Köpråd för liten plex/nas-server

Permalänk
Medlem

Köpråd för liten plex/nas-server

Hallå! Jag går i tankarna att slänga ihop en liten m-itx-server för plex eller dylikt, samt nas-tjänst. Som max två strömmar, eventuellt 4k transcoding (även om det verkar funka sådär med just plex), lite bittorrent samt vanligt backuppande. Skulle uppskatta en sanity check på mitt ihopplock.

plexnas

Kommer lägga till något lämpligt nätaggregat, och komplettera med befintliga wd red-diskar. Valde en billig m.2-disk för OS (för att ha 4 tillgängliga sata-portar.) Lär köra windows för enkelhetens skull.

Synpunkter? Tips eller råd? Allt mottages tacksamt

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag har en i3-6100, funkar bra för flera strömmar. Min i5-4570 klarar inte av en 4k-"semesterfilm" så jag vet inte om en i3-7100 gör det heller.
Varför ett spelkort?

Kan iofs rekommendera mer lagring om du har mycket att lägga till i Plex. Att lagra på en NVME eller SSD gör stor skillnad.

Permalänk
Medlem

min xeon 2670 får jobba me 4k

Permalänk
Medlem

Betydligt bättre CPU för en hundring mer: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/processor/intels...
Inget av ovanstående klarar nog av 4K transcoding. För Plex brukar man rekommendera ca 2000 passmarkpoäng för 1080p och om det skalar linjärt innebär det i så fall ca 8000 poäng för en 4K-ström. För att nå upp i den nivån måste du nog kliva upp till 7600.

Edit: Jag beställde precis ovanstående CPU men nu verkar den vara slut så jag kanske knep det sista exemplaret.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Nu må min gamla phenom 2 x6 1090t vara lite uråldrigt men det är den som rullar min Plex server just nu.

Den hanterar inte 4k material alls, så länge det inte är löjligt låg bitrate. Men inte ens low-end 4k saker hanterar den väl.

Den ska enligt passmark (lite meh, men det är även det Plex kör med i deras FAQ) får 5600 poäng, 7100 får 5800 poäng.
Så tvivlar på att den kommer hantera något 4k material alls, tror faktiskt inte 7350K skulle hantera 4k transcoding heller.

Som toben sa, hans 2670 med 8 kärnor 16 trådar med hela 12200 passmark, lär får svettas en hel del med 4k i duglig bitrate.

Så 4k kan du nog glömma. Utöver det, så lär den fungera fint för 1080p dock. Samt att directplay kommer fungera överlag bra så länge enheterna stödjer det.
Dom jobbar på att få in stöd för hårdvaruaccelererad decoding via t.ex. Intels iGPUs och liknande, har dock ingen koll på om det är implementerat för allmänheten än eller ej, då jag kör en gammal Phenom.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Nu må min gamla phenom 2 x6 1090t vara lite uråldrigt men det är den som rullar min Plex server just nu.

Den hanterar inte 4k material alls, så länge det inte är löjligt låg bitrate. Men inte ens low-end 4k saker hanterar den väl.

Den ska enligt passmark (lite meh, men det är även det Plex kör med i deras FAQ) får 5600 poäng, 7100 får 5800 poäng.
Så tvivlar på att den kommer hantera något 4k material alls, tror faktiskt inte 7350K skulle hantera 4k transcoding heller.

Som toben sa, hans 2670 med 8 kärnor 16 trådar med hela 12200 passmark, lär får svettas en hel del med 4k i duglig bitrate.

Så 4k kan du nog glömma. Utöver det, så lär den fungera fint för 1080p dock. Samt att directplay kommer fungera överlag bra så länge enheterna stödjer det.
Dom jobbar på att få in stöd för hårdvaruaccelererad decoding via t.ex. Intels iGPUs och liknande, har dock ingen koll på om det är implementerat för allmänheten än eller ej, då jag kör en gammal Phenom.

