Apple släpper uppdatering med åtgärder för sänkt prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

”Skandal”.

Dom gjorde det för att skydda batteriet, nu, vips när det kommer kritik så åtgärdar dom problemet och sänker priset för batteribyte så det är värt att byta batteri innan man byter telefon.

Skickades från m.sweclockers.com

De kan ha haft vilka intentioner de vill. Faktum är att en stor skara folk inget visste, trodde att telefonerna var utdaterade, och köpte nya, varpå apple tjänare pengar de inte skulle tjänat om folk istället visste om det och valt att byta batterier.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är ingen vidare poäng. Jämför man med Android-telefoner så har jag aldrig sett en gammal sådan hålla på att stänga av sig mer än när batteriet är riktigt dåligt. Oftast är det snarare så att man märker att batteriet håller extremt dåligt gällande laddning innan andra fenomen uppstår. Så det känns bara som en dålig ursäkt från Apple och deras design som håller folk ifrån att kunna byta batterier själva.

Jobbar på en IT-avdelning i en kommun och vi hanterar extrema mängder smartphones.

Det är en väldigt bra poäng – i alla fall inte en poäng man kan bortse ifrån. Huruvida hårdvarudesignen är dålig eller inte är en annan diskussion och visst kan man ifrågasätta den, men nu är förutsättningarna som de är och diskussionen handlar om nedklockning vid CPU-topp när batteriet är kass för att förhindra att telefonen istället stänger av sig vid CPU-topp.

Alltid lika roligt när Apple jämförs med alla andra tillverkare (”Android-telefoner").

Så en Iphone stänger av sig fastän batteriet är friskt? Det är väl just det de inte gör? Min Iphone 6 har gått 624 battericykler på snart tre års användning (i april). Enligt Geekbench 4 verkar den inte vara drabbad av nedklockning. Efter tre år på originalbatteriet. Inte mycket att klaga på tycker jag.

Skrivet av Ozzed:

En ny mobil för 8000Kr eller ett batteribyte för 800Kr, vad tjänar apple mest pengar på? Hmm?

De tjänar i alla fall allra minst på att medvetet lura folk att köpa nya telefoner. Det ger bara otroligt dålig image (när det oundvikligen kommer uppdagas) vilket lär vara en långt större pengaförlust än att folk inte bli arga på varumärket och känner att de vill ”stanna kvar”.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

De tjänar i alla fall allra minst på att medvetet lura folk att köpa nya telefoner. Det ger bara otroligt dålig image (när det oundvikligen kommer uppdagas) vilket lär vara en långt större pengaförlust än att folk inte bli arga på varumärket och känner att de vill ”stanna kvar”.

Jag har inte hört något prat om att någon iPhone-brukare skulle gå över till Android för det här. Det är många som knyter näven i fickan, men det är allt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad man tycker om den så kallade skandalen kan man som kund hos Apple i varje fall ha lite perspektiv. När detta uppdagats och kunderna blivit sura har Apple snabbt gått ut med ett: "Sorry, det här blev inget bra. Vi gör vårt bästa för att fixa det och den som är drabbad kan få ett nytt batteri till ett bra pris under tiden."

Tycker man det är dåligt har man aldrig haft med ett dåligt företag att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

90 % av vinsten tror jag inte ett ögonblick på, bl.a. med tanke samsungs gigantiska vinster. Sen finns det väl andra som gör vinster också. Kanske för 5-8 år sedan?

Upptill 2015 var det till och med över 90%, 2016 och 2017 något över 80% enligt forbes. Men finns väl olika siffror beroende på vilken sidan man besöker. Dock är det ju inga drastiska skillnader.

Bara inse att oavsett hur bra eller dåligt en iphone är så är det helt uppåt väggarna vad de drar in med tanke på att de bara har 14% eller dylikt av marknadsandelen. Känns bra att inte vara med och spä på den kassan iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Upptill 2015 var det till och med över 90%, 2016 och 2017 något över 80% enligt forbes. Men finns väl olika siffror beroende på vilken sidan man besöker. Dock är det ju inga drastiska skillnader.

Bara inse att oavsett hur bra eller dåligt en iphone är så är det helt uppåt väggarna vad de drar in med tanke på att de bara har 14% eller dylikt av marknadsandelen. Känns bra att inte vara med och spä på den kassan iaf.

Visst, och samtidigt kan man googla sig fram till att Apple har en marginal på lite dryga 30%. Siffrorna som rapporteras av Forbes och dylika tidsskrifter är inte särskilt pålitliga. De tjänar själva på att krydda och göra egna tolkningar.
Över 90% av vinsten på mobilmarknaden är helt orealistiskt. Hur stor del skulle då Samsung ha, som i runda slängar har 5% högre försäljning? Ger Huawei, HTC, Sony och LG bort sina telefoner gratis?

Apple må göra god vinst, men 90%? Den siffran är helt orimlig.

För övrigt är inte marknadsandel och försäljningssiffror samma sak, men de förväxlas ofta. Senaste åren har Apple stått för mellan 15-20% av försäljningen, lagom avrundat sådär. Marknadsandelen är dock mycket större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har inte hört något prat om att någon iPhone-brukare skulle gå över till Android för det här. Det är många som knyter näven i fickan, men det är allt.

Eller så förstår vi förklaringen och tycker ändå det är bättre än alternativet.

Skrivet av DasIch:

Visst, och samtidigt kan man googla sig fram till att Apple har en marginal på lite dryga 30%. Siffrorna som rapporteras av Forbes och dylika tidsskrifter är inte särskilt pålitliga. De tjänar själva på att krydda och göra egna tolkningar.
Över 90% av vinsten på mobilmarknaden är helt orealistiskt. Hur stor del skulle då Samsung ha, som i runda slängar har 5% högre försäljning? Ger Huawei, HTC, Sony och LG bort sina telefoner gratis?

Apple må göra god vinst, men 90%? Den siffran är helt orimlig.

För övrigt är inte marknadsandel och försäljningssiffror samma sak, men de förväxlas ofta. Senaste åren har Apple stått för mellan 15-20% av försäljningen, lagom avrundat sådär. Marknadsandelen är dock mycket större.

Apple hade faktiskt över 100% av vinsten kvartalet ihop med note 7 problemen.
Kan låta knasigt men matten stämmer när de andra gjorde förlust.
Ja, de andra tillverkarna gör så lite vinst eller går med förlust.
Allihop tjänar pengar på annat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De kan ha haft vilka intentioner de vill. Faktum är att en stor skara folk inget visste, trodde att telefonerna var utdaterade, och köpte nya, varpå apple tjänare pengar de inte skulle tjänat om folk istället visste om det och valt att byta batterier.

Vet du att i princip alla tillverkade elektroniska prylar, även delar på bilar är tillverkade för att bara hålla en viss tid?
Hade tillverkarna velat hade de kunnat använda material och designval som hade kostat ett par kronor mer och förlängt användandet med flera år. Detta är vida känt och ingen hemlighet. Varför har det inte blivit något uppror? Jo för att folk ser inget problem i att köpa en ny produkt/byta en del vart tredje, femte år för att det är ändå dags att förnya sig. Det är accepterat att elektronikprodukter håller kortare och att reservdelar till bilar behövs bytas oftare nu än förr. Allt för att hålla handeln igång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Vet du att i princip alla tillverkade elektroniska prylar, även delar på bilar är tillverkade för att bara hålla en viss tid?
Hade tillverkarna velat hade de kunnat använda material och designval som hade kostat ett par kronor mer och förlängt användandet med flera år. Detta är vida känt och ingen hemlighet. Varför har det inte blivit något uppror? Jo för att folk ser inget problem i att köpa en ny produkt/byta en del vart tredje, femte år för att det är ändå dags att förnya sig. Det är accepterat att elektronikprodukter håller kortare och att reservdelar till bilar behövs bytas oftare nu än förr. Allt för att hålla handeln igång.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inget konstigt i det, men att sänka prestandan baserat på en komponents skick är en helt annan sak än att göra glödtråden i en lampa tunnare. Det är ju inte processorn som börjar bli gammal, det är batteriet, så på att göra på det här sättet är inte logiskt.

