Permalänk
Medlem

Kolla upp vad du har processer igång ibakrunden. För mig hade jag ett antivirusprogram som fucckade min dator. Raderade o nu mår datorn bra igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Du skulle haft en i7 som gick på moderkortet du har. Nåt mycket annat är inte värt uppgraderingen. Köper du nytt så köper du Ryzen 7, annars ser jag banne mig inte poängen.

jag har en i7 3770k som jag inte har någon grund till att uppgradera förrns jag är uppe i 1080-nivå på grafik (eller blir videoproffs). Och då blir det inte en intel. De svettas hårt redan på spelen som släpps idag.

Permalänk
Medlem

Lånar din tråd lite, hoppas det är ok.

Är det jätte stor skillnad mellan Intel Core i7-7700 Kaby Lake och Intel Core i5-7600 Kaby L?

Förutom 0.1 GHz, 4 trådar mer och priset. Är det en markant skillnad om jag bestämmer mig att köra på en i7 eller kan jag spara lite pengar och gå på i5 eftersom det inte är märkbart skillnad mellan dessa?

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

Kolla upp vad du har processer igång ibakrunden. För mig hade jag ett antivirusprogram som fucckade min dator. Raderade o nu mår datorn bra igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Använde mig av antivira förut. Men avinstallerade för att se om det var orsaken, vilket det tyvärr inte var. Nu har jag inte installerat något nytt och kör med Windows egna bara för att ha något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Du skulle haft en i7 som gick på moderkortet du har. Nåt mycket annat är inte värt uppgraderingen. Köper du nytt så köper du Ryzen 7, annars ser jag banne mig inte poängen.

jag har en i7 3770k som jag inte har någon grund till att uppgradera förrns jag är uppe i 1080-nivå på grafik (eller blir videoproffs). Och då blir det inte en intel. De svettas hårt redan på spelen som släpps idag.

Varför skulle jag köpa Ryzen? Vad jag försår det som är 8700k bättre gällande spel och 1800x exempelvis är bättre när det gäller annat. T.ex streaming.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AntonSam:

Varför skulle jag köpa Ryzen? Vad jag försår det som är 8700k bättre gällande spel och 1800x exempelvis är bättre när det gäller annat. T.ex streaming.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer bra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Stämmer bra det

Jag håller inte på med streaming eller någon form av redigering. Håller bara på med spel. Och skulle jag börja streama eller redigera i framtiden antar jag ändå att 8700k inte är dålig, bara att Ryzen är bättre för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonSam:

Hur varm?

Skickades från m.sweclockers.com

Ligger på ca. 82 grader efter någon timme på 100% load. "Stock" kylare (fick med en trots K modell). Fläkten går för fullt i princip. Det är mest i idle jag ligger lite varmare ( ca 40 grader, med 20+ grader inomhustemp). Har matchat alla 4 kärnor och kör fläkten på 700rpm enligt hwmonitor.

Jag skulle säkert kunna pressa den mer med en bättre kylare men jag ser inte vitsen (mer än att det är kul då).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AntonSam:

Jag håller inte på med streaming eller någon form av redigering. Håller bara på med spel. Och skulle jag börja streama eller redigera i framtiden antar jag ändå att 8700k inte är dålig, bara att Ryzen är bättre för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns ingen anledning att köpa en i7:a om du inte ska streama. Då är det bättre att vänta på Ice lake istället, vilket kommer få flera kärnor/trådar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Har man någon aning när det kommer då? Och om man kan använda ett z370 mobo till det? Känner att jag behöver uppgradera min cpu då den inte verkar orka med längre och vill då inte vänta allt för länge.

Permalänk
Medlem

@evirob: Tror inte min cpu blir varmare än 70 grader överklockad till 4,5GHz.

Permalänk
Inaktiv

De upplevda problemen låter lite som en av alla de problem ett Intel-system kan råka ut för med Intels defekta Meltdown/spectre-fix. Kolla gårdagens nyhet om patchen MS släppte som ska motverka/lindra problemen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon5930: Vart hittar jag det? Man kan ju hoppas att det lindrar problemet, börjar bli riktigt störande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Du skulle haft en i7 som gick på moderkortet du har. Nåt mycket annat är inte värt uppgraderingen. Köper du nytt så köper du Ryzen 7, annars ser jag banne mig inte poängen.

jag har en i7 3770k som jag inte har någon grund till att uppgradera förrns jag är uppe i 1080-nivå på grafik (eller blir videoproffs). Och då blir det inte en intel. De svettas hårt redan på spelen som släpps idag.

Synd då att Ryzen har så sjaskig single core prestanda, vilket kommer göra sig extra tydligt i 1080p 144hz gameplay dessvärre, tror t.om hans 6600k(4.5) skulle prestera bättre än Ryzen 7 i många titlar, speciellt de som endast använder 4 kärnor, och det är många.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AntonSam:

@Peppar2014: Har man någon aning när det kommer då? Och om man kan använda ett z370 mobo till det? Känner att jag behöver uppgradera min cpu då den inte verkar orka med längre och vill då inte vänta allt för länge.

Ice lake kommer köra på Intel´s kommande 500 serie.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Okej, men man vet inte när det kommer? Läste någon gång under andra halvan av 2018 men det skrevs i november, tänker ifall man har fått reda på mer sedan dess.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AntonSam:

@anders190: Vart hittar jag det? Man kan ju hoppas att det lindrar problemet, börjar bli riktigt störande.

Denna jag tänkte på: https://www.sweclockers.com/nyhet/25159-microsoft-slapper-upp...

Permalänk
Medlem

@anon5930: Tack så mycket! Får ladda ner den och se om den hjälper något.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Försöker att installera uppdateringen men får en exe istället för msu. Försöker jag starta filen jag laddat ner händer inget, kör jag genom kommandotolken får jag bara ett felmeddelande att den typen av fil inte stöds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Synd då att Ryzen har så sjaskig single core prestanda, vilket kommer göra sig extra tydligt i 1080p 144hz gameplay dessvärre, tror t.om hans 6600k(4.5) skulle prestera bättre än Ryzen 7 i många titlar, speciellt de som endast använder 4 kärnor, och det är många.

Måhända vara sant. Verkar också som ryzen är oförutsägbart på minnesmoduler. Men oavsett är det fortfarande surt läge uppgradera.

däremot tror jag inte en sekund på att 144hz 1080p är nåt att planera något dyrt nyinköp efter idag. Om fyra år är det kanske inte värt så mycket längre så det hade jag tagit höjd för. Skärmar, VR, multi gpu.. mycket kan ha hänt.

Men så är jag snål om pengar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Måhända vara sant. Verkar också som ryzen är oförutsägbart på minnesmoduler. Men oavsett är det fortfarande surt läge uppgradera.

däremot tror jag inte en sekund på att 144hz 1080p är nåt att planera något dyrt nyinköp efter idag. Om fyra år är det kanske inte värt så mycket längre så det hade jag tagit höjd för. Skärmar, VR, multi gpu.. mycket kan ha hänt.

Men så är jag snål om pengar också.

Idag tror jag inte är lika dumt att uppgradera som det varit tidigare, coffe lake är som sagt ett stort steg om man ser till tidigare generationer. Själv satt man med sandy bridge fram till nyligen. Anledningen är att prestanda skillnaden mellan generationerna varit små tidigare, samt inga ytterligare kärnor/trådar.

Ice Lake ska ju släppas 2018 som troligtvis kommer erbjuda 8 kärniga för den stora massan, samt amd nya Pinnacle Ridge som troligtvis kommer ha bättre klockfrekvenser. Det må vara värt att vänta in i TS fall.

Om fyra år kommer säkerligen mycket ha hänt, nyteknologi faller alltid i pris, det är inte aktieandelar eller klassiska bilar direkt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd

@AntonSam: Nu är jag lite sen till festen. Men jag tänkte likväl flika in med tanke på vad som har tagits upp i tråden så känns de lite som en sak faktiskt glöms bort. De är ju faktiskt så att Skylake / Kaby Lake processorer inte blev sämre per automatik bara för att Coffee Lake släpptes. Dom är fortfarande lika bra som innan. Att de nu finns sex kärnor i dagens i5 och i7or är ju helt klart nice.
Jag ser såhär på saken iaf. Billigast och enklast är att sälja i5-6600K och köpa en i7-7700K. Du slipper då allt fippel med att byta moderkort, installera om Windows och allt därefter. En i7-7700K är fortfarande en mycke potent processor och fortsätta vara de ett bra tag till.
Jag har precis gjort en sån här sak själv, men jag valde faktiskt en i7-6700K medans dom ännu finns i butik. Varför? Jo, dels för att jag inte kommer överklocka mer än att synka samtliga kärnor till samma frekvens i Turbo. Och dels för att jag anser att i7-7700K helt enkelt blir för varm.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Självklart är Skylake och Kaby lake fortfarande bra. Och om jag får fråga, varför skulle jag behöva installera om Windows? Och att mecka i datorn tycker jag bara är kul, så att behöva byta moderkort och sedan installera ny processor i har jag inget problem med. För tillfället tror jag nog att jag kommer köra med 8700k. Antar att jag inte kommer att behöva byta på ett tag då. Det var annars någon som rekommenderade att vänta på ice lake, vilket skulle vara ett bra alternativ. Men min nuvarande processor verkar inte orka med längre och jag vill gärna byta inom 1-2 månader. Om det inte är något problem med processorn jag kan lösa, då kan jag vänta ett tag till med att byta om det skulle vara så.

Permalänk
Avstängd

@AntonSam: De är inte optimalt för ett operativsystems funktionalitet och stabilitet att ha dubbla uppsättningar av grundläggande drivrutiner med mera. Ungefär som när man byter mellan grafikkort från AMD till NVIDIA eller vice versa. Även om man kör en cleaner kan gamla spår finnas kvar som ger diverse problem, eller drar ner prestandan.
Enkelt fattat så vid installationen av Windows så skräddarsys operativsystemet mot den hårdvara som sitter i. Mycke av dom går inte att avinstallera överhuvudtaget heller. De är dock lättare idag att bara byta moderkort och processor utan att Windows i sig kraschar eller ballar ut, men de är fortfarande inte optimalt. I äldre Windows versioner kunde ett moderkortsbyte (även vid samma socket, chipset men en annan modell) leda till bluescreen vid uppstart som aldrig gick att komma ur.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Ah, okej. Att ominstallera om windows ska nog inte vara några problem ifall jag behöver göra det. gjorde det för inte så länge sedan, tog inte allt för lång tid. Så att jag möjligtvis behöver göra det ser jag inte som en nackdel. Tänker bara på, är det nödvändigt att installera om windows ifall det nya moderkortet bara är en nyare version av det man redan har? Eller är det andra drivrutiner eftersom att det är en nyare modell?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AntonSam:

@HC-8315: Ah, okej. Att ominstallera om windows ska nog inte vara några problem ifall jag behöver göra det. gjorde det för inte så länge sedan, tog inte allt för lång tid. Så att jag möjligtvis behöver göra det ser jag inte som en nackdel. Tänker bara på, är det nödvändigt att installera om windows ifall det nya moderkortet bara är en nyare version av det man redan har? Eller är det andra drivrutiner eftersom att det är en nyare modell?

Rent praktiskt så får du ett Windows som i de dolda blir lite plottrigt med drivrutiner som dels används och dels bara ligger där. Som jag skrev tidigare så kan de hända att Windows inte vet vilken drivrutin som är rätt och väljer att köra på föregående drivrutin och de kan leda till instabilitet, dålig prestanda och i vissa fall helt omöjligt att installera eller få Windows att använda rätt drivrutin. Man kan jämföra de lite med att man köper en ny stereo till bilen och så drar man helt nya kablar till den utan att varken koppla ur och ta bort kablarna till den gamla stereon.
Jag ska inte måla fan på väggen med en massa mardrömsscenarion. Men hur man än vrider och vänder på de så är de inte optimalt. Du vill byta till en starkare processor och väljer att byta plattform. Men att skippa en nyinstallation av Windows undergräver syftet med bytet och du kanske inte upplever någon förbättring alls.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Okej, tack för hjälpen. Ska se till att jag göra en ominstallation av windows när jag väl uppgraderar, har inte hört något om det förut och därför inte tänkt på det. Men vet ju iallafall att en ominstallation kan vara nyttig, sålänge man sparar viktiga filer så att man inte förlorar någonting man behöver.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AntonSam:

@HC-8315: Okej, tack för hjälpen. Ska se till att jag göra en ominstallation av windows när jag väl uppgraderar, har inte hört något om det förut och därför inte tänkt på det. Men vet ju iallafall att en ominstallation kan vara nyttig, sålänge man sparar viktiga filer så att man inte förlorar någonting man behöver.

Helt rätt ☺

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.