Det beror så klart på vad det är för material (läs: bitrate) men ett alternativ är ju annars att skaffa en Raspberry Pi eller liknande som uppspelningsenhet då den inte kräver någon transcoding.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Varför ett spelkort?

Kan iofs rekommendera mer lagring om du har mycket att lägga till i Plex. Att lagra på en NVME eller SSD gör stor skillnad.

Jag kollade främst på billiga m-itx kort med minst 4 sata-portar och kompatibilitet med 7:e gen Intel. 999 var bland de billigare jag kunde hitta. Tog emot att ta ett kort med h110 chipset, och dom var dom enda riktiga konkurrenterna i lägre prisklass. Tänker jag konstigt här? Skulle ni ändå rekommendera något annat?

Mitt bibliotek är inte så fasansfullt stort, så jag tror jag klarar mig med 120gb så länge

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Betydligt bättre CPU för en hundring mer: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/processor/intels...
Inget av ovanstående klarar nog av 4K transcoding. För Plex brukar man rekommendera ca 2000 passmarkpoäng för 1080p och om det skalar linjärt innebär det i så fall ca 8000 poäng för en 4K-ström. För att nå upp i den nivån måste du nog kliva upp till 7600.

Edit: Jag beställde precis ovanstående CPU men nu verkar den vara slut så jag kanske knep det sista exemplaret.

Verkar komma in till liknande pris på elgiganten, så jag är nog inte helt körd där

Jag får glömma 4k transcode tillsvidare helt enkelt, då 7600 och uppåt är utanför budget, och hoppas på hårdvarustöd framöver om det blir relevant.

Tack för svar alla!

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det beror så klart på vad det är för material (läs: bitrate) men ett alternativ är ju annars att skaffa en Raspberry Pi eller liknande som uppspelningsenhet då den inte kräver någon transcoding.

rpi3 klarar inte ens av att driva en 4k monitor.

Men ja, någon typ av enhet som kan hantera det istället fungerar bra för 4k. Kan duga om man t.ex. skaffar sig en 4k tv och enbart köper en enhet till tvn då, och resterande saker helt enkelt skippar 4k och kör något annat istället.

Dock så är det väldigt trögt att transcode något som är 4k till att börja med till något annat ändå, så det blir ju ganska mycket jobb oavsett. Beror ju lite på källa dock. Men det är direct play som gäller i så fall.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

rpi3 klarar inte ens av att driva en 4k monitor.

Men ja, någon typ av enhet som kan hantera det istället fungerar bra för 4k. Kan duga om man t.ex. skaffar sig en 4k tv och enbart köper en enhet till tvn då, och resterande saker helt enkelt skippar 4k och kör något annat istället.

Dock så är det väldigt trögt att transcode något som är 4k till att börja med till något annat ändå, så det blir ju ganska mycket jobb oavsett. Beror ju lite på källa dock. Men det är direct play som gäller i så fall.

Jag vet inte riktigt om jag förstår vad du menar. Om man strömmar från ovan nämnda NAS till en RPi som enbart agerar uppspelningsenhet så krävs väl ingen som helst transcoding och det bör inte vara någon skillnad mot att spela upp t.ex. 1080p bortsett från bandbredden. Tänker jag fel?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag vet inte riktigt om jag förstår vad du menar. Om man strömmar från ovan nämnda NAS till en RPi som enbart agerar uppspelningsenhet så krävs väl ingen som helst transcoding och det bör inte vara någon skillnad mot att spela upp t.ex. 1080p bortsett från bandbredden. Tänker jag fel?

Så länge enheten som du strömmar till (rpi i detta fall) stödjer uppspelning av det formatet direkt i hårdvaran eller klarar av att dekoda videon själv, så krävs ingen transcoding. En rpi klarar dock ej av varken att driva en monitor i 4k eller spela upp 4k video, eh jag då den inte ens kan driva monitorn till att börja med. Och det var om 4k delen jag pratade om, vilket jag antog var det du pratade om också. Då det var just 4k video jag pratade om i inlägget du citerade i början.

