Liten förstärkare till datorn?

Permalänk
Medlem

Liten förstärkare till datorn?

Hej,

Jag funderar på att köpa ett par mindre Monitor Audio högtalare, ex RX1 att ha vid datorn. Idag har jag Audio Pro T14 men är inte helt nöjd med ljudet de producerar.

Problemet med vanliga monitor högtalare är oftast att de saknar inbyggd förstärkare vilket samtidigt kan vara en styrka. Frågan är om det finns någon bra förstärkare för 2 högtalare och en sub som skulle klara av att driva ex ett par MA RX1 och som samtidigt är liten och smidig?

Vanligen föredrar jag Yamaha förstärkare men i detta fallet kan jag tänka mig något annat, såg att Optoma NuForce Icon för runt 2000 kr, men misstänker att en sådan inte räcker långt?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Beror på hur högt du ska spela, antar att det inte kommer att bli jättehögt om du ska ha dem vid datorn.

Ett alternativ vore väl annars NAD D3020 v1 som också har USB dac och hifi klubben borde sälja ut de lite billigare eftersom en v2 har kommit.

Själv kör jag med Kef Q5 och Nuforce Icon och kan spela tillräckligt högt men de har lite högre känslighet än de högtalare du fundar på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack! NAD D3020 v1 känns lite dyr, det är såfall om man kan hitta någon begagnat, man vet ju att begagnat ljud ofta är prisvärt. Jag hade väl kunnat tänka mig lägga runt 2000 kr för en förstärkare att koppla mellan dator och högtalare.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Ljudfokus har en smärre uppsjö av små förstärkare med sub-utgång.
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/forstarkare/stereoforsta...
Extra 10% rabatt till sista jan: 10PROCENT anges i kassan.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Har nu inhandlat ett par Monitor Audio RX1 men har fortfarande ingen förstärkare till den.

Vad tror ni om https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/hifi/forstarkare/andersson-mia-3-0/242007.9168/?

Ser ut att vara ganska lik denna : https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/system-one-a50bt-forstar...

Är egentligen inte mycket för Andersson grejer men denna kanske kan vara värt att köpa hem på prov?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Provade Andersson förstärkaren igår, inte vidare imponerad, visst blir det bättre ljud än de Audio Pro T14 som jag har men det är troligen främst på grund av högtalarna och inte förstärkaren. Jag vet att dessa högtalarna kan spela ännu öppnare så nu planerar jag prova en SMSL AD18. de verkar omtyckta och har ganska mycket kraft för att vara så små. dessutom löser det hörlurs delen med.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Är det inte smidigare att ha ett par aktiva monitorer vid datorn och slippa ha en extra låda?

Beror väl på hur de ska användas. Tänker mest på hur jag använder mina egna högtalare till datorn. Har ju en separat anläggning till vinyl/musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Är det inte smidigare att ha ett par aktiva monitorer vid datorn och slippa ha en extra låda?

Beror väl på hur de ska användas. Tänker mest på hur jag använder mina egna högtalare till datorn. Har ju en separat anläggning till vinyl/musik.

Jo, de e det men det verkar bli riktigt dyrt om man är lite kräsen med ljudet. Jag blev inte allt för imponerad av Audio Pro T14 som ändå kostar 4000 kr.

Jag tror detta kan bli en bra lösning för mig, särskilt med tanke på att den även kommer hantera hörlurarna. De e väldigt skönt att ha ett fysiskt vred för att ställa volymen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Hej,

Jag funderar på att köpa ett par mindre Monitor Audio högtalare, ex RX1 att ha vid datorn. Idag har jag Audio Pro T14 men är inte helt nöjd med ljudet de producerar.

Problemet med vanliga monitor högtalare är oftast att de saknar inbyggd förstärkare vilket samtidigt kan vara en styrka. Frågan är om det finns någon bra förstärkare för 2 högtalare och en sub som skulle klara av att driva ex ett par MA RX1 och som samtidigt är liten och smidig?

Vanligen föredrar jag Yamaha förstärkare men i detta fallet kan jag tänka mig något annat, såg att Optoma NuForce Icon för runt 2000 kr, men misstänker att en sådan inte räcker långt?

Har själv suktat efter en Tandberg Troll:

http://www.canuckaudiomart.com/details/649341428-tandberg-tro...

Permalänk
Medlem

https://www.thomann.de/se/mackie_cr3.htm?ref=search_rslt_mack...
https://www.thomann.de/se/mackie_cr4.htm?ref=search_rslt_mack...

Annars om du ändå till en viss del överväger aktiva monitorer skulle jag ge dessa en provlyssning om jag var du.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

@Jimmy: Marginalen på Audio pro-produkterna är hög. Rimligt pris är imo mycket lägre än 4000 kr.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Säkert bra grejer men saknar sub utgång vilket jag vill ha i detta fallet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

@Jimmy: Marginalen på Audio pro-produkterna är hög. Rimligt pris är imo mycket lägre än 4000 kr.

Så är det säkert men just Audio Pro T14 verkar vara ganska populära.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Provade Andersson förstärkaren igår, inte vidare imponerad, visst blir det bättre ljud än de Audio Pro T14 som jag har men det är troligen främst på grund av högtalarna och inte förstärkaren.

Får revidera detta, jag och flickvännen testade lite igår och vi båda kom fram till att Audio Pro T14 faktiskt spelar öppnare. Detta trotts att jag ställt in EQ på datorn för Monitor Audio. Min förhoppning är att det är Andersson förstärkaren som ställer till det, förhoppningsvis får jag svaret idag.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har nu testat SMSL AD18 och nu pratar vi ett steg upp! Riktigt fin liten förstärkare. Självklart kan den fortfarande inte mäta sig med flera 1000 kr dyrare recivers men helt klart tillräckligt bra för att ha den vid dator. Uppskattar att man kan ställa EQ, diskant och bas direkt i förstärkaren vilket inte gick på den förra. Detta gör att man kan anpassa förstärkaren bättre till både högtalare och eget tycke.

Har inte provat hörlursutgågen än, det kommer.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Har nu testat SMSL AD18 och nu pratar vi ett steg upp! Riktigt fin liten förstärkare.

Ser helt OK ut !
Kolla dock in kinengelskan på deras sida
http://www.smsl-audio.com/productshow.asp?id=95
Börjar fundera på om kinatillverkarna översätter så där för att vi i väst förväntar oss det.
För inte kan det vara brist på folk i kina numera som kan vettig teknisk engelska.