Ändra region för starkare wi-fi fungerar ej (TX)

Permalänk

Ändra region för starkare wi-fi fungerar ej (TX)

Fiberleverantören har installerat en trippel-play router. Wi-fi är megasvag. Jag har optimerat inställningarna för att krocka så lite som möjligt med grannarnas wifi, men inte bättre. TX går inte att ändra, men texten "max" finns. Ändra region från förval "EU" till andra länder som tillåter starkare signaler verkar inte heller fungera, lika dåligt eller sämre blir det när jag väljer andra länder, detta gäller även de länder som tillåter galet höga värden.

Jag misstänker att leverantören preppat routern med skräddarsydd mjukvara som stryper den. Routern är en Inteno EG300, mjukvaran : >>OpenWrt Firmware Barrier Breaker (r45951) / LuCI Trunk inteno-1.1.36<<

Jag vill testa allt jag kan innan jag går och köper en ny AP. Kommentarer?

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att välja Japan någonstans?
Dom har nämligen en kanal/frekvens som resten av världen inte får använda av någon anledning jag inte kommer ihåg

Permalänk
Medlem

Tegel/betonghus? Du kanske behöver komplettera med accesspunkter istället?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Tegel/betonghus? Du kanske behöver komplettera med accesspunkter istället?

Porösa smala lättbetongväggar (lägenhet från 1951) Men, lyan är 52kvm, dvs ganska liten. Borde va bättre täckning ändå tycker jag. När jag gör mätningar för signal så gör jag detta även direkt vid router, och om jag ändrar till landsregion "värsting" så ökar ändå inte wi-fi signalens styrka.

Permalänk
Medlem

Du skriver att "Wi-fi är megasvag", vad har du för faktiskt signalstyrka vid 1,5,10m?

Att du ställer in så hög signalstyrka som möjligt är inte bara en positiv sak. Då du har grannar omkring dig blir det bara ännu värre när din signal hörs av fler. https://en.wikipedia.org/wiki/Hidden_node_problem

"Jag har optimerat inställningarna för att krocka så lite som möjligt med grannarnas wifi" - Du har alltså ställt dig på en kanal som inte är 1,6,11 för att de ser oanvända ut? https://www.metageek.com/training/resources/why-channels-1-6-... Det funkar inte riktigt så och nu krockar du med ännu fler.

Dina två "åtgärder" har bara gjort problemet värre.

Som sagt, vad har du för faktisk signalstyrka vid några godtyckliga punkter, mätt med vad?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns inget som säger att det kommer att bli bättre av högre effekt eller illegal frekvens, effekten är ganska ointressant då det är signal-brusförhållandet som är det viktiga och fel kanal kan öka störnivån.
Mn bör sträva efter lägst möjliga effekt och rätt kanaler i stället för att bryta mot lagen och oftast dessutom få sämre prestanda. montera flera accesspunkter närmare klienterna om du vill ha bättre wifiegenskaper.
Om du kan tänka dig att minska spridningen så kan du byta antenn till nått med högre förstärkning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av HenKenny:

Du skriver att "Wi-fi är megasvag", vad har du för faktiskt signalstyrka vid 1,5,10m?

Att du ställer in så hög signalstyrka som möjligt är inte bara en positiv sak. Då du har grannar omkring dig blir det bara ännu värre när din signal hörs av fler. https://en.wikipedia.org/wiki/Hidden_node_problem

"Jag har optimerat inställningarna för att krocka så lite som möjligt med grannarnas wifi" - Du har alltså ställt dig på en kanal som inte är 1,6,11 för att de ser oanvända ut? https://www.metageek.com/training/resources/why-channels-1-6-... Det funkar inte riktigt så och nu krockar du med ännu fler.

Dina två "åtgärder" har bara gjort problemet värre.

Som sagt, vad har du för faktisk signalstyrka vid några godtyckliga punkter, mätt med vad?

Använder såklart bara 1 6 11, och använder 1 i mitt fall då fler använder 11 o 6 där jag bor.

En däpmning på ca -55 till -76 beroende på var jag står, nära som längre ifrån, mäter med en app på nallen. normalt -65

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det finns inget som säger att det kommer att bli bättre av högre effekt eller illegal frekvens, effekten är ganska ointressant då det är signal-brusförhållandet som är det viktiga och fel kanal kan öka störnivån.
Mn bör sträva efter lägst möjliga effekt och rätt kanaler i stället för att bryta mot lagen och oftast dessutom få sämre prestanda. montera flera accesspunkter närmare klienterna om du vill ha bättre wifiegenskaper.
Om du kan tänka dig att minska spridningen så kan du byta antenn till nått med högre förstärkning.

Jag är medveten om detta.
Antenn är inbyggt och det går inte addera någon extra, vad jag tror. Det finns dock en antenutgång verkar det som, för en skruvad variant av vanlig koaxial-kabel (ca 7-8mm i diameter) http://telenet.fi/images-orig/EG300.jpg

Det lutar åt en ny AP ja, men vill undvika denna utgift o denna extra pryl på väggen!

Permalänk
Medlem

@Nattugglan11:

Det är ingen utgift utan en investering

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Som de andra säger, att höja Accesspunktens gain är en rent av dålig idé.
Det kommer som sagt resultera i att bruset blir högre, både för dig och dina grannar!
En vanlig router bör (jag säger bör, man vet aldrig vilket billigt skit operatörerna skickar ut) ledigt kunna täcka en lägenhet på 52 kvm.
Det låter lite som att enheten du mäter ifrån har dåliga antenner. Är det en iphone? Dom har generellt sämre wifi-mottagning.

Bästa tipsen jag har är:
Kör på 5Ghz, betydligt fler band att sända på.
Begränsa frekvensomfånget som accesspunkten sänder på, resulterar i en betydligt stabilare signal med bättre signal to noise värde (på bekostnad av lite bandbredd).
Placera routern centralt, högt och fritt.
Komplettera med fler ap, alt repeaters för att täcka upp dåliga områden.
Minimera antalet onödiga prylar som pratar över wifi, eller BT, speciellt enheter med gamla nätverkskort.

Sista lösningen som du redan varit inne på, köp en egen AP och inaktivera radion i ISPns router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@Nattugglan11:

Det är ingen utgift utan en investering

En investering är ju något som genererar en avkastning i ökade intäkter eller minskade kostnader på sikt. Hur är detta det?

Permalänk
Skrivet av pikatt:

En investering är ju något som genererar en avkastning i ökade intäkter eller minskade kostnader på sikt. Hur är detta det?

En investering kan också vara något som ger annat mervärde, t.ex. minskad frustration över dåligt wifi.
En bil eller hus är en investering som bara minskar intäkter och ökar utgifter.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattugglan11:

Porösa smala lättbetongväggar (lägenhet från 1951) Men, lyan är 52kvm, dvs ganska liten. Borde va bättre täckning ändå tycker jag. När jag gör mätningar för signal så gör jag detta även direkt vid router, och om jag ändrar till landsregion "värsting" så ökar ändå inte wi-fi signalens styrka.

Det känns som om det är något fel på routern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattugglan11:

Använder såklart bara 1 6 11, och använder 1 i mitt fall då fler använder 11 o 6 där jag bor.

En däpmning på ca -55 till -76 beroende på var jag står, nära som längre ifrån, mäter med en app på nallen. normalt -65

https://support.metageek.com/hc/en-us/articles/201955754-Unde...

Signal Strength Required for
-30 dBm Max achievable signal strength. The client can only be a few feet from the AP to achieve this. Not typical or desirable in the real world.

-67 dBm Minimum signal strength for applications that require very reliable, timely packet delivery. VoIP/VoWiFi, streaming video

-70 dBm Minimum signal strength for reliable packet delivery. Email, web

-80 dBm Minimum signal strength for basic connectivity. Packet delivery may be unreliable.

-90 dBm Approaching or drowning in the noise floor. Any functionality is highly unlikely.

Jag tror att det är något fel på antennerna, antingen på din router eller telefonen. Vad har du för signalstyrka t.ex. 3m bort med fri sikt?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]