Seg Nas, vad kan ha hänt, bara 140 kb/s från hib mode

Permalänk

Seg Nas, vad kan ha hänt, bara 140 kb/s från hib mode

Brukade vara bra mycket högre fart. Det är en synology Nas, har testa att byta nätverksladdar, varför är den så sjukt seg?

Ibland är den nere på 140 kb/s kan det vara diskarna det är fel på? Det är nya ironwolf 10tb. Ibland börjar nasen låta/arbeta fast den ska vara nere i hibernation mode, så sjukt skumt..

Det är något när den inte använts på ett tag, inloggning och allt är sjukt segt. Ibland hjälper det att starta om web gränssnittet ett par gånger så funkar allt.

Vad kan det vara för fel?

Det är en Synology DiskStation DS218play

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Har du tillräckligt med ledigt utrymme på hårddiskarna?

Har du kollat så att det inte ligger någonting i bakgrunden och stör? Någonting är det i alla fall som verkar väcka datorn från hibernation mode.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Har du tillräckligt med ledigt utrymme på hårddiskarna?

Har du kollat så att det inte ligger någonting i bakgrunden och stör? Någonting är det i alla fall som verkar väcka datorn från hibernation mode.

Ja jag har 17 tb ledigt, ja det verkar vara något med hib mode, fast dom börjar låta och snurra...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Brukade vara bra mycket högre fart. Det är en synology Nas, har testa att byta nätverksladdar, varför är den så sjukt seg?

Ibland är den nere på 140 kb/s kan det vara diskarna det är fel på? Det är nya ironwolf 10tb. Ibland börjar nasen låta/arbeta fast den ska vara nere i hibernation mode, så sjukt skumt..

Det är något när den inte använts på ett tag, inloggning och allt är sjukt segt. Ibland hjälper det att starta om web gränssnittet ett par gånger så funkar allt.

Vad kan det vara för fel?

Det är en Synology DiskStation DS218play

Funkar det bra om du inte låter den gå ner i hib? Kollat ny programvara? Om det blir segt efter en lång tid online så låter det som en mjukvarubugg som käkar resurser. Om du startar om den blir det någon skillnad?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Är nasen också ny? Senaste firmware? Finns diskarna med på listan över kompatibla diskar?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Är nasen också ny? Senaste firmware? Finns diskarna med på listan över kompatibla diskar?

Nasen är ca 6 veckor gammal, jag kollade denna lista innan köp https://www.synology.com/sv-se/compatibility?search_by=produc...

Så dom ska vara kompatibla, vart ser man vilken firmware man har?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Funkar det bra om du inte låter den gå ner i hib? Kollat ny programvara? Om det blir segt efter en lång tid online så låter det som en mjukvarubugg som käkar resurser. Om du startar om den blir det någon skillnad?

Ja det blir en skillnad när jag startar om den

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Nasen är ca 3 veckor gammal, jag kollade denna lista innan köp https://www.synology.com/sv-se/compatibility?search_by=produc...

Så dom ska vara kompatibla, vart ser man vilken firmware man har?

Lättast är att logga in på den och där leta upp någn meny där man kan uppdatera oftast kan man söka direkt i mjukvaran. Alternativt under någon statusflik (dashboard) så du kan se den befintliga versionen och sedan traska in på tillverkarens hemsida och ladda hem.

Skrivet av blue eyed devil:

Ja det blir en skillnad när jag startar om den

Okej, låter precis som mjukvaruproblem. Så jag skulle satsa på att uppdatera programvaran först. Dubbelkolla om du behöver göra något vad gäller datan. Så inte ev uppdatering tar bort all din data på den. Läs ordentligt. Kan du inte stänga av hib tillsvidare?

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Lättast är att logga in på den och där leta upp någn meny där man kan uppdatera oftast kan man söka direkt i mjukvaran. Alternativt under någon statusflik (dashboard) så du kan se den befintliga versionen och sedan traska in på tillverkarens hemsida och ladda hem.

Okej, låter precis som mjukvaruproblem. Så jag skulle satsa på att uppdatera programvaran först. Dubbelkolla om du behöver göra något vad gäller datan. Så inte ev uppdatering tar bort all din data på den. Läs ordentligt. Kan du inte stänga av hib tillsvidare?

Okey det står "Din dsm version är aktuell" så kanske inte är mjukvaran då

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Håller med att det låter mjukvarugrej

Finns det någon anledning att den måste gå ned i hib-mode (tex. ljudnivåmässiga orsaker som kan motivera det) hårddiskarna håller inte längre bara för att skivorna slutar snurra, snarare tvärt om då start/stopp stressar mer än att diskarna snurrar kontinuerligt 24/7.

Om du plockar bort hib-läget och låter diskarna snurra 24/7 ett tag - blir det annorlunda?

Det som sliter är temperaturväxlingar - både på komponentnivå (tex start av spindeln med höga strömnivåer en kort stund genom motorkretsen) och rent allmänt att hela enheten går upp och ned i temperatur mellan när disken är aktiv och är i hib-läge.

Den som är lite mer vågad aktiverar ssh och installerar tex. 'atop' och har en putty till ssh aktivt och se och monitorerar om något verka dra mycket CPU, minne eller någon disk verkar hårt lastad med lång kommandokölängd (och 100-101% lastgrad) - har man sistnämnda så kan det betyda diskstrul om det samtidigt inte skyfflar mycket data eller söker väldigt mycket (då hörs det...)

Jag förutsätter också att du kikat i SMART för samtliga diskar i den grafiska miljön att inget verka onormalt (Obs är det seagate-diskar så kan värdena upplevas väldig höga på vissa poster fast diskarna är normala då de lägsta 32 bitarna räknar totala antalet sektorer som är lästa/skrivna och de högsta 16 bitarna är dom som räknar antalet fel)

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Brukade vara bra mycket högre fart. Det är en synology Nas, har testa att byta nätverksladdar, varför är den så sjukt seg?

Ibland är den nere på 140 kb/s kan det vara diskarna det är fel på? Det är nya ironwolf 10tb. Ibland börjar nasen låta/arbeta fast den ska vara nere i hibernation mode, så sjukt skumt..

Det är något när den inte använts på ett tag, inloggning och allt är sjukt segt. Ibland hjälper det att starta om web gränssnittet ett par gånger så funkar allt.

Vad kan det vara för fel?

Det är en Synology DiskStation DS218play

nu var det ett tag sen jag lekte runt med xpenology men jag har för mig att man kan välja mellan att låta hela enheten somna och att bara låta diskarna spinna ner.
det låter som din enhet inte återansluter med gb hastighet efter uppvaknandet.

mvh

https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=119541
kan kanske vara av intresse

la till länk
Permalänk
Medlem

@blue eyed devil:
Nej det låter inte som det. Om det inte finns fler mjukvaror, men det e väl inte troligt. Är det några extra tjänster du har aktiverat på den? Om det är någon där som buggar.

Visa signatur

.