Guide till premiumskärmen – gaming och allround i samma skärm

Permalänk
Medlem

Själv har jag suttit och spanat alldeles för länge på en 1440x3440 skärm med 100hz men tyvärr kan jag inte rättfärdiga den kostnaden när jag kan lägga de pengarna på en finare förstabil i istället för att uppgradera min 1080p 144hz tn skärm.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kallandes:

Vilken jä*la skilnad på skärmar, till Asus skärmens fördel. Vid 8:30 i videon, är det extra tydligt. Kolla huset i bakrunden bla!

Vad tänkte du på då? Viewsonic-skärmen är precis ur kamerafokus precis där mot kanten jämfört med Acerns återgivning av samma bild. YT:s komprimeringsalgoritmer går antagligen också lite hårdare åt mindre detaljrik information nära bildkanten, jämfört med det som är närmare mitten och är mer detaljrikt.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Vad tänkte du på då? Viewsonic-skärmen är precis ur kamerafokus precis där mot kanten jämfört med Acerns återgivning av samma bild. YT:s komprimeringsalgoritmer går antagligen också lite hårdare åt mindre detaljrik information nära bildkanten, jämfört med det som är närmare mitten och är mer detaljrikt.

Är ju samma bild/stream

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Mmm...en 3440x1440 skärm med IPS och typ 90+ hz vore ju inte helt fel. Synd att de är långt över min budget i pris bara xD. Men den som väntar på något gott ;). Mitt 290X kommer inte gilla den upplösningen heller, så behövs en ny burk först iaf.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Bildexpert 📺

@Swepiraten: LG 24BK55WY är en kontorskärm, 16:10-paneler med 5 ms spec är rätt gammal teknik, 5-10 år något sådant. 135 Hz är dessutom en väldigt udda frekvens även om det ligger ganska nära teoretisk gräns för Displayport HBR-gräns. Hittar heller inget som pekar på att den klarar 135 Hz. Troligtvis en felskrivning på prisjakt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kallandes:

Är ju samma bild/stream

Ja, det är till och med klonad bild. Men vi talar om streamception här. Komprimeringen och ur fokus syftar på vår kamera som filmar hela videon du tittat på, inte den stream som visas på skärmen.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Swepiraten: LG 24BK55WY är en kontorskärm, 16:10-paneler med 5 ms spec är rätt gammal teknik, 5-10 år något sådant. 135 Hz är dessutom en väldigt udda frekvens även om det ligger ganska nära teoretisk gräns för Displayport HBR-gräns. Hittar heller inget som pekar på att den klarar 135 Hz. Troligtvis en felskrivning på prisjakt.

Tack för ett utförligt svar.
Hade mina aningar att det inte var en gamingskärm...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Swepiraten: LG 24BK55WY är en kontorskärm, 16:10-paneler med 5 ms spec är rätt gammal teknik, 5-10 år något sådant. 135 Hz är dessutom en väldigt udda frekvens även om det ligger ganska nära teoretisk gräns för Displayport HBR-gräns. Hittar heller inget som pekar på att den klarar 135 Hz. Troligtvis en felskrivning på prisjakt.

Jepp felskrivning där de blandat ihop med pixelfrekvensen på 135MHz
http://www.lg.com/de/monitore/lg-24BK55WY-B

(scrolla ner till avsnittet "Bild")

Det är rimligen en vanlig 60hz skärm. (visst specen säger 56-75hz, men det är troligen inte 75 hz i 1200p)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Då är du uppenbarligen inte en del av målgruppen, men tro mig när jag säger att den finns.

Japp, jag är en av dom, har spelat på en 4K i ett år nu och går aldrig tillbaka.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Avstängd

Tråkigt bara att många spel inte har ett UI som skalar med upplösningen.

Kul att sitta med en 4K 24 tummare och knappt se menyerna.

Tills vidare är full HD utan tvekan mer än tillräckligt för spel.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Roger W:

Det är rimligen en vanlig 60hz skärm. (visst specen säger 56-75hz, men det är troligen inte 75 hz i 1200p)

Troligtvis att den tar emot 1024x768-signal i 75 Hz och liknande. För att sedan frame-skippa X antal rutor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Troligtvis att den tar emot 1024x768-signal i 75 Hz och liknande. För att sedan frame-skippa X antal rutor.

Precis

1200p är ett rätt trevligt format dock! Trist att det är dött i praktiken.
(håller tummarna för att min gamla 1200p skärm håller ihop till LG 32GK850G kommer till sverige)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt fin guide Thomas!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

@Decimal: Nästa gång du får chansen, testa att köra med ULMB aktiverat på dessa!

@Laxpudding
Beställde just ett chip till v50 t5an istället

Får sitta kvar på Zowie XL2540 25" ett tag till.

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

Jag önskar det fanns spelskärmar som uppfyllda följande krav:
- Klarar max 60 Hz (billigare; samt att driva spel i 144 Hz kräver nästan SLI/Crossfire, vilket inte funkar så bra)
- VA-panel (för den svärtan!)
- > 27 tum; 32 tum verkar bra (för storlek har betydelse)
- Är 16:9 (för att koppla in spelkonsolerna till skärmen utan stora svarta kolumner)
- Har upplösning 1440p (för 4K kräver så stort krav på grafikkortet, alternativt att köra skärmen i fullskärm med minskad upplösning och inte lika skarpt)

Permalänk
Bildexpert 📺

@Essentia: Det du beskriver är en vanlig allroundskärm, 60 Hz, VA-panel och 2560x1440. Dessa finns det några stycken av, alla i storlek 32 tum: https://www.sweclockers.com/artikel/24890-guide-till-bildskar...

Mer specifikt på prisjakt: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s350841798&o=produkt_p...

Att köra spel i mer än 60 Hz och 2560x1440 är inga som helst problem så länge man har ett hyfsat modernt grafikkort och kan anpassa grafikinställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Essentia: Det du beskriver är en vanlig allroundskärm, 60 Hz, VA-panel och 2560x1440. Dessa finns det några stycken av, alla i storlek 32 tum: https://www.sweclockers.com/artikel/24890-guide-till-bildskar...

Mer specifikt på prisjakt: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s350839326&o=produkt_p...

Att köra spel i mer än 60 Hz och 2560x1440 är inga som helst problem så länge man har ett hyfsat modernt grafikkort och kan anpassa grafikinställningarna.

Det viktiga med skärmarna är låg latens och responstid. Allroundskärmar brukar inte garantera detta, och att hitta svar på vilka skärmar som just har dessa fina egenskaper kan vara svårt. Jag ville bara uttrycka att det är en fin guide, men jag tycker att den skulle kunna expandera sin horisonter lite. Alla behöver inte 144 Hz paneler.

Så klart det går att ändra inställningarna, men det är som trevligast att köra på max grafikinställningar, och jag väljer hellre bättre inställningar och 60 Hz än mindre grafikinställningar och 144 Hz.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Essentia: Låg latens måste testas i egentligen samtliga fall då ingen tillverkare är pigg på att gå ut med exakta siffror. Dock verkar de flesta av allroundskärmarna hålla sig runt 20 ms eller lägre idag, vilket vid 60 Hz är en bildruta. Spelskärmarna är alla under 10 ms.

Låg responstid är inte problemet med 60 Hz-skärmarna och spel. Problemet med 60 Hz-skärmarna och spel är att de kör 60 Hz

Responstid är en godtycklig, ofta påhittad siffra i en spec. 1 ms, 4 ms, 5 ms och så vidare säger ingenting om hur mycket eftersläp du får i spel eller någonting som helst om produktens kapacitet för spelande: Jag brukar återkomma till denna bild varför man inte ska titta på responstiderna:

1 ms-specade skärmen som kör 60 Hz har för övrigt en latens på 50 ms. Den alltså sämst lämpade skärmen för spel här.

Permalänk
Inaktiv

Testade ufo prylen på min Zowie 240Hz och där ser man ufot helt klart och tydligt utan släp.

Bilden ovan som Laxpudding visar ser ju horribel ut.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ja, det är till och med klonad bild. Men vi talar om streamception här. Komprimeringen och ur fokus syftar på vår kamera som filmar hela videon du tittat på, inte den stream som visas på skärmen.

naturligtvis är det så. Får skylla på att min fru hade ätit upp min semla, så jag led av brist på mandelmassa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Testade ufo prylen på min Zowie 240Hz och där ser man ufot helt klart och tydligt utan släp.

Bilden ovan som Laxpudding visar ser ju horribel ut.

Varför tror du det kan vara?

Permalänk
Medlem

Problemet för mig vid skärmköp är antiglare-filter. Detta är något av Tv-apparaternas svar på input lag, dvs något som sällan är utskrivet och man får forska sig till. Ibland kan det stå Ja eller Nej på antiglare-filter på någon specifikation vilket inte säger någonting. Mina ögon är känsliga mot dess hemska filter som både sabbar bilden och färgerna och får mina ögon att kännas ansträngda. Jag föredrar blanka skärmar eller ett väldigt tunt antiglare-filter. Men alla har olika uppfattningar om vad som är ett starkt filter och inte så det slutar alltid med att jag får prova sig fram genom att köpa och lämna tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Bildexpert 📺

@Zidious G: "Antiglare" brukar betyda matt filter av någon sort. De kan dock se väldigt olika på olika produkter. Just de här 16:9-varianterna, Asus PG279Q, Acer XB271HUbmiprz, Viewsonic XG2703-GS och AOC AG271QG använder samma sorts reflexfilter som är lite "kvasimatt". Starka ljuskällor tecknar sig tydlig men det går inte att se rummet reflekteras på samma sätt som med en blank skärm.

Permalänk
Medlem

Tack för en bra guide! Får nog bli nån av de rekommenderade skärmarna när det är dags för inköp

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies