Rykte: Microsoft överväger förvärv av EA

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Microsoft överväger förvärv av EA

Microsoft uppges överväga ett förvärv av utgivaren Electronic Arts. Anledningen är att de vill stärka sin position på spelmarknaden och utöka sitt utbud av exklusiva speltitlar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Dessförinnan har de bland annat köpt upp Rare och Bungie, där den sistnämnda utvecklade spelserien Halo exklusivt för företagets spelkonsoler under en längre tid."

Microsoft köpte inte Bungie, som gör Destiny för ActivisionBlizzard idag, utan Halo-serien. Vissa nyckelpersoner bakom serien följde med till nystartade studion 343 Industries.

Edit: Jag hade fel. Microsoft köpte visst Bungie men 2007 gick de isär och Bungie blev oberoende igen.

Permalänk
Medlem

Ja det kan ju knappast bli sämre...

Vad ska microsoft göra, lägga ner speltitlar?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Ja det kan ju knappast bli sämre...

Vad ska microsoft göra, lägga ner speltitlar?

Sa samma sak, min kollega kläckte då ur sig: Två fel gör inte ett rätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inb4 windows lootboxes.

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Låter rimligt. MS brukar köpa saker som är alldeles för dyra och sedan misslyckas kapitalt med att integrera dem i verksamheten, och EA är definitivt för dyrt just nu. Trist för alla Playstation-ägare som gillar deras sportspel bara.

Köper de Valve istället är det mer intressant. Å ena sidan vill jag inte att de förstör Steam med nån integration med Windows Store eller nåt sånt, å andra sidan tror jag inte att Gabe Newell skulle sälja utan att få behålla kontrollen över sånt.

Mitt tips på utvecklare till salu är annars Gearbox, har väntat på att någon skall köpa dem.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Vore lite poetisk rättvisa om Microsoft köpte upp EA och sedan la ner det

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv

Spel precis som internet är bara en fluga, förra spelkraschen var 1983 och nästa kommer 2023.
Jag var själv inne på en butik där ett 12 årigt barn och sin pappa skulle köpa en ny dator för 30 000kr, butiksexpediten frågade vilka spel de skulle köra. Barnet skrek matlab, simulink, Business intelligence, SQL server o.s.v.

Så Microsoft satsar på fel område, men om Spelbranchen och internet inte snart dör ut så tror jag det kan vara ett smart val. Speciellt när de satsar så mycket pengar på konsoler och då kan göra de stora spelen ännu bättre på xboxen..

Permalänk
Medlem

EA kan de gärna få köpa för det kan ju knappast bli sämre. Men Valve ger ni fan i! Håll tassarna borta!!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Durkadur:

"Dessförinnan har de bland annat köpt upp Rare och Bungie, där den sistnämnda utvecklade spelserien Halo exklusivt för företagets spelkonsoler under en längre tid."

Microsoft köpte inte Bungie, som gör Destiny för ActivisionBlizzard idag, utan Halo-serien. Vissa nyckelpersoner bakom serien följde med till nystartade studion 343 Industries.

Edit: Jag hade fel. Microsoft köpte visst Bungie men 2007 gick de isär och Bungie blev oberoende igen.

Halo var faktiskt först tänkt som ett spel till Mac innan Microsoft klev in. Tror det var även innan det fick namnet Halo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

"Dessförinnan har de bland annat köpt upp Rare och Bungie, där den sistnämnda utvecklade spelserien Halo exklusivt för företagets spelkonsoler under en längre tid."

Microsoft köpte inte Bungie, som gör Destiny för ActivisionBlizzard idag, utan Halo-serien. Vissa nyckelpersoner bakom serien följde med till nystartade studion 343 Industries.

Edit: Jag hade fel. Microsoft köpte visst Bungie men 2007 gick de isär och Bungie blev oberoende igen.

Ja, de köpte Bungie till 100%, men sålde senare av det (med de delar och produkter som de inte ville behålla).

