Pioneer hemmabiorceiver smäller och knastrar...

Permalänk

Pioneer hemmabiorceiver smäller och knastrar...

Har en hemmabioreciver 5.1 Pioneer som är kopplad med hdmi samt optisk kabel. Nu plötsligt så har den börjat smälla och knastra varje gång man sätter på den. Spelar ingen roll om jag går från "SAT/CBL" eller till radio "TUNER" eller annat, det smäller och knastrar ändå. Efter ungefär 30 sekunder så avtar det och slutar. Sedan inga problem förän nästa gång jag sätter på den igen. Vad kan vara fel???

Permalänk
Medlem

Dålig kontakt någonstans, typ kallödning eller liknade, eller någon komponent som börjar ge upp och båda felen kan försvinna när förstärkaren blir varm.
Om du stänger av den igen ett tag efter ljudet har upphört och sedan startar den direkt igen blir det samma fenomen eller fungerar den direkt?
Om felet inte uppkommer då är det troligt att det är något av de ovanstående felen.

Permalänk

Så här låter det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjollahopp:

När jag sätter på min Pioneer reciver så smäller och knastrar det någon minut innan det slutar. Spelar ingen roll om det är CBL/SAT eller TUNER osv. samma oljud. Vad kan det vara?

Så här låter det!

http://stallrosa.se/ljudet.mp4

Råkar inte stå UE22 på recivern för då kan du som jag fick ställa upp den på vinden!

http://www.avsforum.com/forum/90-receivers-amps-processors/20...

Permalänk

Låter inte när den är varm

@Thunderbolt:

När jag stänger av och sätter på nu när den varit igång ett tag så låter det inget.

Problemet är tydligen när man sätter på den och den är "kall"...

Permalänk
Medlem

@Tjollahopp: Fast du gillar väll nya prylar? Ser detta som utmärkt ursäkt att uppgradera

EDIT: Hur gammal är den?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Permalänk

@bokis: näe, den funkar ju som den ska efter att ha fått knastra och smälla ett tag när man sätter på den...