Permalänk
Medlem

Testa gamingstolar

Ja, det här med gamingstolar tycks vara svårt (egentligen med alla stolar). En stol, många åsikter så man vill ju själv prova en stol innan man köper den.

Min fråga är därför om någon vet om det är någon butik där det finns åtminstone några gamingstolar att sitta i och prova.

Brukar Media Markt ha dem ute? Webhallen brukar väl bara ha en enstaka?

Tacksam för tips.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Hedersmedlem

Elgiganten och Media Markt brukar ha stolar uppe.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Elgiganten och Media Markt brukar ha stolar uppe.

Skickades från m.sweclockers.com

Jättebra, vet du om det brukar vara i alla deras butiker? (Bor i Stockholm)

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av King D:

Jättebra, vet du om det brukar vara i alla deras butiker? (Bor i Stockholm)

Jag antar det men vet inte säkert. De finns i Jönköping i alla fall, har för mig jag har sett någon butik i Göteborg ha det också. Media Markt brukar ha fler. När det gäller Elgiganten kanske det specifikt är deras Megastores som har sånt uppe.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@King D: Kolla stol från t ex Kinnarps istället. Väsentligt mycket bättre i alla aspekter, främst ergonomi.

Förstår inte vitsen med ordet "gaming", så fort det sätts på olika produkter så är det top of the line och alla ska ha det.
Jag var på ElGig igår faktiskt, provade sitta i 5-6 olika stolar, alla s k "gamingstolar". Ingen, och då menar jag absolut ingen av dom var sköna. Sitter själv på en kontorsstol från ikea, och den upplever jag bra mycket skönare än ovan nämnda.

Men, smaken är som baken.

Bli dock inte lurad av att det är bättre just för gaming-tagen.

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av arvidh:

@King D: Kolla stol från t ex Kinnarps istället. Väsentligt mycket bättre i alla aspekter, främst ergonomi.

Förstår inte vitsen med ordet "gaming", så fort det sätts på olika produkter så är det top of the line och alla ska ha det.
Jag var på ElGig igår faktiskt, provade sitta i 5-6 olika stolar, alla s k "gamingstolar". Ingen, och då menar jag absolut ingen av dom var sköna. Sitter själv på en kontorsstol från ikea, och den upplever jag bra mycket skönare än ovan nämnda.

Men, smaken är som baken.

Bli dock inte lurad av att det är bättre just för gaming-tagen.

Du själv sitter på en stol från IKEA och hänvisar en person till att köpa stol från ett märke där man får betala 7000 kr bara för att få en stol med nackstöd.

Självklart får man en väsentligt bättre stol ifall man lägger ut mer än det dubbla priset...

Permalänk
Medlem

Den från Mio kan jag starkt rekommendera för kortare folk. Körde med en sån tidigare men när jag blev 1.70+ så kändes den för liten.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera att provsitta ergonomiska stolar, gjorda för arbete, såsom Kinnarps exempelvis, främst då givetvis ifall du planerat att sitta vid datorn längre sessioner.
Jag köpte mig en sån här för några år sen:
https://images.pricerunner.com/product/400x400/1662139070/Mal...

Den kostade 9500:-, vilket givetvis inte är billigt, men då jag har haft problem med ryggen pga tungt arbete och sitter några timmar från och till så är den guld.
Det första jag märkte när jag köpt den var att man de första veckorna fick träningsvärk i låren och det är väl förmodligen pga att den tryckavlastar muskelgrupper och delar såsom rumpa och svanskota, som belastas när man sitter i vanliga stolar.
Man får väl se det lite som när man köper en säng. Använder man den mycket så är det värt det i det långa loppet.
Det är klart att det sved att behöva lägga ut så stora pengar, men man kan kanske försöka kolla runt efter begagnade arbetsstolar till en början. Det gjorde jag själv, men jag hittade ingen som passade mig då.

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem

Får jag väl komma med det vanliga "lol kinnarps".
Haft 2 st Kinnarps, tycker det är så överdrivet att alla höjer Kinnarps som några gudars gåva till stolar

Föredrar andra mer relaxed stolar över kinnarps alla dagar.

Sitter aldrig som en pinne ändå som man ska göra, fötterna i marken, benen i rätt vinkel, rakt i ryggen blabla.

Nu kan jag inte ens sitta i dom flesta "gaming" stolarna heller då dom har vingar på sitsen, då jag sitter med foten under andra låret osv.
Finns dock dyrare DX racer ex som är mer raka, riktigt jäkla sköna. Betydligt skönare än någon kinnarps jag någonsin suttit i.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Stolen får inte vara alltför dyr, precis köpt ett nytt GTX 1070 Strix OC och SSD hårddisk så har inte råd med för dyr stol, tänkte mig runt 2000 kr. Kravet är att jag måste testa stolen innan så får åka till Elgiganten, Jysk, Mediamarkt samt Mio och prova olika stolar.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Tack för alla tips. Stolen får inte vara alltför dyr, precis köpt ett nytt GTX 1070 Strix OC och SSD hårddisk så har inte råd med för dyr stol, tänkte mig runt 2000 kr. Kravet är att jag måste testa stolen innan så får åka till Elgiganten, Jysk, Mediamarkt samt Mio och prova olika stolar.

Ett tips är annars RP, som säljer begagnade kontorsmöbler. Jag köpte själv min Kinnarps 8000 som jag sitter på just nu från dem, bästa stolköpet i mitt liv. Det finns även ett annat liknande företag i Stockholm, Rekomo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Du själv sitter på en stol från IKEA och hänvisar en person till att köpa stol från ett märke där man får betala 7000 kr bara för att få en stol med nackstöd.

Självklart får man en väsentligt bättre stol ifall man lägger ut mer än det dubbla priset...

Jao, och den är i mitt (och vissa av mina kompisars tycke) mycket skönare än dessa gamingstolar. Tror min stol heter Markus eller nåt, kostar ca 1700. Mitt inlägg var mer ett statement att allt som heter gaming inte är topnotch. Bara att titta på alla dessa "gaming" tangentbord, de flesta är ju skräp. Och då kostar dom lika mycket som min stol ....

Skrivet av Nivity:

Får jag väl komma med det vanliga "lol kinnarps".
Haft 2 st Kinnarps, tycker det är så överdrivet att alla höjer Kinnarps som några gudars gåva till stolar

Föredrar andra mer relaxed stolar över kinnarps alla dagar.

Sitter aldrig som en pinne ändå som man ska göra, fötterna i marken, benen i rätt vinkel, rakt i ryggen blabla.

Nu kan jag inte ens sitta i dom flesta "gaming" stolarna heller då dom har vingar på sitsen, då jag sitter med foten under andra låret osv.
Finns dock dyrare DX racer ex som är mer raka, riktigt jäkla sköna. Betydligt skönare än någon kinnarps jag någonsin suttit i.

Höjer absolut inte Kinnarps till skyarna, det är bara så att de är det enda märket jag känner till när det kommer till just ergonomiska stolar. Har faktiskt haft en själv, som jag fick via jobbet. Men jag gav bort den då jag inte pallar med ergonomin. Ganska motsägelsefullt/dubbelmoral i mitt första inlägg. Men jag är lite som du, sitter hellre som en påse begagnade skridskor än att sitta upprätt, rak i rygg etc etc. Men ska man sitta större delen av dygnet så är dom helt klart bättre, förutsatt att du sitter korrekt

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

Jag har haft lite diverse olika kontorsstolar på min arbetsplats i prisklassen 10 - 15 000kr. Sitter på arbetet idag i en https://www.ergonomi.se/stolar/kontorsstolar/Herman-Miller-Ae...

Hemma använder jag en s.k "gamingstol" en noble chairs epic. Med Svank och nackkudden så skulle jag våga påstå att detta är en stol med superbra kvalité och ytterst skön komfort och ergonomi för 1/4 av priset. Visst garantin är inte lika lång men att "hata" på att gamerstolarna skall man nog inte göra förens man testat ett gäng och använt dem under en lång period för att göra en bra utvärdering. Åk till elgiganten / mediamarkt testa lite, det finns schyssta stolar för 3000kr som är väldigt ergonomiska också.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Avstängd

Problemet med gamingstolar är ju att de är modellerade efter sportiga bilstolar vars syfte skiljer sig ganska rejält från vad man vill ha vid ett skrivbord. Framför allt att de är designade för att hålla en i ett fast grepp så man inte glider runt i kurvor och liknande. Det hade nog varit ok om de hade alla inställningsmöjligheter som moderna bilstolar har med justerbart svankstöd, lårstöd och liknande, men de har de ju inte. Bättre att satsa på en riktig kontorsstol istället. De går att hitta bra begagnade men det finns också helt ok billigare på typ jysk, de kommer inte att hålla i all evighet som en Kinnarps men funkar nog några år i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag dammar av den här gamla tråden! Är det någon som har erfarenhet av Tectakes gamingstolar?

https://www.tectake.se/inredning/kontor/gaming-stolar

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro