Permalänk

Haswell...bästa CPU platformen gjorts ?

tycker Haswell CPU Platform är den bästa Intel någonsin tillverkat. (har "råd" att uppdatera CPUn om jag vill, (behöver "bara" köpa ett nytt moderkort och nytt DDR4 RAM).
grannaste är att det inte behövs, (pratar om att kunna lira de senaste shooter spelen med stabil FPS på Ultra/High settings)

(ett mega stort plustecken är (såklart) att jag har en Corsair H80i CPU kylare.....som gör att Haswell i5an bara går & går & går)

(poängen med tråden är givetvis Wow....en 4-5 år gammal CPU (med klock), kickar skiten ur 2017 high-End (oklockade) i7or !
och att fortfarande mina 4-5år gamla 2x4GB DDR3 Ares G.SKILL har otrolig prestanda & stabilitet. de har fortfarande way snabbare latency, mm. gentemot T.ex min 2017 XPS 15 (9560) (DDR4 2400Mhz) vilket är Nuts.

Haswell = tHE kING :=)

krossar på .....................

Visa signatur

Desktop: 4670K + H80i, @4.5Ghz - 4x2Gb DDR3 G.SKILL Ram - EVO 850. STRIX GTX 970 OC edition 🌀
Monitor: DELL ultrasharp U2417h 🌀
Laptop. Xps 15 (9560) IGZO skärm 🌀
Mobil: IPhone X. 🌀

Permalänk
Medlem

Vad har du rökt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av laptop killer:

(poängen med tråden är givetvis Wow....en 4-5 år gammal CPU (med klock), kickar skiten ur 2017 high-End (oklockade) i7or

Nej?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag får upp iallafall en helt annan resultat när jag jämför min 4670k mot en 7600k.

7600K kickar skiten ur min, både på singel och multitråd.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Håller med. Min i7 4790k klår allt på marknaden.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag får upp iallafall en helt annan resultat när jag jämför min 4670k mot en 7600k.

7600K kickar skiten ur min, både på singel och multitråd.

Med samma test på CPU-Z? Min 3570k som jag kan klocka lite till är t om likvärdig OPs resultat...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

Vad har du rökt?

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det heter Haschwell, en ny grej Intel tillverkar för att mörka Spectre och Meltdown

du hörde det här först

Dold text
Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk

om ni läser texten (all text) kanske eran OTROLIGT stora överklocknings vetskap börjar tänka lite.

ni är roliga ni tror ni ja photo shopar bilderna eller

citat: (poängen med tråden är givetvis Wow....en 4-5 år gammal CPU (med klock), kickar skiten ur 2017 high-End (oklockade) i7or !

för det andra vete f<n hur ni klockar era CPUer.....(kanske där svaret ligger...eftersom vissa av er får bara si & så med 4670K.

3dmark 11,

(H80i v2 är typ "allt" (eller jäkligt mycket), du kan pressa i5an way more med en BRA kylare..

ps..röker Camel by the way. .......jo...höll med PC & klockning förmodligen bra mycket tidigare en vad många här på forumet (yes...är 200 år gammal, inte riktigt men hållit på ett tag)

Visa signatur

Desktop: 4670K + H80i, @4.5Ghz - 4x2Gb DDR3 G.SKILL Ram - EVO 850. STRIX GTX 970 OC edition 🌀
Monitor: DELL ultrasharp U2417h 🌀
Laptop. Xps 15 (9560) IGZO skärm 🌀
Mobil: IPhone X. 🌀

Permalänk
Medlem
Skrivet av laptop killer:

om ni läser texten (all text)

... så får man huvudvärk.

Permalänk

jag är ledsen....har ett nytt Razer keyboard (och det tar lite tid innan man kommer in i dessa nya Membran knappar). dessutom är ni overclock champs ....så det är väll bara glida med.

