Samsung lanserar 860 Evo med upp till 4 TB lagringsutrymme

Permalänk
Melding Plague

Samsung lanserar 860 Evo med upp till 4 TB lagringsutrymme

Efter att både 860 Evo och 860 Pro från Samsung hittat ut på webben avtäcks nu den förstnämnda officiellt. Denna kommer i en rad olika formfaktorer och med upp till 4 TB lagringsutrymme.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Viss del av priset på 4TB-varianten har ju säkert med novelty-värdering att göra. Det som egentligen är det intressanta är ju att se var priset lägger sig om ca 90 dagar eller något ditåt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

850 Evo 500GB 1500kr
860 Evo 500GB 2000kr

860 är inte ett självklart val..

Permalänk
Medlem

Prisjämförelse 850 EVO vs 860 EVO.

850 EVO 250GB: Inet 999kr, Komplett 999kr.
860 EVO 250GB: Inet 1099kr, Komplett 1190kr.

850 EVO 500GB: Komplett 1444kr, Inet 1549kr.
860 EVO 500GB: Komplett 1990kr, Inet 1999kr.

850 EVO 1TB: Inet 3290kr, Komplett 3290kr.
860 EVO 1TB: Inet 3899kr, Komplett 3990kr.

850 EVO 2TB: Inet 7299kr, Komplett 7299kr.
860 EVO 2TB: Komplett 7990kr, Inet 7999kr.

850 EVO 4TB: ComputerSalg 14 921kr, Komplett 15 299kr.
860 EVO 4TB: ComputerSalg 16 236kr, Inet 16 999kr, Komplett 17 990kr.

Håller med ninjan @anon159643 - 850 är fortsatt intressant så länge den finns kvar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Snusfri

Gav 1199:- för min 500GB 850 Evo, så drygt att priserna stuckit iväg så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Nu bara om det här skulle vara storleken X 10.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av THB:

Gav 1199:- för min 850 Evo, så drygt att priserna stuckit iväg så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

4TB?

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

500GB antagligen

Edit: står "500GB SSD" i signaturen så det är antagligen den

Permalänk
Medlem

Behöver inte bry mig så mycket att jag nyligen köpte en 500 850 ev o för 1340:- då iaf. 2000kr hade jag absolut inte lagt på denna nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

500GB antagligen

Edit: står "500GB SSD" i signaturen så det är antagligen den

Om jag säger att jag gav ca 11500kr för 2 diskar jan 2017, vilken storlek tror du då att de är?

Ang priserna, de kommer ju gå ner när 850 EVO fasas ut. Nypris har nästan alltid varit högre än etablerat pris. Det finns även en del konkurrenter som kommer eller är här, så de kan inte hålla dessa priser länge heller.

Permalänk
Medlem

Tråkigt med höjda priser, speciellt för oss som har övergett HDD för annat än backup.
Hade varit trevligare att få tag i en 1TB SSD för samma peng (1500kr ca) som man gav för en 500Gb SSD för några år sedan. Ännu mer surt är det att 2x500Gb är billigare än 1x1Tb

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis slutar dem nog producera den äldre varianten inom kort så ni behöver nog inte oroa er för att Samsung konkurrerar med sig själv Åtta gånger längre hållbarhet, motsvarande 2 400 terabytes written vs 300 terabytes written, torde dock vara av intresse för en del användare.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av kallandes:

500GB, har redigerat inlägget nu 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Viss del av priset på 4TB-varianten har ju säkert med novelty-värdering att göra. Det som egentligen är det intressanta är ju att se var priset lägger sig om ca 90 dagar eller något ditåt.

