Ge synpunkter, budgetbygge ca 9000

Permalänk
Medlem

Ge synpunkter, budgetbygge ca 9000

Hej alla med åsikter!
Försöker plocka ihop något som har lite "bang for the cheap buck". Ska klara Minecraft, viktigt för hemfriden, så det är ju lätt att nå det målet. Sedan gillar jag indie-spel och RPG:er, men ligger 4 år efter i spelträsket så jag har inga stora krav. Är lite av en snåljåp och funderar på något i denna stilen:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11294548/

Värdesätter om bygget blir tyst. Kommer inte överklocka. OS på SSD:n. En 212 EVO har jag liggandes. Köper kanske ytterligare 2x4 GB ram när(om) priserna går ned om något år. Bygger själv. Nu vad jag önskar åsikter om:

1. Blir grafikkortet flaskhalsen? Ser det ändå bra ut gällande prestanda/krona?
2. Med uppskattad effektbehov på ca 340W, ska jag välja ett annat (billigare) nätagg?
3. Billigt chassi javisst! För billigt eller någon med dåliga erfarenheter? (Tänkte modellen utan glas, den fanns ej hos Inet)
4. Några kompatibilitetsproblem som den lärde ser?
5. (Bonus) Tipsa gärna om en skärm för max 3000. 24", allround för film och spel. Är helt lost i panel-djungeln även med givande SC-artikel...

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Rick69: Tackar, det är tänkvärt. Dock meddelar några recensenter på Prisjakt om coilwhine och lite högljudd fläkt, men den risken finns väl med alla...

Permalänk
Avstängd

@Icka_78: Du borde kunna spara in på processorn, och lägga dom pengarna på ett bättre nätaggregat. http://www.inet.se/kundvagn/visa/11295091/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Hej! några tankar (såg precis innan jag skulle posta inlägget att även Peppar2014 tänkt på i3-8100 och 250GB SSD)

En lite billigare i3-8100 kommer att räcka till väl för spel i denna budgetklass/grafikkort. Prisvärd med tanke på att den 4 kärnor nu. Den är specad för 2400MHz minnen.

Jag hade möjligen väntat på en bra deal på ett GTX 1060 6GB kort. Minecraft lirar ju bra i alla fall ett tag utan extra GPU för hemfridens skull

"Värdesätter om bygget blir tyst" => kanonbra med EVGA GQ 650W som har semipassiv fläkt, bra kvalitet

Detalj - bra om hårddisken är gummiupphängd. Är tveksam till om det chassit har gummibussningar såsom exempelvis Fractal Designs enklare chassin har.

Beroende på ditt lagringsbehov då skulle du kunna ta en 250GB Samsung 850 Evo för OS och spel, och en WD Blue low power (som stannar och blir tyst vid idle) för annan lagring.

Chassi - snyggt för det priset! Inga dammfilter dock. Inte för att jag kan gå i god för att dammfiltren i exempelvis Fractal Design Focus G är effektiva, men jag har i alla fall bestämt mig för att det i nästa bygge ska bli dammfilter vid insugsfläkt(ar) och att ha övertryck i chassit. Här är ett test av Focus G med lite bilder och temperaturtester.

Hårddiskburarna (plats för väldigt många HD) ser ut att sitta fastnitade. Luftflödet...?

Lycka till! Vore spännande om du postar ditt slutgiltiga val!

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Stort tack för förslagen. Kände mig som en "i5-typ av person" mest p.g.a. goda erfarenheter med min gamla dator. Men i3:an räcker nog för mina behov efter lite efterforskning.

@abc80piggyback: Även tack till dig! Bra flaggning om att byta minnen om i3:an väljs. Inte så stor skillnad i pris mot 2666 MHz, max 100:-. Jag antar att det eg. kvittar om man tar 2400 eller 2666 MHz?
Håller ögonen öppna på en bra deal för GTX 1060 6GB. Men den extra tusenlappen för 5% mer prestanda känns inte aktuell.
Även om Seasonic har stabil kvalitet så känns det bra att få bekräftat att EVGA:n uppfattas som "kanonbra".

WD Blue eller Barracudan har i stort samma pris när fler nätbutiker används.
Storlek på SSD:n får nog vara runt 120 GB. En större prisskillnad hade kanske motiverat 250 GB. Lagringsmässigt ska det räcka. 90 GB för OS och annat skräp, resten för ex Minecraft. Andra spel kan ju ligga på sekundärdisken tänkte jag.

Chassi är nog det svåraste valet. Bitfenix Nova ska ha dammfilter för PSU. Som extra filter har jag tidigare använt dammsugarfilter (brukar följa med dammsugarpåsar) med framgång
Får kolla vidare gällande Focus G och Carbide SPEC-01.

Tack för hjälpen, med goda tipsen ovan så verkar jag landa på ca 8500:-. Referensprylar från Inet nedan.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11295872/

Edit: korrigering MB i varukorg.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Icka_78:

Storlek på SSD:n...

Chassi är nog det svåraste valet...

Chassi tycker jag också är svårt, tycker det på marknaden saknas bra budgetchassin med "positive air pressure" och stora eller flera fläktar och med bra luftfilter som inte bara sitter där för syns skull utan verkligen filtrerar utan att det smiter förbi damm och samtidigt inte dämpar luftflödet så mycket.

SSD
Om man ska leka med siffror lite så kan det bli så här:

Kingston UV400 120GB, 699:-
Kingston UV400 240GB, 899:-

Säg att man har en 120 GB med Windows och lite grundläggande programvaror som upptar häften ca 60GB.
Då har man 60 GB kvar.

Med en 240GB SSD får man 120GB mer ledigt utrymme, dvs totalt ledigt utrymme blir 180 GB.

Så för 200:- extra får man 3x mer ledigt SSD-utrymme

Bara sätta igång och bygga! (är ju så kul!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icka_78:

@Peppar2014: Stort tack för förslagen. Kände mig som en "i5-typ av person" mest p.g.a. goda erfarenheter med min gamla dator. Men i3:an räcker nog för mina behov efter lite efterforskning.

@abc80piggyback: Även tack till dig! Bra flaggning om att byta minnen om i3:an väljs. Inte så stor skillnad i pris mot 2666 MHz, max 100:-. Jag antar att det eg. kvittar om man tar 2400 eller 2666 MHz?
Håller ögonen öppna på en bra deal för GTX 1060 6GB. Men den extra tusenlappen för 5% mer prestanda känns inte aktuell.
Även om Seasonic har stabil kvalitet så känns det bra att få bekräftat att EVGA:n uppfattas som "kanonbra".

WD Blue eller Barracudan har i stort samma pris när fler nätbutiker används.
Storlek på SSD:n får nog vara runt 120 GB. En större prisskillnad hade kanske motiverat 250 GB. Lagringsmässigt ska det räcka. 90 GB för OS och annat skräp, resten för ex Minecraft. Andra spel kan ju ligga på sekundärdisken tänkte jag.

Chassi är nog det svåraste valet. Bitfenix Nova ska ha dammfilter för PSU. Som extra filter har jag tidigare använt dammsugarfilter (brukar följa med dammsugarpåsar) med framgång
Får kolla vidare gällande Focus G och Carbide SPEC-01.

Tack för hjälpen, med goda tipsen ovan så verkar jag landa på ca 8500:-. Referensprylar från Inet nedan.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11295872/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/11295872/

1. i3 8100 har samma antalet kärnor och trådar som dom tidigare generationers i5:or.
2. Med snabbare ram minnen kan du få en ökad FPS i FPS spel.
3. När det kommer till chassin så är det en smaksak men alla 3 modeller har dammfilter för nätaggregatet, kvalitetsmässigt ska man inte ha höga förväntningar i dom prisklasserna. Corsair Carbide SPEC chassit har ett mer råare utseende och en mer lättillgänglig frontpanel, därav mitt val.
4. Seasonic´s nätaggregat ingår i premiumserien när det kommer till byggkvalite, att det sen har 10års garanti och fullt modulärt är bara ytterligare fördelar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@abc80piggyback: fast billigaste uv400 120GB inkl frakt går på 499:-. Så det blir 400:- extra för 3x ledigt. Men jag gillar tanken på hur man kan motivera en extra kostnad