Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem

Jag vet att det finns någonstans i tråden... men 29 sidor....

Fråga: Finns det datum för när detta kan tänkas träda i kraft?

Permalänk
Skrivet av plattangen:

Hoppas på att det här blir ett mindre problem när Amazon.se slår upp dörrarna!

Finns inga som helst planer för amazon.se... så vitt jag vet är det ett rykte bara.

http://www.ehandel.se/Amazon-haller-inte-pa-att-starta-e-hand...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Skrivet av Bemushroomed:

Finns inga som helst planer för amazon.se... så vitt jag vet är det ett rykte bara.

http://www.ehandel.se/Amazon-haller-inte-pa-att-starta-e-hand...

Attans, det hade jag missat!
Men AWS är den viktigaste delen för mig som jobbar med IT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag vet att det finns någonstans i tråden... men 29 sidor....

Fråga: Finns det datum för när detta kan tänkas träda i kraft?

Senast den 1 mars vill Tullverket att Postnord redogör för hur de tänkt lösa problemet.
Men det är inte samma sak som att Postnord då kan börja ta ut en avgift - de måste skapa ett fungerande system (rutiner) först...

Permalänk
Medlem

125 kr är helt absurt för ett brev. Fixa det föråldrade förtullningssystemet istället så att allt går smidigt, och lägg på en tia för frakten inom sverige.

Permalänk
Skrivet av plattangen:

Måste kunna finnas en lösning som inte är gratis eller därkring men som inte kostar jättemycket heller.

Men vad är det då som Postnord behöver göra? Jo, de behöver uppgradera en försändelse utan spårning till en med spårning, kräva in pengar och utföra lite pappersexercis. Titta då på vad Postnord tar för att göra en inrikesförsändelse spårbar. Rek kostar 73 kr utöver portot (om man använder frimärken). Här krävs det att postombudet kollar att den som hämtar ut försändelsen är samma person som betalar för avgifterna, men man behöver inte nödvändigtvis kolla legitimation som med rek.

Om avsändaren valt ett spårbart fraktsätt (rek, paket, EMS m.m.), har dock avsändaren redan betalat för att göra försändelsen spårbar, så då kanske det skulle vara mer rättvist att ha ett lägre pris för förtullningen för att kompensera för detta.

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Senast den 1 mars vill Tullverket att Postnord redogör för hur de tänkt lösa problemet.
Men det är inte samma sak som att Postnord då kan börja ta ut en avgift - de måste skapa ett fungerande system (rutiner) först...

Ett redögörande och en faktisk lösning är två oberoende handlingar som inte behöver göras i en viss ordning. Lösningen kan mycket väl komma helt eller delvis före redogörandet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dagbro:

125 kr är helt absurt för ett brev. Fixa det föråldrade förtullningssystemet istället så att allt går smidigt, och lägg på en tia för frakten inom sverige.

@dagbro
"Det betyder att den som beställt ett mobilskal för 40 kronor ska betala in 10 kronor i moms. Till detta kommer också en administrationsavgift. Hur stor den kommer att bli är ännu inte beslutat.

Vi jobbar på en lösning som ska göra det möjligt att hantera varje paket, uppfylla lagkraven och samtidigt göra det så smidigt som möjligt för konsumenterna. Besked om hur stor avgiften blir kommer så fort beslut är fattat om hur lösningen ser ut, säger Thomas Backteman."

Permalänk
Medlem

@Decimal: Vad är din poäng? Att du tror att avgiften kommer bli rimlig ändå?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SwedZi:

@Decimal: Vad är din poäng? Att du tror att avgiften kommer bli rimlig ändå?

Jag hoppas det,

Permalänk
Medlem

@anon200632: Verkligen jag också. Försörjer mig genom kina handeln.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Decimal: Verkligen jag också. Försörjer mig genom kina handeln.

Då ska du ändå betala alla skatter och tullar, du kan dessutom använda en tjänst i Kina som samlar alla dina mindre försändelser till en stor. Skaffa EORI-nummer och kanske också tullkredit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ok, så du vill att det ska vara självkostnadspris på momsdeklarationen, men vill inte betala alla de omkostnader som postnord kan tänkas ha för att sköta deklarationen? Självkostnadspris bör väl rimligen inkludera ALLA kostnader? Även parkeringsplater om det nu skulle behövas?

Förstår att det är förknippat med stora kostnader att hantera all post som Postnord i dagsläget tar emot men det är väl knappast konsumentens fel att de är kassa på förhandla/ naiva för konsumenternas ändrade köpvanor?

Det kunde väl vara rimligt att avsändaren står för värdedeklarationen och sedan beläggs med avgift/straffavgift ifall den inte är sanningsenlig. Finns inte något liknande vid import från Japan? Har för mig att jag läst den beskrivningen ang. Varför de flesta japanska säljare vägrar skriva ner värdet på försändelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Förstår att det är förknippat med stora kostnader att hantera all post som Postnord i dagsläget tar emot men det är väl knappast konsumentens fel att de är kassa på förhandla/ naiva för konsumenternas ändrade köpvanor?

Det kunde väl vara rimligt att avsändaren står för värdedeklarationen och sedan beläggs med avgift/straffavgift ifall den inte är sanningsenlig. Finns inte något liknande vid import från Japan? Har för mig att jag läst den beskrivningen ang. Varför de flesta japanska säljare vägrar skriva ner värdet på försändelse.

Ganska säker på att det är importören som straffas vid tullbrott. Men det beror såklart på lagarna hos avsändaren också.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Kommenterande:

Om avsändaren valt ett spårbart fraktsätt (rek, paket, EMS m.m.), har dock avsändaren redan betalat för att göra försändelsen spårbar, så då kanske det skulle vara mer rättvist att ha ett lägre pris för förtullningen för att kompensera för detta.

Via EMS tillkommer ingen hanteringsavgift/förtullning. Tämligen smart egentligen. Däremot finns avgiften på REK och traditionella postpaket.

Det är ännu smartare med exempelvis Amazon Priority, där man betalar importmomsen redan vid kassan och således behöver sändningen som sådan inte hanteras på det sätt som sker med förstaklassbrev. Ser mycket hellre att försäljarna börjar erbjuda sådana lösningar än att behöva stå ut med PostNords hantering framöver.

Permalänk
Medlem

om det är mottagaren som ska betala.
Kan inte alla då gå in och beställa något onödigt för tex 5kr på wish, och sätta typ postnords vd som mottagare.

Slipper man att betala om man inte hämtar ut brevet?
Man brukar ju betala frakten i förskott, att man ska få en sån här överraskningsavgift är ju inte så kul precis.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem

Det Postnord och många andra inte räknat med / missar är, att man istället kommer vända sig till aktörer som Amazon.de, där produkterna skickas direkt från Tyskland. Det är nästan samma pris som att beställa från Ebay/Aliexpress.
Så detta kommer inte bli någon större skillnad för den svenska konsumenten, man kommer istället slippa den nya "straffavgiften" helt på lägre värderade paket. Det kommer istället bara att bli bättre för oss konsumenter som handlar inom EU.

Många Kina butiker har dessutom redan lager inom Europa, och det blir bara vanligare och vanligare.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Ett redögörande och en faktisk lösning är två oberoende handlingar som inte behöver göras i en viss ordning. Lösningen kan mycket väl komma helt eller delvis före redogörandet.

Givetvis - men är det sannolikt?
Ett FUNGERANDE system måste tas fram först - sådant har en tendens att ta "lite" tid...

Permalänk
Medlem

@Nissling: EMS täcker inte tilläggsavgiften från alla länder så vitt jag vet. Där får du lov att fråga PostNord vad som gäller idag. Så vitt jag kan se är det ganska vanligt att de som tar emot EMS (från exempelvis Kina) också får betala tilläggsavgift.

@Kommenterande

Hittade ett PDF-dokument från 2007 från Posten, där skriver de själva att postorderförsändelser inte är undantagna moms, så nog var de medvetna om våra lagar och regleringar då som nu. Posten visste om lagarna, och PostNord också. Svårt att tala för att de skulle haft någon praxis eller löfte när de själva hela tiden varit tydliga med att det gäller alla försändelser.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av muSashi:

Det Postnord och många andra inte räknat med / missar är, att man istället kommer vända sig till aktörer som Amazon.de, där produkterna skickas direkt från Tyskland.

Visst är det så, men på just Amazon så betalar du svensk moms iom att vi i Skandinavien köper så mycket av dem.

I övrigt håller jag med dig på sätt och vis, men eftersom Storbritannien lämnar EU kommer utbudet att bli mindre om man vill komma undan hanteringsavgiften.

Permalänk
Skrivet av willienelpson:

Det kunde väl vara rimligt att avsändaren står för värdedeklarationen och sedan beläggs med avgift/straffavgift ifall den inte är sanningsenlig. Finns inte något liknande vid import från Japan? Har för mig att jag läst den beskrivningen ang. Varför de flesta japanska säljare vägrar skriva ner värdet på försändelse.

Om du skickar en försändelse till utlandet, får du fylla i blankett CN22 där du intygar följande:

Citat:

Jag som är avsändare av denna försändelse, vars namn och adress finns på försändelsen, försäkrar att innehållet är korrekt beskrivet, då det har angivits, och att försändelsen inte innehåller farligt gods eller artiklar som är förbjudna att postbefordra enligt lag eller andra bestämmelser.

Om du ljuger om detta (d.v.s. uppger felaktigt innehåll eller skickar olagligheter som t.ex. knark), antar jag att du begår ett brott och kan straffas för det. För dyrbara försändelser ska du inte använda formulär CN22 utan istället formulär CN23, som innehåller ett liknande intygande.

Intygandet på formulär CN22 anser Postnord att du ska skriva under även inom EU, medan innehållsdeklarationen inte behövs inom EU. I praktiken saknas dock motsvarande intygande på i stort sett samtliga försändelser som jag får från andra EU-länder, så detta verkar inte riktigt efterlevas.

Skrivet av Petterk:

Ganska säker på att det är importören som straffas vid tullbrott.

Jag har uppfattat det som att importören straffas om importören inte begär rättelse hos Tullverket om importdeklarationen blivit felaktig, men att det är den som fyllt i formulär CN22 som straffas om det står fel på formulär CN22 (vilket kan leda till att importdeklarationen blir felaktig).

I vissa länder kan det kanske vara svårt att straffa den som fyllt i formulär CN22 för att rättssystemet är korrupt eller liknande.

Skrivet av Nissling:

Via EMS tillkommer ingen hanteringsavgift/förtullning. Tämligen smart egentligen.

Så var det fram till för några år sedan. Gäller det fortfarande? Hittar inget om det på Postnords hemsida. Kostnaden för att uppgradera till EMS kan ibland vara lägre än 125 kr.

Skrivet av PelleRell:

om det är mottagaren som ska betala.
Kan inte alla då gå in och beställa något onödigt för tex 5kr på wish, och sätta typ postnords vd som mottagare.

Slipper man att betala om man inte hämtar ut brevet?
Man brukar ju betala frakten i förskott, att man ska få en sån här överraskningsavgift är ju inte så kul precis.

Inte Postnords vd som beslutat om skattereglerna, så det är inte hans fel. För övrigt kan han ju bara välja att inte hämta ut försändelsen. Då bortfaller kravet på att betala avgift och moms och försändelsen skickas tillbaka till Kina. Kan vara smart att göra så om man får en okänd försändelse som man själv (och de i ens bekantskapskrets) inte vet något om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Visst är det så, men på just Amazon så betalar du svensk moms iom att vi i Skandinavien köper så mycket av dem.

I övrigt håller jag med dig på sätt och vis, men eftersom Storbritannien lämnar EU kommer utbudet att bli mindre om man vill komma undan hanteringsavgiften.

Källa på att vi kommer få en hanteringsavgift när Storbritannien lämnar EU? Vad jag vet, så är inget bestämt ännu.

Och det mesta jag beställer är ändå från Amazon.de, och snart öppnar Amazon även i Sverige, då lär man beställa direkt därifrån istället, och förhoppningsvis slippa alla avgift.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@Nissling: EMS täcker inte tilläggsavgiften från alla länder så vitt jag vet. Där får du lov att fråga PostNord vad som gäller idag. Så vitt jag kan se är det ganska vanligt att de som tar emot EMS (från exempelvis Kina) också får betala tilläggsavgift.

Även vanliga försändelser har ibland haft olika regler för olika länder.

