Mobilt Bredband / Adsl? Har tillgång till Fiber men skurit sig med leverantören

Permalänk
Medlem

Mobilt Bredband / Adsl? Har tillgång till Fiber men skurit sig med leverantören

Det är så att det skurit sig lite med min Fiber leverantör som har monopol på nätet här.
Men det skall eventuellt komma öppet nät till hösten skulle först kommit till sommaren men troligen under året att det blir öppet nät.
Ja inte kommer jag välja den operatören jag har haft hittills iaf. Dessutom är de riktigt dyra.

Så söker Mobilt Bredband eller tom ADSL för att komma bort från min nuvarande operatör. Struntar tom om de blir dyrare än min nuvarande operatör så länge det är under 500:- mån.
Kruxet är att jag behöver hyfsat med datatrafik kollar en del på Netflix.

Vill ha något utan bindningstid då jag kommer gå tillbaka till fiber när det öppna nätet väl kommer.

Har kollat på Tele2 Unlimited Mobilabonnemang 499:- dock 20GB dag och sen skicka sms för ytterligare 5GB surf. Fördelen är väl att jag får mobiltelefon och allt för 499:-

Tele2 200GB mobilt bredband 399:- mån

Tre 200GB mobilt bredband 399:- mån

Tre 500GB mobilt bredband 449:- mån
Samtliga har 1 månads uppsägningstid.

Lutar åt antingen tre för 449:- mån dock engångsavgift 250:- som ej tele2 har.

Tele2 unlimited hade vart guld om det inte var för sms efter 20GB dag och sen 5GB åt gången.

Har ni några andra förslag eller vad skulle ni ha gjort?

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Hur illa kan det vara när man ens överväger att välja xDSL eller 4G mobilt bredband framför Fiber ?

Vilka hastigheter får du på koppar ?

Jag körde VDSL ganska länge och hade kvar 30/10 efter två digital-TV boxar tagit sitt, men det är faktiskt ändå som natt o dag med fiber.

Mobilt bredband tycker jag är ett skämt, sitter du helt ensam på masten kan det snurra på bra, men ofta tycker jag det är slött när folk börjar köra sina mobila bredband på kvällarna och fullständigt äter upp kapaciteten.. Men det kanske är bättre hos dig ?

Jag hade aldrig frivilligt valt en uppkoppling där man har begränsade datamängder.

Sitter du med fiber nu ?

Har du använt alternativen ? ( och vet hur de fungerar..)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Även om ISP:en legat med damen min hade jag aldrig kunnat gå från fiber igen.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Hur illa kan det vara när man ens överväger att välja xDSL eller 4G mobilt bredband framför Fiber ?

Vilka hastigheter får du på koppar ?

Jag körde VDSL ganska länge och hade kvar 30/10 efter två digital-TV boxar tagit sitt, men det är faktiskt ändå som natt o dag med fiber.

Mobilt bredband tycker jag är ett skämt, sitter du helt ensam på masten kan det snurra på bra, men ofta tycker jag det är slött när folk börjar köra sina mobila bredband på kvällarna och fullständigt äter upp kapaciteten.. Men det kanske är bättre hos dig ?

Jag hade aldrig frivilligt valt en uppkoppling där man har begränsade datamängder.

Sitter du med fiber nu ?

Har du använt alternativen ? ( och vet hur de fungerar..)

Jag har använt tre mobilt bredband där jag bor tidigare fick ca 30-40Mbit ner. Jag kollar Netflix skiter egentligen i om jag har 10Mbit eller 100 eller 250Mbit så länge Netflix fungerar utan problem.

De höjer priserna och är rent av väldigt dyra på sin fiber och de vet om att de har monopol.
Och trots att man erbjuder att binda sig i 12 månader så får man inget bättre pris på de som de har kampanj på för nya kunder trots att man då skulle binda sig i 12mån. Fick förvisso ett annat erbjudande när jag sa att jag ville säga upp mitt abonnemang 100Mbit för 289:- när nya kunder får 250Mbit för 299:- det är vad en trogen kund är värd inte ett piss vi är bara kassakor.

