Ångerrätt bredband BBB

Permalänk
Medlem

Ångerrätt bredband BBB

Jag beställde bredband från BBB i november med start av tjänst från mitten av december. Jag har hämtat ut routern från ombudet men de har ännu inte lyckats koppla in bredbandet pga att tidigare hyresgäst inte sagt upp sitt avtal (hur nu det är möjligt).

Frågan är om jag kan avsluta abonnemanget då de misslyckats med att leverera tjänsten till mig? I avtalet står att ångerrätten gäller 14 dagar efter att avtalet tecknats. För "produkter" gäller 14 dagar efter att kunden fått beställd produkt i besittning.

Permalänk
Medlem

Varför ska du ångra det? Du kan inte få någon annan operatör om gamla hyresgästen inte har sagt upp sitt tyvärr. Han har "tagit" din plats, så försök att få tag på honom och lös det på det viset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Varför ska du ångra det? Du kan inte få någon annan operatör om gamla hyresgästen inte har sagt upp sitt tyvärr. Han har "tagit" din plats, så försök att få tag på honom och lös det på det viset.

Det där är ett felaktigt antagande. Jag kan ha både Comhem, Bredbandsbolaget och en tredje valfri operatör genom telefonlinje om jag så skulle vilja. Men jag nöjer mig med Comhem 100/100 fiber.

Kontakta BBB, förklara din situation och be dem lösa det. Om de inte kan leverera sin tjänst som du har beställt så lever de inte upp till sin del av kontraktet, dvs leverera internet till dig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Det där är ett felaktigt antagande. Jag kan ha både Comhem, Bredbandsbolaget och en tredje valfri operatör genom telefonlinje om jag så skulle vilja. Men jag nöjer mig med Comhem 100/100 fiber.

Kontakta BBB, förklara din situation och be dem lösa det. Om de inte kan leverera sin tjänst som du har beställt så lever de inte upp till sin del av kontraktet, dvs leverera internet till dig.

Stod ju inte att han skulle skaffa Comhem och att han hade möjlighet till det.
Men det är inte osanning i det BBB säger. Den är låst till förra hyresgästen om denne inte säger upp det. Har själv en vän som har råkat ut för denna situation via Telia. Han var tvungen att komma överens med förra hyresgästen att säga upp avtalen asap.

Permalänk
Medlem

Konstigt att dom skickar ut grejorna innan dom ens kollat om det redan finns ett abonnemang på den adressen.

Permalänk
Medlem

Satan vad detta var jobbigt att läsa, Bahnhof har bundit mig i nästan 12 månader och lägenheten sägs snart upp. Gäller denna "fysiska" bindning samtliga stadsnät eller är det bara nät där ett "vanligt" företag äger fibern? Detta gäller Öresundskrafts Staden-i-staden i Helsingborg.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Satan vad detta var jobbigt att läsa, Bahnhof har bundit mig i nästan 12 månader och lägenheten sägs snart upp. Gäller denna "fysiska" bindning samtliga stadsnät eller är det bara nät där ett "vanligt" företag äger fibern? Detta gäller Öresundskrafts Staden-i-staden i Helsingborg.

Du kan nog få en slutfaktura, men du bör nog ordna upp det så du inte sätter nästa hyresgäst i "kläm".

Permalänk
Medlem

Det kallas att porten är blockerad. Alltså att den tidigare hyresgästen inte sagt upp sitt avtal och därmed blockerar han porten där din nya tjänst vill in.

Ta kontakt med BBB och be dem stänga ner accessen, om de inte vill göra det får du försöka få tag i gamla hyresgästen och be han ringa in till BBB.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Stod ju inte att han skulle skaffa Comhem och att han hade möjlighet till det.

Bara för att det inte står behöver det inte betyda att han inte har möjlighet till det. Om han har möjlighet till andra operatörer är det en möjlig lösning - om än tillfällig - tills det att han fått tag på föregående hyresgäst som kan säga upp det abb. som "ligger och blockerar" just nu.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Du kan nog få en slutfaktura, men du bör nog ordna upp det så du inte sätter nästa hyresgäst i "kläm".

Vägrar att ge de utsugarna några jävla pengar, nertid på 20 dagar av 50 och de skyller på mig. Fick spela in ett muntligt avtal om att få halverad månadskostnad mot 12 månaders bindningstid där jag uttryckligen sa att jag var med på det så länge nertiden inte upprepas, då hade nätet varit nere i 8 dagar och de erkände att det var fel på deras sida.
Efter det var nätet nere i nästan 2 veckor men det är mitt fel eftersom det fungerade med datorn direkt i väggen bokstavligen minst tjugonde gången jag testade det.
Nu ville jag ha absolut lägsta kostnader och vad gör de svinen? De sänker till 10/10, tar bort rabatten och avslutar min VPN. Så nu betalar jag MER än jag gjorde för det avtal jag band mig till. Tar hellre en betalningsanmärkning än att ge äcklen pengar.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

@puck
Känns som det var deras uppgift att veta om de kunde uppfylla villkor eller inte. Så du bör då åtminstone inte behöva betala något förrän det nuvarande problemet är löst.

@ZaInT
Du kommer mest troligt behöva betala för kvarstående bindningstid, men oftast går det att komma överens om att betala en del av priset då du inte kommer nyttja den snarare än fulla priset. Vissa företag har klausuler också att om du flyttar och inte kan ha tjänsten på nya adressen att de bryter kontraktet (Detta är dock generellt enbart good will). Bäst är att ringa deras support och prata med dem.

Permalänk

Går det att nyttja tjänsten?
Är det öppen fiber eller stängd?

Om fibernätet är öppen så kan förra ägaren ha avslutat sitt avtal och isp kan ha glömt ta bort spärr på port. BBB kan ej se vem som reserverar sig utan här får du ringa runt.

Om fibernätet är stängd tex till BBB så brukar de inte stänga en port om ett aktivt avtal finns, (dvs du har gratis internet via den gamla)

Permalänk
Medlem

Jag undrar om jag rent juridiskt har möjlighet att avsluta avtalet, då de inte lyckats leverera tjänsten, trots att det gått mer än 14 dagar sedan avtalet slöts. De har nu även fakturerat mig för tid då tjänsten varit otillgänglig vilket jag finner ganska orimligt.

Det är öppet fibernät och jag kan använda förre hyresgästens internet (annan isp). Dock vet jag inte vem som bott här tidigare och det känns inte riktigt heller som min uppgift att ta reda på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är alltså inne på ampari och landmarks linje men finns det stöd för detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av puck:

Jag är alltså inne på ampari och landmarks linje men finns det stöd för detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Stöd och stöd. Förra hyresgästen har ju fortfarande ett abonnemang på din "port". Så länge den är aktiv, så kan du inte få porten tyvärr. Det är sjukt, men så är det. :/
Så det är faktiskt upp till förra hyresgästen att göra rätt för sig. Så bästa chansen du har är att få tag på hyresvärden och få kontaktuppgifter till denne person så han kan avsluta sitt abonnemang med slutfaktura.
Du ska absolut inte betala ett smack förrän du får en fungerade uppkoppling!

Permalänk
Skrivet av Trackmaster:

Stöd och stöd. Förra hyresgästen har ju fortfarande ett abonnemang på din "port". Så länge den är aktiv, så kan du inte få porten tyvärr. Det är sjukt, men så är det. :/
Så det är faktiskt upp till förra hyresgästen att göra rätt för sig. Så bästa chansen du har är att få tag på hyresvärden och få kontakt uppgifter till denne person så han kan avsluta sitt abonnemang med slutfaktura.
Du ska absolut inte betala ett smack förrän du får en fungerade uppkoppling!

Precis så är det.

