Firefox (58) krashar med multi processes

Permalänk
Medlem

Firefox (58) krashar med multi processes

Hej,

Helt från klar himmel började mitt firefox krasha utan att något uppdaterats till min vetskap.
"Gah. Your tab just crashed."

Googlat på detta och flera verkar påstå att det är pga nvidia drivrutin - jag kör AMD (har uppdaterat till senaste amdgpu-pro)..
Stängt av hardware acceleration, ändrat diverse inställningar men det enda som verkar göra tricket är att stänga av multi-processes helt med "browser.tabs.remote.autostart = false" i about:config.

Ser inte riktigt detta som en lösning. Någon som har någon annan idé? Har tagit mig till sida 3 av google resultaten utan lycka.

AMD RX Vega 56 (amdgpu-pro 17.50)
AMD Ryzen 1700
Ubuntu 16.04

Permalänk
Inaktiv

Testat fabriksåterställa Firefox genom about:support ?

Testat med andra drivrutiner? Medveten om att 16.04 med standard kernel och mesa inte fungerar på Vega, men det ska fungera om du installerar en nyare kernel (4.15) och mesa från källkod eller ppa, så amdgpu-pro är inte nödvändigt egentligen.

Permalänk
Medlem

Ja, testade också att avinstallera det och radera alla kvarlevor, installera på nytt.
Problemet började med amdgpu 17.40, testade uppgradera men icke. Borde inte ha med grafikkortet att göra eftersom problemet kvarstår när man avaktiverar hårdvaruacceleration.

Vet du om det fungerar med Vulkan om man kör sån setup med nyare kernel & mesa?

Permalänk
Inaktiv

Vulkan bör fungera bra, men du kan behöva göra 'sudo apt install mesa-vulkan-drivers' innan det fungerar. Mesa kommer med en inofficiell Vulkan-drivrutin som heter RADV. Idag är den i stort sett on par med AMD's officiella som förövrigt nyligen släpptes som open source separat från AMDGPU-PRO, så vi har två konkurrerande open source Vulkan-drivrutiner för tillfället.

Största bristen i Mesa är väl egentligen OpenCL, men det går att lösa genom att installera ROCm vid sidan om Mesa och använda det istället, om man nu behöver det.