Skrivet av Posten (2010):

Källa

Postens avgift för importdeklaration för gods f n USA är 100 SEK inkl moms och från övriga icke EU-länder 63 SEK inkl moms.

För EMS gällde det en gång i tiden att man fick betala om man fick försändelse från USA men att man slapp från alla andra länder. Nu hittar jag inget alls om EMS och det är ju möjligt att man vid sidan av USA har lagt till ytterligare länder (eller kanske alla länder).

Skrivet av Petterk:

@Kommenterande

Hittade ett PDF-dokument från 2007 från Posten, där skriver de själva att postorderförsändelser inte är undantagna moms, så nog var de medvetna om våra lagar och regleringar då som nu. Posten visste om lagarna, och PostNord också. Svårt att tala för att de skulle haft någon praxis eller löfte när de själva hela tiden varit tydliga med att det gäller alla försändelser.

Visst, så har de alltid sagt, men de har alltid gjort något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Jag har uppfattat det som att importören straffas om importören inte begär rättelse hos Tullverket om importdeklarationen blivit felaktig, men att det är den som fyllt i formulär CN22 som straffas om det står fel på formulär CN22 (vilket kan leda till att importdeklarationen blir felaktig).

Går säkert att bli straffad i Sverige, men det är nog få som smugglar varor från Sverige så jag känner bara till när det omvända hänt. När någon smugglar varor till Sverige eller deklarerar de fel för att slippa undan tull och skatt så är det nog oftast så att inget händer med den som exporterade grejerna. Det är ju en fråga för rättsväsendet i exportörens hemland, och kräver ju att informationen vidarebefordras till deras myndigheter till att börja med. Speditörer och tullombud i hemlandet borde däremot kunna porta sådana firmor även om det inte går till rätten. Den som exporterar har ju ofta inte lurat hemlandet på några pengar heller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Visst, så har de alltid sagt, men de har alltid gjort något annat.

De har tagit ut moms och avgiften på försändelser under 300 SEK/22 EUR under denna "praxis" också så. De fortsätter däremot att hänvisa till en praxis (i media) som inte funnits mer än som efterhandskonstruktion.

Edit: Det jag menar är egentligen att det knappast krävs någon tid (då det skulle vara gratis, utan moms också) för att konsumenterna ska förstå villkoren som vissa vill få det till. För privatpersoner förändras inget bara för att någon tvingas efterleva något de bara lyckades göra ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Även vanliga försändelser har ibland haft olika regler för olika länder.

Verkar som det har varit 100 kr inkl moms från alla icke-EU-länder sedan 2011. 125 kr sedan 2015 då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Källa på att vi kommer få en hanteringsavgift när Storbritannien lämnar EU? Vad jag vet, så är inget bestämt ännu.

Och det mesta jag beställer är ändå från Amazon.de, och snart öppnar Amazon även i Sverige, då lär man beställa direkt därifrån istället, och förhoppningsvis slippa alla avgift.

Hur det blir med Storbritannien beror inte bara på vad de förhandlar till sig för avtal, utan också om speditionsbolagen har något avtal som täcker upp för importdeklarationen. E-handlare kommer också vara momsregistrerade här i vilket fall, antingen genom att registrera sig i ett EU-land eller genom deras egna skatteverk. Förmodligen det senare, så på sätt och vis kommer de nog stå närmare EU och vara enklare att handla med än vårat grannland i väst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Då ska du ändå betala alla skatter och tullar, du kan dessutom använda en tjänst i Kina som samlar alla dina mindre försändelser till en stor. Skaffa EORI-nummer och kanske också tullkredit.

Detta funkar väl inte när varorna skickas direkt till kund ifrån Kina utan att mellanlanda hos mig? Varorna skickas inte heller ifrån samma leverantör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Detta funkar väl inte när varorna skickas direkt till kund ifrån Kina utan att mellanlanda hos mig? Varorna skickas inte heller ifrån samma leverantör.

De kan ordna dropshipping också, men det finns det ju mindre vits med. Är ju inte du som varken är exportören eller importören i ditt upplägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De kan ordna dropshipping också, men det finns det ju mindre vits med. Är ju inte du som varken är exportören eller importören i ditt upplägg.

Problemet för mig blev administrationsavgiften. Ingen kommer handla om det tillkommer 125kr på varje paket. Något förslag på hur man löser det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.