Sen är det klart att jag inte tycker om planerat åldrande. Men... En tumregel där har alltid varit att man i viss mån slipper det om man köper lite dyrare grejer... Och iPhones är inte billiga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Visst, och samtidigt kan man googla sig fram till att Apple har en marginal på lite dryga 30%. Siffrorna som rapporteras av Forbes och dylika tidsskrifter är inte särskilt pålitliga. De tjänar själva på att krydda och göra egna tolkningar.
Över 90% av vinsten på mobilmarknaden är helt orealistiskt. Hur stor del skulle då Samsung ha, som i runda slängar har 5% högre försäljning? Ger Huawei, HTC, Sony och LG bort sina telefoner gratis?

Apple må göra god vinst, men 90%? Den siffran är helt orimlig.

För övrigt är inte marknadsandel och försäljningssiffror samma sak, men de förväxlas ofta. Senaste åren har Apple stått för mellan 15-20% av försäljningen, lagom avrundat sådär. Marknadsandelen är dock mycket större.

Nej, siffran är inte alls orimlig. Om man börjar gräva lite bland kvartalsrapporter inser man rätt snabbt att det ser ut att stämmer rätt bra. Observera alltså att det gäller vinsten för företagens respektive mobildivisioner, inte vinsten som företaget i helhet gör. Bara under för förra årets julkvartal drog ju Apple in 18 miljarder dollar i vinst där den stora majoriteten av den kommer från iPhone försäljning. Det är helt sjuka siffror.

Under en period så var det nästan bara Apple och Samsung som gjorde någon vinst att tala om i mobilbranschen. Många tillverkares mobildivisioner gick back eller gjorde knappt någon vinst alls. Vad gäller att "ge bort" bort sina telefonen år är det ingen hemlighet att exempelvis xiaomi i princip gör/gjorde det
https://techcrunch.com/2016/11/25/xiaomi-admits-it-doesnt-mak...

Skulle gissa på att Huawei har börjat ge sig in och slåss med Apple och Samsung om vinsten i mobilbranschen nu också men det är ingen tvekan om att Apple fortfarande tar den större delen av kakan.

Permalänk

@ghollghost:

Jo snyggt visst efter att ha lurat kunder sedan flera generationer av iphone. Detta har mig veterligen gjorts sedan Iphone 4. Dvs lurat kunder under minst 3 generationers telefoner om inte ännu fler.

Klart som korvspad att det var gjort med dåliga intentioner. Alla Laptop bolag har olika inställningar för att spara batteri och få dem att leva längre men man har alltid haft option att bestämma själv. Men i riktig Apple anda skall kunderna inte få tänka själv.

Apple är inte olikt andra amerikanska företag där det gäller att suga ut så mycket som möjligt från kunderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Eller så förstår vi förklaringen och tycker ändå det är bättre än alternativet.

Apple hade faktiskt över 100% av vinsten kvartalet ihop med note 7 problemen.
Kan låta knasigt men matten stämmer när de andra gjorde förlust.
Ja, de andra tillverkarna gör så lite vinst eller går med förlust.
Allihop tjänar pengar på annat.

Visst, räknar vi kvartalsvis har Apple alltid Q4 som de äger. Det är ju dock inte ett rimligt sätt att räkna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Visst, räknar vi kvartalsvis har Apple alltid Q4 som de äger. Det är ju dock inte ett rimligt sätt att räkna.

Det är ett extremt exempel men tittar vi på andra kvartal med så har Apple väldigt höga siffror.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har inte hört något prat om att någon iPhone-brukare skulle gå över till Android för det här. Det är många som knyter näven i fickan, men det är allt.

Det är kanske för att de tycker Apple absolut borde varit tydligare, men att anlednigen till nedklockning är för att förhindra att telefonen när den har kass batteri plötsligt stänger av sig vid CPU-toppar, vilket de flesta användare har mer nytta av.

Eller?

För om de tror att Apple försökt undanhålla nedklockning med flit – vilket är extra osannolikt då Apple faktiskt nämnde förändringar gällande ”power management” i den iOS-uppdateringen nedklockningen började, även om de var luddiga och odetaljerade – så borde det kanske väga såpass tungt att man lämnar plattformen.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma