Burger King förklarar nätneutralitet med hamburgaren Whopper

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Är det inte så nu med slopad nätneutralitet så kan det bli:
1. Du betalar för 100 Mb/s
2. Du kollar på Youtube och får "tillgång" till hela bandbredden på 100 Mb/s
3. Du kollar på Netflix och får "tillgång" till 10 Mb/s
Detta beror på att Youtube betalar för att få sin trafik prioriterad medans Netflix inte betalar.
Eller har jag fått allt om bakfoten?

Yupp. Plus då att om din ISP i USA är Comcast (som ägs av GE, General Electrics), så kommer du inte behöva betala för att titta på onlinetvtjänster från NBC eller någon filmtjänst från Universal Pictures, då dessa också ägs av GE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Att betala mer för expressfrakt är som att betala mer för 1 Gb/s istället för 10 Mb/s Internet

Det skulle mer vara som att Postnord levererade paket från t.ex. Inet snabbare än från Komplett trots samma fraktpris.

Precis , din liknelse är korrekt, den ovan din inte helt bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

FCCs ledamöter tillsätts politiskt, de är fem stycken varav tre stödjer det parti som presidenten tillhör. Så var man insatt i frågan så visste man redan då vad som skulle hända med tanke på vilket parti som vann. Det är ju inte precis så att repulikanerna och demokraternas åsikter i frågan på någotvis var oklar, räcker bara att se på stödet för detta i kongressen och hur kongressen valde att rösta när det gällande att ISP:er skulle få rätten att sälja information om sina kunder. Även om de förvånade några mindre insatta sweclockare som gillar Trump...

Det sättet att resonera på håller jag inte med om. Oavsett om det var ett vallöfte eller ej är det vanskligt att börja protestera så fort presidenten har blivit vald. Det går inte att starta en protest bara för att en omröstning förmodligen kommer att ske någon gång inom fyra år. Det rimliga är att börja protestera när man hör att frågan tas upp och behandlas, vilket är en tid före omröstningen.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Så en liten quiz för de som inte greppar nätneutralitet än;

1. Med nätneutralitet måste en ISP (flervalsfråga):
A. Leverera hela din bandbredd till alla servrar
B. Leverera alla dina paket lika fort
C. Leverera alla dina paket på samma sätt
D. Leverera alla dina paket utan att gå genom filter

2. "Title II" kräver att (flervalsfråga):
A. Alla paket hanteras på exakt samma sätt
B. Alla ISPer måste kunna leverera till glesbyggden
C. Alla abonnenter ska kunna avlyssnas av staten
D. Alla abonnenter ska kunna få TV genom uppkopplingen

3. Kan en ISP under nätneutralitet begränsa hastigheten till en server?
A. Ja, om serverns anslutning har nått maximal kapacitet
B. Ja, om serverägaren har betalat mindre än dig per paket
C. Ja, om du tidigare har bråkat med din ISP
D. Nej

4. Vad är skillnaden mellan "Title II" och nätneutralitet (flervalsfråga)?
A. "Title II" likställer en ISP med en telefonoperatör
B. "Title II" skyddar marknaden mot teknikokunniga ISPer
C. "Title II" låter din ISP äta dina kakor
D. "Title II" gick snabbare att implementera

5. Vilken/vilka sa offentligt att "Title II" var en kompromisslösning (flervalsfråga)?
A. EFF
B. FSF
C. AT&T
D. WIRED

Jag har inte ett färdigt facit än men de flesta av svaren borde vara lätta för insatta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Betalar man inte mer för ett fortare internet redan?

Vad är skillnaden mellan detta och olika hastigheter på linan man har?

Nvm: Hittade ut av alla inlägg ett ungefärligt uppskattande

Permalänk
Medlem

Klockrent....

Hur lär du en amerikan något?
Jävlas med deras mat

Permalänk
Skrivet av Stidt-O:

Då kan vi ju även diskutera expressfrakt hos postnord, dhl med flera.
Varför ska jag betala mer för att paketet inte ska ligga i en vagn i några dagar innan jag får det?
Vill bara belysa synsättet. Säger inte att det är rätt eller fel.

Kanske ska införa "postneuatralitet"? Alla paket ska behandlas lika på bandet, inga paket ska gå före i sorteringsprocessen?

För att ditt paket faktiskt fraktas. Att sega ner en gigabit fiber-lina till 100Mbit, och sedan exkludera delar av den linan är inte någonting som faktiskt inte går att stödja med något argument. Medans det går att argumentera för PostNord's anställda's stressnivå, etc etc. Även om jag tycker att PostNord kan ta och äta skit.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon59807:

Internet har en idag färre regleringar än det hade tidigare. Internet idag är per definition friare.
Och att den som konsumerar kommer få betala är inget dåligt. Det är bra att den som konsumerar även får finansiera sin konsumption själv.

Ser du inte vad du själv skriver? Det handlar inte om "Den som konsumerar" utan det kommer att gälla ALLA som vill konsumera något. Netflix har varit målet för många sådana throttles genom åren för att de är ett "hot" mot ISPs egna tjänster. Den som konsumerar finansierar sin konsumtion redan genom att betala månadshyran.

Din åsikt hade kanske stämt om det funnits någon som helst konkurrens på marknaden som i t.ex. Sverige där det typ finns tre enorma företag och en massa mindre i nästan varenda stad. Här skulle en avreglerad marknad eventuellt kunna frodas pga. att företagen känner sig manad att följa sina konkurrenter för att inte förlora kunder.
Detta är dock inte fallet i USA där det max finns två ISPs att välja mellan och dessa två mer eller mindre kör med samma fula tricks för att de vet att den andre inte kommer att ändra sitt tillvägagångssätt.

Jag är dessutom ganska säker på att din syn på saken reflekterar det faktum att du aldrig fått något throttlat (internetväg) på väldigt länge eftersom du lever i ett land med en av världens mest utbyggda fibernät.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Ser du inte vad du själv skriver? Det handlar inte om "Den som konsumerar" utan det kommer att gälla ALLA som vill konsumera något. Netflix har varit målet för många sådana throttles genom åren för att de är ett "hot" mot ISPs egna tjänster. Den som konsumerar finansierar sin konsumtion redan genom att betala månadshyran.

Din åsikt hade kanske stämt om det funnits någon som helst konkurrens på marknaden som i t.ex. Sverige där det typ finns tre enorma företag och en massa mindre i nästan varenda stad. Här skulle en avreglerad marknad eventuellt kunna frodas pga. att företagen känner sig manad att följa sina konkurrenter för att inte förlora kunder.
Detta är dock inte fallet i USA där det max finns två ISPs att välja mellan och dessa två mer eller mindre kör med samma fula tricks för att de vet att den andre inte kommer att ändra sitt tillvägagångssätt.

Jag är dessutom ganska säker på att din syn på saken reflekterar det faktum att du aldrig fått något throttlat (internetväg) på väldigt länge eftersom du lever i ett land med en av världens mest utbyggda fibernät.

Du får komma ihåg att vissa leverantörer här hemma använder sina brott mot nätneutralitetens principer som säljargument. De verkar sälja bra på det och får relativt litet motstånd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Det sättet att resonera på håller jag inte med om. Oavsett om det var ett vallöfte eller ej är det vanskligt att börja protestera så fort presidenten har blivit vald. Det går inte att starta en protest bara för att en omröstning förmodligen kommer att ske någon gång inom fyra år. Det rimliga är att börja protestera när man hör att frågan tas upp och behandlas, vilket är en tid före omröstningen.

Det var ordentliga protester mot det, de brydde sig inte det minsta.

Om jag pratar inte om att protestera efter presidenten blev vald, då var det redan för sent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Du får komma ihåg att vissa leverantörer här hemma använder sina brott mot nätneutralitetens principer som säljargument. De verkar sälja bra på det och får relativt litet motstånd.

