Permalänk

Backup med rsync

Tänkte anv rsync till att göra en vanlig backup på hela SD-kortet till en monterad extern hårddisk på en Raspberry.

Tänkte fråga er om följande inställningar är rimliga:

Jag har kryssat i följande:

  1. Bevara tid

  2. Bevara ägare

  3. Bevara rättigheter

  4. Bevara grupp

  5. Lämna inte filsystemet

  6. Kop. symlänkar som symlänkar

  7. Länk inte uid/gid-värden (--numeric ids)

  8. Kopiera hardlinks as hardlinks

  9. Protect remote args

  10. Run as superuser

kommandoraden blir typ "pkexec rsync [växlar] / [target]"

Nåt helt galet? Jag ska bara ha det primärt som backup. Ev. testa vid tid o dumpa över allt till ett RPi standard-SD kort...

Permalänk
Medlem

Detta brukar fungera på Arch Linux (jag vet inte vilken dist du kör eller om det spelar någon roll)

https://wiki.archlinux.org/index.php/Rsync#Full_system_backup

Permalänk
Inaktiv

@Sweedland: ingen aning vad du menar riktigt och vad du refererar till, så här gör du en backup från sd kortet till din rpi te.x

dd bs=4M if=/dev/mmc0sdcard of=$(date +"%Y_%m_%d_%I_%M_%p").backupofsdcard.img

Skall du göra det återkommande så släng in ett script i crontab och datera backupen så håller du lätt ordning, rsync fungerar med men vet inte som sagt vad du menade med det du fråga

Permalänk
Skrivet av anon277726:

@Sweedland: ingen aning vad du menar riktigt och vad du refererar till, så här gör du en backup från sd kortet till din rpi te.x

dd bs=4M if=/dev/mmc0sdcard of=$(date +"%Y_%m_%d_%I_%M_%p").backupofsdcard.img

Skall du göra det återkommande så släng in ett script i crontab och datera backupen så håller du lätt ordning, rsync fungerar med men vet inte som sagt vad du menade med det du fråga

Ja. dd är ju bekant. Jag menade rsync faktiskt o dess flaggor. De benämningar jag hade i mitt inlägg kommer från rsyncs GUI i Raspberryn.
Nu använde jag "sudo rsync -aAXv / [target]" från CLI och inte via rsyncs GUI.
Den kopian skulle jag vilja uppdatera sen med filer som blivit ändrade, men det är en annan historia.
Nackdelen med dd är ju att kopian blir ju så stor om man nu inte komprimerar den.

Permalänk
Inaktiv

@Sweedland: Jaha, nu är jag med hur du menade. Är det en backup av ditt system du vill ha bara så är det ju faktiskt ganska många saker du inte vill ha som backup varje gång egentligen som: /tmp /dev /proc m.fl men annars ta en titt på detta scriptet som byggs på rsync som jag tror passar bättre så som du vill ha det: https://github.com/lzkelley/bkup_rpimage/blob/master/bkup_rpi...

Permalänk

Jag skrev inte med alla --exclude i exemplet jag skrev i svaret.
Ska kolla din länk!