Rykte: Microsoft överväger förvärv av EA

Permalänk
Medlem

Jag hoppas de köper Valve i så fall. Microsoft bör satsa på att bygga mjukvaruplattformar och inte på att producera innehåll. Jag tror att Valve skulle ge bäst synegieffekt i och med att Steam är världens största butik för PC-spel samtidigt som Valve har en viss utveckling av hårdvara. Windows store är också svagt i dagsläget och om Microsoft får direktkontroll över speldistributionen så kan de kanske lättare locka andra typer av utvecklare till sitt ekosystem. Windows S är ju oanvändbart i jämförelse med Windows Pro (där man kan ladda hem program via webbläsaren) eller med Android (där Google Play har ett mycket bättre utbud).

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem

@Durkadur: Håller med. Saknar själv tex. klassiska Flight Sim.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

EA kan de gärna få köpa för det kan ju knappast bli sämre. Men Valve ger ni fan i! Håll tassarna borta!!

Bättre om de köper Valve, Half-Life 3 confirmed i så fall till Xbox One och PC. Vore mycket positivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

@anders190: Det blev Studio Liverpool vid millenieskiftet, i samband med att Sony plockade upp dom helt.

Själv så förknippar jag det med Lemmings!

Här är annars en bra historisk sammanfattning: http://www.ign.com/articles/2012/08/23/a-history-of-psygnosis...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

De lär ha försökt en gång innan de lanserade Xboxen. Tanken var att de vill ha en konsol, och försökte köpa antingen Nintendo eller Sega, men affären gick aldrig i lås.

Med jämna mellanrum ryktas det att Apple skulle vara intresserade, men jag tvivlar på det. Tror inte att Apple vill köpa något de inte kan integrera i allt annat de gör, och Nintendo skulle inte må bra av att integreras. Man kan tänka sig ett samarbete - Mario-spel exklusivt på iPhone och Apple's chip i nästa Nintendokonsoll - men inte mer än så.

Nu när Steve Jobs är borta så kanske något skulle kunna hända, men inte så troligt. Så länge han levde så hade det dock varit en omöjlighet (Steve ogillade spel allmänt, och tyckte det var ovärdigt att använda datorer och liknande till att spela på).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Samma människa skulle aldrig släppa något spel till PS3 men vinglade plötsligt ut på scenen under E3 för nästan 10 år sedan.

Själv ser jag inte varför Valve skulle sälja (andra ger de redan pengar utan att själva göra något) eller MS köpa (allt Valve gör kan MS göra, Valve utvecklar inte spel längre). Intressanta teorier och scenarion som uppstår när man klurar på det hela.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av mpat:

För att det är tråkigt och han kan använda pengarna till att bygga en bas på Mars eller nåt? Det verkar ju inte som om Valve går som tåget direkt, de gör ju inga spel. Nej, jag tror inte heller riktigt på det. Newell är ju en gammal softie så de kan ha frågat av det skälet, men det finns ingen anledning att sälja Steam.

Håller med er bägge. Tror inte heller på en sådan affär. Ser inga synergier eller fördelar för något av de bolagens ägare.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

@Kenneth
@kaput

Halo - Macworld Unveiling
https://www.youtube.com/watch?v=6eZ2yvWl9nQ

Kom ihåg att jag tappade hakan när man såg det 1999.

Jo, var ganska säker på att det hette Halo redan på Mactiden.

Kul att se det gamla demot!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Haa... Valve kan dom inte köpa! Valve är inte och kommer ej att säljas någonsin!

Skrivet av Ozzed:

EA kan de gärna få köpa för det kan ju knappast bli sämre. Men Valve ger ni fan i! Håll tassarna borta!!

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrflash:

Haa... Valve kan dom inte köpa! Valve är inte och kommer ej att säljas någonsin!

Nu tror jag inte riktigt på att det gynnar just Microsoft, men jag skulle aldrig säga att en firma aldrig någonsin är till salu. '

Det har sagts förr om många företag, och visat sig vara fel nästan lika många gånger.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

känns som pest eller kolera

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

Halo

Skrivet av martinot:

Passade oavsett bra att det var PPC-kod som optimerats för i botten (även om C huvudsaken).

Fast xbox körde ju X86 på den tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp upp EA starta upp dom gamla klassiska företagen igen... lägg ner EA

Bioware
Bullfrog
Dice
Maxis
Mythic
Westwood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Köp upp EA starta upp dom gamla klassiska företagen igen... lägg ner EA

Bioware
Bullfrog
Dice
Maxis
Mythic
Westwood

möjligheterna är stora! remakes av gamla klassiker vore mycket trevligt.

man kan tänka att microsoft inte är lika giriga och ger spelutvecklarna lite mera tid och mindre lootlådor.
samtidigt som windows store och origin antagligen skulle gå ihop till en stor steamkonkurrent.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ja, de köpte Bungie till 100%, men sålde senare av det (med de delar och produkter som de inte ville behålla).

Jag har för mig att det hette Halo redan när det var under utveckling och tänkt att endast släppas som ett rent MacOS-spel (men kan minnas fel). Passade oavsett bra att det var PPC-kod som optimerats för i botten (även om C huvudsaken).

Så var det, kommer ihåg första trailen för för Halo. Innan Halo släppte Bungie Marathon så var lite av en föregångare till Halo kan man säga. Första spelet i Marathon serien var MacOs exklusivt har jag för mig. Sen har har ju även Bungie gjort Myth, hoppas på en remake där, det vore grymt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så länge det inte gör stortitlarna (Need for Speed, Battlefield, Fifa mm) Exklusiva för Windows / X-Box så bryr jag mig inte. Kan kanske mer hoppas på en HD-remix bandel av Undergrund 1 och 2, Most Wanted och Carbon i så fall

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Bra, kanske Microsoft kan ge EA en rejäl käftsmäll så de rycker upp sig. Kan knappast bli sämre.

I annat fall får de lägga ner EA efter ett antal år. På det sättet kan EA inte fortsätta sno rättigheter varje år till coola concept som Star Wars, bilmärken osv som i slutändan blir katastrof.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem

Ett nytt schysst James Bond hade varit något om de lägger vantarna på EA. De har skrotat en massa projekt till senaste filmerna. Ny film och nya tag med Microsoft. Man kan hoppas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nu när Steve Jobs är borta så kanske något skulle kunna hända, men inte så troligt. Så länge han levde så hade det dock varit en omöjlighet (Steve ogillade spel allmänt, och tyckte det var ovärdigt att använda datorer och liknande till att spela på).

Jobs jobbade på Atari innan Apple, och den där ökända historien om hur han lär ha lurat pengar av Woz handlar om att de fick betalt för att utveckla ett spel till Atari (De hade förhandlat fram priset i förväg och delade de pengarna lika, men Atari hade en bonus för spel som använde väldigt få chip, eftersom de blev villigare för företaget att tillverka. Detta visste inte Woz om förrän många år senare, så Jobs verkar ha behållit bonuspengarna och inte sagt något). Motviljan mot spel kom senare. Skälet lär ha varit att inskränkta användare kallade Macen för en leksak när den kom, och han ville inte spä på den myten genom att marknadsföra spel för den.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lauchen:

Så var det, kommer ihåg första trailen för för Halo. Innan Halo släppte Bungie Marathon så var lite av en föregångare till Halo kan man säga. Första spelet i Marathon serien var MacOs exklusivt har jag för mig. Sen har har ju även Bungie gjort Myth, hoppas på en remake där, det vore grymt!

Skickades från m.sweclockers.com

Första Halo (enda jag spelat) hade klara likheter med Marathon, speciellt i hur vapnen fungerade. Första Marathon var mycket riktigt bara till Mac, och Marathon 2 portades till Windows i efterhand - Bungie var i första hand en Mac-utvecklare på den tiden.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd

Läste också att de skulle försöka förvärva Valve, deras strategi för digital framtid tycks klarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jobs jobbade på Atari innan Apple, och den där ökända historien om hur han lär ha lurat pengar av Woz handlar om att de fick betalt för att utveckla ett spel till Atari (De hade förhandlat fram priset i förväg och delade de pengarna lika, men Atari hade en bonus för spel som använde väldigt få chip, eftersom de blev villigare för företaget att tillverka. Detta visste inte Woz om förrän många år senare, så Jobs verkar ha behållit bonuspengarna och inte sagt något). Motviljan mot spel kom senare. Skälet lär ha varit att inskränkta användare kallade Macen för en leksak när den kom, och han ville inte spä på den myten genom att marknadsföra spel för den.

Han hade även samma inställningen till Next som han startade när han lämnat Apple. Han har tydligen aldrig själv personligen heller varit speciellt intresserad av spel.

När han marknadsfört det några gånger på Mac (efter han kom tillbaka till Apple), eller på iOS, så har det enbart varit för att han varit "tvingad" att supporta och göra reklam för det pga. krav och efterfrågan från kunder.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv

Är det nu man får Windows uppdateringar i lootboxes?
Använd office 100 timmar så får du 10 kristaller. Sedan kostar en uppdatering 2000 kristaller.

Blir jättebra det här.