Ersättare till min Rasberry Pi 3 som klarar h265 och är passiv.

Permalänk
Medlem

Ersättare till min Rasberry Pi 3 som klarar h265 och är passiv.

Jag har haft min RPi 3 i ett par år nu, men efter mitt införskaffande av en UHD TV förra året börjar jag bli sugen på en ersättare till min RPi till något som klarar h265.

Det känns som att det borde finnas någon gränsland mellan en 250 kronors dator och en fullfjädrad HTPC för 6500 spänn.

Så jag sätter en budget på en tusing eller två.

Krav:

Kunna spela h265
Köra någon form av Linux dist, (gillar LibreElec väldigt mycket).
Vara passiv (alternativt väldans tyst)

Har inga problem med att sätta ihop en dator själv om det skulle behövas.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

@P37uR: Nvidia Shield.

Permalänk
Medlem

Har du en annan dator så skulle väl en Steam Link funka.

Permalänk
Medlem

Mitt universitet rensade ut sina datorer för något år sen och gav då bort några datorer liknande denna:
http://www.billigteknik.se/begagnad-dator/15439-hp-6300-pro-s...

Som jag nu använder som htpc! Satte in en ssd i den o den tuffar på som fan! Kan vara värt o kolla på nå begagnade typ "skoldatorer" eftersom de ofta oxå har ett format som passar under tv bänken samt att de inte kostar ett skit

Jag använder min som plex server och har inte stött på något den inte klarar av o göra än iaf

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

En gammal optiplex (med i5a) kan du nog få för runt 500-1000kr
Sedan köper du ett 1050ti lr dylikt till den.
Borde väl funka?
Dock gällande kravet på passiv kylning så vettetusan.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

@P37uR: Nvidia Shield.

Förvisso Android TV i botten, men kan man leva med det, håller jag med om att Shield TV är en riktigt bra ersättare för den som ledsnat på att Pi 3 är för slö, men fortfarande hålla det i en rimlig prisklass, och ha det passivkylt. H.256 i 4k är inga problem för Shielden. Klippte en på BF som ersättare för en gammal Zotac Zbox AD04 som mancavemediaspelare, och är skitnöjd. Den enda uppenbara nackdelen gentemot något med säg LibreELEC är att det förstås blir ett par extra knapptryck för att starta Kodi de få gånger man gjort den strömlös/bootat om den, men hur ofta är det egentligen? Android verkar klara det där med att resuma från standby bättre, LibreELEC på x86 brukade man vara tvungen att starta om lite då och då efter att den varit i standby, för något ballade ur.

Funkar perfekt både med min gamla Zotacfjärr och USB-tangentbord, kopplade bara in fjärren och det gamla Logitech K400r jag hade till den tidigare mancave-HTPC:n utan något som helst strulande.

Shielden är också enkel att roota, om man är intresserad av det.

Ja, värt att nämna är också att jag aldrig hittade någon färdig VESA-monteringssats för Shield TV. Att tillverka en är dock ett trevligt litet kvällsprojekt, bockade och borrade till ett av en snutt plastskiva. I och med att det sitter på baksidan av skärmen är det inte så himla noga med hantverket, min blev dock riktigt snygg i slutändan

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Hur är det med automatisk justering av uppdateringsfrekvens (24, 25, 30, 60 osv) på Shielden? Funkar det som det ska?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ingen som rekomenderar en billig amlogic s905x/s912?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

@Solaris: Tittar faktiskt på något sånt här: https://www.gearbest.com/tv-box-mini-pc/pp_679361.html?wid=21

Men jag är lite fundersam på varför ingen på Sweclockers nämnt en Amlogic S905/912.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@P37uR: Om jag skulle vilt gissa så skulle det vara att SBC HTPCs är fortfarande lite av en ovanlig grej och de som klarar h265 är ännu mer ovanligare.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att många här missat att h265 nämns. En AMD A8 7600 pumpar det i 4K i max 10 FPS (har för mig att jag fick i genomsnitt 2 FPS med test av The Martian). En ARM CPU är bara att glömma dirr.
Det måste till en riktig dator någonstans, eller en enhet som har inbyggd decoding för just detta.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Det verkar som att många här missat att h265 nämns. En AMD A8 7600 pumpar det i full HD i max 10 FPS (har för mig att jag fick i genomsnitt 2 FPS med test av The Martian). En ARM CPU är bara att glömma dirr.
Det måste till en riktig dator någonstans, eller en enhet som har inbyggd decoding för just detta.

Precis det jag letar efter, en som har inbyggt hårdvaru decoding, precis som alla S905/912. Dom har ARM Cortex A53 processorer, och ska köra 4k@60 flytande. Men ingen här har provat det verkar det som.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av P37uR:

Precis det jag letar efter, en som har inbyggt hårdvaru decoding, precis som alla S905/912. Dom har ARM Cortex A53 processorer, och ska köra 4k@60 flytande. Men ingen här har provat det verkar det som.

Jag skrev fel, 4K var det jag menade och inte Full HD. Still, 1080p tar 20-25% CPU på tidigare nämnda AMD A8 7600 och runt 10% på min Intel i7 7700HQ. Den förstnämnda kostade mig ungefär 6000 spänn och laptopen med 7700HQ kostade nästan 20 papp.
Att hitta en billig liten sak som klarar av det blir väldigt svårt som sagt, men jag håller ögonen på det här för det vore schysst att kunna använda AMD-burken för virtualisering istället för HTPC.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jag skrev fel, 4K var det jag menade och inte Full HD. Still, 1080p tar 20-25% CPU på tidigare nämnda AMD A8 7600 och runt 10% på min Intel i7 7700HQ. Den förstnämnda kostade mig ungefär 6000 spänn och laptopen med 7700HQ kostade nästan 20 papp.
Att hitta en billig liten sak som klarar av det blir väldigt svårt som sagt, men jag håller ögonen på det här för det vore schysst att kunna använda AMD-burken för virtualisering istället för HTPC.

Som sagt, prova klicka på länken som jag skickade och ODroiden som länkades här. Eller helt enkelt söka på s905/s912 på antingen alibaba eller gearbest.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av P37uR:

Precis det jag letar efter, en som har inbyggt hårdvaru decoding, precis som alla S905/912. Dom har ARM Cortex A53 processorer, och ska köra 4k@60 flytande. Men ingen här har provat det verkar det som.

Jag kan då rekommendera en "Mi box" som har en Cortex A53 processor. Har tagit allt jag slängt mot den, hänger sig ibland (typ 1 gång i kvartalet) och kostar cirka 800-1000kr med avgifter från Kina

Länk: http://www.mi.com/en/mibox/

Glömde länk
Permalänk
Medlem

Man kan spela upp h265 på en RPi 3:a, dock så behöver man överklocka den först och man kan ju glömma 4K eller allt för höga bitrates...

Som ersättning så kan man ju tänka sig en Vero 4K, £109 (runt 1200kr) med rabattkoden 'VERO4KDISC'.

Priset är högre än för vad man kan få tag på från Kina, men fördelarna är väl att man definitivt slipper tull, den är specifikt gjord för att köra Kodi på (systemet är dock OSMC och inte Libre Elec), och det utlovas uppgraderingar under fem år (eftersom den släpptes för ett år sedan, så är det nu fyra år) .

Har inte testat den, men här är en recension.

Permalänk
Medlem

Klarar en AppleTV 4k med Kodi h265?
Helnöjd med setupen men lite störigt att man behöver Apple developer account.

Permalänk
Medlem

Jag kör ett ASRock J3160DC-ITX med LibreELEC på en liten billig SSD, pigg som attan.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Det blev en Alfawise H96 Pro Plus (som är ett Amlogic S912 chipset) som jag sedan stoppar in: Libreelec på enligt den här metoden: https://forum.libreelec.tv/thread/5848-8-2-3-1-libreelec-8-2-...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kolla in X96 med AMlogic-chipset, finns en uppsjö på eBay från 50-300kr. Klarar 4K som en dröm. Kör Kodi på den med LibreElec. Superlätt installation, jag är ingen linuxmännsika och den nya distron var uppe och snurrade på 10min.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Passiv NUC

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Man kan spela upp h265 på en RPi 3:a, dock så behöver man överklocka den först och man kan ju glömma 4K eller allt för höga bitrates...

Nix, har inte lyckats med detta. Jag har liten fläkt samt extra kylflänsar på min och trots att jag kör 1200-1400 MHz (eller "turbo mode" för den delen) så lyckas den inte svälja x265 i 1080p.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Kolla in X96 med AMlogic-chipset, finns en uppsjö på eBay från 50-300kr. Klarar 4K som en dröm. Kör Kodi på den med LibreElec. Superlätt installation, jag är ingen linuxmännsika och den nya distron var uppe och snurrade på 10min.

Ibland undrar man ju om folk läser tråden över huvud taget..... (Kolla inlägget över ditt)....

Hursomhelst, har fått hem den från Kina nu, priset blev 800 spänn inkl. tull. Jag provade först Android versionen som var inne på den, men det är hiskeligt fult. Och CEC från min TV fjärr funkade inte. Så jag provade stoppa in Libreelec. Det gick skit. Jag försökte få in Transmission på den och efter att jag fått in det så sket sej allt. Random reboots och almännt ostabil... Men jag gav mej fan på att lyckas, så jag gjorde om allt igen och nu snurrar den på.

Den sväljer 4k med x265 codec galant, och då har jag t.o.m. 100 seedande torrents på samtidigt samt en download på.

Denna setup vill jag verkligen propsa för!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av P37uR:

Ibland undrar man ju om folk läser tråden över huvud taget..... (Kolla inlägget över ditt)....

Hursomhelst, har fått hem den från Kina nu, priset blev 800 spänn inkl. tull. Jag provade först Android versionen som var inne på den, men det är hiskeligt fult. Och CEC från min TV fjärr funkade inte. Så jag provade stoppa in Libreelec. Det gick skit. Jag försökte få in Transmission på den och efter att jag fått in det så sket sej allt. Random reboots och almännt ostabil... Men jag gav mej fan på att lyckas, så jag gjorde om allt igen och nu snurrar den på.

Den sväljer 4k med x265 codec galant, och då har jag t.o.m. 100 seedande torrents på samtidigt samt en download på.

Denna setup vill jag verkligen propsa för!

Kul att du är nöjd! Blev själv nöjd häromdagen när jag fick hem min Odroid C2 (Amlogic 905)

Permalänk
Medlem
Skrivet av P37uR:

Ibland undrar man ju om folk läser tråden över huvud taget..... (Kolla inlägget över ditt)....

Notera även tiden, skiljer bara 10min mellan inläggen. Jag tryckte på svara innan ditt inlägg postades och sen tog det ett tag för mig att få iväg svaret, men såg det efteråt och orkade inte editera, tänkte att det skadar ju inte att fler tipsar om det. Men ska göra mitt bästa för att inte försöka hjälpa dig i framtiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av P37uR:

Nix, har inte lyckats med detta. Jag har liten fläkt samt extra kylflänsar på min och trots att jag kör 1200-1400 MHz (eller "turbo mode" för den delen) så lyckas den inte svälja x265 i 1080p.

Finns ett antal testfiler för h264 och h265/hevc här, min pi3 klarar, efter att jag överklockade den, av upp till jellyfish-40-mbps-hd-hevc.mkv. Har även testat med lite andra filer som också fungerade utan några problem. Dock, klarar inte av 10-bit vad jag minns, har inte ens testat, eller 4K, så vill man ha det är det dags att byta. Behöver själv inte det ännu och stödet för hårdvaran är viktigare för mig än vad som saknas (dvs usb 3.0, gbit-ethernet, osv).