Skrivet av Kenneth:

Halo var faktiskt först tänkt som ett spel till Mac innan Microsoft klev in. Tror det var även innan det fick namnet Halo

Jag har för mig att det hette Halo redan när det var under utveckling och tänkt att endast släppas som ett rent MacOS-spel (men kan minnas fel). Passade oavsett bra att det var PPC-kod som optimerats för i botten (även om C huvudsaken).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

When two evil combines

Jag hoppas på att detta inte låser in en hel del spel till en plattform eller enbart MS plattformar
Till en början kommer ju säkert Origin slås ihop med windows store och därefter successivt låsas in till windows plattform.

Permalänk
Medlem

Tror nog att vi kan vara ganska "safe" med att Valve inte kommer att gå till MS, främst eftersom att EA finns på börsen, Valve finns inte på börsen utan är privat till 100%, så om dom skulle förvärva Valve så skulle det vara en sjukt stor summa som MS skulle behöva pumpa ut.

Visa signatur

Lika bra att citera så att man hittar tillbaka. ;)

Permalänk

Håller tummarna för att detta stämmer, kan knappast bli sämre

Permalänk
Medlem

Gick ju sjukt bra før Rare efter uppkøpet...eller vænta nu.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

EA kan de gärna få köpa för det kan ju knappast bli sämre. Men Valve ger ni fan i! Håll tassarna borta!!

Valve lär inte vara intresserade av att bli uppköpta av MS, GabeN är ju själv en gammal Microsoftie som startade Valve Corporation efter att han lämnat Microsoft.
Hans tankegångar är inte riktigt "on par" med Microsofts produktbaser.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Har svårt att se att EA kan bli bättre på egen hand, MS har däremot världens chans (om köp blir av) att lägga vantarna på IP (licenser) för gamla klassiska speltitlar samt göra dem Microsoft Store/Xbox exklusiva, titlar som EA köpt på sig genom åren för att sedan tvinga ner dem i malpåse.
Tänk er bara ensamrätterna som EA ruvar på när det gäller sportspel: T.ex. FIFA, NHL, NBA/NBL, NFL, PGA, UFC, the list goes on....
DICE följer ju troligtvis med på köpet.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Utmärkt! Efter att EA kört Mass effect Dragon Age samt hela Dice åt helvete kan det ju knappast bli sämre.

Loot boxes ftw.

Permalänk
Inaktiv

Tror Microsoft skulle förvalta EAs spelserier bättre än EA själva. Tänk er Battlefield crossplay Xbox - PC. Med tanke på att Krysslådan fått stöd för mus tangentbord så skulle det fungera helt ok.
EA är ju dessutom bara sämst, så bra om de slaktar skiten, som de gjorde med Nokia.

Permalänk

Så först stänger man ner flera utvecklare för att sen vända och vilja köpa upp en av de största? Låter som en konstig strategi!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

When two evil combines

Jag hoppas på att detta inte låser in en hel del spel till en plattform eller enbart MS plattformar
Till en början kommer ju säkert Origin slås ihop med windows store och därefter successivt låsas in till windows plattform.

Hoppas du har rätt. Det är enda sättet att sätta press på Sony så att dom sluta med sina barnsligheter.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ja, de köpte Bungie till 100%, men sålde senare av det (med de delar och produkter som de inte ville behålla).

Jag har för mig att det hette Halo redan när det var tänkt att endast släppas som ett rent MacOS-spel (men kan minnas fel).

De facto köpte man rättigheterna till Halo (inklusive rätten att publicera och marknadsföra gamla Halo-spel) samt andelar i Bungie.

Personligen är jag rätt kluven till Microsoft Studios. De har ägt studios som släppt en hel del oförglömliga klassiker genom åren som Age of Empires, Rise of Nations, Microsoft Flight Simulator, Black & White, Fable, Forza m.fl. Men de har varit dåliga på att vårda sina studios som tar fram dessa klassiker.

Ensemble Studios - Nedlagt
Big Huge Games - Nedlagt
Lionhead Studios - Nedlagt
Bungie - Avbrutet samarbete
Epic - Avbrutet samarbete

Man får ett väldigt splittrat intryck av Microsoft studios. De släpper Crackdown från Realtime Worlds som blir en succe, men ger sedan bort 2:an till nån annan som inte lyckas lika bra. På samma sätt har de jobbat med Bungie och Epic på välkända serier för att sedan se dessa samarbeten gå åt pipan och gett bort serierna till studios som inte är lika kompetenta. Rare fick länge sitta på avbytarbänken och göra Kinect-spel. Nu har de äntligen fått chansen med Sea of Thieves som ser riktigt roligt ut.

Så de verkar inte speciellt bra på att vårda studios. Och nu ska de plötsligt köpa EA? Jag vet inte riktigt om jag köper det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Halo var faktiskt först tänkt som ett spel till Mac innan Microsoft klev in. Tror det var även innan det fick namnet Halo

Japp, stämmer bra. Med en viss reservation för att det var Ambrosia som sa det om EV, vill jag också minnas att man någon gång sa att Halo aldrig skulle komma till Windows, inte för att jävlas, utan för att man helt enkelt inte visste hur man kodade till nåt annat än Mac

Edit: Halo tror jag dock det hette även på projektstadiet. Min tämligen macfrälste polare tjatade om det precis hela tiden där i slutet av 90-talet, och blev i övrigt skitförbannad när MS tog över rodret

Angående ämnet får jag väl stämma in i kören; vad kan möjligen bli sämre? Microsoft kan knappast få EA att bli mer EA liksom, känns som de redan maxar på den fronten.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av kaput:

Japp, stämmer bra. Med en viss reservation för att det var Ambrosia som sa det om EV, vill jag också minnas att man någon gång sa att Halo aldrig skulle komma till Windows, inte för att jävlas, utan för att man helt enkelt inte visste hur man kodade till nåt annat än Mac

Edit: Halo tror jag dock det hette även på projektstadiet. Min tämligen macfrälste polare tjatade om det precis hela tiden där i slutet av 90-talet, och blev i övrigt skitförbannad när MS tog över rodret

Angående ämnet får jag väl stämma in i kören; vad kan möjligen bli sämre? Microsoft kan knappast få EA att bli mer EA liksom, känns som de redan maxar på den fronten.

Ah, så det var alltid Halo. Då minns jag fel helt enkelt.

Så här i efterhand blev det ju ganska lyckat enligt mig. Hade väldigt roligt med de första tre spelen och Reach.
Kanske får försöka spela igenom Halo 5 någon gång bara för att.

Permalänk

@Pepsin: alltså hade dom gjort det hade jag nästan blivit lite skadeglad

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Testpilot

Har svårt att se hur detta kan bli sämre än vad EA redan lyckas med på egen hand. Kanske man kan ta in lite talang från MS studios att fixa Frostbite så det blir vänligare för Rpg spel också (varje utvecklare som gjort ett rpg i Frostbite klagar på hur svårt det är).

Halo 7 i Frostbite 4.5 med Cross play på "Xbox Two" och PC?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Vad de gör med EA skiter jag i. Men skulle de lyckas köpa valve skulle det vara en katastrof för spel till Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Så först stänger man ner flera utvecklare för att sen vända och vilja köpa upp en av de största? Låter som en konstig strategi!

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ju vara att man vill komma åt EA's produktportfölj. Finns ju trots allt en del godbitar där i.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Trist för alla Playstation-ägare som gillar deras sportspel bara.

De licenser EA har (Fifa etc) tillåter knappast att man låser ute plattformar så sportspelen lär inte bli MS exklusiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Ah, så det var alltid Halo. Då minns jag fel helt enkelt.

Så här i efterhand blev det ju ganska lyckat enligt mig. Hade väldigt roligt med de första tre spelen och Reach.
Kanske får försöka spela igenom Halo 5 någon gång bara för att.

Det kan ju iofs lika gärna vara jag som har fel, det där är bara som jag minns det sedan typ 20 år eller så

Personligen tyckte jag dock inte det var så himla banbrytande, men då var jag ju också HL-fanatiker av sällan skådat slag, och hade tidigare lagt ner förmodligen sjukliga antal timmar på Doom och Quake. Konkurrensen var hård om man ville impa på mig kort sagt. Men håller med, det var åtminstone roligt. Man kanske skulle ta och lira igenom 1:an igen, se om man kan få det att funka i W10

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!