Skickades från m.sweclockers.com

Oberoende så bryter man mot lagen. Påföljderna må vara ibland icke kännbara men tänk dig vad de skulle gjort om de faktiskt fick göra som de ville som vissa idioter i USA vill ha dem till? Kanske skulle företag göra som t.ex. Bahnhof och använda en dålig situation i PR syfte för att locka till sig kunder? De kanske tom. skulle kunna få företag att se fördelen och göra samma sak? Oberoende så är det aldrig bra att ge företag fria tyglar. För då kommer helt plötsligt samhället för eller senare att skifta från att skydda kunderna till att helt skydda företagen. Först då kommer de största syndarna att vakna när de inte kan se på youtube för att ISP:er sitter och omdirigerar "fastlanes" till de som betalar medan de throttlar andras internet. Finns tom. fall där företag throttlat alarm för äldre (i USA) och andra livsviktiga saker för att man tjänar enorma summor på att skyffla undan denna bandbredd till andra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Oberoende så bryter man mot lagen. Påföljderna må vara ibland icke kännbara men tänk dig vad de skulle gjort om de faktiskt fick göra som de ville som vissa idioter i USA vill ha dem till? Kanske skulle företag göra som t.ex. Bahnhof och använda en dålig situation i PR syfte för att locka till sig kunder? De kanske tom. skulle kunna få företag att se fördelen och göra samma sak? Oberoende så är det aldrig bra att ge företag fria tyglar. För då kommer helt plötsligt samhället för eller senare att skifta från att skydda kunderna till att helt skydda företagen. Först då kommer de största syndarna att vakna när de inte kan se på youtube för att ISP:er sitter och omdirigerar "fastlanes" till de som betalar medan de throttlar andras internet. Finns tom. fall där företag throttlat alarm för äldre (i USA) och andra livsviktiga saker för att man tjänar enorma summor på att skyffla undan denna bandbredd till andra.

Känner att jag behöver förtydliga att jag alltså är på din sida i frågan om nätneutralitet. Samtidigt vill jag påpeka att sverige är en av de länder där nätneutralitet knappt betyder något, trots att vi har en internetanvändning långt över genomsnittet.

Tyvärr är det så att "Title II" inte riktigt innebar något extra verkligt skydd för nätneutraliteten som koncept. Hade man tilldelat FTC lite mer auktoritet för att utföra sitt jobb, vilket vad jag förstår var ganska nära den ursprungliga planen som EFF ville satsa på, hade vi inte haft problemet med FCC idag. FTC hade gott om regelverk för att skydda marknaden och gjorde en ganska bra jobb med resurserna de hade.

Sedan är det ju inte precis första gången som FCC har klantat sig heller, så jag vet inte riktigt vad vi förväntade oss 2015.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon59807:

För det andra, om man nu tror att lagen var till för att skydda nätneutraliteten, hur och varför menar ni att densamme skulle vara hotad för att Netflix, HBO och YouTube får betala för sin egen bandbredd?

Jag har precis startat BearTV.se, och försöker konkurrera med de tre ovanstående. Jag har ett ganska stort banklån, som har spenderats på serverhyra, hårdvara, och uppkoppling till utrustningen. Tyvärr, eftersom jag inte har deras budget, kan jag inte höra av mig till din ISP, och betala dem för att inte strypa min bandbredd i den uppkoppling du betalar för, och därför får du bara 10kB/s när du försöker titta på vårt material.
Jag har terabit/s hastighet till vilken testpunkt som helst i världen, men eftersom din ISP helt avsiktligt bromsar trafik som inte köpt en gräddfil i deras nät, ett nät du redan betalar för att få nyttja, och som du borde ha full kapacitet i, så kommer min tjänst aldrig kunna konkurrera ut de tre ovanstående, och min nya tjänst kommer så klart aldrig bli lönsam.

Skrivet av anon59807:

@Xinpei: Internet var fritt redan innan den lagen, internet kommer vara fritt igen utan den lagen.

Jag tror du har missuppfattat något. Netneutrallity, har inget med fritt, eller ofritt Internet att göra. Det har allt med vilket material som faktiskt kan ta sig fram, på ditt fria Internet att göra.

Skrivet av LaoLao:

Det sättet att resonera på håller jag inte med om.

Alla får ha en åsikt. Personligen anser jag att rätt tillfälle att kampanja mot något, är när man har någon möjlighet till faktiskt inflytande mot detta. Så, Man skulle nog kampanjat mot detta INNAN presidenten valdes.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Det var ordentliga protester mot det, de brydde sig inte det minsta.

