Ubiquiti Edgerouter - 1 LAN eller 2 separerade LAN

Permalänk
Medlem

Ubiquiti Edgerouter - 1 LAN eller 2 separerade LAN

Hej!

Har efter mycket OM & MEN lyckats få min edgerouter PoE och AP AC PRO accesspunkt att fungera med varandra. Ja fick aldrig 2 nät att fungera så kör med bryggade portar. Dock säger ju webOSet att man får sänkt prestanda - hur mycket då?

Jag skulle vilja ha det separerat så att:

Lan 1:
Stationär PC - ansluten med kabel

Lan 2:
Accesspunkt AC PRO (enda wifi punkten i huset so far) fru + barn kopplar ipads o mobiltelefoner hit
Switch i källare dit receiver, mediaspelare och lite annat är kopplat

Är denna lösning att föredra eller är det onödigt?

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Hej!

Har efter mycket OM & MEN lyckats få min edgerouter PoE och AP AC PRO accesspunkt att fungera med varandra. Ja fick aldrig 2 nät att fungera så kör med bryggade portar. Dock säger ju webOSet att man får sänkt prestanda - hur mycket då?

Jag skulle vilja ha det separerat så att:

Lan 1:
Stationär PC - ansluten med kabel

Lan 2:
Accesspunkt AC PRO (enda wifi punkten i huset so far) fru + barn kopplar ipads o mobiltelefoner hit
Switch i källare dit receiver, mediaspelare och lite annat är kopplat

Är denna lösning att föredra eller är det onödigt?

Om det är att föredra eller inte beror på hur du använder grejerna. Vill du att paddor, mobiler och mediaspelare skall kunna prata med datorn? Dvs behöver du någonsin komma åt t.ex. filmer eller annan media som ligger på datorn från exvis mediaspelaren eller vill du att de inte kan prata med varandra alls?

Om ja så behöver du antingen brygga routern eller dra en kabel från datorn till switchen. Om nej kan du glatt lägga dem på olika nät.

Fungerar det inte ens om du använder guiderna, t.ex. WAN+LAN2? Då borde du få två nät, ett på eth1 och ett på eth2-4 (dessa är switchade utan prestandaförlust, det är först när du blandar in eth1 i leken som du behöver mjukvarubrygga och tappar fart).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.