Youtubes annonser utnyttjade besökares processorer för brytning av kryptovalutor

Permalänk
Melding Plague

Youtubes annonser utnyttjade besökares processorer för brytning av kryptovalutor

Reklam på internet kan ibland ha en negativ påverkan på användarupplevelsen, något som blev extra märkbart när annonser på Youtube bröt kryptovalutor med hjälp av besökares processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag uBlock Origin.

Permalänk
Avstängd

Jäkla guldfeber börjar det likna..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv

Jag är inte helt emot att man på vissa sidor betalar med cpu-kraft om detta tydligt framgår och man får godkänna det, de andra kan få välja mycket reklam eller inte få ta del av sidan.

Men sidan får under inga omständigheter installera något och när man lämnar sidan så ska allt försvinna. Problemet jag ser är att många multitaskar, vilket innebär att att om man t.ex spelar samtidigt så kanske man märker av att 80% av cpukraften bara försvinner till mining.

Sedan tycker jag det ska vara rättvist, vi som har bättre cpuer så inte behöva köra flera trådar med mining är de som sitter på slöare processorer.

Permalänk
Medlem

=D Awesome framtid vi har att vänta, jag är glad att jag än så länge kan skydda mig själv genom att blockera allt som heter annonser, och vissa script på (okända) hemsidor... Kika på Brave Browser, blockerar ads@trackers som standard, kan även blockera script och andra saker. Baseras på Chromium (Chrome) och utvecklas av kompetenta människor. Fungerar både på Linux/Win/Android/Ios.
'
Kikar man på statistik så är populära nyhetssidor och annat dravel allmänt kaotiska, hela webben är. En jäkla massa trafik är att ladda annonser, tar upp både bandbredd och processor kraft. Men inte bara annonser då, nu även crypto miners och annat jävla skräp.

https://brave.com/

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Borde räknas som att man snor datorn och ha samma straffvärde imo.

Permalänk
Medlem

Jag har kört lite på/av då och då med adblock på just Youtube eftersom det finns en del vettiga människor man följer. Men nu blir det till att alltid ha det aktiverat när man besöker den sidan.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Trots allt säkerhetstänk de senaste 15 åren så släpper reklambyråerna fortfarande igenom vad fan som helst från annonsörer.
Känns ju som att det är hög tid att ställa lite krav på byråerna, det är deras jobb att se till sånt här inte får hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Tacka vet jag uBlock Origin.

Tackar för det tipset.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Avstängd

Vad gör man inte för snabba pengar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Tacka vet jag uBlock Origin.

Jag använder uBlock och uBlock origin för att vara verkligen säker all annons går bort

Permalänk
Medlem

Då har vi det (återligen) svart på vitt att reklam på internet kan utnyttjas som attack vectors för att leverera skadlig kod. Då är det ganska kört för de verksamheter, Sweclockers bl.a., som finansieras av reklam och eftersom jag har själv ingen insyn i vad det är för reklam som "väljs ut" för mig oavsett om den är relevant eller ej så spelar det ingen roll hur mycket det än lovas dyrt och heligt då återligen - jag har ingen insyn i verksamheten.

Däremot, skulle Sweclockers börja med en prenumerationstjänst så är jag varit mer pigg på det än att whitelista eller stänga av min blockare.

*Borttagen kommentar kring raderat inlägg*

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning att ALDRIG stänga av sin reklamblockerare, vilken sida det än rör sig om, var inte så länge sen som Aftonbladet t ex spred virus bland sina annonser.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Borde räknas som att man snor datorn och ha samma straffvärde imo.

Eller någon form av skadegörelse. Det är ju ett intrång om inte annat som dessutom leder till att processorn slits på mer än vanligt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Blir bara sjukare och sjukare detta. Man får surfa på en raspberry i framtiden.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Bara en liten tips till alla er: Installera NoCoin
https://github.com/keraf/NoCoin

Permalänk
Musikälskare

En väntad effekt, försök blocka det mesta som går

DAGENS TIPS

Jag kör pi-hole med custom blacklists + lite annat hemma

https://pi-hole.net/

PS, man kan inte lita 100% på vad plugins gör med din webbläsare och vad dom skickar vidare

EDIT: Lite blocklists https://wally3k.github.io/

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tänk att pengar ska göra alla så fula.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*Tråd rensad*
Tog bort en lång rad med inlägg som inte hade med nyheten att göra. Tänk på att även om man blir exalterad eller förargad så kan man fortfarande vara trevlig.

/David, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Dags för Sweclockers att skaffa sig en donationsknapp så att jag kan betala lite för att ha på min ADBlocker utan dåligt samvete. Sweclockers är den enda sidan jag tillåter visa annonser.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D
// Asus Maximus VI Gene // Intel i5 4670k @ 4.6GHz H100i // GTX 1070TI // Corsair Vengeance 8GBx2 // Corsair AX760 //Samsung 860 Evo 2TB//
_________________________________________________________________________________________

Permalänk
Avstängd

Hur kan JavaScript minea BTC åt andra som? Är det något Primtals-matteskript som slukar processorkraft?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Nå man använder ju Adblock och tycker helt seriöst att ett så stort bolag som Google skulle nu inte egentligen behöva ha annonser på deras sidor.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Borde räknas som att man snor datorn och ha samma straffvärde imo.

Borde helt klart vara straffbart men att likställa med stöld av datorn? Nja...

Permalänk
Medlem

Vad jag inte förstår är varför Google uppenbarligen låter sina annonsörer använda arbiträr JavaScript kod för sina annonser med nästan ingen auditing. Varför får de inte mer skit för det?

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Sir. Haxalot:

Vad jag inte förstår är varför Google uppenbarligen låter sina annonsörer använda arbiträr JavaScript kod för sina annonser med nästan ingen auditing. Varför får de inte mer skit för det?

Pengar tror jag det handlar om samt okunskap

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Nå man använder ju Adblock och tycker helt seriöst att ett så stort bolag som Google skulle nu inte egentligen behöva ha annonser på deras sidor.

Vad ska pengarna komma ifrån? Annonser är deras huvudverksamhet, de finansierar inte bara sig själva med annonser utan också andra.

Blockera annonserna, men vänta er inte att verksamheter som finansieras med annonser kan övergå till att inte ha det. Skulle prenumeranterna till lokaltidningen helt finansiera tidningen skulle deras prenumerantavgift vara 500-1000 kr/m t.ex.

Permalänk
Medlem

Alltså fan.. Först det totala tramset med "minst 4000 timmar och 1000 prenumeranter, annars får du inte tjäna pengar på plattformen", och nu detta?? Vad är det som pågår?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

uBlock Origin på allt, förutom Swec!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Hoppas D-Tube slår igenom.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Trots allt säkerhetstänk de senaste 15 åren så släpper reklambyråerna fortfarande igenom vad fan som helst från annonsörer.
Känns ju som att det är hög tid att ställa lite krav på byråerna, det är deras jobb att se till sånt här inte får hända.

Tja vet inte vad för säkerhetstänk du tänker på,T.ex IoT prylar är det inte säkerheten går först, routers, många vardagliga programvaror, även cpu:er går inte säkra (kan avslöjas mer säkerhetshål runt kretsar detta år enligt vissa "experter").

Är väl windows som faktiskt tänker på säkerhet och hoppas Linux gör samma sak (vist kommer det upp hål till ytan, men det fixas och säkerhet står rätt högt upp på listan). Medans många andra stressar ut produkter till höger och vänster (Microsoft är inte perfekta på detta heller, men brukar inte komma upp rejäla stora hål i deras system/mjukvaror i alla fall).

Vist till företag är programvaror säkrare (och som troligen prioteras), men till konsumenter inte lika mycket tyvärr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar