Google och Mozilla arbetar på ersättare till bildformatet JPEG

Permalänk
Medlem

Ser fram emot ett nytt format, då jag alltid sett JPEG som en plåga!

Tycker exempelbilden från @Alling tydligt visar på hur fel det kan gå. Idag är flertalet av "clipart"-bilder på nätet sparade i JPEG, vilket gör de smått omöjliga att använda till något seriöst (oavsett komprimeringsgrad). I många fall duger det inte ens till en PowerPoint-presentation i 40 PPI (pixels per inch)!

Skulle vilja säga att Microsoft bär mycket skuld till detta, då de aktivt motarbetar nya format. Listan över saker som saknas i IE och Edge jfm Chrome och Firefox blir snabbt lång.

SVG hoppades jag på en gång i tiden, men det ser mörkt ut för det formatet när Microsoft renderar bilder efter egen tolkning. Hoppas fortfarande för ett bra format för vektorgrafik, samt verktyg för detta.

Själv är jag glad att jag sparat alla mina digitalbilder sedan 2006 i diverse RAW-format (.NEF, .ORF, .CRW etc.).

Hade gärna sett att webbtekniken utvecklats ännu mer, där allt bildmaterial sparats med lossless-komprimering. Istället ska webbklienten i sin tur kunna välja komprimeringsgrad (likt Opera Mini eller Turbo-funktionen i nyare läsare).

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av walkir:

Tycker exempelbilden från @Alling tydligt visar på hur fel det kan gå. Idag är flertalet av "clipart"-bilder på nätet sparade i JPEG, vilket gör de smått omöjliga att använda till något seriöst (oavsett komprimeringsgrad). I många fall duger det inte ens till en PowerPoint-presentation i 40 PPI (pixels per inch)!

Har länge tänkt att det inte borde vara så extremt svårt om man är Facebook eller annan stor aktör som är ansvarig för den enorma dagliga dataförstöringen: Använd PNG så länge den komprimerade storleken inte överstiger någon toleransfunktion f (med f(x) ≥ x för alla x) av den JPEG-komprimerade storleken; annars JPEG.

compress(data) = if size(compressedPNG) ≤ f(size(compressedJPEG)) then compressedPNG else compressedJPEG where compressedPNG = compressWith(PNG, data) compressedJPEG = compressWith(JPEG, data)

Denna passar väl också bra i sammanhanget:

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Har länge tänkt att det inte borde vara så extremt svårt om man är Facebook eller annan stor aktör som är ansvarig för den enorma dagliga dataförstöringen: Använd PNG så länge den komprimerade storleken inte överstiger någon toleransfunktion f (med f(x) ≥ x för alla x) av den JPEG-komprimerade storleken; annars JPEG.

compress(data) = if size(compressedPNG) ≤ f(size(compressedJPEG)) then compressedPNG else compressedJPEG where compressedPNG = compressWith(PNG, data) compressedJPEG = compressWith(JPEG, data)

Denna passar väl också bra i sammanhanget:

https://imgs.xkcd.com/comics/digital_data.png

Kan vara problem om man måste komprimera bilden först innan man kollar storleken. Det skulle vara mer smart att kolla upp filstorlek, metadata för upplösning och metadata för komprimeringsnivå, sedan jämföra det mot en matris som håller några typiska ungefärliga storlekar och komprimeringar. Om den komprimerade bilden är för stor (t.ex. en högupplöst PNG bild med mycket visuell information) kör man komprimering, annars låter man bilden glida genom.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av wowsers:

Kan vara problem om man måste komprimera bilden först innan man kollar storleken. Det skulle vara mer smart att kolla upp filstorlek, metadata för upplösning och metadata för komprimeringsnivå, sedan jämföra det mot en matris som håller några typiska ungefärliga storlekar och komprimeringar. Om den komprimerade bilden är för stor (t.ex. en högupplöst PNG bild med mycket visuell information) kör man komprimering, annars låter man bilden glida genom.

Yes, min implementation var egentligen bara avsedd att illustrera konceptet att välja den komprimering som ger bäst balans mellan kvalitet och filstorlek (där balansen kan justeras med stor flexibilitet genom att välja en passande toleransfunktion), istället för att bara alltid använda JPEG helt huvudlöst. Hade inte haft något emot en heuristisk implementation.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Ang, jämförelsebilden THAT'S A GIF!
Antar att dom överdrivit skillnaderna rejält för att kunna återge alla bilderna i... jpg *suck*

Hursomhelst,, Jag tror det kan behövas ett nytt format. Inte för att det skulle vara smidigt med ett format som klarar lossy/lossless/animation, utan för att det kommer behövas något för 10bit grafik.
Jag kanske misstar mig här men, jpg och png klarar väl bara 24bit som är 8bit per channel. (png i 32bit använder 8:8:8:8 för att lägga till alpha)
Det nya formatet kommer ju att behöva stödja Allt och lite till, om det ska ha någon chans att användas, och just 10bit stödet kommer antagligen bli vad som särskiljer det.

Nå, får hoppas de stödjer mer än 10 bpp, lär ju behövas 12 för att ta diapositiv med full dynamik.