Permalänk
Avstängd

Har börjat lite lätt med aktier efter nyår. Har änsålänge bara investerat i Svenska aktier men har lite tankar kring Amerikanska aktier. Jag har mina Svenska aktier på ett ISK konto hos Avanza men vad jag förstått om jag t ex ska ha Amerikanska aktier så är det mer fördelaktigt att ha dem på ett KapitalFörsäkringskonto då jag får tillbaks källskatten med en viss fördröjning på aktieutdelningarna.

Det jag undrar är om jag t ex äger aktier i Activision Blizzard och säljer dem efter en viss tid, är jag då skyldig att betala eventuell vinst i skatt på dem eller blir det ingen skatt på aktier man säljer om dem är på ISK och KF konton? Någon som kan förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

Vad händer med börsen? Allt går back typ

Skickades från m.sweclockers.com

Rapportsäsongen är här. När förväntningarna är högre än resultaten sjunker aktierna.

Skrivet av Greed:

Har börjat lite lätt med aktier efter nyår. Har änsålänge bara investerat i Svenska aktier men har lite tankar kring Amerikanska aktier. Jag har mina Svenska aktier på ett ISK konto hos Avanza men vad jag förstått om jag t ex ska ha Amerikanska aktier så är det mer fördelaktigt att ha dem på ett KapitalFörsäkringskonto då jag får tillbaks källskatten med en viss fördröjning på aktieutdelningarna.

Det jag undrar är om jag t ex äger aktier i Activision Blizzard och säljer dem efter en viss tid, är jag då skyldig att betala eventuell vinst i skatt på dem eller blir det ingen skatt på aktier man säljer om dem är på ISK och KF konton? Någon som kan förklara?

Nej, du betalar ingen reavinstskatt på försäljningar i KF/ISK, du betalar istället en schablonskatt på depåvärdet och hur stora insättningar du gjort under året.

https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/skatt-dekla...

Motsvarande sida finns även för KF.

Det stämmer att utländska aktier bör ligga i KF snarare än ISK. Dock är Avanza lite fula och trasslar med återbetalningarna av någon outgrundlig anledning så om du tänkt köpa mycket utländska aktier har jag sneglat mot Nordnet istället.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd

@zarkov: Tack för svar. Jag har ett konto på Nordnet också men jag finner att Avanza ligger ljusår före Nordnet när det kommer till hemsidan och mobilappen som är mycket bättre hos Avanza. Vad jag läst så har folk fått vänta 2-3 år på att få tillbaka källskatten på sina aktieutdelningar från de amerikanska aktierna från sina KF konton. Blev ju väldigt intresserad av att investera i amerikanska aktier då de verkar ha högre avkastning än de svenska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greed:

@zarkov: Tack för svar. Jag har ett konto på Nordnet också men jag finner att Avanza ligger ljusår före Nordnet när det kommer till hemsidan och mobilappen som är mycket bättre hos Avanza. Vad jag läst så har folk fått vänta 2-3 år på att få tillbaka källskatten på sina aktieutdelningar från de amerikanska aktierna från sina KF konton. Blev ju väldigt intresserad av att investera i amerikanska aktier då de verkar ha högre avkastning än de svenska.

Menar du att de har högre avkastning (kursutveckling) eller högre direktavkastning (utdelning)?

Den amerikanska börsen har visserligen här väldigt bra de senaste åren men en stor del av värdeökningen det senaste året har ätits up av en försvagad dollar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@Greed: Du måste ha skatt och minst 1000 kr kvar på KF efter att du sålt US aktier. Dessa kan du plocka ut efter ~ två år, men räknar man på det från början så är det ju ingen stor sak...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Jag investerar i mina barn. Med tid, upplevelser och minnen.

Permalänk
Medlem

Har nyligen startat ett ISK på Avanza och testar ett månadssparande på 100 kr i Avanza Auto 6.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zarkov:

Menar du att de har högre avkastning (kursutveckling) eller högre direktavkastning (utdelning)?

Den amerikanska börsen har visserligen här väldigt bra de senaste åren men en stor del av värdeökningen det senaste året har ätits up av en försvagad dollar.