Du skulle kunna testa att kontakta stadsnätet/kommunikationsoperatören till öppna nätet och förklara situationen, är de snälla så hjälper de dig. Men man får försöka se det ur stadsnätets perspektiv. Deras kunder är ju tjänsteleverantören/isp och inte du (du kallas slutkund), och om tjänsteleverantören fortfarande hyr kapaciteten av stadsnätet till den porten/lägenheten du bor i så kommer den inte stängas ned/bli ledig. Tjänsteleverantören som hyr kapaciteten behöver alltså säga upp förbindelsen och detta görs inte för än de får in en uppsägning av deras kund, alltså förra hyresgästen.

Men å andra sidan så kan man ju hoppas på att din nya tjänsteleverantör vill sälja sin tjänst till dig, och därmed kontakta stadsnätet/gamla tjänsteleverantören och be de kontrollera om gamla hyresgästen faktiskt fortfarande vill betala för sitt abonnemang på sin gamla adress, vilket han/hon troligen inte vill..

Lycka till!

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Skrivet av puck:

Jag undrar om jag rent juridiskt har möjlighet att avsluta avtalet, då de inte lyckats leverera tjänsten, trots att det gått mer än 14 dagar sedan avtalet slöts. De har nu även fakturerat mig för tid då tjänsten varit otillgänglig vilket jag finner ganska orimligt.

Det är öppet fibernät och jag kan använda förre hyresgästens internet (annan isp). Dock vet jag inte vem som bott här tidigare och det känns inte riktigt heller som min uppgift att ta reda på.

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom deras tjänst inte är levererad så kan du ångra dig ja,
känns och känns, eftersom det är du som bor där nu så är det ditt ansvar att veta var, hur och när.
Men allt ska ju bara fungera, det är ju ändå 2018

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Jag får helt enkelt ta och ringa runt lite och se om jag kan få tag i personen som bodde här innan mig. Kan ju i alla fall trösta mig med gratis internet ett litet tag. Cred också till BBB som makulerade fakturan utan massa krusiduller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Precis så är det.

Du skulle kunna testa att kontakta stadsnätet/kommunikationsoperatören till öppna nätet och förklara situationen, är de snälla så hjälper de dig. Men man får försöka se det ur stadsnätets perspektiv. Deras kunder är ju tjänsteleverantören/isp och inte du (du kallas slutkund), och om tjänsteleverantören fortfarande hyr kapaciteten av stadsnätet till den porten/lägenheten du bor i så kommer den inte stängas ned/bli ledig. Tjänsteleverantören som hyr kapaciteten behöver alltså säga upp förbindelsen och detta görs inte för än de får in en uppsägning av deras kund, alltså förra hyresgästen.

Men å andra sidan så kan man ju hoppas på att din nya tjänsteleverantör vill sälja sin tjänst till dig, och därmed kontakta stadsnätet/gamla tjänsteleverantören och be de kontrollera om gamla hyresgästen faktiskt fortfarande vill betala för sitt abonnemang på sin gamla adress, vilket han/hon troligen inte vill..

Lycka till!

En tidigare hyresgäst har ingen som helst rätt att "blocka" porten i sin tidigare lägenhet. På samma sätt har inte en ISP rätt att blocka porten till en lägenhet de inte har en kund som bor i. Då skulle man ju kunna utpressa boende genom att boka upp alla portar och tvinga dem att använda min ISP, annars blir ni utan nät. Eller ponera att den gamla hyresgästen har 11 månaders bindningstid kvar, men inte själv kan använda tjänsten i sin nya bostad, då kan man ju inte bara lämna kvar "tjänsten" och blocka nästa boende i 11 månader.

Skrivet av puck:

Tack för era svar.

Jag får helt enkelt ta och ringa runt lite och se om jag kan få tag i personen som bodde här innan mig. Kan ju i alla fall trösta mig med gratis internet ett litet tag. Cred också till BBB som makulerade fakturan utan massa krusiduller.

Du behöver inte själv ringa runt efter den gamla hyresgästen. Ring till din hyresvärd och berätta att du inte kan beställa en bredbandstjänst på grund av den tidigare hyresgästen, så får de kontakta denne/stadsnätet/ISPn för att få porten öppnad (den tidigare hyresgästen kan fortsätta betala sitt abonnemang om den så vill, uppsägningstid etc, fast inte blockera din port). Annars kan de inte heller utkräva full hyra av dig.

