Permalänk
Medlem

Tupplur IKEA - Projektor Duk

Hej har nyligen införskaffat en projektor, är ute efter en budget duk. Funderar på att skaffa en tupplur från ikea, någon som har någon erfarenhet av den?

Osäker på om jag skulle få bäst bild på grå eller vit bakgrund.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60349115/#/9034912...

Permalänk
Bildexpert 📺

@shogou: Tupplur är extremt bra för att sätta över fönstren så att du får mörkt i rummet och en mer kontrastrik bild. För projektorn använder du förslagsvis en riktig projektorduk och de måste inte kosta allt för mycket.

Permalänk
Medlem

Kollade själv på deras rullgardiner när jag satte upp min projektor. Det är grå du vill ha, generellt. Vit reflekterar mer ljus så bra i ljusare rum, men den behöver vara lite mattare annars får du lampan från projektorn reflekterat i ögonen. Gråare ger bättre svärta, så det beror mycket på ljusförhållanden och vilken projektor du har.

Jag valde att gå till K-rauta och låta dom blanda färg åt mig istället som jag sen målade direkt på väggen, mycket då det inte fanns tillräckligt stora rullgardiner. Sen köpte jag lister som jag målade svarta och satte runt biobilden.

Permalänk
Medlem

@Raphaei: Har du någon bild på din lösning? Lät väldigt intressant.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för referensen!

Permalänk
Medlem

När jag såg att en Bildexpert hade slunkit in och medan jag skrev mitt svar tänkte jag att jag letar fram någon vettig bild. Hittade många, så jag lägger upp en mindre build-logg här i tråden.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om ett sånt här DIY alternativ?

https://www.youtube.com/watch?v=SnZXKzFqRXw

Permalänk
Medlem

Den här köpte jag. Väldigt billig för sin storlek och för att den är elstyrd.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/dukar/eldriven-4-3/264...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Vad tror ni om ett sånt här DIY alternativ?

https://www.youtube.com/watch?v=SnZXKzFqRXw

Är det en högkontrastduk du skall ha?

Lägg det dubbla så får du en helt ok riktig högkontrastduk
https://www.elitescreens.eu/en/eur/aeon-edge-free-16-9-framel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Den här köpte jag. Väldigt billig för sin storlek och för att den är elstyrd.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/dukar/eldriven-4-3/264...

vill du verkligen ha en 4:3 duk?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att kolla i Netonnet fyndavdelning, fyndade denna där för 500 kr för 4 år sedan. Såg några dukar i deras butik i Borås sist jag var där för några veckor sedan.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

@shogou: Tror du prismässigt ligger väldigt nära riktiga dukar i det fallet, så du tjänar inget på det.

Permalänk
Medlem

Jag som tycker jag har bra bild, får kanske tänka om nu när jag ser den här jämförelsen.
Kanske dags att skrota min Tupplur då efter 8 år med den.
Det var ju ett riktigt bra pris på Kingpin på Hembiobutiken. Jag har ju egentligen inte behov av en elstyrd men man vet ju hur det ser ut i framtiden.
Vad tycker @Laxpudding?

Edit: Oj, inte en 4:3.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

vill du verkligen ha en 4:3 duk?

Skrivet av loefet:

@shogou: Tror du prismässigt ligger väldigt nära riktiga dukar i det fallet, så du tjänar inget på det.

Projektorn jag köpte är (WUXGA), 1920×1200 native res, 16:10, så behöver något med den passformen.

Letar främst efter något som är ekonomiskt och inte tar sönder hela plånboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_tito:

Ett tips är att kolla i Netonnet fyndavdelning, fyndade denna där för 500 kr för 4 år sedan. Såg några dukar i deras butik i Borås sist jag var där för några veckor sedan.

Det ska väl tilläggas att man får vad man betalar för med en sån duk. Jag har också en sån och som instegsduk tycker jag att den är hyfsad.

Men snart nog märker man vissa brister och önskar något bättre.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Projektorn jag köpte är (WUXGA), 1920×1200 native res, 16:10, så behöver något med den passformen.

Letar främst efter något som är ekonomiskt och inte tar sönder hela plånboken.

Jo precis, men du vill ju först ha en duk som passar ditt 16:9 / 16:10. Men sedan måste du också kolla hur stor du kan/du vill att den skall vara. Detta är lite olika från projektor till projektor. Vet du bara lite mått så kan man stoppa in allt i: http://www.projectorcentral.com/projection-calculator.cfm

Sen är ju problemet att videomatrialet idag är ju allt från 4:3 till 16:9 till 2.35:1. Så man kommer aldrig undan de svarta sträcken ovan/under eller sidorna. Jag byggde en kompromiss. Duken är 2,7 x 1,296 meter

Skrivet av scienta:

Det ska väl tilläggas att man får vad man betalar för med en sån duk. Jag har också en sån och som instegsduk tycker jag att den är hyfsad.

Men snart nog märker man vissa brister och önskar något bättre.

Javisst men TS vill ha en väldigt prispressad produkt så en Kingpin är nog det rätta i det fallet

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Bildexpert 📺

@f@boy: Varje gång jag träffat på någon som är nöjd med DIY-lösningar är det ett par saker som ofta utmärker dem.

  • Man är supernöjd eftersom man aldrig jämfört med något annat. Starkt ljus med starka färger på en Tupplur är imponerande. Särskilt ifall man aldrig får chansen att jämföra med en riktig duk

  • Nej, man kan inte hålla upp små provbitar av dukmaterial och få ett enhetligt intryck av hur hela bilden yttrar sig

  • Målade väggar, MDF:er och liknande får man endast så bra som som man är en skicklig målare. Det går att se hur man dragit roller och penslar och var färgerna är tunnare och tjockare. En är kanske inte medveten om detta, innan jag påpekar att strukturen blir belyst av projektorn. Har hunnit med några ”åfan - nu när du säger det ser jag hur rollern har dragits” genom åren

  • Väldigt många människor har inte så bra syn som de tror. Justering av fokus är något av de allra vanligaste åtgärderna för mig när jag åkt ut och kalibrerat projektorer som är installerade av ägaren själv

  • Ser man ingen skillnad i skärpa på en projektor som är i fokus och en som inte har fokuserad optik, då är det klart att man kan köra på en tupplur eller vaxduk från Jysk och liknande diffuserande material och tycka det är lika bra som en projektorduk

  • Det är DIY och vi är kognitivt lagda åt att bekräfta våra egna hobbyprojekt som den bättre, smartare och billigare lösningen

Med det sagt, kör gärna på egna DIY-projekt ifall man tycker det är roligt och det duger för ändamålet. Projicering är dock mycket mer än att enbart studsa ljus mot en godtycklig yta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Javisst men TS vill ha en väldigt prispressad produkt så en Kingpin är nog det rätta i det fallet

Kan ju vara skillnad på "prispressad" och "fyller knappt sin funktion". Nackdelarna kan ju vara bra att känna till för att kunna göra ett informerat beslut.

  • Bilden blir sådär

  • Duken kan vara vågig

  • Den svarta ramen är inte garanterat rät

  • Vissa har problem med rullmekanismen

Som sagt, för att komma igång och testa så funkar det kanon - men det är bra att känna till vad man offrar

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Gjorde ett halvdant försök till att ge en form av tidslinje på min projektorduk, men då jag tog bilderna mer för att dokumentera för mig själv så saknas en viss... presentationsvinkel i det hela.

Alla bilder är tagna med en Samsung s2, så detaljrikedomen i bilderna är lite vad de är. Jag tyckte också det blev för långt att inkludera alla tre byggen så inkluderade bara det första (bäst dokumenterade) och början av tredje (bättre förhållanden då rummet är dedikerat, första bygget var sovrum/biorum). Har även en video där jag går igenom planer osv innan själva utförandet men då jag gjorde det mer som en vecko-vlog (där jag går igenom det i första veckans video) för att skicka till familjen och hålla dom uppdaterade finns det massa orelaterat krimskrams som man kanske inte riktigt orkar skumma igenom, samtidigt som jag inte riktigt går in i detalj utan försökte hålla det överskådligt.

https://imgur.com/a/KoT6T

Edit:
Totalkostnad var några hundralappar. Det var grå färg för duk, svart färg för lister runtom, lite tejp och målarpapper man lägger på golvet. Lite krimskrams som lite sandpapper osv. Jag tror man kan lägga på några extra hundralappar för att få en "färdig" lösning men du missar möjligheten till total anpassning efter exakt hur du vill ha det. Lite av samma anledning vi gillar att bygga våra egna datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Hej har nyligen införskaffat en projektor, är ute efter en budget duk. Funderar på att skaffa en tupplur från ikea, någon som har någon erfarenhet av den?

Osäker på om jag skulle få bäst bild på grå eller vit bakgrund.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60349115/#/9034912...

Nej, blocket är din vän, även om det är den sämsta hemsidan på nätet.
Köpte en ramspänd duk och är absolut snyggast om du har plats.

Permalänk
Medlem

@Raphaei: Grym logg, tack för att du delade med dig väldigt kul att läsa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

@Raphaei: Grym logg, tack för att du delade med dig väldigt kul att läsa!

Jag har en brädgård i närheten så spanade in möjligheten att köpa MDF-skiva, måla den och hänga upp den istället då det ger ett "djup" och känns mer som en TV, men problemet med ~3m bred bild är att den har vissa krav på höjden, och det fanns inga MDF-skivor som var tillräckligt höga.

Jag övervägde även köpa trä för att bygga en ram och spänna över lakan el dyl, och måla över den, men jag vågade inte riskera spänningsskillnader i tyget (man vill ju ha en flat bild, liksom).

Att skaffa färdig lösning var aldrig ett alternativ för mig, så om du har tankar kring egna projekt är jag relativt insatt (dock ej regelrätt expert, snarare glad amatör).

Permalänk
Medlem

@Raphaei: Jo jag är nog mer inne på en DIY lösning, tycker alltid det är kul att bygga eller snickra ihop projekt. Dock vill jag givetvis att det ska bli en bra bild också, funderar på att bygga ihop en egen 16:10 ram i trä, men behöver hitta något bra typ av blackout tyg som passar och ger en bra bild.

Kanske hör av mig i framtiden via PM om jag vill få mer inspiration!

Permalänk
Medlem

Jag kikade på detta och körde med projektorn på en brun vägg till att börja med.
Men köpte en ramspänd duk till slut. Det är värt det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

vill du verkligen ha en 4:3 duk?

Om alternativet till en motordriven lika stor duk är att betala 5000kr+ eller en tupplur från IKEA så absolut. Det här var enligt mig ett väldigt prisvärt köp.

Det är ju inte så att duken blir oanvändbar bara för att formatet är 4:3. Jag kan ju kolla på 16:9 eller annat valfritt format ändå.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Det ska väl tilläggas att man får vad man betalar för med en sån duk. Jag har också en sån och som instegsduk tycker jag att den är hyfsad.

Men snart nog märker man vissa brister och önskar något bättre.

Nja, jag är kräsen när det gäller bild och jag lider inte med denna duken. Visst stämmer det absolut att man får vad man betalar för och jag kan ärligt säga att jag har fått väldigt mycket för pengarna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@f@boy: Varje gång jag träffat på någon som är nöjd med DIY-lösningar är det ett par saker som ofta utmärker dem.

  • Man är supernöjd eftersom man aldrig jämfört med något annat. Starkt ljus med starka färger på en Tupplur är imponerande. Särskilt ifall man aldrig får chansen att jämföra med en riktig duk

  • Nej, man kan inte hålla upp små provbitar av dukmaterial och få ett enhetligt intryck av hur hela bilden yttrar sig

  • Målade väggar, MDF:er och liknande får man endast så bra som som man är en skicklig målare. Det går att se hur man dragit roller och penslar och var färgerna är tunnare och tjockare. En är kanske inte medveten om detta, innan jag påpekar att strukturen blir belyst av projektorn. Har hunnit med några ”åfan - nu när du säger det ser jag hur rollern har dragits” genom åren

  • Väldigt många människor har inte så bra syn som de tror. Justering av fokus är något av de allra vanligaste åtgärderna för mig när jag åkt ut och kalibrerat projektorer som är installerade av ägaren själv

  • Ser man ingen skillnad i skärpa på en projektor som är i fokus och en som inte har fokuserad optik, då är det klart att man kan köra på en tupplur eller vaxduk från Jysk och liknande diffuserande material och tycka det är lika bra som en projektorduk

  • Det är DIY och vi är kognitivt lagda åt att bekräfta våra egna hobbyprojekt som den bättre, smartare och billigare lösningen

Med det sagt, kör gärna på egna DIY-projekt ifall man tycker det är roligt och det duger för ändamålet. Projicering är dock mycket mer än att enbart studsa ljus mot en godtycklig yta.

Oj, här var det mycket info. Jag sa ju att jag inser att jag inte hade någon vidare duk när jag ser din jämförelse.
Det här känns som ett påhopp, kanske aldrig skulle nämnt att jag tyckte min bild var bra, nu blev man ju idiotförklarad.
Det är riktat till mig så jag måste svara för mig:
- Nej, jag kör dämpat ljus och färger. Jag har ett helmörkt rum så det behövs inte mycket.
- Jag har aldrig hållit upp en provbit.
- Jag har inte sagt något om målade väggar.
- Jag är helt säker på att min bild är i fokuserad.
- Jag har aldrig sagt att min bild är bättre, eller smartare. Billig visst, men har man inte råd med mer så blir det så.

Jag kör en V70 -06 som jag är nöjd med, ska jag bli idiotförklarad av bilkännare nu också för att jag inte har en V90??

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_tito:

Nja, jag är kräsen när det gäller bild och jag lider inte med denna duken. Visst stämmer det absolut att man får vad man betalar för och jag kan ärligt säga att jag har fått väldigt mycket för pengarna

Skickades från m.sweclockers.com

Ärligt talat så kan du inte vara så kräsen om du är nöjd med duken. Det är ingen förolämpning, det är inte så att man vinner nåt med att vara kräsen.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Kan ju vara skillnad på "prispressad" och "fyller knappt sin funktion". Nackdelarna kan ju vara bra att känna till för att kunna göra ett informerat beslut.

  • Bilden blir sådär

  • Duken kan vara vågig

  • Den svarta ramen är inte garanterat rät

  • Vissa har problem med rullmekanismen

Som sagt, för att komma igång och testa så funkar det kanon - men det är bra att känna till vad man offrar

Jo men vänta nu, det du tar upp är självklart rätt men vi jämför ju en instegsprodukt med en rullgardin. Att projektorduken skulle ha väldig små vågigheter är knappast ett problem mellan dessa två alternativ.

Skrivet av blade80:

Om alternativet till en motordriven lika stor duk är att betala 5000kr+ eller en tupplur från IKEA så absolut. Det här var enligt mig ett väldigt prisvärt köp.

Det är ju inte så att duken blir oanvändbar bara för att formatet är 4:3. Jag kan ju kolla på 16:9 eller annat valfritt format ändå.

Nej visst men man får ganska mycket outnyttjad yta med videomaterial i 21;9 (övre högra hörnet)

5000kr+? de hade en 90 tum för 3 500 kr

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jo men vänta nu, det du tar upp är självklart rätt men vi jämför ju en instegsprodukt med en rullgardin. Att projektorduken skulle ha väldig små vågigheter är knappast ett problem mellan dessa två alternativ.

Jag menade inte att jämföra någonting, jag påpekade vilka problem man råkar ut för. Om något så kan jag väl i så fall tycka att billigare är bättre i det här fallet då det inte finns några reella vinster med Andersson-duken oavsett.

"Väldigt små" är väl förövrigt subjektivt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather