Nvidia ber återförsäljare prioritera spelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Okej ärligt talat från mig.

Vad fan är kryptovaluta?

Nu har jag sett sedan förra året att det ordet har tagit stormsteg in i hårdvaruvärlden och jag har aldrig orkat läst vad det är.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kryptovaluta

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Med andra ord: Nvidia vill ha lite bra PR, så de skickar ut en tandlös rekommendation till återförsäljare så att alla kunder ska se det.

Senaste nytt: Jag rekommenderar fred på jorden, men ställer inga krav på någon att det ska bli så.

Haha!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Tillverkningen av mining-kort skulle använda samma produktionslinjer som gaming-korten hos TSMC och korttillverkarna, samma minnen o.s.v. så frågan är hur mycket det skulle hjälpa jämfört med att bara öka produktionstakten på grafikkort i allmänhet.

Fördelen är ju att samma minnen och GPU'er kan användas till gaming kort, så krashar kryptovalutorna så är det bara PCB som skiljer dem. Inga större problem att använda komponenterna till gaming kort.
För oss som använder korten till gaming så är ju fördelen att gamingkort inte skulle vara attraktiva för miners, då miningkorten skulle vara så pass mycket bättre, (dubbelt så mycket hashrate per system/rack/whatever och brukar mindre energi) så att det helt enkelt skulle vara en dålig affär att använda gamingkort, då det innebär dubbelt så många system för att komma upp i samma kapacitet. Och när man fyller lokaler med hyllor efter hyllor med mining-riggar så gör det jävligt stor skillnad.
Dubbelmackor är för oss gamers inte speciellt attraktiva med tanke på vilket jävla strul det är att få det att fungera. (om det någonsin fungerar i vissa titlar.) Men för miners som inte bryr sig om SLI/Crossfire så är det ju inga problem.
Jag undrar om mining ens behöver så mycket minne? Jag vet inte, men om det är så, så skulle det innebära mer minne över till gaming kort.

Permalänk
Medlem

Folk är så salty här!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ddelin:

Ehhh... Hur har du räknat nu ? Även med dom lite lägre priser på crypto som rått senaste tiden är det rejält bra avkastning. Har kört lite Zencash med ett 1070ti, och räknar man på det får jag detta på en månad :

Rev. $ Cost Profit
$105.32 $11.88 $93.44

D.v.s. runt 10 ggr högre intäkt än kostnad. (Uträkning här http://whattomine.com/coins/185-zen-equihash?utf8=%E2%9C%93&h...

Så länge något ens i närheten av det består kommer det vara sug efter GPUer för mining, och då det för tillfället är en sedelpress lär inte gamers kunna konkurrera med dom som handlar kort som en investering.

Skulle onekligen vara intressant att vet mer om detdär, med BTC, Eth, och liknande lönar det sig i vart fall inte idag med de mallar jag sett.
(Är själv intresserad av om det bär sig med mer seriösa cach än några hundralappar per månad till rimlig investeringskostnad, inräknat elkostnader, värdeminskning på utrustningen, mm).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Skulle onekligen vara intressant att vet mer om detdär, med BTC, Eth, och liknande lönar det sig i vart fall inte idag med de mallar jag sett.
(Är själv intresserad av om det bär sig med mer seriösa cach än några hundralappar per månad till rimlig investeringskostnad, inräknat elkostnader, värdeminskning på utrustningen, mm).

Dom mallarna är nog lite gamla. Det du säger var sant för inte så länge sedan, men senaste året så har värdet skjutit i taket , genom taket, genom vinden, och förbi månen. Så helt plötsligt finns det massor av pengar att tjäna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lordsqueak:

Dom mallarna är nog lite gamla. Det du säger var sant för inte så länge sedan, men senaste året så har värdet skjutit i taket , genom taket, genom vinden, och förbi månen. Så helt plötsligt finns det massor av pengar att tjäna.

Måste kolla om det finns en samlingstråd här kring detta, om inte skall jag skapa en...
Vore seriöst roligt att bygga en riktigt fet rigg, typ fullhöjds rackskåp x2 eller något om det hela lönade sig, bara för att få en ursäkt att bygga om det inte kostar något i slutänden.

Det är i realiteten fortfarande skitenkelt att få tag på många kort, om någon undrar, bara ett par knapptryck bort.

kings har haft dendär begränsningen mer än ett år vad jag vet, så det betyder ingenting.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Hur löjligt är detta... Marketing ploy. INGEN köper nvidia kort för mining. Antingen AMD eller ASIC. mining för pribatpersoner ät em förlorande myt.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Släng ihop dubbelmackor för mining, sätt ett bra pris så att kostnaden för att bygga ett helt system är prisvärt. (dubbelt så många GPU per system borde vara lockande för en miner)

Är lite det som asrock gör på sinna moderort som har en massa pcie platser men få banor till varje.

Skrivet av Lessismore:

Enkelt att lösa. Tillverka en viss volym mining-kort utan bildutgångar och spärra möjligheten att mine'a på spelkorten genom bios.

Skickades från m.sweclockers.com

De har funnits ett tag. De är i workstations eller datacenter. Men de är för dyra i sammanhanget med mining av cryptovalutor.
Hur många lär köpa tesla v100 för detta. Få skulle jag gissa på.
Kanske inte billigaste sidan men tar några dagar att få in 8,399 dollar och den har inte skärmutgångar.
https://www.thinkmate.com/product/nvidia/900-2g500-0000-000
Finns en massa andra kort som är till för gpgpu. Därav bristen på de som anses vara bäst i förhållande till elpriset där man bor.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

Vänta bara på att det visa sig senare att Nvidia istället säljer direkt från fabriken till miners.

Lite så jag ser det också. "Vi backar spelarna!" Säger AMD och Nvidia, medans bägge partner tar ut feta paychecks och inte arbetar för att justera marknaden för gamers.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Separera mining och gaming med kort som är strypta för respektive marknad istället.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem

Alltså, det där med att strypa kortet så att det inte går att kryptomina på det, ingen bra ide.

Främst för att jag inte vill se några begränsningar på vad jag får använda min hårdvara som jag köpt, till. (det där med att inte kunna använda nvidia kort som physX kort om man har AMD kort i burken som exempel.)
Sen finns det ju faktiskt andra saker än kryptovalutor man kan använda kortet till, en begränsning i hårdvaran skulle säkert påverka andra beräkningar. (och begränsning i drivaren funkar inte)

Permalänk
Avstängd

Jag tror att korten i sig kommer att delas upp i en enklare kategori för tex mining, etc.
Som är simplare gjorda.

och en som är mer direkt riktad mot gaming, som de nuvarande.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Prioritera gamers över självkörande bilar och machine learning plx

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag syfta på att man ge pengar till sin mamma för att hon ska gå ut och köpa.

Jag med, när jag menar att det knappt lär hända. Det är ju inte några finniga tonåringar vi pratar om, utan snarare personer över 30 med god inkomst som har råd att köpa flera högpresterande grafikkort.
Jag har svårt att se dessa be sin gamla mamma knalla in i en datorbutik och "köpa ut"...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olle P:

Jag med, när jag menar att det knappt lär hända. Det är ju inte några finniga tonåringar vi pratar om, utan snarare personer över 30 med god inkomst som har råd att köpa flera högpresterande grafikkort.
Jag har svårt att se dessa be sin gamla mamma knalla in i en datorbutik och "köpa ut"...

Allt kan hända.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Kommer kanske något bättre och billigare än grafikkort för mining i framtiden.

Långsiktigt känns det som att bita sig i svansen att sälja kryptokort som det går att spela på. Marknaden kan ju dö ut men spelande kommer alltid vara en grej.

Snart brist på hårddiskar då pga HDD mining

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av VadSaDu:

Hoppas, det borde kunna gå att göra ett program som Crystalmark till SSD'erna vilket visar hur mycket de har används osv, så inga miners kommer försöker dra en fuling till köparen.

Det behövs verkligen. Alla som kan nåt kommer kräva en bild.av värdet.också.
Vi får hoppas!

Skrivet av Hellowiener:

Förhoppningsvis mycket kortare tid än så. Det här med mining och "cryptovaluta" är nog det dummaste vi har kommit på detta århundrade.

Känner likadant. Bränna ström för att framställa sånt.....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Nvidia och crypto mining i Asien

@danedi:
Du har fel. Alla Nvidia GTX-kort från GTX 1060 och uppåt är i stort sett slutsålda i hela Asien. Priserna är skyhöga och väntetiden 1-2 månader eller mer!
Där är crypto mining mycket större än i Europa!

/Tobbe H