Dags att köpa "riktig" spelskärm för första gången, tips önskas

Permalänk
Medlem

Dags att köpa "riktig" spelskärm för första gången, tips önskas

Hej på er

Det är dags för mig att lämna min trogna bärbara (japp jag har lirat på laptop, hädelse eller hur...) MSI GT70 2PC Dominator (grymt namn) och skaffa mig en "riktig" stationär dator med ordentlig skärm.

Det kommer antagligen bli MSI Codex XE VR8RF-066EU (https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...) som köpes in från Elgiganten.
Ja det är väl även det hädelse kan jag tänka mig och många av er ropar säkert att jag bör bygga en själv eller liknande...

Iaf så behöver jag en skärm till detta och trots att jag har tittat på Thomas Ytterbergs fina guider om TV-apparater, monitorer m.m. så är jag för dum för att ta in all info och komma ihåg det viktigaste.

Datorn kommer ju förhoppningsvis vara rätt kraftfull och jag kommer ju från en grånande laptop så allt kanske blir en stor skillnad för mig, men ni kan säkert leda mig rätt.

Det jag mest sitter och spelar är Dota 2, men det blir även PUBG, Dark Souls serien, XCOM 2, Civilization, Fallout 4, Shadow of Mordor, Witcher...
Som ni ser så är det väldigt splittrad mängd spel inom olika kategorier, verkligen inte endast FPS-betonat.

Pengar för skärm löser sig, vill mest ha en skärm som jag blir nöjd att lira på.

Så ni får gärna föreslå skärmstorlek (även om jag hört att 24-27" är optimalt för spelande), upplösning (hade väl önskat mig 2560x1440), Hz-tal (låter ju som 144Hz är det som är på modet nu) och om man bör satsa på G-sync.

Jag använder inte skärmen för att titta på film eller serier, nästan enbart för spel och surfning.

Tacksam för era tips och möjliga övriga frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.DSS:

Hej på er

Det är dags för mig att lämna min trogna bärbara (japp jag har lirat på laptop, hädelse eller hur...) MSI GT70 2PC Dominator (grymt namn) och skaffa mig en "riktig" stationär dator med ordentlig skärm.

Det kommer antagligen bli MSI Codex XE VR8RF-066EU (https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...) som köpes in från Elgiganten.
Ja det är väl även det hädelse kan jag tänka mig och många av er ropar säkert att jag bör bygga en själv eller liknande...

Iaf så behöver jag en skärm till detta och trots att jag har tittat på Thomas Ytterbergs fina guider om TV-apparater, monitorer m.m. så är jag för dum för att ta in all info och komma ihåg det viktigaste.

Datorn kommer ju förhoppningsvis vara rätt kraftfull och jag kommer ju från en grånande laptop så allt kanske blir en stor skillnad för mig, men ni kan säkert leda mig rätt.

Det jag mest sitter och spelar är Dota 2, men det blir även PUBG, Dark Souls serien, XCOM 2, Civilization, Fallout 4, Shadow of Mordor, Witcher...
Som ni ser så är det väldigt splittrad mängd spel inom olika kategorier, verkligen inte endast FPS-betonat.

Pengar för skärm löser sig, vill mest ha en skärm som jag blir nöjd att lira på.

Så ni får gärna föreslå skärmstorlek (även om jag hört att 24-27" är optimalt för spelande), upplösning (hade väl önskat mig 2560x1440), Hz-tal (låter ju som 144Hz är det som är på modet nu) och om man bör satsa på G-sync.

Jag använder inte skärmen för att titta på film eller serier, nästan enbart för spel och surfning.

Tacksam för era tips och möjliga övriga frågor.

Denna skulle nog passa dig utmärkt ! Bra pris dessutom. 2560x1440 IPS, 165hz 27"

https://www.komplett.se/product/858037/gaming/skarmar-tillbeh...

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.DSS:

Hej på er

Det är dags för mig att lämna min trogna bärbara (japp jag har lirat på laptop, hädelse eller hur...) MSI GT70 2PC Dominator (grymt namn) och skaffa mig en "riktig" stationär dator med ordentlig skärm.

Det kommer antagligen bli MSI Codex XE VR8RF-066EU (https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...) som köpes in från Elgiganten.
Ja det är väl även det hädelse kan jag tänka mig och många av er ropar säkert att jag bör bygga en själv eller liknande...

Iaf så behöver jag en skärm till detta och trots att jag har tittat på Thomas Ytterbergs fina guider om TV-apparater, monitorer m.m. så är jag för dum för att ta in all info och komma ihåg det viktigaste.

Datorn kommer ju förhoppningsvis vara rätt kraftfull och jag kommer ju från en grånande laptop så allt kanske blir en stor skillnad för mig, men ni kan säkert leda mig rätt.

Det jag mest sitter och spelar är Dota 2, men det blir även PUBG, Dark Souls serien, XCOM 2, Civilization, Fallout 4, Shadow of Mordor, Witcher...
Som ni ser så är det väldigt splittrad mängd spel inom olika kategorier, verkligen inte endast FPS-betonat.

Pengar för skärm löser sig, vill mest ha en skärm som jag blir nöjd att lira på.

Så ni får gärna föreslå skärmstorlek (även om jag hört att 24-27" är optimalt för spelande), upplösning (hade väl önskat mig 2560x1440), Hz-tal (låter ju som 144Hz är det som är på modet nu) och om man bör satsa på G-sync.

Jag använder inte skärmen för att titta på film eller serier, nästan enbart för spel och surfning.

Tacksam för era tips och möjliga övriga frågor.

Vad har du för budget ungefär?

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Avstängd

https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-...

Har en polare som har den här skärmen tsm med ett monster till dator, verkligen en sjuk spelupplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddAa:

Denna skulle nog passa dig utmärkt ! Bra pris dessutom. 2560x1440 IPS, 165hz 27"

https://www.komplett.se/product/858037/gaming/skarmar-tillbeh...

Jag satt faktiskt och läste SweClockers recension av just denna skärmen och den låter ju riktigt bra.
Att det gått några år sedan den lanserades gör nog inte så mycket, förhoppningsvis
Att den sedan har sjunkit i pris är ju bara toppen

Tack för din input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.DSS:

Jag satt faktiskt och läste SweClockers recension av just denna skärmen och den låter ju riktigt bra.
Att det gått några år sedan den lanserades gör nog inte så mycket, förhoppningsvis
Att den sedan har sjunkit i pris är ju bara toppen

Tack för din input!

Det är en väldigt fin skärm, jag är mycket nöjd med mina 2

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CRHASH:

Vad har du för budget ungefär?

Pengar går att lösa, men max 9000:-, lite osäker på om man verkligen skall betala så mycket för en skärm dock... Men tanken är ju att du skall kunna använda den i många år framöver så då kan det väl lika med kosta en slant.

Skrivet av spejjanlol:

https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-...

Har en polare som har den här skärmen tsm med ett monster till dator, verkligen en sjuk spelupplevelse.

Ännu en nice skärm där. Skall se om jag kan hitta en recension av den någonstans.
Den och ASUS Rog Swift PG279Q verkar ju väldigt lika, och priset ligger ju också väldigt lika varandra.
Men tycker du inte foten ser rätt ful ut (inte för det gör så mycket)

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddAa:

Det är en väldigt fin skärm, jag är mycket nöjd med mina 2

Shit har du två, vilken lyx

Har du möjligen koll på hur lång DP-kabeln kan vara innan det börjar strula.
Läste någon guide här på SC att de börjar tappa "effekt" efter 3 m, men jag kan ha missuppfattat det helt.