Chassi med härdat glas - ökade temps vs vanliga chassin?

Permalänk
Medlem

Chassi med härdat glas - ökade temps vs vanliga chassin?

Ni som bytt från vanliga plåt chassin till chassin med härdat glas, har ni märkt temperaturskillnader? Jag sitter just nu på ett Define R6 TG och sidorutan är allt annat än kall och detta måste ju konstant generera varm luft som tas upp av GPUn? Tycker personligen att saker och ting är varmare än i mitt gamla Define S.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Njae. Alltså att rutan är varm är ju för att komponenterna värmer glaset. Inte tvärt-om. Så den värmen fanns redan i gamla chassit. Det som kan skilja dem åt är snarare att Define S har ett bättre luftglöde än Define R6.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Ska man välja nytt chassi efter vilka komponenter man har?

Har testat ett bra antal chassin det senaste året men aldrig hittat det perfekta chassit. Egentligen måste jag säga att mitt gamla Fractal Design Define S var riktigt bra och jag saknar det lite.

Min frågeställning är följande: Om man har ett stort och varmt grafikkort (MSI 1080Ti Gaming X), är det då rekommenderat att skaffa ett mindre chassi eller större chassi? Jag har nämligen för mig att om man har ett stort chassi som har en stor volym med luft så tar det längre tid innan allt blir varmt vilket gynnar GPUn eftersom fläktarna har god chans att flytta runt luften. Har man ett mindre chassi blir allt snabbt varmt och då är det viktigt att fläktarna snabbt kastar ut den varma luften = större krav på ökad RPM.

Vad säger ni?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge du har fläktar i chassit som flyttar ut den varma luften tror inte jag att du märker någon skillnad på ett större eller ett mindre chassi. Luften ska ändå inte sitta still så länge där i att den hinner bli varm och påverkar andra komponenter.

Permalänk
Medlem

Eftersom glas har betydligt sämre värmeledningsförmåga än aluminium evakueras inte lika mycket värme genom chassit om du har sidor av glas. Med god ventilation i chassit har det förstås mindre betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Njae. Alltså att rutan är varm är ju för att komponenterna värmer glaset. Inte tvärt-om. Så den värmen fanns redan i gamla chassit. Det som kan skilja dem åt är snarare att Define S har ett bättre luftglöde än Define R6.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag menar att grafikkortet värmer upp en stor del av glaset genom värmestrålning och det gör att glaset värmer upp luften omkring och den luften tas sedan upp av fläktarna?

Det kanske är sant att Define S helt enkelt har bättre luftflöde ja. Har även testat Corsair Crystal 460X samt 570X och Enthoo Pro M TG.

Skrivet av p.lindblom:

Eftersom glas har betydligt sämre värmeledningsförmåga än aluminium evakueras inte lika mycket värme genom chassit om du har sidor av glas. Med god ventilation i chassit har det förstås mindre betydelse.

Jag kör med följande fläktkonfiguration just nu:
Två Corsair AF140 där fram (in)
En FD GP-14 i botten (in)
Två FD GP-14 i toppen (ut)
En Corsair AF140 bak (ut)

Att ha två fläktar ut i toppen verkar dock onödigt eftersom en bara blåser ut kall luft så det räcker att ha en så långt bak som möjligt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Sidor av plåt släpper igenom mer värme än glas så det gör lite också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag menar att grafikkortet värmer upp en stor del av glaset genom värmestrålning och det gör att glaset värmer upp luften omkring och den luften tas sedan upp av fläktarna?

Nej nej nej.
Kan inte tänka mig att glaset är varmare än vad luften i datorn är.
Den mesta värmen som genereras i datorn förs ju runt med luftströmmarna, strålningsvärmen är en mindre del i det hela.

@jensvo: Dock är ju plåtsidorna på de chassina ljudisolerade, vilket även isolerar värme så glaset kanske leder ur värmen bättre än den isolerade plåtsidan, därav känns den varmare. Hade man dock jämfört med ren plåt så hade det ju varit tvärt om och skillnaden större.
Fördelen med härdat glas är ju att glas leder värme bättre än plexi/lexan om man tittar på de värdena jag har hittat i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag menar att grafikkortet värmer upp en stor del av glaset genom värmestrålning och det gör att glaset värmer upp luften omkring och den luften tas sedan upp av fläktarna?

Grafikkortet värmer upp glaset, glaset strålar sedan ut värmen till datorlådans omgivning. Glaset tillför ingen ny värme, det är ju komponenterna i datorn som alstrar värmen. Det blir heller inget "baksug" av värme tillbaks in i datorn - värmeöverföringen sker ju när det är temperaturskillnad, och ditt rum är troligen kallare än insidan av datorlådan

Samma sak händer med aluminiumsidor men de leder värme lite bättre (dock är de som @loefet säger ofta ljudisolerade vilket även fungerar som värmeisolering...).

Blir hela glaset varmt har du alldeles för dåligt luftflöde i lådan. Är det bara ett område som blir varmt är det troligen en luftström från grafikkortet som råkar blåsa just där, inget att oroa sig för.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Nej nej nej.
Kan inte tänka mig att glaset är varmare än vad luften i datorn är.
Den mesta värmen som genereras i datorn förs ju runt med luftströmmarna, strålningsvärmen är en mindre del i det hela.

Skrivet av Pepsin:

Grafikkortet värmer upp glaset, glaset strålar sedan ut värmen till datorlådans omgivning. Glaset tillför ingen ny värme, det är ju komponenterna i datorn som alstrar värmen. Det blir heller inget "baksug" av värme tillbaks in i datorn - värmeöverföringen sker ju när det är temperaturskillnad, och ditt rum är troligen kallare än insidan av datorlådan

Samma sak händer med aluminiumsidor men de leder värme lite bättre (dock är de som @loefet säger ofta ljudisolerade vilket även fungerar som värmeisolering...).

Blir hela glaset varmt har du alldeles för dåligt luftflöde i lådan. Är det bara ett område som blir varmt är det troligen en luftström från grafikkortet som råkar blåsa just där, inget att oroa sig för.

Okej, ni har övertygat mig om att glaset inte är en bidragande faktor till ökad värme. Jag försöker bara förstå varför det blir varmare än tidigare, men det kan vara så att Define S som sagt var är ett bättre chassi gällande luftgenomströmning?

Min första tanke var nämligen att sälja chassit till en polare och skaffa versionen utan glas men det kanske inte kommer hjälpa.

Nej, hela glaset blir inte varmt utan bara vid grafikkortet.

Enda jag kan göra just nu är testa att köpa till två AF140 fläktar och ersätta GP-14 fläktarna med dessa. Kan även testa att flytta bak HDD täckplåten till baksidan.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Tack för svaret.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

Jag menar att grafikkortet värmer upp en stor del av glaset genom värmestrålning och det gör att glaset värmer upp luften omkring och den luften tas sedan upp av fläktarna?

Det kanske är sant att Define S helt enkelt har bättre luftflöde ja. Har även testat Corsair Crystal 460X samt 570X och Enthoo Pro M TG.

Oooo. Kul fråga! Här spelar mer än ett fenomen in.

Värmeöverföring kan ske på flera sätt. Ett av dessa är strålningsvärme, något som vi känner igen från infraröda kameror, från solen och liknande. Nästa del är värmeledning (inom material och mellan material) vilket man kan märka skillnad på när man tar i en plastbit som är -15 grader jämfört med att ta i ett stålrör som är -15 grader där stålet leder över värmen bättre än plasten. Och så finns det konvektion, alltså när gaser och fluider blandas med varandra vilket visserligen också är värmeöverföring men ickefasta material kan flyttas runt för att flytta på värmen och det är också av relevans här.

Vi börjar med strålningsvärmen och temperaturen på glaset jämfört med metallen.
Att glasrutan blir lite varmare behöver faktiskt inte betyda att den värmer upp komponenterna runt om snabbare.
Om man mäter värmestrålningsmängden dels från en glasskiva och dels från en metallskiva där båda har samma temperatur så kommer det stråla mindre från glasskivan då den har sämre egenskaper för att avge värme via strålning.
I ditt exempel är emellertid glaset faktiskt varmare än metallen. Men den behöver inte avge mer strålningsvärme utan de kommer troligen avge lika mycket värmestrålning.
Vi kan ta ett exempel till här för att förtydliga. Om man kapslar in ett motstånd på 20W i en glaskula och kapslar in ett annat motstånd i en lika stor aluminiumkula och sätter spänning till dessa så kommer eluminiumkulan värmas upp en del och till sist uppnå kämnvikt där lika mycket värme tillförs från insidan som strålar ut i omgivningen. Samma sak kommer hända med glaskulan, men glaskulan kommer bli varmare. Trots temperaturskillnaden kommer båda kulorna när de stabiliserats i temeperatur avge exakt 20W värmeenergi till omgivningen. Lika mycket strålning, men olika temperaturer ;).
Så själva temperaturen på chassit måste inte vara så avgörande för att värma upp komponenterna faktiskt ;).

Nästa del har större inverkan. Den som handlar om värmeöverföring mellan material. Då glaset är sämre på att ta upp värmen från den upphettade luften i chassit så kommer det inte ske lika stor värmeutväxling här som om chassit är av metall. Det innebär att glaschassin inte har lika stor avkylande effekt på den varma luften i chassit. Sedan är det dessutom så att glas har svårare att leda värme inuti sitt eget material än ett metallchassi. Utblåset för grafikkortet kommer värma upp en liten del av chassisidan och medan metallen kan fördela denna heat spot över hela sidplåten och därmed kunna stråla ut denna värme från hela chasits sida så kommer glassidan inte kunna fördela ut denna värme över en större yta för utstrålning lika väl.
MEN!
Det är inte chassits förmåga att själv avge värme som kyler en dator. För det har inte så stor inverkan generellt ändå. Hade detta varit effektivt så hade vi inte behövts chassifläktar.
Den enskilt största faktorn för avkylning av datorer bygger på att man trycker in ny sval luft i chassit. Utan att ha räknat närmre på det här så vill jag påstå att en glasskiva inte kommer förändra temperaturen på chassits komponenter i sådan utsträckning att det är värt att bry sig om faktiskt. Hade chassit varit gjort av trä eller plast så hade det haft större inverkan då de är rena värmeisolatorer, men ja även om glas inte är så bra som metall så blir antagligen ioleringseffektens som glas ger marginell jämfört med vad genomströmningen av luft ger.

Det finns en sista del som kan ha en inverkan på upplevelsen snarare än hur det egentligen ligger till också, men temperaturintervallet gör att det egentligen inte borde ha någon relevant inverkan för din upplevelse i det här fallet tror jag.
Det handlar om att en metallskiva som är ca 20 grader celcius kan upplevas som svalare än en glasskiva som är ca 20 grader celcius. Har din hand en temperatur på ca 28 grader celsius (märk väl att händers yttertemperatur sällan är så varma som vi är invärtes) och du tar på chassimetallen så kommer handens värme snabbare föras över till metallskivan än till glasskivan. På grund av detta kommer handens nerver registrera snabbare temperaturfall vilket man då kan tro beror på att metallen är svalare även om det inte är så.
Fast ja, en dator som används lär ha varmare chassisida än 20 grader. Snarera närmre 30 grader kanske(?) och blir uttemperaturen varmare än handens så sker det omvända att metallen kommer upplevas som varmare än glasets.
Så som jag inledde detta stycke med så tror jag den här faktorn inte är av relevans alls i det här sammanhanget egentligen.

Edit:
Samanfattning

Den högre temperaturen på glaset jämfört med metallsidan leder inte till högre temperaturer på invertes komponenter då de olika chassisidorna troligen strålar ut samma mängd energi trots att de inte har samma temperatur.
However, den högre temperaturen ger en indikation på att glaset har sämre värmeledningsegenskaper och det är rimligt att då anta att glaset även kan vara sämre på att plocka upp värme från chassits luft på insidan vilket ger lite sämre kylegenskaper.
Men den uppvärmda luften i chassit kyls ej främst av chassits väggar utan det är tillströmningen av ny sval luft som man förlitar sig på och denna faktor är ju oförändrad så det är nog lugnt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Årets bästa svar? Stort tack för att du tog dig tid att skriva all denna värdefulla information Då försöker jag helt enkelt fixa mer sval luft till chassit. TG eller inte spelar mao ingen roll.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Fin post Söderbäck!
Håller helt med om att många nog har en tendens att överskatta lådmaterialets påverkan på avkylning av komponenterna i lådan...

... men jag skulle vilja gnälla liiite på en sektion:

Skrivet av Söderbäck:

Den enskilt största faktorn för avkylning av datorer bygger på att man trycker in ny sval luft i chassit.

jag tycker den där meningen är lite för specifikt skriven... Det viktiga är mer generellt att man har någon form av ventilation i burken som transporterar ut varm luft och ersätter med svalare luft utifrån.
Sen om man suger ut varm luft (undertryck) eller trycker in kall luft (övertryck) eller vad man nu har för lösning är inte lika viktigt.

Övertolkar man din text som den står, så kanske man tro att en övertryckslösning är det enda tydligt effektivaste alternativet för att kyla en dator, och det håller jag helt enkelt inte med om

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Enda jag kan göra just nu är testa att köpa till två AF140 fläktar och ersätta GP-14 fläktarna med dessa. Kan även testa att flytta bak HDD täckplåten till baksidan.

Tror faktiskt att GP-14 lämpar sig bättre i R6:an då de har högre statiskt tryck.
Sitter ju ett dammfilter i frontpanelen och sen sugs luften in från sidorna, då skyfflar nog GP-14 in mer luft.
AF140 är s.k "air flow" fläktar och lämpar sig bättre som utsug.
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2931633/static-press...

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

@Söderbäck: Årets bästa svar? Stort tack för att du tog dig tid att skriva all denna värdefulla information Då försöker jag helt enkelt fixa mer sval luft till chassit. TG eller inte spelar mao ingen roll.

Så kan det gå när årets roligaste fråga dyker upp!
Hade med lätthet kunnat bli flertalet gånger längre för att reda ut flera grejer som jag inte förklarat kring antagandena jag gjort. Som exempel:

  • Mörkare färg på materialet ökar märkligt nog förmågan att avge strålvärme. Nä, det påverkar inte heller så mycket men en rolig faktoid

  • Att det inte är helt otroligt att utblåsluften från grafikkortet kyls av så så mycket som 1,2 eller kanske 3 grader extra när det träffar chassitplåten i metall istället för motsvarande glasyta men att denna luft blandas upp någon sekund senare vilket sänker denna tempdifferens så pass mycket att det inte gör någon skillnad för när denna luft träffar nästa område som ska kylas.

  • några värden för olika materials egenskaper för värmeöverföringsförmåga.

men man får försöka anpassa formatet och längden på ett enskilt inlägg lite

Skrivet av Roger W:

Fin post Söderbäck!
Håller helt med om att många nog har en tendens att överskatta lådmaterialets påverkan på avkylning av komponenterna i lådan...

... men jag skulle vilja gnälla liiite på en sektion:
jag tycker den där meningen är lite för specifikt skriven... Det viktiga är mer generellt att man har någon form av ventilation i burken som transporterar ut varm luft och ersätter med svalare luft utifrån.
Sen om man suger ut varm luft (undertryck) eller trycker in kall luft (övertryck) eller vad man nu har för lösning är inte lika viktigt.

Övertolkar man din text som den står, så kanske man tro att en övertryckslösning är det enda tydligt effektivaste alternativet för att kyla en dator, och det håller jag helt enkelt inte med om

Du har helt rätt!
Formuleringen att "trycka in" luft i lådan var inte riktigt rätt ordval utan det som är av relevans är genomströmningen så utsug gör samma nytta för exemplet. Jag noterade själv det felet hehe. Problemet var väl att jag även sett 10-15 andra grejer i i texten ovan som kunde filas till lite bättre (för ja, jag slirar lite både här och där, i know).
Drog mig lite för att börja rätta allt för det hade kunnat börja skena iväg med ändringar ;). Tänkte att jag tacklar det som kommer upp efterhand istället.
Så precis helt rätt med invändning!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Tror faktiskt att GP-14 lämpar sig bättre i R6:an då de har högre statiskt tryck.
Sitter ju ett dammfilter i frontpanelen och sen sugs luften in från sidorna, då skyfflar nog GP-14 in mer luft.
AF140 är s.k "air flow" fläktar och lämpar sig bättre som utsug.
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2931633/static-press...

Jag testar givetvis detta. Dock nämner personen i din post att detta gäller både push and pull dvs ska det väl även vara en SP i utblåset? Sen säger personen att SP fläktar låter mindre vilket är intressant då jag upplever det motsatta pga att SP fläktar verkar ha större blad vilket teoretiskt borde låta mer?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Observera att vi inte tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av p.lindblom:

Eftersom glas har betydligt sämre värmeledningsförmåga än aluminium evakueras inte lika mycket värme genom chassit om du har sidor av glas. Med god ventilation i chassit har det förstås mindre betydelse.

Såvida du inte har en fläkt på utsidan av datorn som kyler sidopanelen lär detta ha minimal betydelse; en platt, plan yta har dålig värmeutbytningsförmåga (det är ju därför kylflänsar har flänsar... ), så huruvida ytan är av glas eller aluminium (eller annan metall) gör mindre skillnad; kylningen genom panelen blir liten oavsett materialet.

Permalänk
Medlem

Testat en ny fläktkonfiguration men kan fortfarande inte hålla temperaturerna i schack. Att sätta en fläkt i botten verkar inte ha någon effekt då luften först ska igenom chassibottens perforeringar, sen ett fläktfilter och sen förbi PSU kablar (som inte går att flytta på värst mycket). Testat fyra olika vanliga fläktar och ingen verkar kunna prestera speciellt bra som insug förbi ett fläktfilter. Dock var inte detta något problem i mitt gamla Define S underligt nog som även det har ett fläktfilter.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9