För 1080p material lär det fungera bra dock, vad jag har läst ska rpi3 vara helt okej i 1080p även om jag har fått tvivelaktiga resultat de ungefär 2 minuterna jag pillade med min rpi3 och video. (så jag kan ha helt fel där )
Dock vad jag har läst ska rpi3 ha lite problem med 1080p klipp med höga bitrates och speciellt om de är HFR av någon typ (48/60fps 1080p rulle exempelvis).

Men ja, så länge det är ett format som fungerar med direct play till rpi'n så lär det vara helt ok.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Kanske Enklare att köpa Plex Pass och gå på gpu transcoding, med t.ex. ett 1050 som tydligen ska klara 4K?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Kanske Enklare att köpa Plex Pass och gå på gpu transcoding, med t.ex. ett 1050 som tydligen ska klara 4K?

Ja, jag satsar nog på det. I första hand undvika behov av transcode av 4k, och om behovet ökar investera i en billig gpu när stödet för det är bra i plex. Verkar lite beta än så länge vad jag läst mig till?

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Verkar komma in till liknande pris på elgiganten, så jag är nog inte helt körd där

Jag får glömma 4k transcode tillsvidare helt enkelt, då 7600 och uppåt är utanför budget, och hoppas på hårdvarustöd framöver om det blir relevant.

Tack för svar alla!

Tips: finns återigen i lager hos NetOnNet för 1249kr med omgående leverans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@ågren: generic x79 mobo t.ex Huanan med ecc ddr3 å en e5-2650 / 2630 från Aliexpress och flex pass på det?
Beror på 4k eller ej som diskuterades tidigare i tråden

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Tack för allas råd! Beställde en 7350k från netonnet, som tyvärr anlände liggandes utanför sin lilla plastlåda och skramlande runt i pappkartongen.. Netonnet har självklart inga kvar, så kan bara få pengarna tillbaka, och lägsta pris i dagsläget är som lägst 1600 kr. Hur skulle ni gjort? Har inte öppnat lådan iom att jag vill behålla säkerhetstejpen intakt, så kan inte inspektera processorn jättenoga. Bör jag vara rädd för skador?
https://imgur.com/a/XxgA5

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

@zojjz: nu vågar ja inte svara säkert men ligger inte själva processorn i sin tur i en skyddssockel? Jag hade ringt netonnet och förklarat läget. Dom kommer troligen säga att du kan öppna och inspektera. Ligger den då skyddad som jag misstänker så är det ju fritt fram att köra och testa I maskin. Bör dock inte vara några problem kan jag tycka.

Edit: netonnet är faktiskt bra på sådana här och liknande ärenden. Men jag hade nog ändå filmat en liten sekvens medan jag packar upp den bara ifall ifall..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@mr.zojjz: nu vågar ja inte svara säkert men ligger inte själva processorn i sin tur i en skyddssockel? Jag hade ringt netonnet och förklarat läget. Dom kommer troligen säga att du kan öppna och inspektera. Ligger den då skyddad som jag misstänker så är det ju fritt fram att köra och testa I maskin. Bör dock inte vara några problem kan jag tycka.

Edit: netonnet är faktiskt bra på sådana här och liknande ärenden. Men jag hade nog ändå filmat en liten sekvens medan jag packar upp den bara ifall ifall..

Har redan kontaktat, och dom erbjöd reklamation. Ska nog göra som du säger och fråga om jag kan öppna och inspektera närmare. Filma låter rimligt, man kan aldrig ha för mycket bevis

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Har redan kontaktat, och dom erbjöd reklamation. Ska nog göra som du säger och fråga om jag kan öppna och inspektera närmare. Filma låter rimligt, man kan aldrig ha för mycket bevis

Ahh men det låter bra. Återkom gärna med svar så man vet hur de är packade..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har en i5 4690K klockad till 4.6GHz och den flaskhalsar 4K transcoding direkt, väldigt många har just detta problem att transcoda 4K H265, just H265 är väldigt tungt för CPUn medan H264 är betydligt lättare.

https://forums.plex.tv/discussion/209432/transcoding-4k-requi...