Permalänk

Skärmen blir jättemörk

Min skärm har blivit alldeles bäcksvart även fast den är på. Om man tittar extremt noga så kan man se tex konturer på vita dokument etc men inte mer än så. Läste runt lite och folk pratade om att "backlight" kanske hade gått sönder. Det märkliga är dock att när jag startar skärmen så har den normal ljusstyrka i cirka 2 sekunder innan den blir jättemörk och det inte går att se något igen. Detta får mig att tro att det kanske är någon inställning angående ljus som jag istället har råkat ändra eller kan detta ske även fast backlightet har dött? Hur ändrar jag isf tillbaka till den vanliga inställningen när jag inte kan se vad jag gör på skärmen?

Tack på förhand!
Mvh /David

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av tomtepalla:

Min skärm har blivit alldeles bäcksvart även fast den är på. Om man tittar extremt noga så kan man se tex konturer på vita dokument etc men inte mer än så. Läste runt lite och folk pratade om att "backlight" kanske hade gått sönder. Det märkliga är dock att när jag startar skärmen så har den normal ljusstyrka i cirka 2 sekunder innan den blir jättemörk och det inte går att se något igen. Detta får mig att tro att det kanske är någon inställning angående ljus som jag istället har råkat ändra eller kan detta ske även fast backlightet har dött? Hur ändrar jag isf tillbaka till den vanliga inställningen när jag inte kan se vad jag gör på skärmen?

Tack på förhand!
Mvh /David

Hårdvara som är trasigt. Med största sannolikhet är det en kondensator i strömkretsen till backlight. Går att laga om man kan hantera en lödkolv.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Men varför lyser den helt normalt först isf? Borde ju fungera eller inte fungera alls känns det som? 🤔 Eller tänker jag fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomtepalla:

Men varför lyser den helt normalt först isf? Borde ju fungera eller inte fungera alls känns det som? 🤔 Eller tänker jag fel?

Nja, drivkretsen för belysningen kan mycket väl fungera en kort stund innan något går fel så att den stängs av. Det är som sagt troligtvis någon kondensator om skärmen är gammal, de åldras och är en vanlig felkälla i just skärmar.

Skärmar kan hur som helst inte inte bli så mörka normalt även med ljusstyrkan inställd på lägsta, så det är nästan garanterat något hårdvarufel.

Permalänk

Okej jag förstår, är det lönt att lämna in den eller bara att köpa en ny? Skärmen är väl en 6 år kanske

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av tomtepalla:

Men varför lyser den helt normalt först isf? Borde ju fungera eller inte fungera alls känns det som? 🤔 Eller tänker jag fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av tomtepalla:

Okej jag förstår, är det lönt att lämna in den eller bara att köpa en ny? Skärmen är väl en 6 år kanske

Skickades från m.sweclockers.com

Hej,
Om du använder "citera" eller "svara" så finns det en chans att jag ser att du undrar något.

Anledningen till att den fungerar först är för att kondensatorn inte har brutit än. Det är en elektrisk komponent som har en tidskontinuelig funktion. Dvs, den fungerar en tid innan brytpunkt uppnås och den kortsluter, generellt sett. Finns även andra former av kondensatorer men de dör sällan pga ålder.

Att lämna in för reparation är i princip aldrig värt. Du kan sänkert sälja den för någon hundralapp till händig person. Bäst är om du googlar och söker på just din skärmmodell och lagar den själv. Det är sällan svårt och oftast finns video eller åtminstone bildguider på detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin