Permalänk

Skapa hemsida. Hur gör man???

Hej.
Har aldrig haft egen hemsida. Ska nu starta ett företag och vill då ha en hemsida.
I dagsläget kommer hemsidan i princip bara beskriva företaget och det tjänster jag kan erbjuda. Jag kommer inte vara aktiv på den men vill ändå att den ska finnas/synas.
Förslag på hur jag kommer igång?
Finns det gratis hemsida eller måste man prenumerera?

Tackar och bockar på förhand

Visa signatur

Intel core i5 2500k @ 3.30GHz, 4X4GB DDR3, Asus GTX560Ti, SSD-Intel320 120GB, Antec Three Hundred, Corsair TX750M, P67A-D3-B3, Acer AL1916

Permalänk
Medlem

Antingen kontaktar du en webbyrå eller liknande och ber dem göra en åt dig. Det kostar givetvis men de gör (förhoppningsvis) ett bra jobb.

Annars lägger du upp en egen, det tar lite tid att få det snyggt och så. Särskilt om man är total nybörjare, men det finns ju både guider och mallar att ladda ned.

Lägga upp en egen .html på en server är inte så svårt men du behöver ha ett webbhotell som erbjuder ett domännamn. Det finns både gratis och betalversioner.

Du kan även använda ett CMS typ Wordpress, det går ganska snabbt att komma i gång och finns massvis av olika teman att välja på.

Permalänk
Medlem

Själv är jag inte bra på design så bruka leja folk för designa den så kodar jag sidan själv och dess funktioner.

Finns gott om företag du kan anlita för få en helt färdig webbplats om du inte kan göra den själv. Är nog den rätta vägen och gå om man saknar kunskaperna själv.

Skrivet av evirob:

Annars lägger du upp en egen, det tar lite tid att få det snyggt och så. Särskilt om man är total nybörjare, men det finns ju både guider och mallar att ladda ned.

Mallar är det ju sämsta ett företag kan andvända ingen kommer ta företag seriöst med gratis mallar, dessutom vill du gärna ha en design som matchar företagets färger logotyper, och ett unik webbplats man vill ju inte ha en webbplats som kan finnas på tusentals andra webbplatser med minimala ändringar.

Företag är ju bara unik om de kan sticka ut från mängden och synas, mallar kan fungera bra om du ska köra någon typ av blogg.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att du kikar på https://www.squarespace.com/

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frippe_30:

Hej.
Har aldrig haft egen hemsida. Ska nu starta ett företag och vill då ha en hemsida.
I dagsläget kommer hemsidan i princip bara beskriva företaget och det tjänster jag kan erbjuda. Jag kommer inte vara aktiv på den men vill ändå att den ska finnas/synas.
Förslag på hur jag kommer igång?
Finns det gratis hemsida eller måste man prenumerera?

Tackar och bockar på förhand

lättaste är att använda dig av typ WIX eller liknande tjänster. du väljer bara en mall som du sedan anpassar för att passa dig bäst, lätt att komma igång med och förmodligen extremt mycket smidigare än en dyr webbyrå.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Själv är jag inte bra på design så bruka leja folk för designa den så kodar jag sidan själv och dess funktioner.

Finns gott om företag du kan anlita för få en helt färdig webbplats om du inte kan göra den själv. Är nog den rätta vägen och gå om man saknar kunskaperna själv.

Mallar är det ju sämsta ett företag kan andvända ingen kommer ta företag seriöst med gratis mallar, dessutom vill du gärna ha en design som matchar företagets färger logotyper, och ett unik webbplats man vill ju inte ha en webbplats som kan finnas på tusentals andra webbplatser med minimala ändringar.

Företag är ju bara unik om de kan sticka ut från mängden och synas, mallar kan fungera bra om du ska köra någon typ av blogg.

En mall i ren HTML och CSS är väl skitbra att utgå ifrån om man inte kan något alls? Det är ju nästan enklare än WP

Men jag håller med dig, det finns för många hemmasnickrade företagssidor där ute som skulle kunna varit mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Om det enbart är för att ha en sida för ditt bolag skulle jag rekommendera någon av de web-leverantörer som finns. Simpelt och desto billigare än att anlita en digital/media-byrå, sedan om ditt bolag tar fart och behöver något mer utformat för den verksamhet du driver kan man anlita någon när det är aktuellt.

Det har nämnt tidigare i denna tråd men leverantörer som WIX, squarespace etc. borde räcka bra i början.

Permalänk
Medlem

Det bästa alternativet är om du hittar någon som vet vad de sysslar med, och betalar för att få hemsidan byggd åt dig, vara sig det är genom Wix, Squarespace eller någon annan tjänst.

Jag kan inget om ditt företag, men alla företag behöver en BRA hemsida. Att göra det själv, eller låta någon "som kan datorer" (dvs ingenting alls om webb egentligen) kan skada ditt företag i längden. Allt för många företag skapar en hemsida själva utan grundläggande kunskaper.

"Ja, men denna hemsida ser ju bra ut, vem behöver anlita någon för detta?!"

Vad som oftast glöms är
Hur information visas och prioriteras på startsidan och resterande av hemsidan
Dålig kontaktinformation
För mycket text eller bristande vital information om företaget/tjänsterna, svårhittat eller undangömt från besökarnas ögon.
Metabeskrivningar, titlar och rubriker är dåliga eller felaktigt använda.
Bristande information för delning på sociala medier (t.ex specifika delningsbilder + texter för Facebook)

Listan kan göras lång. Men gör man inte rätt från början kan man sitta där och fundera ett år senare varför företaget inte blev så lyckat som man önskade. En dåligt utformad hemsida kan göra att du helt enkelt inte syns så bra, kunderna söker efter dina tjänster men hittar inte ditt företag på webben, dvs, du "existerar inte". Allt detta för att du inte hade kunskapen att göra det rätt, även fast du hade alla verktygen som fanns.

Jag säger inte att det är så här för alla. Men med tanke på att du frågade om du kunde ha en hemsida gratis till ett företag så är det ingen bra start för ditt företag(gratis är aldrig gott inom företagsbranschen).

Om du bygger den själv, se åtminstone till att du kollar av med andra vad dem tycker, hur informationen ser ut osv.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Vem säger att man behöver anlita proffs Byråar, själv har jag köpt in professionella designer oftast genom frilands program 5-10.000 för desigen för alla mina nystart jobb

Finns väldigt duktiga studenter som gärna tar på sig lite jobb för extra cash.
http://okelii.com/ är väl ganska stor frilands ställe för Sverige eller så söker man i forum, finns gott om studenter med ett fett jävla profolio till visa upp sedan tar man någon som har bevisat skills som ändå inte utkräver för mycket som extra jobb.

Finns även studenter som gärna gör det i princip gratis för få bygga ut sitt profolio som dessutom underlättar dem få fastanställning på riktiga media byrårer sedan.

Designer som programmerare de är oanställningsbara på arbetsmarknaden utan profolio till visa upp på intervjuerna spelar ingen roll om de så har bästa betygen i skolan, har de inget och visa upp så har de svårt få in fäste på marknaden.

Permalänk
Medlem

En statisk sida utan krav på databaser eller dylikt är enkelt att fixa om du inte är så kunnig, du kan utgå från massa färdiga mallar och bara ändra färg/layout m.m. t.ex. https://html5up.net.

Jag studerar webbutveckling och skulle gärna sitta med det utöver studierna, bara att PMa krav och om du har något förslag på hur designen ska vara.

Har du dock behov av att kontinuerligt uppdatera sidan skulle jag rekommendera något som redan tidigare nämnts, wix, squarespace etc. Så slipper du republisha sidan varje gång du ska redigera något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucas1992:

Om du fortfarande behöver utveckla hemsida för ditt företag så skulle jag föreslå att du besöker dessa killar. De är från Malmö men tjänstgör i hela Sverige. De kommer att designa och programmera din webbplats så som du ville ha och kostnaden är mycket låg.
https://www.hlitsolutions.com/

Registrerad idag idag 06:56 och endast ett inlägg. Det är nästan så att man kan tro att du skapade kontot endast för att kunna tips om ditt eget företag?

Permalänk
Medlem

https://startbootstrap.com/themes/

Där kan du hitta några schyssta teman, räcker med att du ändrar endast HTML mer eller mindre.
Alternativt kör nåt wordpresstema och modda med elementor eller annan sitebuilder.