Skickades från m.sweclockers.com

Högre kursutveckling.

Okej så det är mer värt i ditt tycke då att investera enbart i svenska aktier på lång sikt? Hur gör du själv?

Permalänk
Medlem

Nybörjare inom fonder (och investeringar i allmänhet) , tänkte ställa ett par frågor!

När slutar fondernas uppgång/nedgång uppdateras för dagen? Idag ser jag till exempel att ingen av mina fonder har uppdaterats, har gårdagens information.

Undrar även om det finns något bra sätt att ta reda på bakomliggande orsaker till dagens upp/nedgångar. Igår gick till exempel SPP Japan ner -1,54. Kan jag ta reda på dom främsta anledningar till detta? Jag förstår att det beror på att fondens bolag gick -, tex Toyota igår. Men kan man på något sätt få en större/bättre överblick? Varför gick Toyota ner igår?

Tack på förhand, lite luddiga frågor kanske, men känner att det är saker man bör veta för att lära sig mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag investerar i mina barn. Med tid, upplevelser och minnen.

Nackdelen är att när du väl växlar in dom så tar det bra många år att bygga upp nya.

Men sitter man tillräckligt lån (vi pratar 30-40 år, minst) kan det eventuellt bli värt det.

Permalänk

Jag är inne i Eyeonid med större delen av mitt kapital^

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBior rith:

Jag investerar i mina barn. Med tid, upplevelser och minnen.

Iofs hedervärt men det enda behöver inte utesluta det andra, eller hur?

Skrivet av Greed:

Högre kursutveckling.

Okej så det är mer värt i ditt tycke då att investera enbart i svenska aktier på lång sikt? Hur gör du själv?

Det sa jag inte men det kräver lite mer att hålla sig ajour med utländska marknader. Själv har jag dels några fonder med stor exponering mot USA, dels har jag några små poster ETFer (börshandlade fonder). Tyvärr tillåter inte EU att privatpersoner handlar med amerikanska ETF längre så utbudet har minskat markant.

Skrivet av VG.:

Nybörjare inom fonder (och investeringar i allmänhet) , tänkte ställa ett par frågor!

När slutar fondernas uppgång/nedgång uppdateras för dagen? Idag ser jag till exempel att ingen av mina fonder har uppdaterats, har gårdagens information.

Undrar även om det finns något bra sätt att ta reda på bakomliggande orsaker till dagens upp/nedgångar. Igår gick till exempel SPP Japan ner -1,54. Kan jag ta reda på dom främsta anledningar till detta? Jag förstår att det beror på att fondens bolag gick -, tex Toyota igår. Men kan man på något sätt få en större/bättre överblick? Varför gick Toyota ner igår?

Tack på förhand, lite luddiga frågor kanske, men känner att det är saker man bör veta för att lära sig mer.

Så enkelt är det tyvärr inte. Det skulle bli ett ordentligt jobb att hålla reda på allt som händer alla bolag i en fond och tänk sedan hur många fonder det finns. Det man får göra är att hålla sig informerad om makroekonomiska frågor, tex politisk stabilitet och konjunktur för att på så sätt försöka bedöma om det finns potential.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

@Greed: Du måste ha skatt och minst 1000 kr kvar på KF efter att du sålt US aktier. Dessa kan du plocka ut efter ~ två år, men räknar man på det från början så är det ju ingen stor sak...

Vad menar du med att man måste ha pengar kvar på kontot under 2 år? Jag har AMD-aktier just nu, men om jag skulle sälja av dem på måndag t.ex så måste jag vänta två år innan jag kan göra något med dem pengarna? Jag har avanza

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Vad menar du med att man måste ha pengar kvar på kontot under 2 år? Jag har AMD-aktier just nu, men om jag skulle sälja av dem på måndag t.ex så måste jag vänta två år innan jag kan göra något med dem pengarna? Jag har avanza

Pga hur kapitalförsäkringar är utformade och regler runt det så måste man lämna kvar 1000kr på depån i ett år. Överskottet kan du ta ut.

Från Avanza

"Delåterköp
Vid delåterköp inom ett år från att försäkringen börjat gälla ska minst 1 000 kr samt det belopp som Avanza Pension har reserverat för att täcka avkastningsskatt finnas kvar i försäkringen. Har försäkringen varit gällande i ett år behöver endast reserverat belopp för avkastningsskatt finnas kvar."

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem

@Algstrand: aaha så det gäller bara kapitalförsäkring då? Jag har ett aktie och fondkonto hos avanza bara

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

@Algstrand: aaha så det gäller bara kapitalförsäkring då? Jag har ett aktie och fondkonto hos avanza bara

Yes - Endast KF. ISK och fondkonto finns det inga begränsningar kring.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tBiorrith:

Jag investerar i mina barn. Med tid, upplevelser och minnen.

Avanza eller nordnet?

Permalänk
Medlem

Säg att man redan har diverse investeringar / sparande igång, och sen har en del pengar där man är intresserad av mer high risk, high reward, vad ska man leta mot då?
Jag tror det jag funderar kring är diverse "Produkter" med t ex hävstång?

Kryptorejset har jag redan kört och ledsnat på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Säg att man redan har diverse investeringar / sparande igång, och sen har en del pengar där man är intresserad av mer high risk, high reward, vad ska man leta mot då?
Jag tror det jag funderar kring är diverse "Produkter" med t ex hävstång?

Kryptorejset har jag redan kört och ledsnat på.

Har du tid att följa så för all del ge dig på hävstången.

Men jag skulle nog rekommendera utdelningsaktier istället.
Alternativt börshandlad fond.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd

Tänkte börja fondspara aktivt själv med att sätta in pengar varje månad. I dagsläget fondsparar jag genom min bank som är Nordea med "Nordea Stratega 100" och kör med lite svenska aktier med Avanza på sidan av.

Har läst lite på internet, läst lite här i tråden och hittade även en sajt https://rikatillsammans.se

Tänkte köra ett upplägg likt: https://youtu.be/skGXwGPQZ7s?t=326 som är:

Länsförsäkringar Global Indexnära 30%
SPP Aktiefond Global 30%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%
XACT Småbolag / Plus Sverige Småbolag 5%
SEB Sverige Index 5%
Swedbank Robur Access Asien 5%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 5%
Spiltan Räntefond Sverige 5%
Öhman Realobligationsfond 5%

Det jag tänkte dock är att plocka bort de fonderna som investerar i Sverige då jag själv redan investerar i Svenska aktier och plocka bort räntefonderna kanske. Vad tycker ni om ett upplägg på följande:

Länsförsäkringar Global Indexnära 30%
SPP Aktiefond Global 30%
Swedbank Robur Access Asien 30%
Swedbank Robur Ny Teknik 10%

Eller tänker jag helt galet? Skulle uppskatta andras åsikter

Undrar också vad användarna här använder för plattform. Jag använder både Nordnet och Avanza i dagsläget men är mest investerad i Avanza då jag finner deras plattform enklare att använda och deras mobilapp fungerar bättre. Har dock fått höra att Nordnet håller på att bygga om sin hemsida samt mobilapp för nysläpp iår och Nordnet verkar ha bredare utbud och mer börshandlade ETF fonder, är lite kluven om jag ska fortsätta med Avanza eller gå över till Nordnet, gillar samtidigt Nordnets Shareville och deras podcasts etc.

Permalänk
Medlem

@Greed: Använder även jag både Avanza och Nordnet, men funderar på att flytta över det jag har på Nordnet till Avanza då Nordnet lanserade sin nya plattform för Beta redan under senhösten. Om det de lanserade då är det som ska komma skarpt nu så vill jag inte vara med på tåget, tycker det var fullkomligt värdelöst, ingen överblick och "modern platt" vilket jag enbart tycker är svåranvänt. Ska de släppa någon nyare än det så kanske, men det var jag allt annat än imponerad av.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

@Greed: Använder även jag både Avanza och Nordnet, men funderar på att flytta över det jag har på Nordnet till Avanza då Nordnet lanserade sin nya plattform för Beta redan under senhösten. Om det de lanserade då är det som ska komma skarpt nu så vill jag inte vara med på tåget, tycker det var fullkomligt värdelöst, ingen överblick och "modern platt" vilket jag enbart tycker är svåranvänt. Ska de släppa någon nyare än det så kanske, men det var jag allt annat än imponerad av.

Jag håller med. Hoppas att den kommer kännas bättre när man vant sig, men det är flera irriterande saker. Exempelvis så är designen/teckensnittet så dåligt gjort att jag behöver skrolla för att se en överblick över hela innehavet.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Eftersom bitcoin dyker upp i denna tråden så tänkte jag passa på att lägga in en skärmdump jag gjorde nu under mellandagarna. Det är kursen för Fingerprint Cards två år innan kursen toppade, jämfört med kursen för bitcoin under de senaste två åren:

https://i.imgur.com/ksm7ktp.jpg

Någon som ser några likheter? Det är ungefär så kurvan ser ut för något som spekuleras upp på förhoppningar: någorlunda platt länge, sedan går det uppåt med ett par bulor på vägen. "Allmänheten" får nys om att det går uppåt och personer som gått plus och bara ser allt positivt inspirerar andra att köpa. Utvecklingen går snabbare och snabbare och kursen går upp i en spik, ner lite och sedan en liten spik till där folk handlar på "rea". Efter det så gick fingerprint gradvis nedåt och är nu värt en bråkdel av vad det var värt på toppen.

Nu finns det inga garantier för att det kommer att gå för bitcoin som det gick med fingerprint, men det är definitivt ett tänkbart scenario och något man bör vara medveten om och ta hänsyn till om man planerar att investera i bitcoin (eller annan cryptovaluta). Samtidigt finns det inga som helst garantier för att bitcoin eller andra kryptovalutor kommer att fortsätta uppåt.

Visst kan man investera i cryptovalutor om man vill, men bli inte fartblind och satsa bara pengar du klarar av att förlora. Själv lägger jag mina sparpengar huvudsakligen i indexfonder av olika slag, betydligt mycket lugnare (åt båda hållen) än kruptovalutor

Jäklar.

När Apple lanserade IPen, så chansade jag och investerade lite i Anoto. Gick inte lika bra tyvärr:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greed:

Har börjat lite lätt med aktier efter nyår. Har änsålänge bara investerat i Svenska aktier men har lite tankar kring Amerikanska aktier. Jag har mina Svenska aktier på ett ISK konto hos Avanza men vad jag förstått om jag t ex ska ha Amerikanska aktier så är det mer fördelaktigt att ha dem på ett KapitalFörsäkringskonto då jag får tillbaks källskatten med en viss fördröjning på aktieutdelningarna.

Det jag undrar är om jag t ex äger aktier i Activision Blizzard och säljer dem efter en viss tid, är jag då skyldig att betala eventuell vinst i skatt på dem eller blir det ingen skatt på aktier man säljer om dem är på ISK och KF konton? Någon som kan förklara?

Om man har aktierna på ett ISK och inte har något lån eller liknande så kvittas den utländska källskatten mot den skatt du betalar för kapitalintäkter när man deklarerar. Så länge du då betalar minst lika mycket i skatt som du tappar i.o.m. källskatten så får man tillbaka pengarna snabbare om man har aktierna på ett ISK än in kapitalförsäkring. Förutsatt att du inte har skulder som du gör ränteavdrag på som sagt. Och att jag minns och förstått rätt

Skrivet av zarkov:

...
Det stämmer att utländska aktier bör ligga i KF snarare än ISK. Dock är Avanza lite fula och trasslar med återbetalningarna av någon outgrundlig anledning så om du tänkt köpa mycket utländska aktier har jag sneglat mot Nordnet istället.
...

Har för mig att jag nyligen läste att Avanza ändrar detta så att 100% av källskatten nu ska betalas tillbaka.

Skrivet av zarkov:

...
Själv har jag dels några fonder med stor exponering mot USA, dels har jag några små poster ETFer (börshandlade fonder). Tyvärr tillåter inte EU att privatpersoner handlar med amerikanska ETF längre så utbudet har minskat markant.
...

Ska man vara lite kinkig så är det inte så att EU förbjuder handel med utländska ETF:er, det man gjort är ställt krav på utförlig information till kunderna, något som väldigt få fonder (inga alls?) velat bidra med. Som jag förstod det så är privatkunder i EU helt enkelt en så liten del av deras kundbas att det inte är värt besväret för fonderna att sammanställa den information som krävs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Vad är tanken bakom Cloetta? Har själv funderat på dem så undrar om vi tänker likadant

lite sent svar. Tanken var lite att godis äter man i alla tider: Dålig ekonomi? Man äter godis. Bra ekonomi? Man äter godis.

och så lite annat så klart, sprida riskerna på flera brancher mm. Nu har ju Cloetta inte varit särskilt bra presterande på sistone, lite problem i Italien om jag kommer ihåg rätt, så de har bara gått upp ca 6% sedan köp mot mina andra värdepappar som snittat +25% istället. Nu var senaste kvartalsrapporten rätt hyfsad, med extrautdelning t.om

men ja, 6% på lite under ett år är att se som underpresterande

Permalänk
Medlem

Just nu så investerar jag i huset. Huset är betalt, sparar till renovering av övervåning. Inom 3 år är allt renoverat. Ser huset som en investering med värdeökning samt minskade omkostnader/månad för att sedan kunna investera i andra projekt. För egen del gillar jag att investera i fysiska ting. Många fysiska ting kan man köpa och dubbla pengarna på över en dag. Ser aktier/fonder som ett komplement till det andra.

Permalänk
Inaktiv

Har precis börjat kolla på att investera en del av min sparpengar istället för att låta dem ligga på ett sparkonto utan någon som helst ränta.

Har börjat läsa igenom denna tråd för att få lite mer kött på benen i denna djungel.

Ang ISK konton finns där någon fördel med att skaffa ett sådant på t.ex. Avanza istället för på sin egen bank? (i detta fall SEB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Har precis börjat kolla på att investera en del av min sparpengar istället för att låta dem ligga på ett sparkonto utan någon som helst ränta.

Har börjat läsa igenom denna tråd för att få lite mer kött på benen i denna djungel.

Ang ISK konton finns där någon fördel med att skaffa ett sådant på t.ex. Avanza istället för på sin egen bank? (i detta fall SEB)

först och främst skulle jag säga Courtage-kostnader, alltså priset man betalar till banken för gjord affär. Olika banker har olika modeller, men på storbankerna är det inte ovanligt med en fast kostnad på ex. 99kr plus dessutom en viss procent på summan.

"internetbanker" som Avanza, Nordnet har ofta väldigt låga courtagekostnader. Inte jättekoll på just Nordnet (går snabbt att kolla upp) men på Avanza kan du t.ex ha gratis Courtage på svenska börsen så länge du har under 50000kr i dina konton, sen kan du välja olika modeller som passar olika sparstilar.

Gör man affärer på tiotusentals kronor åt gången så är nog inte storbankernas kostnader något att bry sig om, det blir en så pass liten del av kostnaden (men samtidigt, procent på procent på procent kan få en stor inverkan på investerade pengar över 50 år). Men det blir oerhört svårt att småspara lite åt gången om courtagekostnaden är hög.

Permalänk
Inaktiv

@Cirap: Tack för bra svar.

Vet ej om det kanske är värt att börja med mindre belopp tills man har satt sig in lite mer i hur allt fungerar. Tanken är dock at så småning om placera 50-100k i denna typ av sparande. (aktie- och räntefonder)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

@Cirap: Tack för bra svar.

Vet ej om det kanske är värt att börja med mindre belopp tills man har satt sig in lite mer i hur allt fungerar. Tanken är dock at så småning om placera 50-100k i denna typ av sparande. (aktie- och räntefonder)

Så länge du bara ska ha fonder går det bra på din egna bank. Dock är deras utbud av fonder obefintligt jämfört med Avanza / Nordnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3