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

En tidigare hyresgäst har ingen som helst rätt att "blocka" porten i sin tidigare lägenhet. På samma sätt har inte en ISP rätt att blocka porten till en lägenhet de inte har en kund som bor i. Då skulle man ju kunna utpressa boende genom att boka upp alla portar och tvinga dem att använda min ISP, annars blir ni utan nät. Eller ponera att den gamla hyresgästen har 11 månaders bindningstid kvar, men inte själv kan använda tjänsten i sin nya bostad, då kan man ju inte bara lämna kvar "tjänsten" och blocka nästa boende i 11 månader.

Du behöver inte själv ringa runt efter den gamla hyresgästen. Ring till din hyresvärd och berätta att du inte kan beställa en bredbandstjänst på grund av den tidigare hyresgästen, så får de kontakta denne/stadsnätet/ISPn för att få porten öppnad (den tidigare hyresgästen kan fortsätta betala sitt abonnemang om den så vill, uppsägningstid etc, fast inte blockera din port). Annars kan de inte heller utkräva full hyra av dig.

Visst är det säkert så, att gamla hyresgästen inte har "rätt" att blocka porten efter den flyttat. Normalt är detta heller inget problem då väldigt få människor vill betala för en internettjänst man själv inte utnyttjar. Likadant tror jag inte att någon isp skulle vilja betala stadsnätet/KO för massa internettjänster utan att få något betalt för dem.

Men gör så, ring hyresvärden och förklara läget. De har förhoppningsvis koll på vem som driftar deras öppna nät och kan ta diskussionen med dem.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Nu har jag kontaktat hyresvärden och de säger att de inte kan göra något och att jag ska kontakta BBB för att lösa situationen. Oavsett vilket är jag trött på att bollas fram och tillbaka och vill bara avsluta abonnemanget, åtminstone tills porten inte längre är blockerad. BBB fortsätter att skicka räkningar och vill inte låta mig avsluta abonnemanget, trots att jag inte kan nyttja tjänsten. De hävdar att ångerfristen löpte ut 14 dagar efter att avtalet tecknats och säger att det är mitt ansvar att ta säkerställa att de kan leverera tjänsten. Särskilt irriterande är det eftersom att jag initialt kontaktade dem för att säga upp avtalet eftersom att jag skulle flytta, men att de övertalade mig att göra en flyttanmälan och binda upp mig på nytt istället, efter att ha kollat upp att de kunde leverera till min nya adress.

Stämmer det de säger eller finns det något jag kan göra för att avsluta abonnemanget?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av puck:

Nu har jag kontaktat hyresvärden och de säger att de inte kan göra något och att jag ska kontakta BBB för att lösa situationen. Oavsett vilket är jag trött på att bollas fram och tillbaka och vill bara avsluta abonnemanget, åtminstone tills porten inte längre är blockerad. BBB fortsätter att skicka räkningar och vill inte låta mig avsluta abonnemanget, trots att jag inte kan nyttja tjänsten. De hävdar att ångerfristen löpte ut 14 dagar efter att avtalet tecknats och säger att det är mitt ansvar att ta säkerställa att de kan leverera tjänsten. Särskilt irriterande är det eftersom att jag initialt kontaktade dem för att säga upp avtalet eftersom att jag skulle flytta, men att de övertalade mig att göra en flyttanmälan och binda upp mig på nytt istället, efter att ha kollat upp att de kunde leverera till min nya adress.

Stämmer det de säger eller finns det något jag kan göra för att avsluta abonnemanget?

Hyresvärden har antagligen inget med det att göra utan det är nätägaren (möjligen kan hyresvärden även vara nätägare) eller nätoperatören som du borde kontakta om inte tjänsteoperatören sköter om det vilket de borde men vägrar de så...

Du borde reklamera varan då den inte levereras som den borde och ta hjälp av konsumentvägledaren om operatören strular. Har du felanmält bredbandet eller har du bara försökt avsluta abbet utan att först felanmäla ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.