Permalänk
Medlem

Dator till Morfar

Hej, ska bygga en dator till min morfar.

Hans behov= Läsa tidningen, maila och surfa.

Vet att dessa inte är några prestanda krävande uppgifter,men vill att den ska hålla för dessa uppgifter i minst 5+ år.

Enda krav är ett m-atx chassi som inte är flashigt.

Pris ca 4k men gärna mindre om det går.

Mvh

Permalänk
Medlem

Precis vad som helst men installera ubuntu till honom och lägg firefox eller chrome på listen och hans mail. Då är han säker för "felklick", "Microsoft support" etc etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

Hej, ska bygga en dator till min morfar.

Hans behov= Läsa tidningen, maila och surfa.

Vet att dessa inte är några prestanda krävande uppgifter,men vill att den ska hålla för dessa uppgifter i minst 5+ år.

Enda krav är ett m-atx chassi som inte är flashigt.

Pris ca 4k men gärna mindre om det går.

Mvh

Hade kollat på en Intel NUC!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Sitter själv och funderar på om inte morfars nästa dator får bli en Chromebox. Känns som bästa valet.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av HWS:

Sitter själv och funderar på om inte morfars nästa dator får bli en Chromebox. Känns som bästa valet.

Är inte celeron ultra slöa?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Avstängd

En billig laptop av budget modell typden här kanske så får han allt nytt windows med i köpet och med ssd känns den rätt rapp och är vettigast och billigast med en bärbar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av HWS:

Sitter själv och funderar på om inte morfars nästa dator får bli en Chromebox. Känns som bästa valet.

Hade köpte denna och stoppat in 4/8GB minne och ssd.
https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/dator/fyndvaror-station...

Permalänk
Skrivet av SAnDis:

Är inte celeron ultra slöa?

Jo, men en morfar behöver ju inte direkt en threadripper. Min farmor behövde ny laptop förra veckan. Hennes celeron-laptop från 2009 hade dött. Hon klagade aldrig på att den var slö eller något så passade på att rekommendera en laptop med celeron, 8gb ram och 128gb SSD för 2700 kronor. Mer behöver hon inte. Med tanke på att de är rätt gamla bryr de sig inte om det tar några milisekunder längre att ladda ett program. Människan är ju faktiskt den största flaskhalsen ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grishnackh:

Jo, men en morfar behöver ju inte direkt en threadripper. Min farmor behövde ny laptop förra veckan. Hennes celeron-laptop från 2009 hade dött. Hon klagade aldrig på att den var slö eller något så passade på att rekommendera en laptop med celeron, 8gb ram och 128gb SSD för 2700 kronor. Mer behöver hon inte. Med tanke på att de är rätt gamla bryr de sig inte om det tar några milisekunder längre att ladda ett program. Människan är ju faktiskt den största flaskhalsen ibland.

Fast dagens celeron är väl egentligen atom processorer medan forntidens celeron var nerskalade versioner av Intels dåvarande arkitektur. Så tror dagens celeron står sig sämre om 9 år än en från 2009 gör idag. Men det är ju svårt att veta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast dagens celeron är väl egentligen atom processorer medan forntidens celeron var nerskalade versioner av Intels dåvarande arkitektur. Så tror dagens celeron står sig sämre om 9 år än en från 2009 gör idag. Men det är ju svårt att veta.

Nej, det är en vanlig missuppfattning. Varken Celeron eller Pentium innebär en specifik arkitektur, precis som att Core iX inte har någon speciell implikation gällande kärnantal och funktionsuppsättning (vilket många också verkar tro).

Ex:
3965U (Kaby Lake)
N3350 (Apollo Lake)

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grishnackh:

Jo, men en morfar behöver ju inte direkt en threadripper. Min farmor behövde ny laptop förra veckan. Hennes celeron-laptop från 2009 hade dött. Hon klagade aldrig på att den var slö eller något så passade på att rekommendera en laptop med celeron, 8gb ram och 128gb SSD för 2700 kronor. Mer behöver hon inte. Med tanke på att de är rätt gamla bryr de sig inte om det tar några milisekunder längre att ladda ett program. Människan är ju faktiskt den största flaskhalsen ibland.

Ganska extremt hopp från celeron till threadripper.

Jag tänker bara om en i3 vore "värt pengarna", dock jag inte koll på de enklare modellerna av cpu och var frågande.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra på en billig NUC och installera Ubuntu LTS.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

Hej, ska bygga en dator till min morfar.

Hans behov= Läsa tidningen, maila och surfa.

Vet att dessa inte är några prestanda krävande uppgifter,men vill att den ska hålla för dessa uppgifter i minst 5+ år.

Enda krav är ett m-atx chassi som inte är flashigt.

Pris ca 4k men gärna mindre om det går.

Mvh

Köp en billig laptop. Han behöver nästan ingen kraft alls för det han skall använda datorn till och en laptop har ju en inbyggd skärm. Billigare, enklare och effektivare kan det knappast bli. Med en N3350, t ex, kan han t o m kolla på högupplöst video. En sådan med en 128 Gb SSD och 4 Gb RAM får du får ett par tusenlappar.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Nej, det är en vanlig missuppfattning. Varken Celeron eller Pentium innebär en specifik arkitektur, precis som att Core iX inte har någon speciell implikation gällande kärnantal och funktionsuppsättning (vilket många också verkar tro).

Ex:
3965U (Kaby Lake)
N3350 (Apollo Lake)

Okej lite rörigt då men då är det N serien man ska hålla sig borta från eller har de blandat arkitekturer där?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej lite rörigt då men då är det N serien man ska hålla sig borta från eller har de blandat arkitekturer där?

Celeron och Pentium med N eller J i produktnamnet har än så länge varit enbart small core ("atom"), J med högre TDP än N. För att få en uppfattning om prestandan behöver man tyvärr ändå kolla upp exakt vilken arkitektur (tex var Goldmont var en ganska rejäl förbättring på Airmont) det rör sig om och där finns det inget jättesnällt mönster i produktnamnen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

Hej, ska bygga en dator till min morfar.
Hans behov= Läsa tidningen, maila och surfa.
Vet att dessa inte är några prestanda krävande uppgifter,men vill att den ska hålla för dessa uppgifter i minst 5+ år.
Enda krav är ett m-atx chassi som inte är flashigt.
Pris ca 4k men gärna mindre om det går.
Mvh

Hej!
Här är ett förslag med mATX chassi som inte är flashigt, men billigt och trevligt att bygga i.
Du skriver inget om bildskärm, vet inte om det måste ingå i priset.
Det är nog helt helt fel med en (fullstor) bildskärm, lättare att läsa och bättre ergonomi.
Min gamla svärfar skulle dock aldrig kunna tänka sig en stationär, då han är halva tiden hemma och halva tiden på landet.