Välkommen till Huawei Sveriges forumdel.

Permalänk
Medlem

Morsan köpte en Huawei Y6 från Telia som första smartphone och jag hjälpte henne att fixa till inställningar och sånt. Jag tyckte mig se en plastfilm på fronten som inte gick att få loss. På min Galaxy-telefon från Samsung glider fingret jättebra eftersom det är direkt mot glaset men på morsans telefon går det trögt att dra fingret.

Ska det verkligen vara så? Och i så fall varför?
Om inte, då jag har försökt att pilla av den här plastfilmen (som verkar vara stenhårt fastlimmad) vet jag inte vad jag kan göra. Ska vi gå och lämna tillbaka telefonen och be om en ny?

Permalänk
Huawei
Skrivet av macmann1:

Har en Nexus 6P med det kända batteriproblemet. Trodde det var kört på garantifronten så köpte ny telefon i september men har fått höra i efterhand att det är två år som gäller vid kontakt med er. Min 2-årsgräns passerade den 9/1, är det helt kört?

Hej @macmann1,

Om din garanti har gått ut så är det tyvärr kört för garantireparation
Det jag skulle rekommendera dig att göra dock är att kontakta vår telefonsupport på nummer: 0851255555 och uppge ditt IMEI nummer så kan vi kontrollera mer exakt när garantin tar slut.

Mvh Christian

Permalänk

@tintinj:

Låter nästan som du pillat av en plast för mycket?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

@tintinj:

Låter nästan som du pillat av en plast för mycket?

Jag har inte pillat bort någon plast, det fanns ingen på framsidan som täckte glaset när vi packade upp telefonen vad jag kan komma ihåg. Som jag förklarade så sitter det en plastfilm på glaset, en film som inte går ända ut till kanten och man kan känna upphöjningen från glaset till plastfilmen med nageln. Typ som om man satt nån sån där skärmskyddsplast men den var en liiiten aning för liten för glaset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huawei:

Mvh Christian

Bump bump

Permalänk
Huawei
Skrivet av tintinj:

Morsan köpte en Huawei Y6 från Telia som första smartphone och jag hjälpte henne att fixa till inställningar och sånt. Jag tyckte mig se en plastfilm på fronten som inte gick att få loss. På min Galaxy-telefon från Samsung glider fingret jättebra eftersom det är direkt mot glaset men på morsans telefon går det trögt att dra fingret.

Ska det verkligen vara så? Och i så fall varför?
Om inte, då jag har försökt att pilla av den här plastfilmen (som verkar vara stenhårt fastlimmad) vet jag inte vad jag kan göra. Ska vi gå och lämna tillbaka telefonen och be om en ny?

Hej @tintinj,

Beklagar det sena svaret!

Det du beskriver låter som det skärmskydd som sitter på telefonen.
Jag skulle inte rekommendera dig att ta bort det då det sitter där för att skydda mot mindre repor på skärmen.

Mvh Christian

Permalänk
Medlem

Välkomna till Sweclockers, kul och se er här! Super nöjd med min p10, men när kommer nästa android version till p10an? bara 7.0 just nu väl eller?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Huawei
Skrivet av Adnerhill:

Välkomna till Sweclockers, kul och se er här! Super nöjd med min p10, men när kommer nästa android version till p10an? bara 7.0 just nu väl eller?

Hej @Adnerhill,

Tackar

Ja just nu är det Android 7 som körs på P10:an
Exakt när Oreo släpps till den vågar jag inte svara på, men vanligtvis brukar det ta några veckor efter betan är klar.
En gissning jag har är att Oreo rullas ut under Q1

Mvh Christian

Permalänk
Medlem

Flashade om min Honor 8 Lite till P8 Lite och nu hittar jag inte någon originalfirmware, vart kan man hitta en sådan?
Är väl medveten om att all form av garanti med största sannolikhet är borta så det behöver inte påpekas.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Fick ett sms med innehållet:

Den 23e flyttas ditt huawei-id konto till Aspiegel, ett Huawei-ägt bolag i Irland...

länk, scam eller äkta?

Permalänk
Huawei
Skrivet av Ryzer:

Fick ett sms med innehållet:

Den 23e flyttas ditt huawei-id konto till Aspiegel, ett Huawei-ägt bolag i Irland...

länk, scam eller äkta?

Hej @Ryzer,

Det stämmer, detta är ett SMS som har skickats ut från Huawei.

Detta är för att meddela att leverantören som tar hand om tjänster för Huawei-ID och moln-tjänster ändras till Irland.

Man kan följa länken i SMS:et för att få mer information gällande denna ändringen.

Mvh Christian

Permalänk
Huawei
Skrivet av ZaInT:

Flashade om min Honor 8 Lite till P8 Lite och nu hittar jag inte någon originalfirmware, vart kan man hitta en sådan?
Är väl medveten om att all form av garanti med största sannolikhet är borta så det behöver inte påpekas.

Hej ZaInT,

Tyvärr så har vi inte dessa för nerladdning.
Det enda jag kan tipsa dig om härifrån är att lämna in telefonen till vår verkstad Mobylife så dom får installera korrekt firmware åt dig.

Mvh Christian

Permalänk
Medlem

Dual-SIM fråga

Hej.

Att: Christian
Jag misstänker att du har en Honor 8 av en specifik anledning. Så jag hoppas att du kan sprida lite ljus över mina funderingar.

Jag står i begreppet att köpa mig en dual-sim telefon, men blir inte klok på de olika begränsningarna som verkar finnas. Tydlig info på tillverkares hemsidor lyser med sin frånvaro.

Nu till själva kärnan. Jag har förstått skillnaden på aktive- och passive-mode, (jag gissar du har kvar din p.g.a. active-stödet i Honor 8). Men om vi tittar på t.ex. Honor 9 eller P10 som är dom kandidaterna som ligger bäst till för min del:

Vilken typ av anslutning stöds i Sim 2-platserna, 2G/3G/4G?
Hur beter sig telefonerna vid inkommande samtal på sim 2, vid en aktiv anslutning (telefonsamtal) via Sim 1?
Hur beter sig telefonerna vid inkommande samtal på sim 1, vid en aktiv anslutning (telefonsamtal) via Sim 2?
Är det någon skillnad om jag pratar via en GSM/3G-anslutning för samtalet?
Om stöd för VoLTE är implementerat i någon av lurarna, spelar ovanstående frågeställningar längre någon roll?

Självklart vill man ha Oreo på sin nya lur också

Ska jag kanske hålla andan till MWC? Det kanske ligger produkter och väntar på att äntra scenen

Fridens
Hasse

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

@Huawei Jag har en Mate 10 Pro som har problem med att den kan dra upp til 15% batteri under natten i standby. Jag har gjort fabriksåterställning flera gånger men inget hjälper. När kan kollar vad som har dragit batteri så är det inget som sticker ut.

Hur kan jag lösa det?

Permalänk
Huawei
Skrivet av LoseMyMind:

Hej.

Att: Christian
Jag misstänker att du har en Honor 8 av en specifik anledning. Så jag hoppas att du kan sprida lite ljus över mina funderingar.

Jag står i begreppet att köpa mig en dual-sim telefon, men blir inte klok på de olika begränsningarna som verkar finnas. Tydlig info på tillverkares hemsidor lyser med sin frånvaro.

Nu till själva kärnan. Jag har förstått skillnaden på aktive- och passive-mode, (jag gissar du har kvar din p.g.a. active-stödet i Honor 8). Men om vi tittar på t.ex. Honor 9 eller P10 som är dom kandidaterna som ligger bäst till för min del:

Vilken typ av anslutning stöds i Sim 2-platserna, 2G/3G/4G?
Hur beter sig telefonerna vid inkommande samtal på sim 2, vid en aktiv anslutning (telefonsamtal) via Sim 1?
Hur beter sig telefonerna vid inkommande samtal på sim 1, vid en aktiv anslutning (telefonsamtal) via Sim 2?
Är det någon skillnad om jag pratar via en GSM/3G-anslutning för samtalet?
Om stöd för VoLTE är implementerat i någon av lurarna, spelar ovanstående frågeställningar längre någon roll?

Självklart vill man ha Oreo på sin nya lur också

Ska jag kanske hålla andan till MWC? Det kanske ligger produkter och väntar på att äntra scenen

Fridens
Hasse

Hej @LoseMyMind,

Helt ärligt så har jag Honor 8 för att jag gillar telefonen som f*n =), jag har i dagsläget inte i 2 simkort i den utan kör med SD kort i stället.

För att svara på din första fråga så skulle jag välja Honor 9 om valet står mellan den och P10, Honor 9 skulle jag välja mer för att jag tycker den är snyggare och ligger även prismässigt bättre till.

Vår Dual SIM fungerar som så att när du har ett samtal i ett SIM kort så stängs det andra SIM kortet av. Det spelar ingen roll vilket av korten du använder för samtalet.
Så snart samtalet är över så aktiveras båda korten igen

När det kommer till just Honor 9 och P10 så är ett av korten 3G/4G kort och det andra kortet 2G enbart.
Du kan själv välja vilket av korten du vill använda som datakort.

När det kommer till Android 8 så kommer både Honor 9 och P10 uppdateras till den versionen.

Sen kan det hända att det kommer något nytt ut snart som kanske kan vara av intresse

Mvh Christian

Permalänk
Huawei
Skrivet av niclasc:

@Huawei Jag har en Mate 10 Pro som har problem med att den kan dra upp til 15% batteri under natten i standby. Jag har gjort fabriksåterställning flera gånger men inget hjälper. När kan kollar vad som har dragit batteri så är det inget som sticker ut.

Hur kan jag lösa det?

Hej Niclasc,

När du gjort din fabriksåterställning, har du fört tillbaka alla appar direkt då?
Eller har du testat med att se om samma fel sker när telefonen är nyinstallerad så att säga?

Jag vill påstå att det är någon app som ligger och körs i bakgrunden som gör att batteriet tar slut även under standby.

Mvh Christian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huawei:

Hej ZaInT,

Tyvärr så har vi inte dessa för nerladdning.
Det enda jag kan tipsa dig om härifrån är att lämna in telefonen till vår verkstad Mobylife så dom får installera korrekt firmware åt dig.

Mvh Christian

Tråkigt, det finns ju firmwares att ladda ner på en hel del sidor men inte just den jag behöver.
Nåväl, följdfråga; Kommer Oreo till Honor 8 Lite?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

När kommer Oreo till Honor 8? Ni lovade två års uppdateringar. Bryter ni mot det nu? Isf betraktar jag det som att ni tagit ett aktivt beslut att inte hålla vad ni har lovat, har jag tolkat det korrekt?

Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.

Permalänk
Inaktiv

Tjena, jag köpte en Honor 9 på Elgiganten igår då jag är trött på ios på mina apple produkter. Dock åker den tillbaka då detta var ännu värre och struligare bara vid första starten av telefonen. Varför alla dessa registreringar hit och dit jag behöver bara ringa och skypa samt filma det är allt. Sen när man ändå orkat ta sig igenom nästan hela vägen så säger nallen att man anger fel lösenord? Utöver det så varför kan jag inte ange min vanliga epost utan bara gmail eller nåt knutet till google? Är det inte min telefon jag gör väl och registrerar mig var vill det har väl inte ni nåt med att göra? Sist verkade det som att man skulle registrera nåt slags konto hos er också, varför då?

Det är ju jäkligt konstigt för här försöker man ta sig ur den enes klor läs apple bara för att hamna i den andres läs android tillverkares klor. Alla fiskar och ska veta allt om en glöm det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Ren lathet? Troligtvis för att tjäna pengar då dom hoppas att folk byter telefon snabbare.

Ja så är det troligen för telefonen (Honor 8) har prestanda och utrymme för Android 8.

Det vi konsumenter kan göra är att helt enkelt bojkotta märket.
För min del blir det aldrig mer en Huawei och inte kan jag rekommendera dem till någon annan heller.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270561:

Tjena, jag köpte en Honor 9 på Elgiganten igår då jag är trött på ios på mina apple produkter. Dock åker den tillbaka då detta var ännu värre och struligare bara vid första starten av telefonen. Varför alla dessa registreringar hit och dit jag behöver bara ringa och skypa samt filma det är allt. Sen när man ändå orkat ta sig igenom nästan hela vägen så säger nallen att man anger fel lösenord? Utöver det så varför kan jag inte ange min vanliga epost utan bara gmail eller nåt knutet till google? Är det inte min telefon jag gör väl och registrerar mig var vill det har väl inte ni nåt med att göra? Sist verkade det som att man skulle registrera nåt slags konto hos er också, varför då?

Det är ju jäkligt konstigt för här försöker man ta sig ur den enes klor läs apple bara för att hamna i den andres läs android tillverkares klor. Alla fiskar och ska veta allt om en glöm det.

Skickades från m.sweclockers.com

Android fungerar likt apple när det kommer till konton. Du behöver inte skapa vare sig huawei konto eller google konto, du kan hoppa över alla dom stegen sen kan du lägga till din egen epot om du så vill, tänk dock på att utan google konto så kommer du inte kunna installera appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Ja så är det troligen för telefonen (Honor 8) har prestanda och utrymme för Android 8.

Det vi konsumenter kan göra är att helt enkelt bojkotta märket.
För min del blir det aldrig mer en Huawei och inte kan jag rekommendera dem till någon annan heller.

Vet bara inte vilket märke man ska välja istället. Nu valde jag själv detta delvis eftersom jag hade uppfattningen att dom var just bättre än alternativen gällande mjukvaruuppdateringar av telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Vet bara inte vilket märke man ska välja istället. Nu valde jag själv detta delvis eftersom jag hade uppfattningen att dom var just bättre än alternativen gällande mjukvaruuppdateringar av telefonen.

Köp en telefon med project treble-stöd, finns i alla telefoner som kommer med Oreo från fabrik. Då blir det iallafall mycket lättare för rom-utvecklare att släppa aosp-baserade roms. Väntar själv på uppföljaren till Xiaomi A1, verkar bli en bra kandidat om den baseras på den kommande mi 6x.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Ja så är det troligen för telefonen (Honor 8) har prestanda och utrymme för Android 8.

Det vi konsumenter kan göra är att helt enkelt bojkotta märket.
För min del blir det aldrig mer en Huawei och inte kan jag rekommendera dem till någon annan heller.

men i överlagså är honor 8 bra mobil?? har den själv hoppas att abdroid 8 kommer till den

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Vet bara inte vilket märke man ska välja istället. Nu valde jag själv detta delvis eftersom jag hade uppfattningen att dom var just bättre än alternativen gällande mjukvaruuppdateringar av telefonen.

Nokia (HMD) och Asus verkar uppdatera även sina budgettelefoner så det verkar vara säkra kort. Till skillnad från Huawei uppdaterar båda tillverkare telefoner som bygger på mycket långsammare SOC och som dessutom har mindre resurser än vad Honor 8 har.

Asus: http://www.swedroid.se/asus-zenfone-3-och-zenfone-4-uppdatera...
Nokia: http://www.swedroid.se/hmd-skickar-ut-oreo-till-nokia-5-och-n...

Och så en jämförelse mellan telefonerna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3785934,3796381,4191629

Skrivet av daneboi99:

men i överlagså är honor 8 bra mobil?? har den själv hoppas att abdroid 8 kommer till den

Sett till priset är den är bra om man kan få den för under 2500 kr, det är vad Tele2 sålde den för under Black Friday 2016 och vad den är värd skulle jag säga. Skulle jag köpa en Honor 8 idag för 3 190 kr (billigaste pålitliga leverantör via prisjakt)? Nej.

Ser inte ut som att Honor 8 får uppdatering till Oreo.
https://www.androidcentral.com/honor-8-wont-be-updated-androi...

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Nokia (HMD) och Asus verkar uppdatera även sina budgettelefoner så det verkar vara säkra kort. Till skillnad från Huawei uppdaterar båda tillverkare telefoner som bygger på mycket långsammare SOC och som dessutom har mindre resurser än vad Honor 8 har.

Asus: http://www.swedroid.se/asus-zenfone-3-och-zenfone-4-uppdatera...
Nokia: http://www.swedroid.se/hmd-skickar-ut-oreo-till-nokia-5-och-n...

Och så en jämförelse mellan telefonerna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3785934,3796381,4191629

Sett till priset är den är bra om man kan få den för under 2500 kr, det är vad Tele2 sålde den för under Black Friday 2016 och vad den är värd skulle jag säga. Skulle jag köpa en Honor 8 idag för 3 190 kr (billigaste pålitliga leverantör via prisjakt)? Nej.

Ser inte ut som att Honor 8 får uppdatering till Oreo.
https://www.androidcentral.com/honor-8-wont-be-updated-androi...

ska jag har kvar den eller spara och köpa en bättre och ha denna som reserv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daneboi99:

ska jag har kvar den eller spara och köpa en bättre och ha denna som reserv?

Det är helt upp till dig.

Har du redan köpt den och inte kan göra en retur så duger den.

Den är snabb och jämförbar med Samsung Galaxy S7 i prestanda, tar skapligt bra bilder och batteritiden är bra.

Den enda stora nackdelen är att Huawei inte kommer uppdatera den till Oreo.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Det är helt upp till dig.

Har du redan köpt den och inte kan göra en retur så duger den.

Den är snabb och jämförbar med Samsung Galaxy S7 i prestanda, tar skapligt bra bilder och batteritiden är bra.

Den enda stora nackdelen är att Huawei inte kommer uppdatera den till Oreo.

Har redan köpt den och vill ha den men är lite besviken på att den inte kan få android 8 annars är den bra? men säger du att huawei inte är bra med statusuppdateringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daneboi99:

Har redan köpt den och vill ha den men är lite besviken på att den inte kan få android 8 annars är den bra? men säger du att huawei inte är bra med statusuppdateringar?

Förutom det så är det en av dem bättre telefonerna jag har haft.

Om du med statusuppdateringar menar uppdatering av Android version så ja, det verkar vara deras svaga sida i det här fallet.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Förutom det så är det en av dem bättre telefonerna jag har haft.

Om du med statusuppdateringar menar uppdatering av Android version så ja, det verkar vara deras svaga sida i det här fallet.

vilka märken av android är bra på att uppgradera android systemet?