Visa signatur

Desktop: 4670K + H80i, @4.5Ghz - 4x2Gb DDR3 G.SKILL Ram - EVO 850. STRIX GTX 970 OC edition 🌀
Monitor: DELL ultrasharp U2417h 🌀
Laptop. Xps 15 (9560) IGZO skärm 🌀
Mobil: IPhone X. 🌀

Permalänk
Medlem

Jag är nog fortfarande nöjd med min 4790k@4.9ghz kommer perssonligen nog inte uppgradera på ett tag =)... Men Bästa plattformen? ja 2014.. Men inte 2018.. De är vad jag har att säga.. MVh

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

Mellan 2-serien år 2011 (sandy bridge) och 7-serien 2017 gjordes minimala förändringar mellan generationerna. Det gjorde att i stort sett vilken som helst av dessa med överklockning kunde anses konkurrenskraftig mot nyare generationer. Nu är (tack vare konkurrens från AMD) den perioden äntligen slut.

Permalänk
Medlem

Beror på hur man ser det. Det är den bristande konkurrensen som skapat detta läge tyvärr. Visst kan man väl från något perspektiv tycka det är bra.

Hade vi helt saknat konkurrens på x86 så hade kanske än idag 386 varit ”bästa cpuplattformen hitills”

Ett annat tecken är ju att ARM och i synnerliigen A11 har börjat springa om intel core.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Beror på hur man ser det. Det är den bristande konkurrensen som skapat detta läge tyvärr.

Visst finns det en sanning i det, men fysiska lagar har en rätt stor påverkan med.
Vi ser samma sak med mobiler nu, och det är ingen brist på konkurrens där.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag har inte riktigt förstått de här med att de inte skulle behöva släppa ngt bättre för att de saknas konkurrens. Om jag köpte de bästa som fanns 2014, 4790k. Varför skulle de inte vilja sälja något till mig 2017? Är mina pengar inte fina nog åt de längre då? För om de ska få mina pengar måste de ge mig en förbättring, ni tror inte de hade gett mig det om de kunnat? Jag tror mer fysiska lagar sagt sitt. Och att de samtidigt vill hålla sig så nära samma TDP som de har så kan de inte bara öka allt utan att fysikens lagar går med på de med.
Samma jäkla snack på GPU sidan, att nvidia inte behöver släppa ngt för deras 1080ti är bättre än allt AMD har, vill inte nvidia ha mina pengar heller? Bara för att jag sitter på ett 1080ti? De måste ju ändå vilja sälja saker till mig de också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jazon:

Jag har inte riktigt förstått de här med att de inte skulle behöva släppa ngt bättre för att de saknas konkurrens. Om jag köpte de bästa som fanns 2014, 4790k. Varför skulle de inte vilja sälja något till mig 2017? Är mina pengar inte fina nog åt de längre då? För om de ska få mina pengar måste de ge mig en förbättring, ni tror inte de hade gett mig det om de kunnat? Jag tror mer fysiska lagar sagt sitt. Och att de samtidigt vill hålla sig så nära samma TDP som de har så kan de inte bara öka allt utan att fysikens lagar går med på de med.
Samma jäkla snack på GPU sidan, att nvidia inte behöver släppa ngt för deras 1080ti är bättre än allt AMD har, vill inte nvidia ha mina pengar heller? Bara för att jag sitter på ett 1080ti? De måste ju ändå vilja sälja saker till mig de också

Skickades från m.sweclockers.com

Ja nog vill de sälja, då byter de bara namn och grafisk design på produkten så kan de lura de som måste ha det nyaste och sälja den som en helt ny modell med minimala kostnader för att börja tillverka denna helt nya produkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja nog vill de sälja, då byter de bara namn och grafisk design på produkten så kan de lura de som måste ha det nyaste och sälja den som en helt ny modell med minimala kostnader för att börja tillverka denna helt nya produkt.

Ok, med den logiken har de nu sålt varor till den som köper bara för det är nytt. Men de som vill ha bättre saker blir ju inte lurade av en kartong. Vad är deras plan för o sälja till den skaran? Jag anser tex att mitt 1080ti inte täcker mina krav jag har, inte gör en ny kartong det heller. Har vänner som anser samma, och vi är nog kunder som de gärna säljer saker till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jazon: Ni kanske inte är deras primära målgrupp

Apples A11 tävlar iprincip mot intel core.
http://nordic.businessinsider.com/a11-bionic-iphone-x-more-po...

Och min iphone 8 kyls dels passivt och dels blir den inte ens varm när jag använder den i kraftfullare applikationer.

Man undrar ju vad som skulle hända om Apple har ett OSX för ARM i bakfickan och nästa MacBook (Pro?) har en A11/A11x/A12... Det blir ett nog ett mycket otrevligt uppvaknade för intel...

Microsoft har väl ett nytt Windows för ARM (om det inte redan är släppt?). När Apple övergick från power PC till x86 så var det ju ett riktigt bra drag. Då hade de utvecklat OSX för x86 under flertalet år och som levt ett parallellt liv. Givetvis är det ju en utmaning med att byta arkitektur... Men tror absolut att Apple som gillar att ha kontrollen nog gärna skulle vilja se sin egen design av CPU/GPUs i sina datorer.

Intel core framställs ju som törstiga åbäken likt PowerPC gjorde när intel gjorden den transitionen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

@jazon: Ni kanske inte är deras primära målgrupp
Microsoft har väl ett nytt Windows för ARM (om det inte redan är släppt?).

Microsoft har inte något ny version för Arm enligt den informationen jag har för mig att jag läst. De jag har för mig att dom gör är att emulera X86 instruktioner, d.v.s. något slags extralager i praktiken för att kunna köra "vanliga" windows på Arm. Detta får som dirket följd att prestandan kommer att bli lidande, d.v.s. poängen diskussionen gällde var ju att processorerna skulle kunna konkurrera i prestandasegmentet (vilket de därmed inte lär vara aktuellt att de gör).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jazon:

Ok, med den logiken har de nu sålt varor till den som köper bara för det är nytt. Men de som vill ha bättre saker blir ju inte lurade av en kartong. Vad är deras plan för o sälja till den skaran? Jag anser tex att mitt 1080ti inte täcker mina krav jag har, inte gör en ny kartong det heller. Har vänner som anser samma, och vi är nog kunder som de gärna säljer saker till.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, marginalerna brukar ju vara högre på premiumkunder och det lär väl iaf de som sitter på 1080Ti anses vara... Jag tror att Intel gärna hade släppt helt revolutionerande produkter varje år om de kunnat.

Permalänk
Avstängd

Hallå..du får inte skriva så där här på detta forum, det finns massor av folk som blir kränka om man säger att nåt är bäst i något!

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Jag får upp iallafall en helt annan resultat när jag jämför min 4670k mot en 7600k.

7600K kickar skiten ur min, både på singel och multitråd.

Visa bild? Låter såfall som du har låst din 4670k på 800MHZ viloläge.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

@jazon: Ni kanske inte är deras primära målgrupp

Apples A11 tävlar iprincip mot intel core.
http://nordic.businessinsider.com/a11-bionic-iphone-x-more-po...

Och min iphone 8 kyls dels passivt och dels blir den inte ens varm när jag använder den i kraftfullare applikationer.

Man undrar ju vad som skulle hända om Apple har ett OSX för ARM i bakfickan och nästa MacBook (Pro?) har en A11/A11x/A12... Det blir ett nog ett mycket otrevligt uppvaknade för intel...

Microsoft har väl ett nytt Windows för ARM (om det inte redan är släppt?). När Apple övergick från power PC till x86 så var det ju ett riktigt bra drag. Då hade de utvecklat OSX för x86 under flertalet år och som levt ett parallellt liv. Givetvis är det ju en utmaning med att byta arkitektur... Men tror absolut att Apple som gillar att ha kontrollen nog gärna skulle vilja se sin egen design av CPU/GPUs i sina datorer.

Intel core framställs ju som törstiga åbäken likt PowerPC gjorde när intel gjorden den transitionen...

En 6 kärnig flagskeppsCPU slår en 2kärnig strömsnål cpu i multicore prestanda? Color me surprised. Härnäst kommer du väl säga att AMD krossar intel eftersom G4560 har sämre multicore prestanda än 1800X. Sen verkar scores i det där testet gå ned ju mer upplösningen går upp, vilket får mig att tro att den markant högre upplösningen på macbooken kanske hämmar poängen lite där. Syns även på de 3 mobilerna med samma CPU att iPhone X har sämst prestanda av de 3 iphones med A11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

@jazon: Ni kanske inte är deras primära målgrupp

Apples A11 tävlar iprincip mot intel core.
http://nordic.businessinsider.com/a11-bionic-iphone-x-more-po...

I det skiktet där den finns (klart under 10W) är den imponerande, men det betyder inte att man kan klocka den i 5GHz och kunna mäta sig med Intels bästa. Apple har designat den mot den klockfrekvens den har nu, med ganska tighta latenser mot cache osv som de inte kan använda om de klockar upp den. De områden där Apple fortfarande är efter - latensen mot huvudminnet t.ex - kommer att skada dem när de klockar upp.

Skrivet av dannesthlm:

Microsoft har inte något ny version för Arm enligt den informationen jag har för mig att jag läst. De jag har för mig att dom gör är att emulera X86 instruktioner, d.v.s. något slags extralager i praktiken för att kunna köra "vanliga" windows på Arm. Detta får som dirket följd att prestandan kommer att bli lidande, d.v.s. poängen diskussionen gällde var ju att processorerna skulle kunna konkurrera i prestandasegmentet (vilket de därmed inte lär vara aktuellt att de gör).

MS har en version av Windows för ARM igen. De hade en tidigare kallad "Windows RT", och har nu återupplivat den med tillägg att de dessutom kan emulera x86-kod och köra gamla Win32-program som inte kompilerats om. Man kan alltså köra själva OSet, medföljande program och alla nya som kompilerats för ARM utan emulering, och sedan använda emuleringen när man måste för att kunna köra ett specifikt program - precis som MacOS fungerade när man gick över till x86 för c:a tio år sen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv

Sandy Bridge och då specifikt 2600K och 2700K är bättre kandidater sett till Intels sortiment. Riktigt gamla processorer men håller fortfarande igång utan problem. Återstår att se hur mycket dessa gimpas med Intels Spectre och Meltdown-fixar men prestandaförluster kommer även drabba andra Intel-processorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Sandy Bridge och då specifikt 2600K och 2700K är bättre kandidater sett till Intels sortiment. Riktigt gamla processorer men håller fortfarande igång utan problem. Återstår att se hur mycket dessa gimpas med Intels Spectre och Meltdown-fixar men prestandaförluster kommer även drabba andra Intel-processorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Som tekniskt sett också har Sandy bridge -E, AKA 3930k och dess bröder, Efter det har det inte hänt så mycket tills 8700k

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av laptop killer:

tycker Haswell CPU Platform är den bästa Intel någonsin tillverkat. (har "råd" att uppdatera CPUn om jag vill, (behöver "bara" köpa ett nytt moderkort och nytt DDR4 RAM).
grannaste är att det inte behövs, (pratar om att kunna lira de senaste shooter spelen med stabil FPS på Ultra/High settings)

(ett mega stort plustecken är (såklart) att jag har en Corsair H80i CPU kylare.....som gör att Haswell i5an bara går & går & går)

(poängen med tråden är givetvis Wow....en 4-5 år gammal CPU (med klock), kickar skiten ur 2017 high-End (oklockade) i7or !
och att fortfarande mina 4-5år gamla 2x4GB DDR3 Ares G.SKILL har otrolig prestanda & stabilitet. de har fortfarande way snabbare latency, mm. gentemot T.ex min 2017 XPS 15 (9560) (DDR4 2400Mhz) vilket är Nuts.

Haswell = tHE kING :=)

http://i67.tinypic.com/2dh8bc3.png
krossar på .....................
http://i68.tinypic.com/345bf9g.png

Skrivet av laptop killer:

om ni läser texten (all text) kanske eran OTROLIGT stora överklocknings vetskap börjar tänka lite.

ni är roliga ni tror ni ja photo shopar bilderna eller

citat: (poängen med tråden är givetvis Wow....en 4-5 år gammal CPU (med klock), kickar skiten ur 2017 high-End (oklockade) i7or !

för det andra vete f<n hur ni klockar era CPUer.....(kanske där svaret ligger...eftersom vissa av er får bara si & så med 4670K.

3dmark 11,
http://i68.tinypic.com/dcuagp.png

(H80i v2 är typ "allt" (eller jäkligt mycket), du kan pressa i5an way more med en BRA kylare..

ps..röker Camel by the way. .......jo...höll med PC & klockning förmodligen bra mycket tidigare en vad många här på forumet (yes...är 200 år gammal, inte riktigt men hållit på ett tag)

Men du säger emot dig själv med din jämförelse, för vi ser tydligt på resultatet du länkat att 2600K får samma resultat. Så processorn du hyllar så djupt får samma resultat som en flera generationer äldre processor... explain your logic please!

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk

Alltså, om det procentuellt inte hänt speciellt mycket på 4-5 år (säg 2-3 kanske 5% per generation) gällande IPC i SAMMA frekvens, och du smisakar upp en gammal 2700k, 3770k eller 4770k till kanske runt 4.8-5 ghz kommer de givetvis vara snabbare än en stock 7xxx eller 8xxx serie. Börjar du fippla med frekvenserna på den nyare generationen blir man givetvis överkörd, men, absolut haswell är fortfarande mycket kompetent och flaskar inte ett skit i något fortfarande.

Sedan kan man ju inte jämföra en 4 core med en 6 core heller direkt i mer än singel.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av laptop killer:

tycker Haswell CPU Platform är den bästa Intel någonsin tillverkat. (har "råd" att uppdatera CPUn om jag vill, (behöver "bara" köpa ett nytt moderkort och nytt DDR4 RAM).
grannaste är att det inte behövs, (pratar om att kunna lira de senaste shooter spelen med stabil FPS på Ultra/High settings)

(ett mega stort plustecken är (såklart) att jag har en Corsair H80i CPU kylare.....som gör att Haswell i5an bara går & går & går)

(poängen med tråden är givetvis Wow....en 4-5 år gammal CPU (med klock), kickar skiten ur 2017 high-End (oklockade) i7or !
och att fortfarande mina 4-5år gamla 2x4GB DDR3 Ares G.SKILL har otrolig prestanda & stabilitet. de har fortfarande way snabbare latency, mm. gentemot T.ex min 2017 XPS 15 (9560) (DDR4 2400Mhz) vilket är Nuts.

Haswell = tHE kING :=)

http://i67.tinypic.com/2dh8bc3.png
krossar på .....................
http://i68.tinypic.com/345bf9g.png

Hint, 7600k är inte en i7, dessutom borde du jämföra med 8600k eller 8700k.
Testet du länkar till verkar dessutom vara otroligt gpu-bundet (med 970)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

I det skiktet där den finns (klart under 10W) är den imponerande, men det betyder inte att man kan klocka den i 5GHz och kunna mäta sig med Intels bästa. Apple har designat den mot den klockfrekvens den har nu, med ganska tighta latenser mot cache osv som de inte kan använda om de klockar upp den. De områden där Apple fortfarande är efter - latensen mot huvudminnet t.ex - kommer att skada dem när de klockar upp.

MS har en version av Windows för ARM igen. De hade en tidigare kallad "Windows RT", och har nu återupplivat den med tillägg att de dessutom kan emulera x86-kod och köra gamla Win32-program som inte kompilerats om. Man kan alltså köra själva OSet, medföljande program och alla nya som kompilerats för ARM utan emulering, och sedan använda emuleringen när man måste för att kunna köra ett specifikt program - precis som MacOS fungerade när man gick över till x86 för c:a tio år sen.

Ja vi får väl se om stock A11 är tillräckligt för att erbjuda något snabbare/bättre än de maskiner med intel core från apple. Kanske tar de fram en trimmad version. Vi får se.

Den stora fördelen är att apple kan optimera mot hårdvara de känner till. Lite som att konsoller kan prestera bättre än vad mostvarande komponenter kan om de suttit i en PC.

Skickades från m.sweclockers.com