år sedan), och håller med dig mer eller mindre fullständigt. Mitt examensarbete var att skriva ett värmeoptimeringsprogram för komplexa virkestorksmodeller.

Du har rätt. Datorn är nästintill ett element vad gäller värmeproduktion. Den kan dock inte jämställas med ett i funktion, då ett element både är optimerat för värmeavledning med sin konvektionskonstruktion (som en kylfläns) samt är placerad för bäst effektivitet, vanligen under fönster. Skulle du bygga chassit som en fläns och ställa datorn under fönstret dock, så skulle skillnaden vara liten.

Du kan jämföra diskussionen med en bil med förbränningsmotor i rörelse, och svaret skulle ändå bli förvillande lika. I första hand så skapas värme i cylindrarna vid antändning, expansionen som driver kolven är en bieffekt av detta. Överallt i motorn sker friktion, och all friktion skapar värme.
Skulle du köra bilen i en vakuumtunnel och på något omöjligt vis lyckas undvika all friktion samt inte ha några nivåskillnader, så skulle bilen dra noll energi för konstant hastighet. Det som kräver bränsle är att accelerera samt motverka friktion i rörliga delar samt mot mark och luft.
En dator har få rörliga delar, så tänk dig för enkelhetens skull att den inte har några, en passivt kyld dator utan fläktar och ingen mekanisk disk etc: all energi (>99,9%) in kommer att omvandlas till värme. Det finns en teoretisk lägst energimängd även för datahantering som jag inte hittar en källa på just nu, men den försvinnande liten i sammanhanget.

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk

Tack för alla svaren, han börjar bli alltmer övertygad än inte 100% än.

Han kom med en ganska bra tes, om man lägger in ett element som drar 100w i en kubikmeters kartong vs en fläkt UTAN VÄRMARE på 100w som snurrar, skulle det bli lika varmt där inne efter säg 12timmar?

Permalänk
Medlem

Ganska svårt att förklara, men jag gör ett pedagogiskt försök.

"Energin lyder under den så kallade energiprincipen. Enligt denna fysiska lag kan energi varken skapas (produceras) eller förintas; den kan bara omvandlas."

Olika energiformer. De överstrykna är sådant som vi kan sålla bort, man kan tycka att t ex. elektrisk energi borde vara med, men tänk på att du inte kontinuerligt laddar upp en dator under tiden du använder den.

  • Elastisk energi

  • Elektrisk energi

  • Statisk energi

  • Kemisk energi

  • Kärnenergi

  • Lägesenergi

  • Magnetisk energi

  • Mekanisk energi

  • Potentiell energi

  • Rörelseenergi

  • Strålningsenergi

  • Termisk energi

  • Elektromagnetisk strålning

Det som blir kvar är således mekanisk energi (som är rörelseenergi och potentiell energi), rörelseenergi och termisk energi (samt elektromagnetisk strålning). Rörelseenergi omvandlas till värme genom friktion antingen i luft eller i t ex. lager. Termisk energi är just värme. Elektromagnetisk strålning är främst ljus som kan färdas iväg (antingen synligt eller infrarött ljus).

Detta gör att all energi i en dator kommer att omvandlas till värme. Även ljus blir värme om det inte tar sig ut ur rummet.

Du kan läsa mer om energi på t ex. wikipedia:
Energi (Wikipedia)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvarnen12:

Tack för alla svaren, han börjar bli alltmer övertygad än inte 100% än.

Han kom med en ganska bra tes, om man lägger in ett element som drar 100w i en kubikmeters kartong vs en fläkt UTAN VÄRMARE på 100w som snurrar, skulle det bli lika varmt där inne efter säg 12timmar?

En kartong är inte ett bra exempel då kartongen knappast är tät och en fläkt på 100w skulle antagligen press ut luft ur kartongen och skapa en rätt kraftig ventilation som potentiellt sänker temperaturen i kartongen baserat på temperaturen utanför kartongen.

Dock om "lådan" är 100% lufttät så borde temperaturen bli den samma då all energin till sist blir till värme. (Utom möjligtvis den lilla andel ljud som kanske läcker ut ur lådan och inte blir till värme förrän den helt blir stoppad.)

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvarnen12:

Han kom med en ganska bra tes, om man lägger in ett element som drar 100w i en kubikmeters kartong vs en fläkt UTAN VÄRMARE på 100w som snurrar, skulle det bli lika varmt där inne efter säg 12timmar?

Akta er så ni inte bränner ned kåken nu. Experimentet fungerar nog bra, men 1 kubikmeter lär gå bra snabbt att värma upp högt, är nog bättre att testa i ett litet rum. Tänk då också på att ha samma förutsättningar (samma temp i rummen bredvid, samma mängd ventilation och temp på inluft, etc).

Annars, som många andra skriver har du har rätt, en väldigt liten del av energin blir ljud/ljus från fläktar och lampor på enheterna, men det blir i sin tur också värme kort därefter.

Civilingenjör, Teknisk Fysik

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Nu var det ett tag sen jag läste upp på ämnet men om jag kommer ihåg rätt omvandlas typ 99,9% (eller var det 99,7%?) av energin som går till CPU/GPU till värme, själva kalkyleringarna är bara en restprodukt. Ungefär som med en gammal glödlampa där ~91% av elen gick till värmeutveckling och ljuset bara var en restprodukt.

Permalänk
Medlem

All energi omvandlas i slutändan till värme. ->men<- i fallet av datorn så producerar ju inte grafikkorten 300 watt värme från de 300 watt'en ström. utan fäktar snurrar vilket är rörelseenergi m.m

men denna rörelseenergi kommer i sin tur bli värme från friktion, samma med ljud. så allt blir i slutändan värme, även om det inte är direkt ström->värme.

Du får använda mig som källa om du vill. Vill ni kan ni kontakta mig på matkag@kth.se

https://en.wikipedia.org/wiki/First_law_of_thermodynamics

https://en.wikipedia.org/wiki/Heat_death_of_the_universe

https://en.wikipedia.org/wiki/Energy

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvarnen12:

@kvarnen12:

Hittade nu tråden, men vill inte bumpa den så citar ett inlägg här istället utav mrqaffe som jag vet är en mycket respekterad medlem. Han skriver

"All energi i datorn och i alla andra prylar som inte har med atomenergiprocesser att göra blir till värme nånstans, däremot kan man diskutera var omvandlingen mellan olika energityper sker, alla energi stannar ju inte i datorlådan och omvandlas där, en del blir rörelser som ljud och "utblås" en del strålar ut som elektriska fält men det mesta värmer trots allt upp luften som transporteras ut ur lådan.
Men det kan bli kärnreaktioner på mikroskopisk nivå i en dator, ämnen sönderfaller naturligt och kosmisk strålning och liknande får partiklar att ombildas, men det är på en så låg nivå att det är försumbart för andra än partikelfysiker.

Det är bara att skaffa en väldigt bra våg och kolla om massan ändras på datorn och tillämpa relativitetsteorin.
Som en jämförelse med nått som verkligen omvandlar materia till energi så kan man ta reaktorn i ett hangarfartyg, de omvandlar ungefär 2 gram atombränsle per år, det är därför de "tankas" efter 30-35 år och de drar ganska mycket mera energi än en pc, så en ev viktförändring på en pc är oerhört liten "

Förstår inte vartenda ord han skriver, men någon som vet ifall det bekräftar "min" teori?

Fast om gränssnittet är ett rum där datorn står så blir ju även fläktarnas rörelseenergi till värme till slut?

Skickades från m.sweclockers.com