Sapphire lanserar Radeon RX Vega 56 Pulse

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Implor:

Skulle säga det blivit en mega hit. Allt dom tillverkar säljer som smör. Även till löjliga överpriser.

580 har ju varit i princip omöjliga att köpa i över ett år (8gb varianten, har funnits i lager korta perioder men i princip borta på ett par dagar).

En flopp kan också innebära att produkten håller undermålig kvalitet, som fläkt, ljudnivå och temperaturer. Fortsatt trevlig dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Det är ju rent skitsnack att de faktiskt säljer för det priset, någon version av Vega 64 kanske.

Dels har det nästan hela tiden gått få tag på 56 under ditt nämnda pris och sen så betyder en affär på Ebay lika mycket som en såld produkt på Tradera = ingenting då du själv kan köpa saker från dig själv för att fejka en affär.

Köper man ett Vega 56 för 10k så är man bara en idiot, mining har inget med saken att göra.

Finns att läsa om användare på Reddit som sålt sitt kort för 1200$.

Du behöver inte vara så otrevlig, förstår inte vad som provocerar dig, om användare vill sälja sitt kort för 10Tkr till miners är det deras val?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Större kylare vilket leder till ett tystare och svalare kort. Kommer säkert mindre modeller också, typ liknande Fury Nano.

Då hade det väl varit bättre med ett kortare kort, så att det bara är klyflänsen som sticker ut bakåt som på en del kort. Tycker inte egentligen att det behövs så massiv kylning på ett kort som drar 210W referens.

Skrivet av Exxovion:

Ett kort som kostar så pass mycket, kräver tre kortplatser samt behöver matas med dubbla 8-pin (vilka kan leverera 600W) förväntar man sig ju något extra av.

Det är 150W per 8-pin, så 300W totalt. Innebär bara att den kan dra all sin ström från de sladdarna och inte från kortplatsen, vilket rent teoretiskt är bra. 8-pin plus 6-pin är 225W, så om man vill ha överklockningsutrymme för mer än 15W över referens så behövs det två 8-pin.

Det är när det blir tre 8-pin, som på en del Vega 64, som det börjar bli absurt.

Skrivet av Mindboggle:

Är inte pulse budgetkylning och slöare minnen på 570, 580 korten?

Det är lägre nivå än Nitro, ja. Tanken är att det skall ligga mellan Nitro och referenskorten.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Finns att läsa om användare på Reddit som sålt sitt kort för 1200$.

Du behöver inte vara så otrevlig, förstår inte vad som provocerar dig, om användare vill sälja sitt kort för 10Tkr till miners är det deras val?

Mvh
Skickades från m.sweclockers.com

Låter som att man kanske skulle ge sig på att sälja sitt Vega 56 på nätet. Var en av dem som köpte ett för runt 4000kr...

Tycker för övrigt att det är ett bra kort. De som har en massa synpunkter på ljud etc har inte haft ett i sin dator där hemma. Det låter inte värre än ett GeForce-kort med liknande kyllösning. Det är bara under krävande spel man tänker på det. Har man hörlurar, som jag, så är det ingen issue.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är 150W per 8-pin, så 300W totalt. Innebär bara att den kan dra all sin ström från de sladdarna och inte från kortplatsen, vilket rent teoretiskt är bra. 8-pin plus 6-pin är 225W, så om man vill ha överklockningsutrymme för mer än 15W över referens så behövs det två 8-pin.

Stämmer bra det, jag tänkte helt fel när jag skrev.

Permalänk
Medlem

För att förtydliga min egen ståndpunkt så menar jag att enbart gamingkorten inte är vad jag hoppades på. Att kretsen i sig är toppen för APUer, laptops osv råder det ingen tvekan om!

Och som någon annan sa, om AMD kan sälja korten till miners och gå med ordentlig vinst innebär förhoppningsvis bättre produkter i framtiden specifikt för oss gamers.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

RoI på Vega56 korten ligger väl på typ 4 månader. Så sett till värdet det skapar som miningkort så är priset rätt rimligt. Trist att behöva konkurrera mot det som gamer dock.

Dessutom är det bara exceptionellt bra på en algoritm..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

ehm nej, beg marknsden för vega är galen i priser. Du kan sälja ett vega 64 för 15 000kr till miners.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja och... det var ju just det jag sade. Om ethereum kraschar.... vilket är vad som minas med vega korten...

Permalänk
Medlem

Bättre att vänta på nästa grafikkort med högre tillgång..

Permalänk
Medlem

@anon56869: Man Minear cryptonight med vega korten rätt ofta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mpat:

Då hade det väl varit bättre med ett kortare kort, så att det bara är klyflänsen som sticker ut bakåt som på en del kort. Tycker inte egentligen att det behövs så massiv kylning på ett kort som drar 210W referens.

Titta på bild nr. 3 i artikeln en gång till. 😊

Sen kan man väl misstänka att vi kommer få se Vega 64 med samma PCB och kylare också. Lönar sig sällan att ta fram hundra olika varianter, så det är givetvis en kylare som är konstruerad för både Vega 56 och 64, med hänsyn till överklockning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chrisj:

@H_Bozz: Man Minear cryptonight med vega korten rätt ofta.

cryptonight? Vad är det?

Gissar att 90% av alla vega kort som säljs går till ethereum mining.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Ha! 7900kr? Vem skulle någonsin köpa detta kort för de pengarna? Du får ju fan ett 1080 Ti för de pengarna idag.

(ignorerar gruvarbetare)

I sverige har inte priserna på nvidia korten hängt med riktigt
om du kikar på Amazon så ligger ett 1080TI för typ 1300-1500 dollar

https://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss_1?url=search-alias%3D...

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Tänkte först skriva "snyggt kort", sen såg jag baksidan...

Priset är även käpprätt åt helvete.

Haha jag gillade själva "pulsen" på baksidan, men hade hellre sett de tvärtom, solid plast/plåt och utskuret längst pulsen, inte tvärtom.

Och vad i helvete vilket pris. "Vega 56, eller GTX 1080 Ti?" Skämt priser.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Titta på bild nr. 3 i artikeln en gång till. 😊

Missade den, det ser ju bra ut. Då kan de ha samma PCB i ett kortare kort och göra en egen nano.

Citat:

Sen kan man väl misstänka att vi kommer få se Vega 64 med samma PCB och kylare också. Lönar sig sällan att ta fram hundra olika varianter, så det är givetvis en kylare som är konstruerad för både Vega 56 och 64, med hänsyn till överklockning.

Brukar de köra topp-korten med den billigare kylaren? Det går ju absolut att göra, det är inte det, känns bara som om det är lite för mycket segmentering när Vega 56 och Vega 64 dessutom ligger ganska nära.

Personligen tror jag att det kommer att komma mer överklockade varianter om några månader när Samsung's nyare HBM2-minne med högre klockfrekvens och lägre spänning kommer ut på marknaden. Då kan vi få Vega 64 med 2.4GHz minne och Vega 56 med 2.0GHz minne med samma TDP som idag, vilket då borde får Vega 56 och komma till en 1080, ungefär. nVidia har antagligen släppt en ny generation så dags så att det blir ganska meningslöst, men AMD behöver ju något för att täcka upp det här segmentet innan Navi kommer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Hur står sig vega 56 mot Nvidias dito i 1440p?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruktsallad5:

Hur står sig vega 56 mot Nvidias dito i 1440p?

Skickades från m.sweclockers.com

Om vi inte går på dagens pris utan vilket kort det ställs emot prestandamässigt så står det sig minst sagt bra.
https://www.sweclockers.com/test/24653-nvidia-geforce-gtx-107...

Dold text

(1070)

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

cryptonight? Vad är det?

Gissar att 90% av alla vega kort som säljs går till ethereum mining.

Det är den sedan ganska länge mest lönsamma kryptovalutan att mina om man sitter på Vegakort. Men de som pungar ut multum för Vega lär nog vara mer fokuserade på ETH som du säger. Eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Det är ju deras leverantörer (Ingram vill jag minnas) som ger dem datumen. Om sen deras leverantör inte håller det datum de bekräftat så är det troligtvis inte Kompletts fel.

I slutändan drabbar det slutkunden och det kommuniceras av komplett. Så vem bryr sig om hur det sker internt bakom kulisserna. Är det ett dåligt system så får väl komplett ta bort ordet bekräftat ur deras vokabulär. Det är i slutändan kunden och dess upplevelse man ska fokusera på..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Att AMD nya målgrupp är miners betyder att de kommer fokusera mer på miningprestanda än spelprestanda till nextgen.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

@anon56869: Då gissar du fel

Permalänk
Skrivet av Datanisse:

Att AMD nya målgrupp är miners betyder att de kommer fokusera mer på miningprestanda än spelprestanda till nextgen.

Jag tror att du kan vara inne på ett spår, kanske inte att man fokuserar mer på workloads och mining men att man kanske försöker skapa specifika mining kort mer optimerade för ändamålet istället för att bara plocka bort skärmanslutningar.

Framförallt om trenden med mining håller i sig långsiktigt. GPU tillverkarna är ju vinstdrivande bolag så jag tror att de i varje fall utreder möjligheterna.

Permalänk
Medlem

Kortet kostar bara 3090 kr nu på vissa ställen. Funderingar på att köpa ett. Skiljer bara 5 fps mellan detta kort och VII i FarCry 5. Inte värt att betala nästan 5K extra. Visst så utklassar VII detta kort i många andra titlar (ofta spel som jag inte spelar)

Någon som har detta kort?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Kortet kostar bara 3090 kr nu på vissa ställen. Funderingar på att köpa ett. Skiljer bara 5 fps mellan detta kort och VII i FarCry 5. Inte värt att betala nästan 5K extra. Visst så utklassar VII detta kort i många andra titlar (ofta spel som jag inte spelar)

https://cdn.pji.nu/product/left/800/4639836.jpg

Någon som har detta kort?

Jag hade kortet i en dag. Bytte ut mot ett likadant och hade samma problem.

Coilwhine under load, oavsett FPS. Dessutom gick kortet endast till ungefär 55%, och nej, det förekom ingen bottleneck. Kändes som kortet hade ALLDELES för många problem och jag fick huvudvärk bara genom att försöka fixa det, så lämnade till slut tillbaka på grund av allt krångel + coilwhine.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Jag hade kortet i en dag. Bytte ut mot ett likadant och hade samma problem.

Coilwhine under load, oavsett FPS. Dessutom gick kortet endast till ungefär 55%, och nej, det förekom ingen bottleneck. Kändes som kortet hade ALLDELES för många problem och jag fick huvudvärk bara genom att försöka fixa det, så lämnade till slut tillbaka på grund av allt krångel + coilwhine.

Ok, lät inte så kul

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Jag hade kortet i en dag. Bytte ut mot ett likadant och hade samma problem.

Coilwhine under load, oavsett FPS. Dessutom gick kortet endast till ungefär 55%, och nej, det förekom ingen bottleneck. Kändes som kortet hade ALLDELES för många problem och jag fick huvudvärk bara genom att försöka fixa det, så lämnade till slut tillbaka på grund av allt krångel + coilwhine.

Coilwhine på kortet kan bero på ditt nätagg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Coilwhine på kortet kan bero på ditt nätagg.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, men pallade inte byta nätagg pga Vega 56 utan väntade på Navi istället. Har ett 850 G2L från EVGA som inte coilwhinar med mitt strömtörstigare R9 390.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14