Permalänk
Skrivet av philipborg:

Ska detta föreställa ASCII art?

Vet inte redigt vad ASCII art är, men det ska se ut som en 2d bild av hur datorn ligger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det brukar gå att skruva isär laptops och plocka ur hela tangentbordet med lite (oftast mycket) pill. Går det kan du bada det i varmvatten eller köra det i diskmaskinen. Sen låta det torka under ett dygn och montera in det igen.

Resten av kretskortslaminat får du göra en okulär besiktning av innan du drar igång datorn. Hjälper att hålla tummarna när man startar igen! Det bästa är s.k. Att beställa ett reservtangentbord från Kina på t.ex eBay där allt brukar finnas.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1999:

@Extremaz: när du säger att jag ska låta den torka, ska jag ha den i någon speciell vinkel? ska den vara i solen för att påskynda vattnet från att lämna? kommer det att påverka om jag haft datorn igång under och efter påverkan av läsken?

Kanske? Bra är de ju inte för vätska kan kortsluta allt om du har otur, finns en risk att du måste spola av med något för att få bort läsken som inte är ledande eller reagerar ihop med plast och metall, elektronikrengöring borde väl vara de bästa sen låta den torka minst 2 veckor helst mer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonas1999:

+1 finns

Skickades från m.sweclockers.com

"+1" är inte tillåtet på Sweclockers utan bryter mot §1.6 i reglerna (inlägg som inte för diskussionen framåt). Vi har en "Bra inlägg"-knapp istället som man kan trycka om man uppskattar inlägget.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Inget ris, inga skruvmejslar, ingen hemförsäkring? Det fattas några grejer hemma hos dig
Allvarligt, skruva ned den.
Ta bort batteriet fort om du inte gjort det redan. Att skruva ner en laptop och göra rent den försiktigt och sedan sätta ihop den är inte rocket science precis, lätt som en plätt. Frågan är snarare hur lång tid det tar:
Ta det lugnt och var försiktig, ta kort på allt om du har svårt att komma ihåg hur/var det ska sitta.
Använd små skålar till skruvar och dylikt, märk upp dem om det behövs. Det kommer att gå bra!
Oljefri aceton (röd flaska) är grymt att göra rent med då det dunstar fort och är starkt.
Lycka till

felstavningar
Visa signatur

i9 10850K | MSI RTX3090 Ventus OC 24GB | MSI Tomahawk Z490 MAG | RM850x
Kingston HyperX DDR4 32GB 3600MHz CL18 | Samsung SSD 860 EVO 4TB
LG OLED 65CX / 55B7 | Philips BDM3270 monitor | PS4 Pro | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1999:

Vet inte redigt vad ASCII art är, men det ska se ut som en 2d bild av hur datorn ligger.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan verkligen inte se någonting på den bilden men detta är ASCII ART:

Dold text
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Christian71:

Inget ris, inga skruvmejslar, ingen hemförsäkring? Det fattas några grejer hemma hos dig
Allvarligt, skruva ned den.
Ta bort batteriet fort om du inte gjort det redan. Att skruva ner en laptop och göra rent den försiktigt och sedan sätta ihop den är inte rocket science precis, lätt som en plätt. Frågan är snarare hur lång tid det tar:
Ta det lugnt och var försiktig, ta kort på allt om du har svårt att komma ihåg hur/var det ska sitta.
Använd små skålar till skruvar och dylikt, märk upp dem om det behövs. Det kommer att gå bra!
Oljefri aceton (röd flaska) är grymt att göra rent med då det dunstar fort och är starkt.
Lycka till

Jag var hos min kusin för en skruvmejsel men även om jag fick upp 9 av dom synliga skruvarna så var det en som satt stenhårt fast, sen så finns det 2 till som man inte ska komma åt som är fastlimmade i datorn. Så jag har inte kunnat öppna den.
http://laptopmedia.com/highlights/inside-asus-rog-g501-disass...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

ådatobrnu habr brl*iv*it brättbre föbr s häbr sebr det nut nuäbr jag skbr*ivebr.

Permalänk

Kanske lite sen nu men jag verkar ha fixat tangentbordet. häromdagen så byggde jag färdigt den stationära som ersätter denna och då beslöt jag mig för att skruva upp hela datorn för att om den går sönder mer så gör det inget längre. först tog jag isär det interna tangentbordet och försökte mitt bästa att få bort dom 2 år gamla fläckarna men problemet kvarstod. Det andra jag gjorde var att ta isär tangentbordet igen men denna gången så satte jag den emot elementet på högsta värmen i två timmar och det verkar ha löst problemet, iallafall gjort det så att man använda den interna redigt igen. Allt detta är skrivet på denna datorn.

Permalänk
Medlem

Hände mig också, körde försiktigt med en liten ångmaskin så blev det mycket bättre!

Permalänk

Klantigt xD, ta den till någon reparatör eller använd om du har drulleförsäkring via hemförsäkringen.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Skrivet av jonas1999:

@Airborne: just nu har jag den upp och ner (tagentbordet mot bordet och skärmen mot stolen)

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|zzzzzzzzzzzzzzz| -------------------------------------- <datorn
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|zzzzzzzzzzzzzzz|zz__________________________ <bordet
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|zzzzzzzzzzzzzzz|
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|zz<stolenzzzzzz| <skärmen
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|zzzzzzzzzzzzzzzz|
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|zzzzzzzzzzzzzzzz|
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|______________________
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz__|__
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|zzzzz|
jag har inget ris hemma men detta hoppas jag duger, jag har öppnat/skruvat isär datorer förut så jag vet hur det mesta funkar.

Jonas, be din mamma eller pappa ringa bolaget där ni har eran hemförsäkring. Har ni drulleförsäkring så har du tur.
Ris fungerar ja för att ta bort fukten, men det är oxideringen som kommer senare som (om det inte redan är paj) som kommer förstöra datorn.

Du har lärt dig en läxa nu att inte göra flera saker samtidigt när du sitter vid datorn.

Ring hemförsäkringsbolaget, lämna in datorn på service och ta kostnaden.

Permalänk
Medlem

Jag skulle då personligen aldrig lämna in en dator med läsk som suttit intorkad i 2,5 år, inte heller bemödat mig med försäkringsbolaget efter så här lång tid...

Permalänk

förstår inte varför du bara inte köpte nytt tangentbord på ebay, så hade du löst problemet på någon vecka...? kostar ~ 350-400 kr

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Låt datorn stå avstängd och vila i den positionen i kanske 2 veckor. Då kanske det fungerar.

Permalänk
Medlem

vill bara påpeka att trådstarten är från 2015

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Math-ematics:

Jonas, be din mamma eller pappa ringa bolaget där ni har eran hemförsäkring. Har ni drulleförsäkring så har du tur.
Ris fungerar ja för att ta bort fukten, men det är oxideringen som kommer senare som (om det inte redan är paj) som kommer förstöra datorn.

Du har lärt dig en läxa nu att inte göra flera saker samtidigt när du sitter vid datorn.

Ring hemförsäkringsbolaget, lämna in datorn på service och ta kostnaden.

Ingen service behövs göras efter jag hade haft tangentbordets baksida mot elementet i två dygn. Har använt den nu i några veckor utan problem.