Jepp, jag hoppas verkligen det går ned. Har suktat efter en 4TB till min hemmaserver länge, så jag kan sluta använda roterande rostplattor helt och hållet, men det initialt snorhöga priset på 850 EVO har aldrig gått ned (åtminstone inte till någon vettig nivå). Om Samsung nu lägger ned 850 EVO, vilket jag antar att de gör, så kommer priset i praktiken alltså bli ännu högre om man vill ha 4TB från Samsung.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

När just övergången till NAND minnen brukar anges som orsak till varför DDR RAM priserna är så höga, så är det ju lite genomskinligt att SSD priserna inte går ner. *suck*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Viss del av priset på 4TB-varianten har ju säkert med novelty-värdering att göra. Det som egentligen är det intressanta är ju att se var priset lägger sig om ca 90 dagar eller något ditåt.

Så är det, man får ge det tid. Alla SSD:s tycks följa ett slaviskt mönster att dubbla kapacitet innebär dubbelöt pris osv. Men kan hända något på sikt som du säger.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Skrivet av THB:

500GB, har redigerat inlägget nu 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Ja misstänkte det 😉

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

850 Evo 500GB 1500kr
860 Evo 500GB 2000kr

860 är inte ett självklart val..

Priset kommer att sätta sig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om jag säger att jag gav ca 11500kr för 2 diskar jan 2017, vilken storlek tror du då att de är?

Vad har det med någonting alls att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Vad har det med någonting alls att göra?

Du verkade gissa storlek på SSDer i posten iaf, så...

Permalänk
Medlem

Så enda skillnaden är några MB/s? Känns inte värt o släppa en ny version som verkligen inte är någon skillnad på nästan eller jag har missat något?

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Skrivet av auToeXeC:

Så enda skillnaden är några MB/s? Känns inte värt o släppa en ny version som verkligen inte är någon skillnad på nästan eller jag har missat något?

Har dom inte nått taket vad gäller hastighet över SATA för länge sedan? Vill man ha något snabbare så är det M.2 NVMe som gäller, eller annan PCIE-lösning.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Har dom inte nått taket vad gäller hastighet över SATA för länge sedan? Vill man ha något snabbare så är det M.2 NVMe som gäller, eller annan PCIE-lösning.

Någon som vet om SATA 4 är på gång ??
SATA 3 standarden spikades i Mars 2009!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Någon som vet om SATA 4 är på gång ??
SATA 3 standarden spikades i Mars 2009!

SATA 3.2 (2013) tillåter teoretiskt ungefär 3.28x (1969MB/s mot 600MB/s) av SATA 3.0 hastigheterna, om detta kan fungera som drop in med nya kontroller kort. Om man skulle säga rakt av ungefär 2x hastigheterna (1000MB/s) skulle det finnas kvar ~40% prestanda att klämma fram då kontrollerkorten blir bättre.

Nu när jag tänker närmare är PCIe 3.0 x1 ungefär 1000MB/s, så tekniskt sett skulle de kunna köra någon specialare typ NVMe över 1x usb risers, skulle dock vara löjligt att se en sån setup.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Bandbredd är enkelt att få på t.e.x. X399 plattformen med sina 64 pci lanes även på den minsta 1900x cpu:n.
2st 4xnvme x16 kort från Asus/Asrock så är du uppe på en 28GB/s från en RAID 0.
Men elefanten i rummet är latency. Om du inte kan nå blocken snabbare, blir det egentligen snabbare alls?

SATA är fast på sin grundlatency. Så även om man inte behöver högre bandbredd är man fast med samma latency på varje skriv och läs av block.

Kör optane på X399 platformen som boot/app disk men då börjar man se att driver och interrupt arkitekturen i windows inte är riktigt anpassad. Man går tillbaka till PIO istället för DMA med intels egna driver, blir lite konstigt om du pressar CPU:n samtidigt till max.

Trodde inte heller att priserna skulle ligga stilla på SSD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns som att det kommer dröja innan det ev blir en "Sata IV"
SAS 1200 finns ju men Sata hoppade helt över det.
Skulle kunna tänka mig att det beror på att inga mekaniska diskar cappar Sata III.
Sata Express har inte anmanats nått vidare.
Har man behov av mer prestanda så är det nvme som är lösningen och/eller raid.
Personligen känner jag inte att Sata II begränsar öht i den dagliga användningen även om nästa burk såklart kommer ha nvme för os+apps.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

850 Evo 500GB 1500kr
860 Evo 500GB 2000kr

860 är inte ett självklart val..

