Permalänk
Medlem

Bluffare på youtube, Unpark Cores?

Kolla lite på denna video, Jag trodde detta var seriöst men är det ett skämt och kan skada min dator?
Borde man inte Unpark all cores eller? är det inte samma grej. Jag har nyligen köpt ny cpu och vill dra maximal nytta av den

btw klicka på länken (för i description läser man "joke")

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

lmao herregud alla hans videor är skämtvideor förutom de nya

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

lmao herregud alla hans videor är skämtvideor förutom de nya

Bara förklara för en noobie, För jag var på väg att göra inställningarna. Vad skulle det göra med min dator?
Är det osäkert

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

Hmm, han ser definitivt ut som en rövhatt, bäst att undvika

Permalänk
Medlem

Om beskrivningen själv säger att det är ett skämt, vad får dig då att tro att det är sant?

Det gick att låsa upp kärnor på gamla 3-kärniga AMD-processorer då det var samma processorer som de 4-kärniga. Oftast var det en lägre sortering där man istället för att slänga processorer med kärnor som inte höll måttet så låste man dem istället. Det var alltså ingen garanti att det skulle vara stabilt alls, och ingenting man satt och pillade inställningar i Windows för att låsa upp.

EDIT: För att besvara din frågeställning; den där inställningen justerar hur många kärnor (fysiska som logiska) som används, är den inte ifylld så används samtliga så det enda du kan göra är att använda färre kärnor.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av odjur:

Bara förklara för en noobie, För jag var på väg att göra inställningarna. Vad skulle det göra med min dator?
Är det osäkert

Nu vet jag inte vilka inställningar det är du pratar om men vanligtvis är core parking en sorts energisparläge där kärnor som inte behövs får vila, stänger du av det så kommer alla kärnor tvingas vara aktiva även om de inte behövs... i princip.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Inaktiv

Nu tänker jag inte kolla på länken/videon men core unparking var ganska vanligt förr att prova på om man hade problem med stuttering. Enda som gjorde Witcher 2 flytande trots hög FPS på tiden det begav sig. Man lär inte vinna någon prestanda dock utan möjligen bättre flyt i problemtitlar.

För övrigt skulle sådana personer också rensas bort från yt i mitt tycke.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men jag har sett andra guider nu för "fps boost ingame", som också rekommenderar de inställningarna han gör.
att öppna upp för alla cores i processorn i startup genom att gå till
msconfig>boot>advance>nr of processor>all>ok

Vad är det i hans video som är skämt? Kan man göra den första delen,
men man kanske inte ska göra andra delen och gå in i resursövervakaren och göra de inställningarna han gör?

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av odjur:

Men jag har sett andra guider nu för "fps boost ingame", som också rekommenderar de inställningarna han gör.
att öppna upp för alla cores i processorn i startup genom att gå till
msconfig>boot>advance>nr of processor>all>ok

Vad är det i hans video som är skämt? Kan man göra den första delen,
men man kanske inte ska göra andra delen och gå in i resursövervakaren och göra de inställningarna han gör?

Titeln troligen, inte kommer du får någon fördubblad CPU prestanda direkt.

För många år sedan, runt vista/win7 tiden och när man körde med gamla fina saker som i7 920 mm. Så var parkeringen av kärnorna ganska aggressiv och lite... meh. Då var det populärt att använda sig av "unpark" då windows var inte smart nog att fixa det på ett bra sätt själv.

I dagens läge är det inte ens något jag tänkt på eller brytt mig om. Finns inte direkt något behov av det längre.

När det kommer msconfig så är det bara strunt. Allt för att få views och folk förstår inte bättre. Även om det så klart kan finnas anledningar till den inställningen så är det snarare om du har något problem eller fel som kräver att du specificerar antalet kärnor i msconfig.

Jag har inte kollat videon men jag tvivlar på att någon i detta klipp kommer göra något skillnad alls faktiskt. Bara massa random inställningar som ej behövs får att få folk att tro att dom gör något ungefär.

Tror faktiskt aldrig jag har sätt någon video eller artikel från liknande ställen som handlar om att förbättra prestanda som faktiskt gjort något.

De klassiska är väl också alla som tycker man ska ändra swap inställningarna i windows, because more RAM! yeah! Eller ja "Virtual memory" som Windows så fint kallar det, utan att dom har någon koll alls på vad det faktiskt gör och varför det skulle prestera rumpa om man faktiskt var tvungen att nyttja swapen i t.ex. ett spel.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av odjur:

Men jag har sett andra guider nu för "fps boost ingame", som också rekommenderar de inställningarna han gör.
att öppna upp för alla cores i processorn i startup genom att gå till
msconfig>boot>advance>nr of processor>all>ok

Vad är det i hans video som är skämt? Kan man göra den första delen,
men man kanske inte ska göra andra delen och gå in i resursövervakaren och göra de inställningarna han gör?

Kolla alla hans andra double your blablabla for free, klart det är skämtvideor. Du kommer inte vinna någon prestanda i annat än kanske problemtitlar som tidigare sagt, kommer snarare dra mer ström bara.

Permalänk
Avstängd

Jag måste fråga, varför har jag på default markerat som 16 likadana cores i windows, är det som det skall?
(har inte petat i någonting).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag måste fråga, varför har jag på default markerat som 16 likadana cores i windows, är det som det skall?
(har inte petat i någonting).

Vi vet inte vilken CPU du har, så går inte säga om det stämmer.

Gissar dock att du har en åttakärnig AMD ryzen, då är allt som det ska

Inte tittat på videon men ange cores i tex msconfig gör absolut ingen som helst skillnad till det bättre.

Vill man ha lite mer prestanda utan att egentligen klocka finns det dock en del man kan göra tex aktivera MCE i bios, men man bör ha bra kylare samt ställa in volt manuellt då, mm..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Vi vet inte vilken CPU du har, så går inte säga om det stämmer.

Gissar dock att du har en åttakärnig AMD ryzen, då är allt som det ska

Inte tittat på videon men ange cores i tex msconfig gör absolut ingen som helst skillnad till det bättre.

Vill man ha lite mer prestanda utan att egentligen klocka finns det dock en del man kan göra tex aktivera MCE i bios, men man bör ha bra kylare samt ställa in volt manuellt då, mm..

Ok, jo, det är den på nya datorn, ville mest veta om windows gjort konstiga inställningar i samband med att jag nyinstallerade allt förut.
Vet Windows ibland har egna uppfattningar om hårdvarukonfiguration.

Men, då verkar allt vara som det skall.

Ser bra ut i Bios i allafall när jag kollade, så antar det stämmer...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Clickbait och ingen märkbar skillnad, tidsdödande men knappast prestanda höjande

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag behöver hjälp nu iallafall, För jag gjorde som han sa i videon. men jag försökte ändra tillbaks, men nu laggar datorn i spel värre än nånsin.
För jag skapade den där filen i prestandaövervakaren-datainstalmaruppsättningar-användardefinerade- som han kallade CPU.

Men jag tog bort den, innan jag hann starta om datorn..

och inne i msconfig ändrade tillbaka till "1" som var värdet innan processor vid uppstart?
men nu har mina "6 andra" försvunnit i listan. Kolla.

kan det ha hänt nått?

LÖST Man behövde klicka ur rutan "antal processor" och starta om datorn LÖST

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

Jag kollade videon. Det finns ingen chans att det där kan hjälpa prestanda. Du kan lika gärna göra ett textdokument på skrivbordet med innehållet "UNLOCK ALL CORES" och dubbelklicka på den.

Jag skummade även igenom kommentarsfältet. En video med 50% downvotes och med konstanta inlägg av folk som kritiserar videon antingen för att lura folk som vet mindre eller folk som testat och nu inte kan starta sina datorer, varför ha så bråttom med att boosta ens dator och inte ta lite extra tid för att ta reda på om det är för bra för att vara sant? O_o

Kul att se att du lyckades lösa ditt problem. Min initiala tanke var att "bara" återställa de värden man ändrade.

Edit:
Det står tydligt i video description att det är ett skämt. Går man på "Om"-sidan på själva kanalen står det till och med att den videon är producerad under en tid han exklusivt gjorde skämtvideon.

Permalänk
Avstängd

Försök göra en återställning.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Det är ett skämt. Hans kanal är en humorkanal...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alteam:

Det är ett skämt. Hans kanal är en humorkanal...

Ganska dålig humor