Permalänk
Medlem

iOS Kalender spam

Jag vet inte ens hur detta kan tillåtas vara ett problem, men det ÄR det, och det börjar dessutom bli obeskrivligt irriterande!

Jag var dum och skaffade en iphone 7 för något år sedan och har sedan dess haft problem med spam i kalendern, det dyker upp inbjudningar med diverse skit dagligen och kladdar ned överskådligheten.

Efter att ha googlat detta ett antal gånger så verkar den enda lösningen vara att skapa en ny kalender för alla spam grejer(heeeehh??) vilket för mig verkar totalt efterblivet och helt fantastiskt oeffektivt sätt att lösa problemet, istället för att amatörerna fixar så det är en omöjlighet redan från början? Men det har ju gått ett antal år sedan detta blev ett problem och Apple verkar inte bry sig nämnvärt om man ser på hur det utvecklats genom åren.
Jag har dessutom gjort denna "fix" ca 3-4 gånger men problemet är ständigt återkommande och har nu börjat skapa nivåer av frustration som inte är bra.

SÅ jag undrar nu, finns det NÅGOT sätt att stänga av detta helvetes påfund för all framtid? Eller är det enda som funkar att bojkotta iphone?
Detta verkar så dumt att jag har svårt att tro det, men konstigare saker händer dagligen.

Visa signatur

In Nomine Patris . Et Fili . Et spiritus Sancti.

Permalänk
Medlem

Har personligen aldrig upplevt detta, handhavande fel?

Så frågan är vad är det för inbjudningar du får? Har du kopplat kalendern till ditt facebook konto som är öppet för vem som helst att bjuda in dig till? Får du spammet via ditt icloud konto?

Du rantar upp en massa irritation istället för att förklara problemet i detalj så man kan få en klar bild över vad du faktiskt lider av och vad nu orsaken till detta kan vara.

Får du dessa via ditt icloud konto, då kan du gå in och ändra "Invitations" till din e-post adress "Receive event invitations as", då skickas dessa till din mail som förmodligen kan hantera spammet istället för att gå direkt in i din kalender.

Permalänk
Medlem

Osäker på TS beskrivning om det rör sig om random spam eller någon bug?

Är det en bug så har jag upplevt Denna. Problemet verkar försvinna och återkomma med varannan iOS uppdatering typ. Enda konsekventa lösningen jag vet är att köra Microsoft Outlook appen istället.

Permalänk
Inaktiv

Vad är det för typ av events som dyker upp? Vilken kalender läggs de in i?

Permalänk
Medlem

@gonace:
Ber om ursäkt för irritation.
Det är diverse saker som "Stay home and earn 50$ an hour" "How to earn $10-20k/month.. in less than a year!"
Dom 2 finns just nu på alla dagar på hela året i kalendern för mig, som jag förstått det är det sämsta man kan göra att manuellt ta "decline" på eventet då det registreras att mailen är aktiv, så det har jag undvikit.

Min kalender är inte länkad till mitt facebook konto och mitt konto är inte hellet öppet så att random folk kan skicka invites till diverse saker.

Har fått dessa både från gmail och från icloud , har även gjort som många tipsar om att skapa en "spam kalender" och lägga in dessa events där, det funkar bra en liten stund sedan återkommer problemet med att man får invites på icloud/gmail.
Jag har även varit inne på icloud settings och klickat i så events ska skickas till mailen, men dom dyker ändå upp i kalendern av någon oförklarlig anledning.

@Lombard:
Det är reklam bara, diverse saker om hur man tjänar pengar och liknande.

@anon81912: De har hamnat i både icloud kalenern och på min gmail.

Visa signatur

In Nomine Patris . Et Fili . Et spiritus Sancti.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eViiL:

@GonAce:
Det är diverse saker som "Stay home and earn 50$ an hour" "How to earn $10-20k/month.. in less than a year!"
Dom 2 finns just nu på alla dagar på hela året i kalendern för mig, som jag förstått det är det sämsta man kan göra att manuellt ta "decline" på eventet då det registreras att mailen är aktiv, så det har jag undvikit.

Min kalender är inte länkad till mitt facebook konto och mitt konto är inte hellet öppet så att random folk kan skicka invites till diverse saker.

Har fått dessa både från gmail och från icloud , har även gjort som många tipsar om att skapa en "spam kalender" och lägga in dessa events där, det funkar bra en liten stund sedan återkommer problemet med att man får invites på icloud/gmail.
Jag har även varit inne på icloud settings och klickat i så events ska skickas till mailen, men dom dyker ändå upp i kalendern av någon oförklarlig anledning.

@Lombard:
Det är reklam bara, diverse saker om hur man tjänar pengar och liknande.

@Killbom: De har hamnat i både icloud kalenern och på min gmail.

Det där låter som du har varit ute och surfat på suspekta sidor med telefonen eller tagit hem någon udda app. Själv har jag aldrig varit med om liknande iallafall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Stefflo: Suck, nej jag har inte varit inne på "suspekta" sidor eller tankat hem några konstiga appar, använder mobilen till att ringa, im och att browsa reddit typ, sen är den även väldigt bra som kalender, när det fungerar som tänkt!

Visa signatur

In Nomine Patris . Et Fili . Et spiritus Sancti.

Permalänk
Medlem

@eViiL: Kan absolut förstå din irritation men det blev svårt att förstå riktigt vad du råkat ut för. Om du skickat inbjudningarna till din mail (den insällningen man gör via icloud.com) ska de inte komma in direkt i din kalender utan måste accepteras först och importeras i telefonen manuellt.

Har du sett några mail för dessa inbjudningar? Känns som att man i så fall vid något tillfälle accepterat en inbjudan och att de därför kommer direkt till kalendern. Min första tanke var att du stänger av kalendern för icloud i din mobil, men du sa att du också får dessa via Google Calendar?

Permalänk
Medlem

@gonace: Ja det var osakligt av mig att skriva ett irriterat inlägg med bristfällig info och förvänta mig att någon skall kunna hjälpa mig, lesson learned

Bara så jag inte är helt bakom flötet nu, visst är det inne på advanced > Invitations > Recive event invitations as: Email to mail@gmail.com?

Några mail har jag inte sett röken av faktiskt så förstår inte hur detta gått till.

Ja så länge jag har mitt gmail konto aktivt i kalendern så ser jag dessa inbjudningar, nyligen så har det även börjat plinga till i min android platta med samma slags inbjudningar, och den använder jag uteslutande som fjärr för kodi, inget annat.

Men ska testa skapa ett helt nytt gmail konto och se om det blir likadant med kalendern, får för mig att det är något som inte stämmer med mitt gamla.

Tack för din tid, ha en trevlig dag!

Visa signatur

In Nomine Patris . Et Fili . Et spiritus Sancti.

Permalänk
Medlem

@eViiL: Det stämmer, men då kanske inbjudningarna kommer ifrån ditt gmail konto och inte icloud.

Jag skulle rekommendera dig att göra som bilden nedan, och se om problemet upphör:

Du kan också ta en titta på vilka program som har access till ditt google konto:
https://myaccount.google.com/permissions?pli=1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eViiL:

@Stefflo: Suck, nej jag har inte varit inne på "suspekta" sidor eller tankat hem några konstiga appar, använder mobilen till att ringa, im och att browsa reddit typ, sen är den även väldigt bra som kalender, när det fungerar som tänkt!

Om det är något som synkas via din mail så kan det vara något som kommer därifrån, och inte via telefonen. Kanske värt att kolla upp detta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Knappast något som är iPhone/Apples fel ^^

Visa signatur

Mr. Scriptman