Nopp:
https://www.anandtech.com/show/12348/the-samsung-860-pro-512g...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Någon som vet om SATA 4 är på gång ??
SATA 3 standarden spikades i Mars 2009!

Om jag minns rätt är SATA 4 nerlagt (eller iaf på is) pga man hade varit tvungen att byta kablage, vilket ju gör det rätt meningslöst.

Sen förstår jag inte... när behöver du mer än 500MB/s? Sitter du och kopierar 10GB filer varje dag mellan 2 SSDer?

Skrivet av wowsers:

SATA 3.2 (2013) tillåter teoretiskt ungefär 3.28x (1969MB/s mot 600MB/s) av SATA 3.0 hastigheterna, om detta kan fungera som drop in med nya kontroller kort. Om man skulle säga rakt av ungefär 2x hastigheterna (1000MB/s) skulle det finnas kvar ~40% prestanda att klämma fram då kontrollerkorten blir bättre.

Nu när jag tänker närmare är PCIe 3.0 x1 ungefär 1000MB/s, så tekniskt sett skulle de kunna köra någon specialare typ NVMe över 1x usb risers, skulle dock vara löjligt att se en sån setup.

& @Alpha77

SATAs största nackdel är ju latensen. När den designades var den ju enormt bra nog att hålla i "evigt"... för vi hade bara HDDs. Och även nu 2018 har jag inte hittat en enda HDD som behöver SATA 3... finns det ens en vanligt mekanisk HDD som kan läsa/skriva mer än 285MB/s till plattorna?

När SSD kom så designades de för att kunna jobba på en HDDs system och emulera en HDDs mönster och filsystem. Men verken SATA eller NTFS är optimalt för SSDer, egentligen. Det har anpassats för att kunna fungera med det bara.

Med det sagt, SSDer kunde göra något ingen HDD kunde... maxa SATA AHCI latensen till en nivå där den inte går att bättra mer. Så där finns liksom ingen direkt poäng att göra SATA 4 heller. För om du behöver maximal prestanda, vill du ha PCI-E bussen direkt, med tex M.2 eller U.2. Dessa två är framtiden för SSDer (och ev direkta instickskort).

NVMe tror jag aldrig kan fungera med SATA, då det språket är baserat på direkt kopplingen med PCI-E bussen. Så du kan aldrig få latensen så låg, pga du måste prata med en SATA kontroller mellan disken och CPUn.

I slutändan dock är prestandaskillnaden endast till nytta om du kan använda den. Din dator blir bara snabbare om du får bort flaskhalsar, och just nu är inte SATA SSDer vidare stor flaskhals. Spectre2 och Meltdowns inverkan på IO och latens är... SSDers QD1 prestanda är (därav Optane).

Men dessa fantasi 3000MB/s alla är så sabla besatta i... när fan tror ni att man kan använda det?
De kräver ofta minst QD4-8 för att ens få ut vettig prestanda. I QD1-2 är NVME diskar knappt ens snabbare än SATA, för flaskhalsen är då latensen i kontrollern, för att hämta "en 4k bit data".

Det enda NVMe kan göra är att skala upp det. Dvs den kan göra 8 överföringar samtidigt, med kö längder på 4-8 saker... i dessa fall springer den ciklar runt SATA SSDer. Men i hemma maskinen kommer du aldrig upp i dessa nivåer, utom i benchmarks. Varför? För du har helt enkelt inte nog med "last" att ge disken.

Men om vi skalar upp 500MB/s... i IOPs får du ca 125k. SATA protokollen sätter sina gränser dock så man brukar landa runt 80-90k i praktiken. 80 000st 4k block = ca 320MB/s. Detta är vad en maxad SATA SSD kan klara, i slumpmässigt jobb. Gissa hur ofta du behöver det? 1 år om året? Inte ens det, om du inte har server-klassad last.

Så vad säger jag?

Ta hellre en 1TB/500GB SATA SSD istället för en 500GB/250GB NVMe SSD, för storleken är det som du allra först kommer märka är ditt problem. Om det tar 1 sekund längre att starta Windows, vs att ha ont om plats och behöva kopiera mellan din HDD och M.2 disken... vilket tror du tar längst tid av ditt väntande?

Så snälla sluta hypa över lilla 500MB/s "problemet". Det är så sabla oviktigt så det är löjligt. Du får inte fler FPS. Du kommer inte surfa snabbare. Du kommer inte ens märka skillnaden. Tom mot SATA 2 märker man i praktiken knappt någon skillnad. Det som gör skillnad är IOPs + latens mellan SSD och HDD tex. Så kan du ersätta alla HDD i burken med en stor SATA SSD, är det 10x bättre än en M.2 + HDD kombo.

Sen naturligtvis offline backup och så bör du ha på HDD, pga långtidslagringen.

Den dagen M.2 kostar lika eller mindre än SATA för samma storlek, då är det dags att skifta. Men tänk på... de flesta moderkort har väldigt få M.2 platser, och även med expansionskort kan du inte ha ens i närheten lika många PCI-E baserade SSDer som du kan ha SATA SSDer.

Så framtidssäkrat är M.2 verkligen inte... för du kan använda din 250GB SATA SSD väldigt många år till... (med exakt samma prestanda) men PCI-E bussen kommer ändras, vilket gör att prestandan där kommer sjunka (pga kompatibilitet och färre banor kommer användas för samma prestanda).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om jag minns rätt är SATA 4 nerlagt (eller iaf på is) pga man hade varit tvungen att byta kablage, vilket ju gör det rätt meningslöst.

Sen förstår jag inte... när behöver du mer än 500MB/s? Sitter du och kopierar 10GB filer varje dag mellan 2 SSDer?

& @Alpha77

SATAs största nackdel är ju latensen. När den designades var den ju enormt bra nog att hålla i "evigt"... för vi hade bara HDDs. Och även nu 2018 har jag inte hittat en enda HDD som behöver SATA 3... finns det ens en vanligt mekanisk HDD som kan läsa/skriva mer än 285MB/s till plattorna?

Vet ingen HDD som skulle skriva så snabbt men det finns mycket annat smått och gott med SATA 3 typ NCQ och i version 3.3 SMR, saker som andra har nytta av (därav nyare standarder).

Citat:

När SSD kom så designades de för att kunna jobba på en HDDs system och emulera en HDDs mönster och filsystem. Men verken SATA eller NTFS är optimalt för SSDer, egentligen. Det har anpassats för att kunna fungera med det bara.

Med det sagt, SSDer kunde göra något ingen HDD kunde... maxa SATA AHCI latensen till en nivå där den inte går att bättra mer. Så där finns liksom ingen direkt poäng att göra SATA 4 heller. För om du behöver maximal prestanda, vill du ha PCI-E bussen direkt, med tex M.2 eller U.2. Dessa två är framtiden för SSDer (och ev direkta instickskort).

NVMe tror jag aldrig kan fungera med SATA, då det språket är baserat på direkt kopplingen med PCI-E bussen. Så du kan aldrig få latensen så låg, pga du måste prata med en SATA kontroller mellan disken och CPUn.

SATA har alt modes likt USB, U.2 kontakter körs oftast genom samma kontroller som en 2x SATA Express, så jag vet inte vad du pratar om.

Citat:

I slutändan dock är prestandaskillnaden endast till nytta om du kan använda den. Din dator blir bara snabbare om du får bort flaskhalsar, och just nu är inte SATA SSDer vidare stor flaskhals. Spectre2 och Meltdowns inverkan på IO och latens är... SSDers QD1 prestanda är (därav Optane).

Men dessa fantasi 3000MB/s alla är så sabla besatta i... när fan tror ni att man kan använda det?
De kräver ofta minst QD4-8 för att ens få ut vettig prestanda. I QD1-2 är NVME diskar knappt ens snabbare än SATA, för flaskhalsen är då latensen i kontrollern, för att hämta "en 4k bit data".

Det enda NVMe kan göra är att skala upp det. Dvs den kan göra 8 överföringar samtidigt, med kö längder på 4-8 saker... i dessa fall springer den ciklar runt SATA SSDer. Men i hemma maskinen kommer du aldrig upp i dessa nivåer, utom i benchmarks. Varför? För du har helt enkelt inte nog med "last" att ge disken.

Men om vi skalar upp 500MB/s... i IOPs får du ca 125k. SATA protokollen sätter sina gränser dock så man brukar landa runt 80-90k i praktiken. 80 000st 4k block = ca 320MB/s. Detta är vad en maxad SATA SSD kan klara, i slumpmässigt jobb. Gissa hur ofta du behöver det? 1 år om året? Inte ens det, om du inte har server-klassad last.

Hela poängen med att kunna köra snabbare hastigheter över befintliga SATA kablar är att det tillåter enklare fysisk logistik i ett chassi, med M.2 kan du bara ha några enheter innan moderkortet får slut plats (du tar upp detta senare), med SATA kan du utan problem köra 8+ enheter på samma moderkort, och en uppdaterad SATA standard skulle tillåta bl.a. servrar och liknande att billigare tillverkas utan att måsta skapa dyra kretskort vars enda syfte är att montera M.2 enheter (U.2 kanske är bättre ämnat för detta syfte dock).

Säger inte emot resten men vi har ju entusiaster här på forumet, och snabbare standarder som fungerar direkt ur lådan utan massa nya kablar och andra attiraljer gynnar de flesta i slutändan.

Citat:

Så vad säger jag?

Ta hellre en 1TB/500GB SATA SSD istället för en 500GB/250GB NVMe SSD, för storleken är det som du allra först kommer märka är ditt problem. Om det tar 1 sekund längre att starta Windows, vs att ha ont om plats och behöva kopiera mellan din HDD och M.2 disken... vilket tror du tar längst tid av ditt väntande?

Så snälla sluta hypa över lilla 500MB/s "problemet". Det är så sabla oviktigt så det är löjligt. Du får inte fler FPS. Du kommer inte surfa snabbare. Du kommer inte ens märka skillnaden. Tom mot SATA 2 märker man i praktiken knappt någon skillnad. Det som gör skillnad är IOPs + latens mellan SSD och HDD tex. Så kan du ersätta alla HDD i burken med en stor SATA SSD, är det 10x bättre än en M.2 + HDD kombo.

Sen naturligtvis offline backup och så bör du ha på HDD, pga långtidslagringen.

Den dagen M.2 kostar lika eller mindre än SATA för samma storlek, då är det dags att skifta. Men tänk på... de flesta moderkort har väldigt få M.2 platser, och även med expansionskort kan du inte ha ens i närheten lika många PCI-E baserade SSDer som du kan ha SATA SSDer.

Exakt varför snabbare hastigheter över befintliga kablar/kontakter = bra.

Citat:

Så framtidssäkrat är M.2 verkligen inte... för du kan använda din 250GB SATA SSD väldigt många år till... (med exakt samma prestanda) men PCI-E bussen kommer ändras, vilket gör att prestandan där kommer sjunka (pga kompatibilitet och färre banor kommer användas för samma prestanda).

Vi vet inte att färre banor kommer användas, när PCIe 4.0 rullar runt för konsumenter ska det vara bakåt kompatibelt med tidigare PCIe standarder likt PCIe 3.0. När detta händer behöver de ju inte utan anledning använda färre banor bara för att, de kommer nog helt enkelt använda samma antal banor och få en teoretisk dubbling av potentiell bandbredd, sedan ska man inte glömma att prestandataket förmodligen håller på att nås kring den tiden. Detta gäller då för M.2, U.2 och SATA Express över enskiljda kablar.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Det som stör mig mest med den där är att texten fortfarande blir felvänd i de flesta chassina

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB