Permalänk
Medlem

Inte lika grov som en ettårsbump (har gjort värre).
Men tänkte passa på att ställa den relevanta frågan om någon testat köra laptop med Gigabit Ethernet USB 3.0 dongel? Hiss eller diss?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FakeNinja:

Inte lika grov som en ettårsbump (har gjort värre).
Men tänkte passa på att ställa den relevanta frågan om någon testat köra laptop med Gigabit Ethernet USB 3.0 dongel? Hiss eller diss?

Ser inga problem med det, du får ju en hyfsat strömsnål router. Det är mer formatet jag skulle störa mig på, vart lägger man en sån burk egentligen?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Inaktiv

Lyckas inte få fram något reslutat i tråden när jag söker, så jag frågar väl frågan som nog ställts ett par gånger..

Någon av er som kan ge någon uppskattning kring hårdvarukrav? Detta med VPN och lite annat smått och gott. Sugen på att börja leka lite, men vill helst slippa byta ut burken, någonsin.. Men minimum tänker jag väl en 100/100 anslutning utan att den går på knäna i något scenario. För en privatperson, såklart. Inte så att jag försöker hosta världens alla hemsidor eller nått..
Hur som, det skulle säkert gå med näst intill valfri hårdvara. Men jag slipper såklart gärna betala mer än nödvändigt, samt att det låter och drar mycket.
Något jag blev nyfiken på var libreboot/coreboot. Så input om det kan tänkas lira tar jag gärna också.
Tänkte OVPN, om det är viktigt att veta.. Men jag har inte bestämt mig.

Ni får gärna utveckla kring hur ni kommer fram till vilken hårdvara som lämpar sig.

Edit: Annat ni gärna får utveckla kring är om det är mer att ha i åtanke. Såg någon post där det nämndes att separera exempelvis VPN-biten.. Rätt grön, som nog märks..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Lyckas inte få fram något reslutat i tråden när jag söker, så jag frågar väl frågan som nog ställts ett par gånger..

Någon av er som kan ge någon uppskattning kring hårdvarukrav? Detta med VPN och lite annat smått och gott. Sugen på att börja leka lite, men vill helst slippa byta ut burken, någonsin.. Men minimum tänker jag väl en 100/100 anslutning utan att den går på knäna i något scenario. För en privatperson, såklart. Inte så att jag försöker hosta världens alla hemsidor eller nått..
Hur som, det skulle säkert gå med näst intill valfri hårdvara. Men jag slipper såklart gärna betala mer än nödvändigt, samt att det låter och drar mycket.
Något jag blev nyfiken på var libreboot/coreboot. Så input om det kan tänkas lira tar jag gärna också.
Tänkte OVPN, om det är viktigt att veta.. Men jag har inte bestämt mig.

Ni får gärna utveckla kring hur ni kommer fram till vilken hårdvara som lämpar sig.

Edit: Annat ni gärna får utveckla kring är om det är mer att ha i åtanke. Såg någon post där det nämndes att separera exempelvis VPN-biten.. Rätt grön, som nog märks..

Jag har köpt en sån här https://www.aliexpress.com/item/Dual-Core-Mini-PC-Barebone-4-...

Med 8GB RAM och 120GB HDD utan WiFi. Fungerar hur bra som helst med OVPN och låter inte ett dugg.

Ska man bara köra pfsense och ha den som router så kommer du troligtvis aldrig behöva byta ut den.

Jag ville ha en tyst router som klarar det mesta och runt 3K för denna dator är verkligen inte mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

...
Någon av er som kan ge någon uppskattning kring hårdvarukrav?
...

För 100/100 funkar i princip vilken gammal dualcore desktop som helst. Jag har kört med Celeron 1037 och J1900 och de klarar även av den hastigheten med VPN.

Citat:

..
Ni får gärna utveckla kring hur ni kommer fram till vilken hårdvara som lämpar sig.
...

Prestanda, pris, energibudget, formfaktor, tid (köpa färdigt eller bygga själv).
När det gäller pfsense och framtiden kommer version 2.5 och framåt att kräva CPU med AES-NI. Många kinaboxar och OVPN's box har inte detta. Nyare kinaboxar som t.ex. den populära Qotom Q355G4 har detta.

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk
Inaktiv

@hamre @Plattelöparn
Det är alltså kört med libreboot/coreboot om jag vill ha annat smått och gott samt något framtidssäkert. Då blev det betydligt enklare. Får en känsla av att jag inte kommer under priset för den enheten, men ska kika runt.
Tackar!

Då var det bara det där med separera de olika delarna av nätverket kvar att bli klok på..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Då var det bara det där med separera de olika delarna av nätverket kvar att bli klok på..

Finns en guide här

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Plattelöparn:

Finns en guide här

Ännu ett tack

Tänkte dock lite på exempelvis snort också. Men allt detta kanske lika väl kan köras i VM, istället för en separat enhet? Alltså att det inte är någon särskild vinst med en separat enhet. Vet i för sig inte hur mycket vinst det är i att separera de andra heller VPN är dock ganska logiskt, även för mig

Permalänk
Medlem

Har uppgraderat internet till 1000/1000, och plötsligt pallar inte min Asus RT-N66U =). Men hårdvarurekommendationerna för gigabit varierar stort från Atom till i7-6700K. Är det egentligen någon som vet vad som krävs?

Vad jag förstått så kräver OpenVPN mycket prestanda. Jag hade tänkt köra en sådan server på routern, och en viktig klient kör också gigabit, så det ska gå snabbt. Sedan så kanske det inte är så viktigt i de här hastigheterna, men QoS för exempelvis IP-telefoni kan vara bra att ha ifall nätet belastas fullt (har en fil-/webb-/mediaserver bakom routern samt familjens alla datorer).

Jag har hittat Qotom som har färdigbyggda router-liknande lådor. Q355G4 har en i5-5250U, 2C/4T Broadwell på 1,6-2,7 GHz och 15W. Hur långt räcker en sån?
Har också sett någon nämna att dual-channel RAM är viktigt, men andra bryr sig inte alls. Ovannämnda låda verkar köra på single-channel, hur mycket förlorar jag på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Har uppgraderat internet till 1000/1000, och plötsligt pallar inte min Asus RT-N66U =). Men hårdvarurekommendationerna för gigabit varierar stort från Atom till i7-6700K. Är det egentligen någon som vet vad som krävs?

Vad jag förstått så kräver OpenVPN mycket prestanda. Jag hade tänkt köra en sådan server på routern, och en viktig klient kör också gigabit, så det ska gå snabbt. Sedan så kanske det inte är så viktigt i de här hastigheterna, men QoS för exempelvis IP-telefoni kan vara bra att ha ifall nätet belastas fullt (har en fil-/webb-/mediaserver bakom routern samt familjens alla datorer).

Jag har hittat Qotom som har färdigbyggda router-liknande lådor. Q355G4 har en i5-5250U, 2C/4T Broadwell på 1,6-2,7 GHz och 15W. Hur långt räcker en sån?
Har också sett någon nämna att dual-channel RAM är viktigt, men andra bryr sig inte alls. Ovannämnda låda verkar köra på single-channel, hur mycket förlorar jag på det?

Jag har en hp microserver med en Celeron G1610T 2.3Ghz och den klarar av 1000/1000 utan problem.
Vet inte om det är dual eller singel channel på minnet dock.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Jag har en hp microserver med en Celeron G1610T 2.3Ghz och den klarar av 1000/1000 utan problem.
Vet inte om det är dual eller singel channel på minnet dock.

Den verkar inte ens ha AES-NI som alla tycker är så viktigt. Klarar man verkligen gigabit OpenVPN utan det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Den verkar inte ens ha AES-NI som alla tycker är så viktigt. Klarar man verkligen gigabit OpenVPN utan det?

jag som läste lite mellan raderna, missade att du skrev att du skulle köra 1000/1000 via ovpn. Då måste du ha mycket mer kräm än en 2.3ghz celeron.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Har uppgraderat internet till 1000/1000, och plötsligt pallar inte min Asus RT-N66U =). Men hårdvarurekommendationerna för gigabit varierar stort från Atom till i7-6700K. Är det egentligen någon som vet vad som krävs?

Vad jag förstått så kräver OpenVPN mycket prestanda. Jag hade tänkt köra en sådan server på routern, och en viktig klient kör också gigabit, så det ska gå snabbt. Sedan så kanske det inte är så viktigt i de här hastigheterna, men QoS för exempelvis IP-telefoni kan vara bra att ha ifall nätet belastas fullt (har en fil-/webb-/mediaserver bakom routern samt familjens alla datorer).

Jag har hittat Qotom som har färdigbyggda router-liknande lådor. Q355G4 har en i5-5250U, 2C/4T Broadwell på 1,6-2,7 GHz och 15W. Hur långt räcker en sån?
Har också sett någon nämna att dual-channel RAM är viktigt, men andra bryr sig inte alls. Ovannämnda låda verkar köra på single-channel, hur mycket förlorar jag på det?

Jag kör en gammal Xeon E5-serien (Nehalem EP) med 24GB ram, kört den på 1000/1000Mbit/s med IPSec AES-NI i ca 7 år utan några som helst problem så en i7-6700K är nog verkligen i överkant om inte OpenVPN är extremt mycket tyngre än IPSec. Körde ju även IPSec innan native AES-stöd kom till FreeBSD/IPSec och tror inte den hade några problem då heller. Funderar fortfarande på att byta ut den men det är mest för att den drar ganska mycket ström, idlar på ca 60W.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Inaktiv

Hej svejs, vill bygga en egen liten router som klarar av alla pfsenses funktioner. Jag har en 2600k, men jag vet inte om det finns ett moderkort som passar mina krav (vara liten!).

Snälla ge mig tips har letat och letat, men folk använder pfsense på sina gamla datorer och jag har inte så mycket plats. Sitter på 100/100.

krav:
liten!
switchar (minst 5st)
strömsnål
ska klara av alla funktioner i pfsense

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

Hej svejs, vill bygga en egen liten router som klarar av alla pfsenses funktioner. Jag har en 2600k, men jag vet inte om det finns ett moderkort som passar mina krav (vara liten!).

Snälla ge mig tips har letat och letat, men folk använder pfsense på sina gamla datorer och jag har inte så mycket plats. Sitter på 100/100.

krav:
liten!
switchar (minst 5st)
strömsnål
ska klara av alla funktioner i pfsense

Små kina-datorer från Aliexpress.com. Vet inte om stödjer alla funktioner i pfsense men tipsar ändå.

Små strömsnåla och fläktlösa.

N3150 klarar VPN 100Mbps med Realtek-kort. Finns trådar om den processorn och dator här i forumet. Se till att få en med dubbla nätverksskort.
https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB...

Kraftigare och dyrare. Fyra LAN-portar, intel NIC, i5 eller i7.
https://www.aliexpress.com/item/Pfsense-Hardware-Qotom-Barebo...

Permalänk
Skrivet av anon285805:

Hej svejs, vill bygga en egen liten router som klarar av alla pfsenses funktioner. Jag har en 2600k, men jag vet inte om det finns ett moderkort som passar mina krav (vara liten!).

Snälla ge mig tips har letat och letat, men folk använder pfsense på sina gamla datorer och jag har inte så mycket plats. Sitter på 100/100.

krav:
liten!
switchar (minst 5st)
strömsnål
ska klara av alla funktioner i pfsense

100/100 klarar i princip alla x86-system från 2000-talet (nästan iaf). Har routat mer med första generationens Atom i många år.

Vad råder alla funktioner så är det högst godtyckligt och frågan är om du verkligen behöver allt, finns ju t.ex. LAG, CARP & LACP och ska man köra alla dessa behöver du lite extra nics.
Men för avancerat hemmabruk så duger nog de flesta moderkort, vill du ha något lite fetare så leta efter Intel Nic alt. sätt in ett.
Rådande switchar så är det lite oklart vad du menar men enklaste är att koppla ett nic till internet och ett till en switch för ditt interna nätverk, då du har 100/100 så lör det vara den svagaste länken men vill du ha lite extra kräm mellan din switch och din pf-burk så kan du leta efter en switch med 802.3ad, då kan du koppla två nics till switchen med LACP och aggregera länkhastigheten till det dubbla. Koppla dock inte flera LAN-switchar till olika nics, då måste nämligen trafiken routas mellan dessa vilket är mycket långsammare än switchad trafik (går via CPU p.g.a. Lookupsbi routingtabeller).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Inaktiv

@-=|ZetaXtreme|=-: Får nog bli så att jag kopplar en switch till routern. Tips på komponenter som man kan bygga ihop som passar mina krav från tidigare inlägg? :X

Permalänk
Medlem

Tja! Skall snart bygga en ny pfsense router då föräldrarna kommer få det nya Bahnhof Villa Fiber hemma. Min fråga är helt enkelt vilken CPU ska jag välja? En med få kärnor men med hög klockfrekvens tex i3 7350k eller en med flera kärnor och låg klockfrekvens tex C3758. Vad är för och nackdelar?

Permalänk
Medlem

@Prokie: Jag personligen skulle valt i3-processorn p.g.a att Atom egentligen* inte har några direkta fördelar jämnfört med i3.
i3 har kanske färre trådar men frågan är om inte en i3 med så hög frekvens faktiskt avslutar arbeten tidigare än vad en mångkärnad Atom-processor gör med sin låga klockfrekvens (@Jacob : detta kanske är något som Sweclockers redaktion skulle kunna prova?).

*Om man bortser ifrån energiåtgången.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Hej

Kör Smoothwall (firewall/router) för en villa i en Intel N270 enkortsdator, internet 100/100 med 1G bakom och några datorer anslutna + wifi.
Valde den då den var mycket strömsnål och kompakt (2,5w TDP|mitx). Har funkat utmärkt i alla år sedan den kom ut. enkortsdatorn matas med en standard adapter på 12V (har matningsingång för 12V som 4-pin/rund plug).

Intel D945GSEJT Atom N270

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prokie:

Tja! Skall snart bygga en ny pfsense router då föräldrarna kommer få det nya Bahnhof Villa Fiber hemma. Min fråga är helt enkelt vilken CPU ska jag välja? En med få kärnor men med hög klockfrekvens tex i3 7350k eller en med flera kärnor och låg klockfrekvens tex C3758. Vad är för och nackdelar?

En stor nackdel med C3758-kortet du länkade till är att pfsense än så länge verkar sakna drivrutiner till de inbyggda nätverkskorten. Ett "vanligt" moderkort + i3 + NIC behöver inte bli dyrare än Supermicro-kortet.

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Prokie: Jag personligen skulle valt i3-processorn p.g.a att Atom egentligen* inte har några direkta fördelar jämnfört med i3.
i3 har kanske färre trådar men frågan är om inte en i3 med så hög frekvens faktiskt avslutar arbeten tidigare än vad en mångkärnad Atom-processor gör med sin låga klockfrekvens (@Jacob : detta kanske är något som Sweclockers redaktion skulle kunna prova?).

*Om man bortser ifrån energiåtgången.

Skrivet av Plattelöparn:

En stor nackdel med C3758-kortet du länkade till är att pfsense än så länge verkar sakna drivrutiner till de inbyggda nätverkskorten. Ett "vanligt" moderkort + i3 + NIC behöver inte bli dyrare än Supermicro-kortet.

Okej tack föra era svar! Då blir det i3 och ett passande moderkort!

Permalänk
Medlem

@Prokie: Du har inte funderat på en Qotom Q355G4 med en i5-processor eller finns det något speciellt du behöver ha med de kombinationerna du funderat över?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace: Jo det har jag gjort, men gillar inte att jag inte kan uppgradera cpu eller lägga till en nic. Gillar att ha många möjligheter med hårdvaran.

Permalänk
Medlem

@Prokie: Kan en SuperMicro server av platformstypen X9 vara ett alternativ då? Billiga för den hårdvara man faktiskt får, kör själv en X9 och X10 platform med pfSense som fungerar super!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gonace:

@Prokie: Kan en SuperMicro server av platformstypen X9 vara ett alternativ då? Billiga för den hårdvara man faktiskt får, kör själv en X9 och X10 platform med pfSense som fungerar super!

Kör själv med X9 dom funkar toppen men ska inte köra med X8 dom är för gamla.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur service watchdog funkar rent konkret? Jag har flyttat min OpenVPN-anslutning från en Ubuntu Server till min pfSense men vill försäkra mig om att pfsesne startar om OpenVPN-tjänsten om jag tappar kontakt med min VPN-leverantör. Det här händer då och då och i Ubuntu Server löste jag det genom att pinga 8.8.8.8 i ett bash-skript och starta om tjänsten om svar uteblev.

Funkar watchdog på liknande sätt?

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått en del delar över, så det är inte mer än lämpligt att jag snickrar ihop en pfsense-burk för att ersätta min asus router, mest för att det är ganska roligt. Det jag har är i5 2500k, 8GB RAM, någon SSD. Det jag behöver är egentligen ett moderkort, nätverkskort och ett litet chassi där allting samt en kylfläns ryms utan att det tar mycket mer plats än en vanlig konsumentrouter. Har googlat men det man kan hitta är i stort sett endast färdiga maskiner, ingen DIY där du kan ploppa ned din egen CPU.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Nu har jag fått en del delar över, så det är inte mer än lämpligt att jag snickrar ihop en pfsense-burk för att ersätta min asus router, mest för att det är ganska roligt. Det jag har är i5 2500k, 8GB RAM, någon SSD. Det jag behöver är egentligen ett moderkort, nätverkskort och ett litet chassi där allting samt en kylfläns ryms utan att det tar mycket mer plats än en vanlig konsumentrouter. Har googlat men det man kan hitta är i stort sett endast färdiga maskiner, ingen DIY där du kan ploppa ned din egen CPU.

Personligen hade jag nog kollat efter någon annan CPU pga. den höga TDP:n. CPU:n som sådan funkar såklart alldeles utmärkt att använda till pfSensen.
Men särskilt som du vill ha ett så litet, och förmodar jag så tyst, chassi som möjligt så kan det nog bli problem med kylningnen för den CPU:n.

Kompakta chassin för moderkort i formatet mini-itx finns ju en hel del, man det kan nog lite bekymmer med kylningen till din CPU.

Här är en sökning på prisjakt, filtrerat ultrakompakta chassin:
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?b=s454683624