Intel: "Processorer med inbyggda åtgärder för Meltdown och Spectre under 2018"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Förstår verkligen inte "hatet" mot att man måste köpa nytt moderkort vid ny generation.

Vid uppgradering så har alltid jag köpt allt nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man köper moderkort som idag har kondingar som klarar 50k timmar är det en vettig investering att slänga upp lite extra för en flashigare modell som kan uppgraderas och flyttar man en pinne så uppgradering inte är möjlig och rebrandar gamla chipsets där uppdateringarna matchar vad man normalt kallar v2.0 kort så har jag full förståelse att det blir irritation för 1500kr extra är onödigt

Hade det funnits en legit orsak så fine nu är det mest swepsjäl och bullshit som det är även med k modeller och z moderkort där man väljer att sälja samma cpu bara att man inte kapat en bana för extra pengar och moderkort som inte är bios strypta för extra pengar och är funktioner lågbudetkort hade back in the Days och som AMD kort har på 600kr modeller och alla cpu

Är ju bra att det kommer fixar men som många säger känns det som ingen tick tock med upp till 30% mer prestanda som är 3% i verkligheten och man försöker sälja på sina misstag och helst med ny sockel på rebrandad chipset och säljer typ samma sak i 10nm på samma moderkort med samma chipset men nu med usb 4.0 ingen utnyttjar hastig heter på och kostar 30öre extra per kort att lägga till

Och intel gör helt ok prylar men är svin mot kunderna och mycket av orsaken det kommer sitta AMD i min nästa burk där man historiskt varit enormt mycket bättre på uppdateringar som phenom 2 man kunnat köra på flera olika sockens även med olika sorter ram tex

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av arowe17:

Vad är oddsen på att de "kommer på" att man även måste ta fram en ny sockel för att lösa felen? -> Alla måste även köpa nya moderkort á la Intel.

med tanke på att de verkar satsa på nya LGA 1151 så tror jag inte det kommer ske, däremot så kommer vi nog säkerligen se nästkommande lga 115X sockel efter Ice Lake ha nödvändiga upplyft. DIMM-Optane slot, 16 PCIe 5.0 banor på CPUn, stöd för DDR5, trippla M.2 slots redo för ROC, 35% iGPU förbättring. Intel har pumpat små CPU förbättringar utan något rejält nytt utanför DDR4, M.2 så länge att jag tror att de kommer matcha AMD's Ryzen med 8-kärnor inför Ice Lake 9XXX-serien och sedan slå på att hoppa till både nästa gen DDR-minnen, PCIe 5.0 och massa annat folk vill ha i följande gen.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Inte lika mottagliga... De ska inte vara mottagliga alls!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

De lär väl inte plötsligt upptäckte att de kan göra det utan prestanda förlust när de vetat om problemet så många år. Oavsett hur de fixar det lär det väl bli prestanda förlust eller?

Flera år? Vart har du fått det ifrån? Blev inte hålet påpekat för dom för några månader sen?

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

Förstår verkligen inte "hatet" mot att man måste köpa nytt moderkort vid ny generation.

Vid uppgradering så har alltid jag köpt allt nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag brukar även köpa ny bostad samtidigt när jag uppgraderar min dator, liksom sitter man kvar i samma bostads så märker man knappt någon skillnad.

Men det beror på hur ofta man uppgraderar, vissa har lägre datakraft behov än andra och då kan sitta kvar med äldre komponenter. Att vissa inte tycker det är problem om man så även skulle behöva byta bostad, så är nog den vanligaste förklaringen att de ej uppgraderar datorn så ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Om man köper moderkort som idag har kondingar som klarar 50k timmar är det en vettig investering att slänga upp lite extra för en flashigare modell som kan uppgraderas och flyttar man en pinne så uppgradering inte är möjlig och rebrandar gamla chipsets där uppdateringarna matchar vad man normalt kallar v2.0 kort så har jag full förståelse att det blir irritation för 1500kr extra är onödigt

Hade det funnits en legit orsak så fine nu är det mest swepsjäl och bullshit som det är även med k modeller och z moderkort där man väljer att sälja samma cpu bara att man inte kapat en bana för extra pengar och moderkort som inte är bios strypta för extra pengar och är funktioner lågbudetkort hade back in the Days och som AMD kort har på 600kr modeller och alla cpu

Är ju bra att det kommer fixar men som många säger känns det som ingen tick tock med upp till 30% mer prestanda som är 3% i verkligheten och man försöker sälja på sina misstag och helst med ny sockel på rebrandad chipset och säljer typ samma sak i 10nm på samma moderkort med samma chipset men nu med usb 4.0 ingen utnyttjar hastig heter på och kostar 30öre extra per kort att lägga till

Och intel gör helt ok prylar men är svin mot kunderna och mycket av orsaken det kommer sitta AMD i min nästa burk där man historiskt varit enormt mycket bättre på uppdateringar som phenom 2 man kunnat köra på flera olika sockens även med olika sorter ram tex

Säger så här.

En vän kör på mit gamla Gigabyte Ultra Duable P45 Q9550, överklockat, än idag (på dessa 50k kondingar bla). För det han gör är den mer än nog snabb med en enkel SSD (på SATA 2). Detta moderkort är alltså nästan 10-år gammalt, och fungerar än idag och har inte visat något tecken alls på att ge upp än.

Så jag anser att så länge det finns lite nytta, ska man kunna använda saker så länge de håller. Och vårdar man rätt, och köper rätt saker, håller de också. Så det är satans onödigt att behöva byta moderkort hela tiden, där man tvingas byta hela systemet varje gång man ska uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Flera år? Vart har du fått det ifrån? Blev inte hålet påpekat för dom för några månader sen?

Vad jag läst så blev de informerade förra våren (alltså snart 1 år sedan). Det var även då Intels VD sålde ett stort innehav av sina aktier i bolaget (gissningsvis var han rädd för att dessa sårbarheter skulle sänka aktiekursen). För allmänheten har det varit känt sedan december.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Jo jo, man tackar men då känns det mer förnuftigt att vänta och se vad det gröna laget har att erbjuda under 2018 och framöver, för ett uttal om "inte lika mottagliga" är inte särskilt förtroendeingivande.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Flera år? Vart har du fått det ifrån? Blev inte hålet påpekat för dom för några månader sen?

Absolut senast i juni
https://www.wired.com/story/meltdown-spectre-bug-collision-in...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Q2?

Då hoppar jag nog Coffee Lake och sliter på min 2600k ett tag till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Säger så här.

En vän kör på mit gamla Gigabyte Ultra Duable P45 Q9550, överklockat, än idag (på dessa 50k kondingar bla). För det han gör är den mer än nog snabb med en enkel SSD (på SATA 2). Detta moderkort är alltså nästan 10-år gammalt, och fungerar än idag och har inte visat något tecken alls på att ge upp än.

Så jag anser att så länge det finns lite nytta, ska man kunna använda saker så länge de håller. Och vårdar man rätt, och köper rätt saker, håller de också. Så det är satans onödigt att behöva byta moderkort hela tiden, där man tvingas byta hela systemet varje gång man ska uppgradera.

Min fru har med gigabyte p45 och Q9650 oklockad och är som du säger bra än och kan släpa lite i spel vilket hon inte bryr sig om men känns pigg annars och har 8gb ram ssd och jag har sparat ett extra moderkort till den och är samma där den funkar riktigt bra och sitter även ett seasonic nätagg av samma ålder i den

Lång överlevnad är bra men samma om man vill gå upp en nivå och är mer prestanda orienterad så vill man inte köpa förre gen cpu för priset av senaste gen som inte passar och är flera lager av irritation som jag stör mig på med intel och skiter i vilket som sitter i datorn men amd sköter sig bättre och är som du säger bättre om man bara kan byta cpu än hela systemet och med dagens ddr4 priser är det nog många som skulle vilja ha ny cpu till sitt ddr3 kitt och moderkort som jag skulle tro är fullt möjligt med tex 8400an och neråt

Det finns mycket att klaga på och intel skulle kunna sköta sånt här mycket bättre och när man ändå gnäller börja löda ihs som amd klarar på sub 1000kr cpu som ryzen 1200 och även på FX serien där har man med nått som amd fixat mycket bättre och lär knappast handla om enorma kostnader

Finns nått att lära där för intel även man behöver inte mjölka pengar alla kategorier och snåla på allt hela tiden för det gör många irriterade

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

Intel meddelar att de under 2018 ska släppa nya produkter, vilka inte ska vara lika mottagliga för säkerhetshålen Meltdown och Spectre.

Läs hela artikeln här

"Inte lika mottagliga".

Med andra ord en semi-fix i mikrokod & arkitektur. När väntas en riktig fix?

Permalänk
Inaktiv

Yes, take My money

Mer nya komponenter till folket.

Kan bli att uppgradera mina 5 coffee lake maskiner.

Permalänk
Skrivet av aniron:

Q2?

Då hoppar jag nog Coffee Lake och sliter på min 2600k ett tag till.

Skickades från m.sweclockers.com

De kan ju lika gärna lägga ner Coffee Lake nu

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem

Det är fantastiskt hur marknadsförarna på Intel kan spinna detta Meltdownfiasko till något bra för Intelfanatikerna: "Meltdown protected CPU coming 2018! " - köp köp köp och snälla glöm det var vi som ställde till med eländet från början.
Och massorna jublar!

Otroligt, helt otroligt.

Visa signatur

5800x3D | FlareX 2x8 cl14 (3200) | B550 ROG Gaming-f | EVGA supernova G2 850 | Nanoxia Silent 1 Rev.B | MSI RTX 3080 Gaming Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Rätta mig gärna om jag har fel, men det har väl aldrig varit snack om att använda Z370-mobos för Ice Lake?

Precis som de gjorde med Z270 -> Z370 så kommer de säkerligen göra med Ice Lake, vilket innebär att folk måste köpa nytt moderkort oavsett om socketen ändras eller inte

Jag skulle tippa på att Intel faktiskt har räknat med att använda samma sockel för ice lake.
När dom designade om pin layout så var det ju just för strömförsörjningen, något som egentligen inte behövdes för en 6 core,, men självklart har dom ju räknat med att släppa en 8 core i framtiden.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av TrueType:

Inte lika mottagliga... De ska inte vara mottagliga alls!

Om du ska köra den "hårda linjen" och vägra köpa någon CPU som har någon av de tre svagheterna (Spectre a.k.a. Variant 1&2 samt Meltdown a.k.a. Variant 3) lär du får vänta ett bra tag på PC-sidan innan det blir ett nytt CPU-köp....

ALLA moderna x86 CPUer är påverkade av Spectre Variant 1 & 2, faktum är att alla moderna högpresterande CPUer är påverkade av dessa oavsett CPU-arkitektur.

Givet hur enkelt det är att fixa Meltdown i kisel är det faktiskt rätt förvånande att så pass många CPU-modeller har detta problem, så här långt vet vi att Intel Core, Apple A7-A11 (Apples egendesignade ARMar), IBM POWER 7+/8/9 samt ARM Cortex A75 har detta problem (Qualcomm och Samsung har så här långt inte sagt något om Krait resp M1/M2/M3 som är deras egna ARM-designer, vare sig om Meltdown eller Spectre och dessa lär med 100 % säkerhet vara påverkade av Variant 1 och 2).

Man undrar så många kan göra samma misstag, en uppenbar möjlighet är att det inte finns så många företag som designar CPUer -> finns ingenjörer på dessa företag som jobbat på flera av dessa modeller och därmed lyckats göra om samma misstag.

Orsaken att Meltdown är trivialt att fixa i kisel på Intels Core är för att all nödvändig information redan finns tillgänglig för CPU-kärnan.

Meltdown verkar bara gå att trigga via L1 data-cache på Intel Core. Där är L1D$ indexerad på virtuella adress (möjliggör mer spekulation då L1D$ uppslagning kan utföras parallellt med TLB uppslagning). Dock är L1D$ "taggada" med den fysiska adressen, det betyder att man måste få tillbaka en struktur som kallas "page" (är vad TBL-cachar) och i den finns information kring om den virtuella adressen tillhör applikationen eller om den tillhör kärnan.

Så varför kan man inte patcha detta i mikrokod? I teorin går det säkert, i praktiken skulle det totalt döda prestanda då latens för en L1D$ uppslagning är fyra cykler. Att gå genom mikrokod skulle ta långt mer än fyra cykler, men att lägga till en extra check i kisel kan garanterat göras inom de fyra cyklerna och kräver några få transistorer till. D.v.s. detta är fullt möjligt att göra på en modell som kommer 2018.

Spectre variant 2 (branch predict) är inte heller superkomplicerad att fixa i kisel, dock svårare än att fixa Meltdown. En möjlig lösning är att lägga till en PCID (Process ID) tag i branch-predictor cache, kostar plats men är logiskt enkelt.

Det riktigt luriga är hur man löser Spectre Variant 1 (bounds check), tvivlar starkt på att någon CPU-tillverkare kommer ha en kisellösning på detta under 2018. Tyvärr är detta den svaghet som är sannolikast att påverka "vanliga" användare, detta då den kan utnyttjas via JavaScript i webbläsare för att t.ex. stjäla de lösenord webbläsaren har cachad.

För en typisk spel-PC går det faktiskt att rätt mycket ignorera Meltdown och Spectre variant 2, framförallt om man använder sin dator via ett konto som är lokal admin. Dessa är främst ett problem på servers, de är ett rejält problem i datacenter där man delar systemet med andra okända (vilket är fallet i molntjänster).

Orsaken till att de kan ignoreras (fast rekommendera bara att man låter bli att patcha dessa om man _exakt_ förstår attackvektorn och därmed _vet_ att det är ett icke-problem på det system man väljer att inte patcha) då det krävs att attackeraren kan köra ett program lokalt på maskinen, det är fullt normalt i ett datacenter men inte på en hem-PC. Undantaget är JavaScript i webbläsaren, men JS ger inte den typ av kontroll som krävs för att göra en Meltdown/Spectre Variant 2 attack (dock kan man göra en Variant 1 attack den vägen). Om man kan köra program lokalt på ett konto med admin-rättigheter finns det betydligt lättare sätt att läsa allt minne än gå via Meltdown/Spectre variant 2...

Just kravet att kunna köra ett valfritt lokalt program gör att dessa buggar till stor del är ett icke-problem på de flesta inbyggda-system. Där är det sällan möjligt att lägga till nya lokala program med mindre än att man endera har fysisk access alt. har admin/root-konto på systemet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Gör man bort sig helt nu om man köper en i5 8600k? Behöver verkligen en ny dator och ryzen presterar sämre på spel.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Gör man bort sig helt nu om man köper en i5 8600k? Behöver verkligen en ny dator och ryzen presterar sämre på spel.

Varför inte köpa en i9-7980XE istället om du har problem med spel? Den skulle nog förmodligen prestera bättre i spel än i5 8600k

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Skrivet av igelkotte:

Varför inte köpa en i9-7980XE istället om du har problem med spel? Den skulle nog förmodligen prestera bättre i spel än i5 8600k

?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Gör man bort sig helt nu om man köper en i5 8600k? Behöver verkligen en ny dator och ryzen presterar sämre på spel.

1. Är det verkligen så stor skillnad mellan Ryzen och Intel att du kommer att märka den skillnaden?
2. AMD kommer att släppa nya processorer i april och framåt. Kan du vänta så länge?
3. Ryzen är inte heller 100% säkra mot Spectre.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Peterrrrr:

Gör man bort sig helt nu om man köper en i5 8600k? Behöver verkligen en ny dator och ryzen presterar sämre på spel.

Spelprestanda är i stort sett opåverkad av "OS workaround" för Meltdown, d.v.s. patch gjord i programvara. Så ur ett spelprestandaperspektiv finns det vare sig någon anledning att undvika applicera Meltdown-patchen eller på annat sätt oroa sig.

Meltdown kräver som, alla dessa tre svagheter, att man kan köra egna program på den lokala datorn. JavaScript i webbläsaren är inte en möjlig attackvektor för Meltdown (man behöver C, C++ eller ASM eller liknande som tillåter "osäker" pekararitmetik samt gör det möjligt att köra ASM-instruktioner som clflush).

I teorin borde Spectre Variant 1 kunna används mot spel när man kör online. Dock kräver det fortfarande att den som vill utföra attacken har möjlighet att köra sin egen kod på _lokalt_ på _din_ dator. Normalt är det inte möjligt på en typiskt desktop-PC med undantag för webbläsaren där kan nu de webbplatser du besöker köra JavaScript på din dator. Det är teoretiskt möjligt att använda JavaScript i webbläsaren för att nyttja Spectre Variant 1.

Lösningen här är att se till att använda en webbläsare som har skydd mot Spectre Variant 1, d.v.s. se till att köra den senaste versionen.

Vidare är det så att en lyckad attack mot ett spel möjliggör att man läser spelets tillstånd, men är det ett problem när du kör online och redan delar med dig av tillståndet till alla som spelar på samma server? Tvivlar att du har så mycket känsliga lösenord och liknande instoppade i spelprocessen (Spectre Variant 1/2 gör det bara möjligt att läsa minnet hos den process man lyckas attackera, man kan inte läsa hela RAM-innehållet)...

Spectre Variant 1 något vi lär få dras med rätt länge. Alla högpresterande CPUer (inklusive Ryzen) är påverkade av denna och detta är nog den svåraste av de tre problemen att fixa i kisel. Fix i programvara kräver tyvärr manuell handpåläggning + omkompilering, så vi kommer ha program mottagliga för Variant 1 under överskådlig framtid.

Spectre Variant 2 påverkar också alla högpresterande CPUer. Tyvärr lär en fix för denna, till skillnad mot en fix för Meltdown, påverka spelprestanda negativt. Personligen skulle jag skita i att patcha en normal desktop-PC mot Variant 2, det är helt enkelt inte rimlig attackvektor på en desktop-PC (och då menar jag ur perspektiv för den som vill utföra attacken, finns betydligt enklare sätt att utföra en sådan attack).

Denna attack är svår att utföra även om man kan köra program lokalt på maskinen, JavaScript i webbläsaren är inte möjligt att utnyttja här.

Om man hittar nya sätt att använda Spectre Variant 2 är det fortfarande så att man kan skydda OS-kärnan (den kommer patchas både för Windows och Linux) samt specifika program så att dessa inte kan attackeras via Variant 2. Så hur man än vrider och vänder på det känns just Variant 2 inte så oroande, enda otrevliga med denna är kostnaden för att applicera motmedlet är rätt högt

Spectre/Meltdown är i första hand ett problem för servers och då främst för molntjänster där flera för varandra okända användare delar CPU-resurser. Utan möjlighet att köra egen lokala program på en maskin blir dessa svagheter i princip helt harmlösa.

Detta förklarar nog också varför dessa svagheter kunnat existera i upp mot 20 år, de upptäcks först nu för det är relativt nyligen som molntjänster blivit stort och en kritisk komponent för "enterprise".

TL;DR
Behöver du en ny speldator idag är i5-8600K ett toppval (personligen skulle välja en modell med SMT är det uppenbart att HyperThreading ger nära nog noll i spel på de sex-kärniga modellerna).

Även om det kommer CPU-modeller med HW-fixar för Meltdown/Spectre kommer dessa inte vara speciellt mycket bättre i just spel jämfört med i5-8600K med SW-fixar (möjigt undantag Spectre Variant 2, men det påverkar i så fall _alla_ dagens CPU-modeller).

SKL-X är totalt meningslös om spel är huvudmålet, den presterar lika eller sämre än i5-8600K. Designen hos S-serien mer optimal för spel än någon annan x86-design just nu. SKL-X bygger på en server-design, den är också klart bättre än S-serien på typiska serverlaster.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Spelprestanda är i stort sett opåverkad av "OS workaround" för Meltdown, d.v.s. patch gjord i programvara. Så ur ett spelprestandaperspektiv finns det vare sig någon anledning att undvika applicera Meltdown-patchen eller på annat sätt oroa sig.

Meltdown kräver som, alla dessa tre svagheter, att man kan köra egna program på den lokala datorn. JavaScript i webbläsaren är inte en möjlig attackvektor för Meltdown (man behöver C, C++ eller ASM eller liknande som tillåter "osäker" pekararitmetik samt gör det möjligt att köra ASM-instruktioner som clflush).

I teorin borde Spectre Variant 1 kunna används mot spel när man kör online. Dock kräver det fortfarande att den som vill utföra attacken har möjlighet att köra sin egen kod på _lokalt_ på _din_ dator. Normalt är det inte möjligt på en typiskt desktop-PC med undantag för webbläsaren där kan nu de webbplatser du besöker köra JavaScript på din dator. Det är teoretiskt möjligt att använda JavaScript i webbläsaren för att nyttja Spectre Variant 1.

Lösningen här är att se till att använda en webbläsare som har skydd mot Spectre Variant 1, d.v.s. se till att köra den senaste versionen.

Vidare är det så att en lyckad attack mot ett spel möjliggör att man läser spelets tillstånd, men är det ett problem när du kör online och redan delar med dig av tillståndet till alla som spelar på samma server? Tvivlar att du har så mycket känsliga lösenord och liknande instoppade i spelprocessen (Spectre Variant 1/2 gör det bara möjligt att läsa minnet hos den process man lyckas attackera, man kan inte läsa hela RAM-innehållet)...

Spectre Variant 1 något vi lär få dras med rätt länge. Alla högpresterande CPUer (inklusive Ryzen) är påverkade av denna och detta är nog den svåraste av de tre problemen att fixa i kisel. Fix i programvara kräver tyvärr manuell handpåläggning + omkompilering, så vi kommer ha program mottagliga för Variant 1 under överskådlig framtid.

Spectre Variant 2 påverkar också alla högpresterande CPUer. Tyvärr lär en fix för denna, till skillnad mot en fix för Meltdown, påverka spelprestanda negativt. Personligen skulle jag skita i att patcha en normal desktop-PC mot Variant 2, det är helt enkelt inte rimlig attackvektor på en desktop-PC (och då menar jag ur perspektiv för den som vill utföra attacken, finns betydligt enklare sätt att utföra en sådan attack).

Denna attack är svår att utföra även om man kan köra program lokalt på maskinen, JavaScript i webbläsaren är inte möjligt att utnyttja här.

Om man hittar nya sätt att använda Spectre Variant 2 är det fortfarande så att man kan skydda OS-kärnan (den kommer patchas både för Windows och Linux) samt specifika program så att dessa inte kan attackeras via Variant 2. Så hur man än vrider och vänder på det känns just Variant 2 inte så oroande, enda otrevliga med denna är kostnaden för att applicera motmedlet är rätt högt

Spectre/Meltdown är i första hand ett problem för servers och då främst för molntjänster där flera för varandra okända användare delar CPU-resurser. Utan möjlighet att köra egen lokala program på en maskin blir dessa svagheter i princip helt harmlösa.

Detta förklarar nog också varför dessa svagheter kunnat existera i upp mot 20 år, de upptäcks först nu för det är relativt nyligen som molntjänster blivit stort och en kritisk komponent för "enterprise".

TL;DR
Behöver du en ny speldator idag är i5-8600K ett toppval (personligen skulle välja en modell med SMT är det uppenbart att HyperThreading ger nära nog noll i spel på de sex-kärniga modellerna).

Även om det kommer CPU-modeller med HW-fixar för Meltdown/Spectre kommer dessa inte vara speciellt mycket bättre i just spel jämfört med i5-8600K med SW-fixar (möjigt undantag Spectre Variant 2, men det påverkar i så fall _alla_ dagens CPU-modeller).

SKL-X är totalt meningslös om spel är huvudmålet, den presterar lika eller sämre än i5-8600K. Designen hos S-serien mer optimal för spel än någon annan x86-design just nu. SKL-X bygger på en server-design, den är också klart bättre än S-serien på typiska serverlaster.

Tack för ditt svar, måste nog varit ett av den mer fördjupande och lärorika svar jag fått på länge

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

1. Är det verkligen så stor skillnad mellan Ryzen och Intel att du kommer att märka den skillnaden?
2. AMD kommer att släppa nya processorer i april och framåt. Kan du vänta så länge?
3. Ryzen är inte heller 100% säkra mot Spectre.

1. Han frågar om en CPU för spel. Varför ska han då köpa en CPU som är sämre för spel bara för att man inte märker skillnaden enormt mycket?

Du har 2 groggar: Grogg nummer 1 smakar bäst med sprite och grogg nummer 2 bäst med 7-up. Frågar du då groggblandaren varför han häller 7-up i groggen som ska ha 7-up och vice versa?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Det är du som lägger till "enormt mycket". Det ändrar innebörden.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

@ClintBeastwood: Det är du som lägger till "enormt mycket". Det ändrar innebörden.

Ja, det var det. Och jag menade mest att de flesta kommer inte märka skillnaden mellan en 8600k vs en 1600, så är det. Men du frågade om det var stor skillnad och då överdrev jag bara för att visa att för det flesta är det inte det, men varför köper något sämre för ändamålet liksom? Jag menade inte att lägga ord i munnen på dig.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Det jag var ute efter var om han kan tänka sig en processor som är marginellt långsammare och aldrig kommer att märka det men som är säkrare eller vill han ha snabbast möjliga trots att det är osäkrare? Detta eftersom jag fick intrycket av att han ändå hade funderat på AMD som ett säkrare alternativ. (Sen vet jag ju inte om han ändå kanske skulle märka någon skillnad, därav frågan om han anser att skillnaden är så stor.)

Märk väl att jag också tar upp att även AMD är drabbat av Spectre.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Förstår verkligen inte "hatet" mot att man måste köpa nytt moderkort vid ny generation.

Vid uppgradering så har alltid jag köpt allt nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, men det känns ju som om Intel inte måste tvinga folk att uppgradera men ändå gör det.

På stenåldern när jag var ung va det naturligt att köpa snabbare processorer/ overdrive cpu för att uppgradera sitt system.

Som med socket 7. Där socket 7 var bakåtkompatibel med socket 5.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peterrrrr:

Gör man bort sig helt nu om man köper en i5 8600k? Behöver verkligen en ny dator och ryzen presterar sämre på spel.

Du gör inte bort dig

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Du gör inte bort dig

Vad bra.
Funderar på om man skulle köra på en i7 8700(non k) och ett billigare moderkort, tex Asus Prime Z370-P eller en i5 8600K.
Lär man inte få bättre prestanda med ett sådant rigg än med en överklockad i5 8600k på tex 5ghz? Och dessutom vara mer framtidssäker när allt fler spela kommer använda sig av fler trådar?
Jag har tänkt att ha datorn i minst 5 till 7 år och då kanske en i7 8600 är bättre?
Är det inte så att det är blir mer ostabil prestanda(fps drops) vid överklockning? Då har ju i7 8700 ännu en fördel?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU