Datorskärm går på 7ms, ska gå på 1ms?

Permalänk
Medlem

Datorskärm går på 7ms, ska gå på 1ms?

Hej! Har haft den Acer GN246HL skärm länge som har funkat helt felfritt och bra tills för några veckor sen då jag märkt i CS:GO att det känns segt och som att skärmen inte riktigt hänger med. Kollat det mesta men kom fram till att svarstiden är på 7ms när den i själva verket ska va på 1ms, vad beror detta på? Och hur fixar jag det?

Väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Inaktiv

Förklara din metodik som ledde dig fram till den slutsatsen är du vänlig. Vet du vad "svarstid" är? Har du hört talas om begrepp som pixelresponstid och input latency?

Permalänk
Medlem

@anon78208: Nej det har jag inte Jag testade på https://www.testufo.com/mprt och det är det enda jag gått efter, är inte kunnig inom sånt här så jag antog bara att det inte stog rätt till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rejkardd:

Hej! Har haft den Acer GN246HL skärm länge som har funkat helt felfritt och bra tills för några veckor sen då jag märkt i CS:GO att det känns segt och som att skärmen inte riktigt hänger med. Kollat det mesta men kom fram till att svarstiden är på 7ms när den i själva verket ska va på 1ms, vad beror detta på? Och hur fixar jag det?

Väldigt tacksam för svar!

Det är nog inget fel på skärmen, har du låst skärmen till 144hz i CSGO? (-freq 144) i launch options?

Visa signatur

heppohå

Permalänk
Inaktiv

@rejkardd:
När marknadsföringsmaterialet säger "1ms" så menar de 1ms gtg pixelresponstid. Det du mäter är något helt annat, så du jämför äpplen och päron.

Läs beskrivningen av UFO-testet så ser du till och med att det står "MPRT is not the same thing as GtG".

Med andra ord, du har inget att oroa dig för. Det är inget fel på skärmen 😉

Om du tycker den känns seg i CS:GO så börja med att kontrollera att du kör rätt uppdateringsfrekvens.

Permalänk

Och att du inte råkat dra igång v-sync eller nått det kan ge lite input lag.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows