Permalänk
Medlem

Köpläge för OLED?

Hej kära kamrater på andra sidan skärmarna!

Funderat ett tag nu på att köpa ny TV då jag varit helt utan under en längre tid och känt ett större sug på att köpa ny på sistone, av många olika anledningar.

Först och främst undrar jag om det är köpläge idagsläget för OLED? Det känns ju onekligen som att det är läge??? Har haft en del koll på priserna sen mellandagsrean då jag började kolla men var för feg att slå till. Vill normalt sett inte bara slänga mig ut och köpa teknik bara sådär.

Min budget är väl absolut max 20k. Hade tänkt mig en 55" eller 65" men mitt avstånd till TVn kommer inte vara jättelångt, 4,5m som längst cirka. Så en mer påkostad 55" tänker jag hellre än en billigare 65"?

De modellerna jag kikat på men som mer eller mindre är exakt samma LGs OLED55C7V / OLED55B7V eller motsvarande modell i 65" men den ligger ju på 23k just nu som sagt... (LG OLED65B7V)
Av det jag hittat så är de modellerna väldigt prisvärda på dagens marknad om man har begränsad budget.
-Har ni några andra förslag på bättre modeller i ungefär samma prisklass?

Eller finns det andra vägar att gå? Köper lite billigare och lägga en slant på en bra kalibrering?
OLED ska jag ha oavsett, känns fel att köpa LED-LCD om man köper nytt.

Visa signatur

Stationära Primära: Intel 3570K, STRIX GTX 1070 8gb, Maximus V Gene,Samsung 820 250gb, Intel 520 120gb, 16gb ram, CM Silent Pro 600w, WDGreen 1,5TB, WDGreen 3TB, SS TJ08B-E
Övrigt/Kringutrustning: Zowie FK1, Logitech G240 , AudioTechnica ATH-m50x , SS 6gv2, OnePlus 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av niddan:

Hej kära kamrater på andra sidan skärmarna!

Funderat ett tag nu på att köpa ny TV då jag varit helt utan under en längre tid och känt ett större sug på att köpa ny på sistone, av många olika anledningar.

Först och främst undrar jag om det är köpläge idagsläget för OLED? Det känns ju onekligen som att det är läge??? Har haft en del koll på priserna sen mellandagsrean då jag började kolla men var för feg att slå till. Vill normalt sett inte bara slänga mig ut och köpa teknik bara sådär.

Min budget är väl absolut max 20k. Hade tänkt mig en 55" eller 65" men mitt avstånd till TVn kommer inte vara jättelångt, 4,5m som längst cirka. Så en mer påkostad 55" tänker jag hellre än en billigare 65"?

De modellerna jag kikat på men som mer eller mindre är exakt samma LGs OLED55C7V / OLED55B7V eller motsvarande modell i 65" men den ligger ju på 23k just nu som sagt... (LG OLED65B7V)
Av det jag hittat så är de modellerna väldigt prisvärda på dagens marknad om man har begränsad budget.
-Har ni några andra förslag på bättre modeller i ungefär samma prisklass?

Eller finns det andra vägar att gå? Köper lite billigare och lägga en slant på en bra kalibrering?
OLED ska jag ha oavsett, känns fel att köpa LED-LCD om man köper nytt.

I ditt fall skulle jag nog gått på en 65a, skall du ändå lägga 20000:- på en ny TV så känns det snålt med en 55a.

Är ändå typ samma panel i alla om jag fattat det rätt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

I ditt fall skulle jag nog gått på en 65a, skall du ändå lägga 20000:- på en ny TV så känns det snålt med en 55a.

Är ändå typ samma panel i alla om jag fattat det rätt.

/Lifooz

Precis!! De som jag länkat och skrivit om, modellerna från LG är samma panel i 55/65 tum. Men blir inte 65 för stort? Har bara 3-4m till TVn

Visa signatur

Stationära Primära: Intel 3570K, STRIX GTX 1070 8gb, Maximus V Gene,Samsung 820 250gb, Intel 520 120gb, 16gb ram, CM Silent Pro 600w, WDGreen 1,5TB, WDGreen 3TB, SS TJ08B-E
Övrigt/Kringutrustning: Zowie FK1, Logitech G240 , AudioTechnica ATH-m50x , SS 6gv2, OnePlus 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av niddan:

Precis!! De som jag länkat och skrivit om, modellerna från LG är samma panel i 55/65 tum. Men blir inte 65 för stort? Har bara 3-4m till TVn

På avstånd 3-4 m är båda vettiga alternativ, 65" börjar nog funka alldeles utmärkt redan vid ca 3-4 m avstånd, vid kortare avstånd, exempelvis 2~2.5 m är nog 55" max imo. För vårt korta sittavstånd på 1.8 - 2.3 m skulle jag helst ha lite mindre än 55", ca 46~48" men det finns inte ännu tyvärr.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

På avstånd 3-4 m är båda vettiga alternativ, 65" börjar nog funka alldeles utmärkt redan vid ca 3-4 m avstånd, vid kortare avstånd, exempelvis 2~2.5 m är nog 55" max imo. För vårt korta sittavstånd på 1.8 - 2.3 m skulle jag helst ha lite mindre än 55", ca 46~48" men det finns inte ännu tyvärr.

Riktigt! Men har du nån vetskap i skillnaden med upplevelsen OLED 4K-biten tumen emellan? Får man ut bättre bild tro på den mindre eller är det även där så att man ska satsa på 65" för att den är större?

Visa signatur

Stationära Primära: Intel 3570K, STRIX GTX 1070 8gb, Maximus V Gene,Samsung 820 250gb, Intel 520 120gb, 16gb ram, CM Silent Pro 600w, WDGreen 1,5TB, WDGreen 3TB, SS TJ08B-E
Övrigt/Kringutrustning: Zowie FK1, Logitech G240 , AudioTechnica ATH-m50x , SS 6gv2, OnePlus 2

Permalänk
Medlem

klart du ska ha 65" OLED på det avståndet..
om du ångrar dig får du byta mot min "gamla" 55 OLED

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av niddan:

Precis!! De som jag länkat och skrivit om, modellerna från LG är samma panel i 55/65 tum. Men blir inte 65 för stort? Har bara 3-4m till TVn

Köpte en 55" C7V på Blackfriday för 14'. Hade jag varit beredd att lägga mer hade en 65" inte skadat men det var inte lika mycket rabatt på dem. Sen får du kolla på skillnaderna som faktiskt är mellan B och C serien då foten på B7 är större samt att den har grå ram mot C7 som har svart. Bildmässigt är det ingen skillnad.

Jag är helnöjd med TVn i övrigt

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Har ALDRIG hört nån säga att de har för stor TV när de använt den några dagar. När de packar upp den så ja, då blir det ofta ett "oj vad har vi köpt för åbäke " men efter en vecka redan så tycker de den är för liten!

Så köp 65

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

4,5m är ju ganska långt ändå tycker jag. Kan du samla ihop pengar till en 65" så hade jag gjort det. Har du tur kanske dom faller under 23 tusen när nästa års modell börjar döka upp och nuvarande ska bort. Men hade inte vågat räkna med det.

Permalänk
Medlem

Helt klart 65" på det avståndet. Jag har en 65" B7 på ca 3,5m och det kändes bara stort första dagen. Det är en bra storlek dock men absolut inte "för" stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

klart du ska ha 65" OLED på det avståndet..
om du ångrar dig får du byta mot min "gamla" 55 OLED

¨

Hahah du får invänta svar då!

Skrivet av schkutt:

Köpte en 55" C7V på Blackfriday för 14'. Hade jag varit beredd att lägga mer hade en 65" inte skadat men det var inte lika mycket rabatt på dem. Sen får du kolla på skillnaderna som faktiskt är mellan B och C serien då foten på B7 är större samt att den har grå ram mot C7 som har svart. Bildmässigt är det ingen skillnad.

Jag är helnöjd med TVn i övrigt

Yes! De skillnaderna är jag medveten om sen innan. Lutar åt en 65" nu då! Får hoppas på rikedom i nästa liv :E

Visa signatur

Stationära Primära: Intel 3570K, STRIX GTX 1070 8gb, Maximus V Gene,Samsung 820 250gb, Intel 520 120gb, 16gb ram, CM Silent Pro 600w, WDGreen 1,5TB, WDGreen 3TB, SS TJ08B-E
Övrigt/Kringutrustning: Zowie FK1, Logitech G240 , AudioTechnica ATH-m50x , SS 6gv2, OnePlus 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av niddan:

Precis!! De som jag länkat och skrivit om, modellerna från LG är samma panel i 55/65 tum. Men blir inte 65 för stort? Har bara 3-4m till TVn

Det kan aldrig bli för stort, har haft både TV och projektor. Nu har jag 2st 42" bara som har två vilt skilda uppdrag.
Men minns att projektor var klockrent. Även om lampan för 3-5lök som skulle bytas var mindre klockren.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Visst kan de bli för stort men herregud 3 meter är ett absurt stort avstånd även för en 65". Du får ingen fov att tala om över huvud taget. Dock så ska de va oled så spricker budgeten något brutalt om man ska ha större än 65" och de börjar väl bli ganska svårt på LCD fronten också. Så om de verkligen är nästintill omöjligt sätta sig närmare pga möblemang eller vad som kan tänkas sätta stopp så kommer du ångra dig storligen om du går för 55".

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x