Om jag pratar inte om att protestera efter presidenten blev vald, då var det redan för sent.

Sant, jag skrev fel. Fast jag vidhåller min poäng, vilken även innefattar att presidentvalet inte gjorde utgången i omröstningen huggen i sten (inte ens själva omröstningen blev säkerligen huggen i sten.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Alla får ha en åsikt. Personligen anser jag att rätt tillfälle att kampanja mot något, är när man har någon möjlighet till faktiskt inflytande mot detta. Så, Man skulle nog kampanjat mot detta INNAN presidenten valdes.

Nu följde jag inte det amerikanska valet särskilt väl men min uppfattning var att frågan om nätneutralitet inte var särskilt viktig för valets utkomst. Visst hade det varit bra att driva frågan redan då men jag har svårt att se att Burger King hade gjort mest nytta med sina protester då. Valet tycktes ju knappt ens handla om valfrågor så mycket som om personer.
Den är "man" som borde ha protesterat är egentligen flera olika och visst hade det varit bättre om vissa "man" hade protesterat redan då (och vissa gjorde säkerligen det). Det jag tog upp var specifikt Burger Kings sena uppvaknande.

Edit: glömde ett "inte". Det ska nu vara ordnat.

Edit: glömde ett "inte". Det ska nu vara ordnat.
Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har precis startat BearTV.se, och försöker konkurrera med de tre ovanstående. Jag har ett ganska stort banklån, som har spenderats på serverhyra, hårdvara, och uppkoppling till utrustningen. Tyvärr, eftersom jag inte har deras budget, kan jag inte höra av mig till din ISP, och betala dem för att inte strypa min bandbredd i den uppkoppling du betalar för, och därför får du bara 10kB/s när du försöker titta på vårt material.
Jag har terabit/s hastighet till vilken testpunkt som helst i världen, men eftersom din ISP helt avsiktligt bromsar trafik som inte köpt en gräddfil i deras nät, ett nät du redan betalar för att få nyttja, och som du borde ha full kapacitet i, så kommer min tjänst aldrig kunna konkurrera ut de tre ovanstående, och min nya tjänst kommer så klart aldrig bli lönsam.

Jag tror du har missuppfattat något. Netneutrallity, har inget med fritt, eller ofritt Internet att göra. Det har allt med vilket material som faktiskt kan ta sig fram, på ditt fria Internet att göra.

Alla får ha en åsikt. Personligen anser jag att rätt tillfälle att kampanja mot något, är när man har någon möjlighet till faktiskt inflytande mot detta. Så, Man skulle nog kampanjat mot detta INNAN presidenten valdes.

Jag tror du missuppfattar i princip allt, det politiska och det tekniska. Netneutrality har inget att göra med vilken typ av materiel och med vilken hastighet densamme levereras. Det här att göra med att vi vill ha ett fritt och mer jämlikt internet utan regleringar och utan subventioner till mega företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Ser du inte vad du själv skriver? Det handlar inte om "Den som konsumerar" utan det kommer att gälla ALLA som vill konsumera något. Netflix har varit målet för många sådana throttles genom åren för att de är ett "hot" mot ISPs egna tjänster. Den som konsumerar finansierar sin konsumtion redan genom att betala månadshyran.

Din åsikt hade kanske stämt om det funnits någon som helst konkurrens på marknaden som i t.ex. Sverige där det typ finns tre enorma företag och en massa mindre i nästan varenda stad. Här skulle en avreglerad marknad eventuellt kunna frodas pga. att företagen känner sig manad att följa sina konkurrenter för att inte förlora kunder.
Detta är dock inte fallet i USA där det max finns två ISPs att välja mellan och dessa två mer eller mindre kör med samma fula tricks för att de vet att den andre inte kommer att ändra sitt tillvägagångssätt.

Jag är dessutom ganska säker på att din syn på saken reflekterar det faktum att du aldrig fått något throttlat (internetväg) på väldigt länge eftersom du lever i ett land med en av världens mest utbyggda fibernät.

Ser du inte vad du själv skriver?
2 fel ger inte ett rätt. Vill man lösa det som du menar är ett problem här så lättar man upp regleringarna för att få starta en ISP, du går ju inte in på en annan marknad och börjar reglera där med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu är ju inte 20 min så farligt 1 timme är väl vad man kan vänta på färsk mat.

Men skulle man vara ute efter ha det i handen typ direkt efter beställning och någon tar betalt för väntetiden bara så skulle det vara by by med det matställe och väljer en annat matställe som behandlar alla på samma sätt. Det är ju i detta fall skulel Burger King förlora kunder mot andra konkurenter.

Permalänk

Jäfla amerikanare, visst idén är skräp men va fasiken gå och köp din jäfla mat någon annanstans då istället för att stå och klaga över något du inte kan göra någonting åt. Herre jises haha det är för dumt för att vara sant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon59807:

Ser du inte vad du själv skriver?
2 fel ger inte ett rätt. Vill man lösa det som du menar är ett problem här så lättar man upp regleringarna för att få starta en ISP, du går ju inte in på en annan marknad och börjar reglera där med.

Skickades från m.sweclockers.com

Men man släpper inte ISP fria som man gjort i USA. Det är skillnaden. Avreglering betyder inte att man låter företagen bete sig hur man vill.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon59807:

Jag tror du missuppfattar i princip allt, det politiska och det tekniska.

Jag undrar just vem som har missuppfattat något.

Skrivet av anon59807:

Netneutrality har inget att göra med vilken typ av materiel och med vilken hastighet densamme levereras.

Netneutrality har allt med vems material, som levereras med vilken hastighet. Facit visar det hur tydligt som helst borta i USA. Comcast & Verizon har redan strypt bandbredden till ett flertal olika tjänster.

Skrivet av anon59807:

Det här att göra med att vi vill ha ett fritt och mer jämlikt internet utan regleringar och utan subventioner till mega företag.

Fritt och jämlikt var det. Du betalar för din uppkoppling, jag betalar för min. Om inte jag också betalar din ISP för att du ska komma åt min tjänst, får du så värdelös bandbredd till min tjänst, att den är obrukbar. Japp, du har rätt, nu blev genast Internet lite friare... Liberal, och kommunism, i en väldigt märklig kombination här, tror jag. Jag är iofs förmögen att se fördelar med båda, men extremism, är aldrig bra.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Tycker det var en bra liknelse av Burger King.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Inaktiv

@anon59807 Jag läste igenom dina inlägg i den här tråden och min analys är att du kommer med en massa påståenden utan att backa upp med fakta. Att ens använda uttrycket "alternativ fakta" diskvalificerar dig från min lista, men jag gör ändå ett försök. Genom historiens gång så har det visat sig att makt korrumperar och absolut makt korrumperar absolut. Det finns en anledning att USA har antitrustlagar. Se bara på Intel, de betalade datortillverkarna att inte använda AMD-processorer, trots att AMD hade bättre/snabbare-produkter, men deras kassa var inte tillräckligt stor. Ser du liknelsen? Att slopa nätneutraliteten tillåter företag att sluta avtal, tex Facebook betalar ISP:er för att sänka bandbredden till andra sociala medias. Ska vi underlätta för vem som helst att skapa en socialmedieplattform? Men vänta lite, hur ska nykomlingen kunna konkurrera med Facebook som även indirekt styr infrastrukturen för Internet. Det spelar ingen roll hur bra tjänsten är, ingen kommer använda den för det är ju så slött. Har vi fått ett friare internet nu? Vilken land lever du i? I Sverige har vi fått den berömda IPRED-lagen, FRA-lagen osv.

Jag var i Thailand för ett par år sen. Där fanns det en teleoperatör som annonserade att det var obegränsat gratis att surfa på FaceBook, medan resten drog från datapotten. Visst hade det varit lättare för mig att skapa en ISP, för jag har verkligen kompetensen och tiden att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Vadå?, mer pengar ger bättre service? Har jag missförstått något? Har jag pengar vill jag åka i snabbfilen, är det något konstigt? Concorde någon?

Snarare mer pengar ger till snabbare tillgång eller tillgång överhuvudtaget. Betalar du mer så får du också din hamburgare snabbare. Dock är problemet djupare och mer allvarligt än att få vänta lite extra på att en tjänst eller hemsida laddar.

Mer pengar ger inte nödvändigtvis inte bättre service. När det handlar om pengar så är det inte alltid relativt. Om folk kan ta betalt hur mycket som helst för en produkt så kommer det också att göra detta(om folk blir tvungna att betala), oavsett kvalité. Utan nätneutralitet kan ISP strypa eller blocka hemsidor som går emot deras personliga åsikter. Detta innebär att ett fåtal personer kan kontrollera mångas möjlighet till att sprida sina åsikter mm.

Så om Bob i USA nu väljer att yttra sig politiskt och hans nätoperatör inte gillar detta så kan de blockera eller strypa åtkomsten till hans blogg. Bob's yttrandefrihet och potentiella inflytande i ett samhälle eller världen över Internet är nu begränsad eller borttagen. Bob kan nu inte nå personer han annars kunde nå p.g.a. maktmissbruk utövat av nätoperatören. Nätoperatören erbjuder dock Bob att inte längre ha strypt hastighet om han betalar.

Alternativt, en politiker med mycket pengar betalar nätoperatörer för att censurera innehåll om politikern vilket kan skada dess karriär, oavsett om innehållet är sanningsenligt eller inte. Detta är nu en möjlighet. Det finns enormt mycket pengar omsatta i politiska val i USA och stor vinst i att bli vald. Om du kan kontrollera all information så kan du också kontrollera ett samhälle.

Förstår du nu det hot slopandet av nätneutralitet potentiellt har?

Skrivet av PlogarN97:

Vilken hastighet man har på sitt bredband har väl väldigt lite med nätneutralitet att göra?

Konceptet är väl snarare att allt material ska vara tillgängligt och att ISP eller någon annan inte stryper eller priviligerar vissa tjänster.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis. Det har aldrig haft med din betalda hastighet att göra, utan hur snabb tillgång du har till vissa sidor och tjänster. Man kan ha den snabbaste uppkopplingen i världen och fortfarande strypa en tjänst så att du inte har snabb tillgång till den. Så oavsett om du då hade 1Gbps eller 256kbps så hade tillgången varit densamma. Jämför det med nedladdningssidor av diverse materiell där du måste vara premium medlem(d.v.s. betala) för att få ladda ner filer från deras server snabbare än vad icke-medlemmar gör. Annars kanske du endast laddar ner i 200kbps istället för 10-13mbps(om du har en 100/100 lina). De stryper därmed din tillgång till en vara(filen du vill ladda ner eller tjänsten du vill bruka).

Detta är dock en mindre och rätt obetydlig jämförelse jämfört med den stora bilden med tanke på att slopandet av nätneutralitet påverkar många människor mot deras vilja, jämfört med ovanstående exempel som endast påverkar individuella personer som själva gör valet att då ladda ner filen till den lägre hastigheten.

Med slopandet av nätneutraliteten i USA så kan internetleverantörer välja att strypa eller blocka tillgången till vissa tjänster och sidor utan något som helst medgivande. Detta innebär att Amerikanska företag som inte vill ha sin åtkomst strypt tyvärr måste betala för att inte bli strypta. Är detta företag som levererar betalda tjänster så tas dessa pengar från oss konsumenter genom höjda priser för tjänsterna. Oavsett om du betalar eller inte så riskerar du sura kunder, antingen för att de inte kommer åt hemsidor och tjänster lika snabbt som förut eller för att de får betala mer för tjänsterna de brukar. Ingen vinner här förutom de som stryper tillgången.

Själva idén med nätneutralitet finns ju dock för att förhindra olika behandling av trafik. Slopandet är att jämföra med censur, vilket jag anser är ett av de större hoten mot mänskligheten och något vi definitivt inte behöver mer utav. Givetvis i en perfekt värld så hade vi ej behövt lagar om nätneutralitet för folk hade respekterat varandra nog för att inte censurera. Dock behövs nätneutraliteten idag i.o.m. människans tendens av girighet och maktmissbruk.

Skrivet av aholman:

Jämförelsen är ju mer som att betala mer för snabbare internet

Skickades från m.sweclockers.com

...läs ovanstående svar.