RT-N56U - Inget internet, måste startas om för att fungera

Permalänk
Medlem

RT-N56U - Inget internet, måste startas om för att fungera

Hej!
Köpte en begagnad RT-N56U här om dagen i samband med flytt. Köpte 100/100 via bahnhof också, hört gott om det här på forumet så körde på det. I början fungerade det inte alls men det hade med ISPn att göra. Nu fungerar nätverket som det ska, men routern håller på att balla ur.

Fungerar bra nu, men behöver starta om den manuellt och återställa för att kunna byta Wi-Fi lösenord och andra inställningar, sedan behöver jag starta om den på 192.168.1.1 för att få internet. Efter jag startat om den på 192.168.1.1 får jag detta meddelande när jag försöker gå in på inställningarna igen "Inställningar har uppdaterats. Webbsida kommer nu att uppdateras.
Ändringar har gjorts på IP-adress eller portnummer. Du kommer nu att kopplas ifrån från RT-N56U.
För åtkomst till inställningar för RT-N56U, återanslut det trådlösa nätverket och använd den uppdaterade IP-adressen och portnumret.
" Inte ett superstort problem men ett ganska irriterande sådant. Testade även default gateway i ipconfig/all men det fungerar inte heller.

Nu var jag ute ur lägenheten och alla enheter var frånkopplade (vet inte om problemet låg i något sånt?), men så kommer jag hem, så har jag inget internet och direkt i webbläsaren fick jag upp att nätverkskabeln inte var ansluten (meddelande från asus), kunde klicka på det, komma till inställningssidan (192.168.1.1) och starta om routern, och så fungerar det igen.

Vart ligger problemet och hur kan jag göra för att inte behöva starta om routern hela tiden? Är det en ny router som gäller, ny firmware eller något annat som jag missat?

Lite sidoinformation: bor i lägenhet, har modemet i en box, det är sedan kopplat till uttagen i lägenheten, och verkar - som jag förstår det, att det inte är några problem där.

Svar uppskattas

Permalänk
Medlem

Jahapp, kan inte ansluta på laptopen nu heller, står "Nätverkskabeln är inte ansluten.", trots återställning, som löste det på stationära, fungerar det inte. Det trådlösa fungerar dock på andra enheter så har ingen aning om vad som är problemet.

Permalänk
Medlem

Kan ju såklart vara hårdvaran men för att utesluta mjukvara som den felande faktorn kan du testa att installera senaste firmwaren från Asus om du inte redan gjort det. Om du redan gjort det kan du testa Padavan firmware: https://bitbucket.org/padavan/rt-n56u
Kör den själv på min RT-N56U och gillar gränssnittet, numer kör jag dock min RT-N56U endast som AP men hade den som router tidigare men nämnda firmware och allt fungerade galant.

Permalänk
Medlem

@Mackey: Tack för tipsen! Ska testa med ny firmware och se om det blir bättre, hade faktiskt inte testat och såg att det fanns nyare versioner.
Annars får jag testa med Padevans.

Permalänk
Medlem

Gjorde bara att jag fick en liten finare sida som sa att nätverkskabeln inte är ansluten. Skapade problem för den stationära också så jag fick resetta igen. Blir nog en ny router ändå.

Permalänk
Medlem

Testade att installera padevans firmware, tycker om den mer men problemet återstår. Jag har just nu 1 enhet kopplad till routern, datorn som jag skriver från. När jag startar om datorn har jag inget nätverk, då kan jag gå in på 192.168.1.1 och då genom padevans firmware starta om routern, likt den tidigare firmwaren. Efter det fungerar det som vanligt, men problemet är ju att den tappar greppet helt när det inte är ansluten till något. Blir ett problem då jag inte har enheter anslutna när jag inte är hemma...

Permalänk
Medlem

@Laktos: Testa att göra fabriksåterställning 2ggr i rad. Jag skojar inte. Ibland verkar det liksom inte ta på N56U 1a gången. Jag installerade också Padavans firmware för den senaste från ASUS får den bara att överhetta efter några timmars drift.

Visa signatur

5800x3D | FlareX 2x8 cl14 (3200) | B550 ROG Gaming-f | EVGA supernova G2 850 | Nanoxia Silent 1 Rev.B | MSI RTX 3080 Gaming Z

Permalänk
Medlem

@Therok: Problemet verkar ju ligga i att den ballar ur helt eller när alla enheter är frånkopplade, "Nätverkskabel inte inkopplad" till höger och vänster så tror det blir att köpa en AC66U och hoppas på bättre resultat.

Har fabriksåterställt så många gånger att jag tappat räkningen också så problemet borde inte ligga där kan man tycka..

Permalänk
Medlem

Ja då är det nog något som är mer problematiskt än buggig firmware, du kan ju alltid testa att köra den som AP efter att du köpt AC66U:n.

Permalänk
Avstängd

Ev missat något men det du beskriver i inlägg 1 är normalt ingen bugg utan det beror på att det är en router innan som använder just 192.168.1.1 och då tvingas Asusen byta IP-adressen, sen blir det oftast totalt sammanbrott efter ett tag med två seriekopplade routrar. Så vad sitter det innan AC56an?

Sen kan man använda Asus Device discovery utility och leta rätt på den nya adressen så att man kan logga in. Via Asus supportsida hämtar man verktyget eller via en app till din mobil.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Jag har samma router, bor i Linköping, Bahnhof, direkt kopplad i väggen, senaste firmware från Asus. Detta började nog i våras, aldrig haft problem tidigare. Det verkar oftast hända under natten eller när ingen varit hemma på länge, alltså när den inte har någon större belastning. Jag brukar bara dra ur strömmen och sätta i den igen. Väntar på att snubbla över en bra deal på någon lämplig pfsensehårdvara.

Permalänk
Medlem

@plunn: Verkar inte fungera med padevans firmware, får inte upp något i appen... Får testa med den nya routern bara, lite trist att spendera 1099kr på en router dock.

Det enda som sitter innan AC56an är modemet.

Verkar dock som att den fungerat en hel dag nu, trots att jag vart borta lite, menmen, kan väl vara skönt med en bättre router.

Permalänk
Inaktiv

Hur varm är routern? Överhettning kan leda till det du beskriver. Höj upp den en bit och låt luft cirkulera underifrån.

Har den hål i botten för väggmontering så kan det vara bättre ifall ventilationshål finns på rätt ställen (varm luft stiger).

Har själv en gammal Asus router som blev som ny med Tomato firmware och större uppborrade ventilationshål + tjockare gummifötter som höjer upp.

Permalänk
Medlem

@Crockett: Har tänkt på att det kunde vara överhettning, såg andra som hade haft det problemet med vissa firmwares. Nu när jag har installerat padevans firmware har jag inte upplevt något fel än så länge, förutom att jag inte kommer in på routerns hemsida, vilket är något frustrerande. Men jag kör nog på den nya ändå. Får ha AC56an som backup, fick den för 150kr så är inte särskilt förkrossad.

Permalänk
Medlem

Har samma router som dig och även Bahnhof fast 250/100 istället. Firmware på den routern lider av mjukvarubuggar. Har hittills inte haft några problem förutom en gång när wifi bara tvärdör lite när den känner för det. Dunka in senaste firmware. Det har fungerat bra för mig. Kolla även drivrutiner till ditt nätverkskort. Prova byta till annan kabel om du kan.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laktos:

@Crockett: Har tänkt på att det kunde vara överhettning, såg andra som hade haft det problemet med vissa firmwares. Nu när jag har installerat padevans firmware har jag inte upplevt något fel än så länge, förutom att jag inte kommer in på routerns hemsida, vilket är något frustrerande. Men jag kör nog på den nya ändå. Får ha AC56an som backup, fick den för 150kr så är inte särskilt förkrossad.

Hmm, vad kör routrarna på för IP-adresser? Kan det vara konflikt mellan dem?
Har du DHCP aktiverat på båda routrarna? DHCP delar ut IP-adresser till enheter på nätverket, att ha fler än en DHCP aktiverat i ett hemnätverk är ett grymt bra recept på trubbel.

Kontrollera så att routrarna kör på samma nät men har olika IP adresser samt att bara en router agerar DHCP-server.
t.ex:
ISP -> Router1+DHCP-server (IP: 192.168.1.1) -> Router2 (IP: 192.168.1.2)

*Ställ in så att DHCP-servern på ex. ASUS RT-N56U delar ut IP adresser från 192.168.1.3 och uppåt.
*Om du inte är beroende av båda routrarnas WLAN täckning så kan du stänga av WLAN-radio på någon av dem.

Har själv 2st. ASUS RT-N56U och de fungerar prima, skall dock finnas 2 olika versioner av routern, har själv bara den första versionen på båda mina routrar (2011). https://wiki.openwrt.org/toh/asus/rt-n56u

Här finner du den senaste imagen för Padavan: ('base' brukar vara den rekommenderade imagen för de flesta)
https://n56u-v2.avh.od.ua/current/RT-N56U/

Kör även LEDE Project på den andra routern då den erbjuder mycket mer avancerade inställningar och nedladdningsbara paket (Liknar ej ASUS/Padavan image):
https://lede-project.org/toh/hwdata/asus/asus_rt-n56u_a1

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@krigelkorren: Tack för att du tog dig tiden att skriva allt! Jag förstår inte riktigt, är inte särskilt haj på nätverk, men modemet ska väl mer agera splitter ut till uttagen i lägenheten? I övrigt är AC56an den enda routern i hemmet.

Hur kollar jag DHCP? Det känns något problematiskt då jag inte kan komma in på inställningarna för routern.

Har installerat "base" versionen av padevan redan, och samma problem uppstår, att jag inte kan hitta inställningarna, genom ipconfig/all har jag också testat, att då gå in på "default gateway".

Den nya routern finns att hämta nu så det blir att testa den och se om det blir någon förbättring!

Permalänk
Medlem

Fungerar utmärkt med den nya routern i alla fall.

Permalänk

Jag gjorde som så att jag testade att plocka bort framstycket av routern. Upplever den som mycket mer stabil nu, mätte temperaturen och den blir väldigt varm med asus firmware, ca 60° på baksidan av processorn. Utan fronten så blir det så klart svalare. Egentligen inte rimligt att behöva göra detta men det får vara på detta vis ett tag tills jag orkar 3d-skriva en mer ventilerad låda.