Unifi controller kan inte se Ubiquity AP

Permalänk

Unifi controller kan inte se Ubiquity AP

Hej !
Har nu fått Telia Öppen fiber installerat som fungerar OK med deras Telia WiFI router Plus V3.
Jag ämnar ersättta dess WiFi med en Unifi AP Lite från Ubiquity som placeras på lämpligt ställe mitt i huset.
Jag har anslutet AP:n till en Netgear Switch GS108 som är ansluten till Telias router. Till denna switch är även den dator där jag installerat Unifi controller ver 5.6.26 ansluten. Jag har Chrome som webbläsare och Windows 10.
Då jag startat Controllern och Chrome visas i dess adressfält "Inte säker https://localhost:8443".
Jag går vidare via "Avancerat" i webbläsaren så jag kan komma till Controllerns inloggningssida och starta den efter inloggning.
Då jag klickar på Device visas inga enheter där.

Hur kan jag komma vidare och upptäcka APn och få den konfigurerad ?

Permalänk
Inaktiv

Borde räcka med att hålla inne reset-knappen tills AP:n börjar blinka.

Annars kan du göra det manuelt genom att SSH:a in i AP:n och säga åt den att använda din controller. https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/204909754-UniFi-Devic...

Permalänk

Hej !
Har SSH:enligt referenslänken och även HW-resetat APn med resultatet att APn nu syns i Controllern men den är Disconnected. Denna mod försöker jag nu komma ur. Alla tips mottas med tacksamhet.

Permalänk
Avstängd

Har du kört en set-inform på APn när du var inne via SSH?

Får du ut någon output från accesspunkten?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade problem med Windows-brandväggen när jag skulle sätta upp min AC-Lite. Testa att stänga av den temporärt.

Permalänk

Stängde av Windowsbrandväggen och voila! AP dök upp i controllern och kunde hanteras !
Mycket tacksam för tipsen !

Permalänk
Medlem

det finns ju en bra lista på ubnt.com som säger vilka portar som controllern vill ha öppna i windowsbrandväggen

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon37058:

Borde räcka med att hålla inne reset-knappen tills AP:n börjar blinka.

Annars kan du göra det manuelt genom att SSH:a in i AP:n och säga åt den att använda din controller. https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/204909754-UniFi-Devic...

Ja kapar tråden lite - Hur gör du detta då?

Jag har laddat ner programmet Putty som det föreslås på en följdsida på den sida som du länkade till.

När man startar programmet Putty så frågar den ju efter en IP-Adress. Hur kan ja gå in i Unifi AP (AC Pro) med en IP-Adress då den inte får någon från routern (har jag loggat in på routern via google chrome så står det att AP är connected (48V PoE)

Installationen av routern gick hur bra som helst, men själva AP bara strular och strular. Installerar jag AP till min gamla router (Asus RT-AC66U) så funkar de direkt (från samma dator, med samma controller mjukvara osv installerad).

Ja blir tokig på sådana här krångliga installationsförfaranden - varför kan AP inte bara upptäckas och installeras direkt i webgränssnittet till routern liksom, patetiskt dåligt i mitt tycke.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att startar jag Unifi device detection programmet hittar den ingen device.

AP är återställd genom resetknappen på baksidan (lyser vitt på framsidan)

Har senaste firmware i routern, senaste controller installerad, windows defender avaktiverad (windows 10 pro)

Får inte rätt på det alls...

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

@Ralle_81:
48v ?
Trodde man bara kunde köra 24v via deras egna standard.

*edit*
Aha AC Pro har 48v. Mer än jag visste

Permalänk
Medlem

För skojs skull kopplade ja tillbaka min gamla Asus RT-AC66U, satte in AP via PoE injektorn i routern. Kopplade samma dator som jag tidigare testat att få ordning på AP - och nu när jag startar Unifi Wizard så hittar den accesspunkten direkt.

Vad kan vara fel? Ligger det i routern? (har testat med PoE injektorn också med ubiquiti routern men ingen skillnad - måste vara något annat problem)

Skall tillägga att ja faktiskt hade på windows brandväggen nu och det fungerade ändå.

Någon som kan tänkas ha en lösning?

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

Om man har konfiguerat AP en gång - kan jag bara flytta den till en annan router o så skall den funka?

I Edgerouter PoE körde ja basic wizard och har kablarna enligt följande:

Eth0 - WAN (telia fiber)
Eth1 - denna dator (laptop) - kopplad via kabel
Eth2 - annan stationär dator
Eth3 - netgear gigabit switch (med TV, receiver och mediaspelare inkopplad)
Eth4 - AP AC PRO (som inte fungerar som den skall).

Asus routern ger IP genom DHCP precis som standard och då funkar AP utan problem. Edgeroutern ger det inte när jag nu kopplat in den konfiguerade AP (som tidigare var kopplad till ASUS routern) i EdgeRoutern.

Vad kan nu tänkas vara fel?

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

Efter några timmars slit så har jag löst det.

Återställde alla enheter, router o AP AC PRO.

Körde guiden WAN+2LAN2 med bryggade portar (bara 1 LAN).
Eth0 - internet (telia fiber)
Eth 1 - stationär pc
Eth 2 - switch med massa annat
Eth 3 - ledig
Eth 4 - AC Pro AP

Lyckades till slut få unifi programmet att se min AP (fråga mig inte hur) o kunde "adopt" den till nuvarande controllern.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

Har du bara en Unifi ap?

Installera då appen Unifi på din telefon. Scanna QR koden på accesspunkten så bör du kunna ställa in allt med telefonen utan en controller.

Bör tilläggas att du ska göra detta från en "resettad" AP, mao börja från början.