Skrivet av SimpanDirr:

Även om ISP:en legat med damen min hade jag aldrig kunnat gå från fiber igen.

Nej nån gång får måttet vara rågat man kan inte trampas på hur mycket som helst. Jag skulle jue få fiber igen när det öppna nätet kommer så man slipper monopolet på nätet och får lite konkurrens i nätet. De öppna näten jag har suttit på tidigare har man fått 100Mbit för mellan 200-250:- mån och såg att det låg mellan 209 och 290:- nu på det nätet som skall komma beroende på val av leverantör.

Jag får även ursäkta min något upprörda ton.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

@Grabben_83a:

Jag tycker det låter som du varit van vid väldigt låga priser..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

@Grabben_83a:

Jag tycker det låter som du varit van vid väldigt låga priser..

Det är möjligt men i flera öppna nät ligger 100Mbit mellan 200-300:- allt som oftast.
Ser ingen anledning till varför en annan leverantör behöver ta ut så mycket mera för de gör det inte bättre så därav inte värt den högre prislappen. Men det är det som är farligt med monopol de kan ta ut hur mycket som helst. Jag väljer att lämna då jag tycker de tar för mycket betalt för sin fiber jag är tom beredd att betala mera för ett mobilt bredband eller ADSL för att inte göda operatören än mera.

Jag vet att ADSL samt mobilt bredband normalt sett är dyrare än fiber.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Vi har öppen fiber och det billigaste vi kan välja är 285 kr för 100/100. Telia är dyrast med ca 375 kr. De andra ca 10 ISP ligger däremellan. Din ISP för fiber har bra pris. Skulle aldrig välja mob.bredband om fiber finns.

Permalänk
Medlem

@Grabben_83a:

Välj nått som levererar 25% av kvaliten för 150% av priset då, så de där svinen lär sig!

🤔

Edit: kunde ja få 45/10 för 250 spänn med VDSL hade jag fortfarande lätt valt o betala 5-600 för 100/100 över fiber. LÄTT

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem

Du verkar ha dålig koll på de genomsnittliga priserna och tro att det är billigare än det i genomsnitt är, du gör som du vill men basera inte beslutet på att du tror att du ska kunna få marknadens lägst pris. Om man bortser från kampanajer och lokala småoperatörer så såg kostnadsläget ut så här 2016, för 2017 finn det ännu inga motsvarande uppgifter.

http://statistik.pts.se/media/1007/prisutvecklingen-foer-mobi...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kliar mig i huvudet jag ger 548kr i månaden för vdsl på 30/10

Tycker ändå 200-300kr är dugligt för 100

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

Ja går du till ADSL/VDSL/vad du nu vill kalla det så kan du förvänta dig ca 500 kr i månaden för 30/10.

Förövrigt nämner du inte leverantören men det är värt att nämna att Telia i princip äger all kopparnät så även om du byter till ADSL med en annan operatör så lär Telia i slutändan få en del av pengarna.

Permalänk
Medlem

Vad får du betala för fiber idag? Att vända sig till mobilt bredband eller 8Mbit adsl är verkligen långt från bra i dagsläget.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Och här sitter jag och betalar 550 kr i månaden för 10/1. Om du tittar mycket på netflix så ta adsl men det kan bli mycket dyrare än fiber och det är bara sämre på alla sätt och vis.

Permalänk
Medlem

Jag betalar 399kr/mån för 500Mbit, men få har jag rabatt i och med den förening vi har i området jag bor.

Om du förväntar dig att få 100Mbit för 200-300kr/mån i ett öppet nät tror jag att du är ute och cyklar, vad har du fått det priset ifrån? Jag kan få 100Mbit för 199kr/mån men då har jag rabatt, och jag skulle personligen betala de 299kr/mån det kostar utan rabatten.

Permalänk
Universal Telecom

Hej @Grabben_83a, jag hade personligen bitit i det sura äpplet och stannat hos min fiberoperatör och sedan bytt efter nätet öppnats upp för andra operatörer. Med tanke på att du streamar mycket så hellre ordentlig och stabil hastighet än en svajig lösning där man måste hålla ett öga på dataförbrukning. De mobila lösningarna har alltid en begränsning och Tele2s Unlimited är inte helt unlimited.

Läs gärna mer på:
#17230976
www.aftonbladet.se/nyheter/a/0EKxA0/teleoperatoren-satte-stop...

@gonace våra priser för 100/10 och 100/100 i Stockholm och i Örebro ligger runt 200-350 kr/mån. Våra 500mbit ligger runt 450-600 kr/mån beroende på nät. Vilket nät är din bostad ansluten till?

Ha det gött!

Mvh, Alfred på Universal Telecom

Permalänk
Medlem

@Universal Telecom: För min del kan jag inte byta, har Telia via en gruppanslutning som omförhandlas vart 3:de eller 5:e år (om jag inte minns fel) men jag betalar 399kr/mån för 500Mbit så för mig finns ingen anledning att byta även om jag hade kunnat

Permalänk
Medlem

Jag kör på Telia öppen fiber och har Telia som leverantör.
Betalar 379kr i månaden för 100/100.

Detta belopp betalar jag gladeligen varje månad!
Samma pris som jag hade på mitt ADSL som låg på 2/0.5

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Inaktiv

Jag betalar 329kr för 30/3. Och ja, dom har monopol. Kan ju sänka mig till 10/1 för 20kr mindre.

Funderar på adsl, just för principen att inte supporta skiten.

När man ringer deras växel så har dom bara en som tar emot samtal. Tanten i andra änden tuggar eller slurpar kaffe varje gång man ringer. "Jaha, vad kan jag hjälpa dig med då?" *Slurp*
Drygt

Permalänk

Har haft Tele2 Unlimited, testade i en månad.
Skickade aldrig något sms, bara att köra.

Permalänk
Medlem

Låter som att du har bredbandsbolaget med dom priser du listar. Ring in > säg upp, vänta tills det blir avslutat och teckna 250mbit och du får det pris du är ute efter och vänta på stadsnätet.
Däremot så är det pris du har i nuläget rätt så likt om inte lägre än många andra operatörer tar för en anslutning så förstår inte riktigt problemet, kommer ju inte bli nån större skillnad i pris när stadsnätet kommer in i kåken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du verkar ha dålig koll på de genomsnittliga priserna och tro att det är billigare än det i genomsnitt är, du gör som du vill men basera inte beslutet på att du tror att du ska kunna få marknadens lägst pris. Om man bortser från kampanajer och lokala småoperatörer så såg kostnadsläget ut så här 2016, för 2017 finn det ännu inga motsvarande uppgifter.
https://www.pixeltopic.com/files/2018/1/gpoehpecqdltou.png
http://statistik.pts.se/media/1007/prisutvecklingen-foer-mobi...

Detta var intressant läsning.
Det ger än lite mer perspektiv dock så har jag haft turen att bo på platser där det gått att tidigare få bredband mellan 10 och 100Mbit för mellan 150 till 300:- månaden för fiber men då i öppna nät under 200 har då gällt 10/10Mbit och drygt ca 200-300 för 100/10Mbit får jag väl tillägga inte 100/100.

Kollar jag över tjänster här på öppna stadsnätet: http://malardalen.ip-only.se/sigtuna/#/

Dock sitter man just nu i låst nät till 1 leverantör.

Det blir dock till att behålla fibern dock nedgraderar jag mig från 250 ner till 100Mbit men får då 100:- rabatt på månadsavgiften som gäller 100Mbit mot bindningstid i 12 månader.

Skrivet av zexz:

Låter som att du har bredbandsbolaget med dom priser du listar. Ring in > säg upp, vänta tills det blir avslutat och teckna 250mbit och du får det pris du är ute efter och vänta på stadsnätet.
Däremot så är det pris du har i nuläget rätt så likt om inte lägre än många andra operatörer tar för en anslutning så förstår inte riktigt problemet, kommer ju inte bli nån större skillnad i pris när stadsnätet kommer in i kåken.

Det kommer ligga på ca 200-300 för 100Mbit tror billigaste leverantören låg på 209:- mån näst billigaste på 239:- dock blir det en hyreshöjning på 45:- mån så runt 260 -300:- blir det jue så nej ni har rätt det blir ingen superstor skillnad.
Blev egentligen mest irriterad på att jag som befintlig obunden kund inte kunde binda mig igen och få kampanjpriset därav att man känns som en kassako.
Operatören erbjuder 250Mbit för 299:- mån med 12 månaders bindningstid de erbjöd mig 100Mbit för 289:- det var inget supererbjudande mot att jag band mig i 12 månader men det efter att jag som folk sa här tänkt säga upp abonnemanget.

Jag har nu tagit erbjudandet på 289:- månaden för 100Mbit. 100Mbit räcker för mig men vet andra som fått bättre erbjudande från samma leverantör för samma hastighet.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Edit eftersom jag tog för lång tid på mig att skriva så tar bort det som inte längre är relevant , rimligt val att du behåller leverantören!

-------------------------------------------
Sedan detta med att du inte får ta del utav samma erbjudanden som nya kunder. Anledningen till att man ger svinbilliga priser till nya kunder är för att låga priser är det som lockar konsumenter till att välja leverantör medans hög kvalitet är det som håller kvar kunder.

Köper du någonting med 50% rabatt så kan du ju inte bli sur nästa gång du kommer till samma butik och du inte får 50% rabatt, däremot så vet du nu att du gillar produkten(tjänsten) och är därmed beredd att betala ett rimligt pris för tjänsten. Ingen leverantör är intresserad utav snyltare som bara betalar ifall de får massa rabatt.

Tack för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Edit eftersom jag tog för lång tid på mig att skriva så tar bort det som inte längre är relevant , rimligt val att du behåller leverantören!

-------------------------------------------
Sedan detta med att du inte får ta del utav samma erbjudanden som nya kunder. Anledningen till att man ger svinbilliga priser till nya kunder är för att låga priser är det som lockar konsumenter till att välja leverantör medans hög kvalitet är det som håller kvar kunder.

Köper du någonting med 50% rabatt så kan du ju inte bli sur nästa gång du kommer till samma butik och du inte får 50% rabatt, däremot så vet du nu att du gillar produkten(tjänsten) och är därmed beredd att betala ett rimligt pris för tjänsten. Ingen leverantör är intresserad utav snyltare som bara betalar ifall de får massa rabatt.

Tack för mig.

Intressant inlägg men hur vet jag som kund att det är högre kvalité än leverantör a mot leverantör b?
Jag skulle inte kalla mig snyltare har betalt fullpris flera år och inte brytt mig speciellt tidigare när de gjort sina höjningar.

Nog har jag betalat för mig, jag har betalat fullt pris och tyckt att det har varit värt det 399:- månaden för 250Mbit visst det finns billigare men det har funkat bra. 100Mbit låg då på 369:- månaden och höjden nu till 389:- respektive 419:- månaden.

Jag har även suttit på ADSL 8Mbit för drygt över 400:- nånting i månaden så nog har jag betalat för mig.
Jag tycker det har funkat bra med leverantören jag har bortsett från när nätet var borta i 3 veckor och man knappt fick ut hela månaden som kompensation.
I övrigt så tycker jag det har funkat bra men den mesta fibern brukar funka bra.
Klart att priser är olika på olika ställen det förstår jag, dock har jag tidigare som sagt varit van vid lägre priser på öppna stadsnät och då ut till mig som kund med nätavgift och allt 100Mbit för som sagt kring 200-300:- vad är det som de gör så mycket bättre att det är värt mellan 100-150:- mer i månaden det är mest det jag ställer mig frågande till. Jag har tom frågat dem nångång mailledes och fick bara till svar att vi är ett Premiumbolag jaha vad säger det mig? Har de extra bra routers extra bra fiber och switchar? Bättre upptid än andra fiberleverantörer , bättre peering, försöker förstå varför de tar ut mer i pris än andra operatörer i ett öppet nät och det måste väl ändå vara att de har monopol eller? Klart att alla bolag vill känna pengar och gärna så mycket som möjlig eller de vill väl de flesta.

Jag har inget problem att betala egentligen det är snarare vad är det som gör det mera premium än en annan leverantör jag gärna skulle vilja ha svar på.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Intressant inlägg men hur vet jag som kund att det är högre kvalité än leverantör a mot leverantör b?
Jag skulle inte kalla mig snyltare har betalt fullpris flera år och inte brytt mig speciellt tidigare när de gjort sina höjningar.

Nog har jag betalat för mig, jag har betalat fullt pris och tyckt att det har varit värt det 399:- månaden för 250Mbit visst det finns billigare men det har funkat bra. 100Mbit låg då på 369:- månaden och höjden nu till 389:- respektive 419:- månaden.

Jag har även suttit på ADSL 8Mbit för drygt över 400:- nånting i månaden så nog har jag betalat för mig.
Jag tycker det har funkat bra med leverantören jag har bortsett från när nätet var borta i 3 veckor och man knappt fick ut hela månaden som kompensation.
I övrigt så tycker jag det har funkat bra men den mesta fibern brukar funka bra.
Klart att priser är olika på olika ställen det förstår jag, dock har jag tidigare som sagt varit van vid lägre priser på öppna stadsnät och då ut till mig som kund med nätavgift och allt 100Mbit för som sagt kring 200-300:- vad är det som de gör så mycket bättre att det är värt mellan 100-150:- mer i månaden det är mest det jag ställer mig frågande till. Jag har tom frågat dem nångång mailledes och fick bara till svar att vi är ett Premiumbolag jaha vad säger det mig? Har de extra bra routers extra bra fiber och switchar? Bättre upptid än andra fiberleverantörer , bättre peering, försöker förstå varför de tar ut mer i pris än andra operatörer i ett öppet nät och det måste väl ändå vara att de har monopol eller? Klart att alla bolag vill känna pengar och gärna så mycket som möjlig eller de vill väl de flesta.

Jag har inget problem att betala egentligen det är snarare vad är det som gör det mera premium än en annan leverantör jag gärna skulle vilja ha svar på.

Nätavgift + 100 Mbit/s för 200-300 kr/månaden tror jag inte en sekund på. Vad jag vet brukar väl bara nätavgiften i sig snarare ligga på cirka 200 kr/månaden.

I och med att du nämnde prisförändringen 369 kr/månaden -> 399 kr/månaden så gissar jag att det är Com Hem det handlar om.

Com Hem har Sveriges snabbaste bredband enligt Speedtest.net, Youtube samt Netflix samt att deras router (modem..) till antennuttagen är bättre än de andra stora svenska leverantörernas routrar
https://www.comhem.se/braval

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Nätavgift + 100 Mbit/s för 200-300 kr/månaden tror jag inte en sekund på. Vad jag vet brukar väl bara nätavgiften i sig snarare ligga på cirka 200 kr/månaden.

I och med att du nämnde prisförändringen 369 kr/månaden -> 399 kr/månaden så gissar jag att det är Com Hem det handlar om.

Com Hem har Sveriges snabbaste bredband enligt Speedtest.net, Youtube samt Netflix samt att deras router (modem..) till antennuttagen är bättre än de andra stora svenska leverantörernas routrar
https://www.comhem.se/braval

Det är inte Comhem det var 369:- till 389:-
Här finns de priser jag nämner till slutkund: http://malardalen.ip-only.se/bestall/#/
i den avgiften ingår allt som man betalar som kund hos de olika leverantörerna.

Men jag kan medge att jag har överreagerat i tråden.
exempelpriser tagna från sida ovan:

100/10 Mbit/s
Internet 100/10
Pris / månad:
209 kr
Startavgift:
189 kr
Bindningstid:
0 månader
Uppsägningstid:
1 månad

100/100 Mbit/s
Internet 100/100
Pris / månad:
269 kr
Startavgift:
189 kr
Bindningstid:
0 månader
Uppsägningstid:
1 månad

250/100 Mbit/s
Internet 250/100
Pris / månad:
329 kr
Startavgift:
189 kr
Bindningstid:
0 månader
Uppsägningstid:
1 månad

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Universal Telecom

@Grabben_83a Tänk på att Bredbandsson har startavgift på 189 kr och kampanjen 3 mån ½ priset. Det finns operatörer i portalen utan startavgift och men längre/bättre kampanjer.

Mvh, Alfred på Universal Telecom