Den stora Xbox One-tråden

Permalänk

Och där dog mitt xbox one x scorpio edition.
Vägrar starta ger bara startljudet men sen händer det inget.
Plus så lulta det lite bränd elektronin trots att xboxet stått helt öppet på en egen hylla för maximalt luftflöde.
Googlade lite och vissa har sagt att det är strömkabeln men har testat med en annan och ingen skillnad. Någon mer som det dött för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_rolf:

Och där dog mitt xbox one x scorpio edition.
Vägrar starta ger bara startljudet men sen händer det inget.
Plus så lulta det lite bränd elektronin trots att xboxet stått helt öppet på en egen hylla för maximalt luftflöde.
Googlade lite och vissa har sagt att det är strömkabeln men har testat med en annan och ingen skillnad. Någon mer som det dött för?

Nej, det låter som det bara är att returnera.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av putte_rolf:

Och där dog mitt xbox one x scorpio edition.
Vägrar starta ger bara startljudet men sen händer det inget.
Plus så lulta det lite bränd elektronin trots att xboxet stått helt öppet på en egen hylla för maximalt luftflöde.
Googlade lite och vissa har sagt att det är strömkabeln men har testat med en annan och ingen skillnad. Någon mer som det dött för?

Min Xbox Scorpio är varm fast den inte har varit igång på en vecka. Har bra luftflöde men den var varm ändå efter att dragit ut sladden så blev den kall igen. Jag ringde supporten ska se om den fortfarande är sån den här veckan annars ska jag lämna in min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Min Xbox Scorpio är varm fast den inte har varit igång på en vecka. Har bra luftflöde men den var varm ändå efter att dragit ut sladden så blev den kall igen. Jag ringde supporten ska se om den fortfarande är sån den här veckan annars ska jag lämna in min.

Hur har du ställt in den?

Är den i Standby (för väldigt snabb start), eller är den inställd på ett göra en komplett shutdown (jag brukar själv ha ställt i det så på mina konsoler)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av martinot:

Hur har du ställt in den?

Är den i Standby (för väldigt snabb start), eller är den inställd på ett göra en komplett shutdown (jag brukar själv ha ställt i det så på mina konsoler)?

Inställd på komplett shutdown. Jag lyssnade och den lät inuti (svag pitchad ton) men jag bytte sladd och uttag och nu är den avstängd och tyst.
Den ska väl ändå inte gå i en vecka och avge värme?

På Nintendo Switch har jag den i standby och den är aldrig varm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Inställd på komplett shutdown. Jag lyssnade och den lät inuti (svag pitchad ton) men jag bytte sladd och uttag och nu är den avstängd och tyst.
Den ska väl ändå inte gå i en vecka och avge värme?

Ok. Nej, det låter skumt. Då bör den vara helt avstängd tycker jag (och bara dra pyttelite för standbyswitchen).

Jag skall checka hur det är med min XB1 X (kanske har samma problem där, utan att ha tänkt på det). Återkommer.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av martinot:

Ok. Nej, det låter skumt. Då bör den vara helt avstängd tycker jag (och bara dra pyttelite för standbyswitchen).

Jag skall checka hur det är med min XB1 X (kanske har samma problem där, utan att ha tänkt på det). Återkommer.

@putte_rolf

Ja gör det grejen var att jag hade inte kollat detta om jag inte hade läst att andra hade liknande problem och t o m att det luktade bränt.
Fick en ticket för att skicka in den. Men jag sa att jag ville testa lite mer och se om jag kan återskapa problemet innan jag skickar in den.

Sen vet jag inte om det är fel på den och om de byter ut den så är jag inte säker att de har kvar Scorpio edition utan att jag får vanilla versionen.

Permalänk
Medlem

Kände på den nu på morgonen. Har varit avstängd hela natten, och var helt sval (inte ens det minsta varmare än rumstemperatur). Är inte Scorpio Edition, utan den vanliga svarta XB1 X.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av martinot:

Kände på den nu på morgonen. Har varit avstängd hela natten, och var helt sval (inte ens det minsta varmare än rumstemperatur). Är inte Scorpio Edition, utan den vanliga svarta XB1 X.

Tack för att du kollade. Det verkar vara så som en del andra har påpekat att om jag inte sätter i kontakten i väggen så blir det fel. I mitt fall så blir den varm och bra mycket varmare än den är i idle om den är bara på.

Permalänk
Inaktiv

Tjena,

Vart kan man köpa det billigaste xbox live gold 12 månader?

tack

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Dejch29:

Tjena,

Vart kan man köpa det billigaste xbox live gold 12 månader?

tack

Just nu har CDON 3+3 månader för 169:- har funnits där sedan i helgen.
Har hört att några har även köpt 2ggr 3+3 d v s 12 månder för 338:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Just nu har CDON 3+3 månader för 169:- har funnits där sedan i helgen.
Har hört att några har även köpt 2ggr 3+3 d v s 12 månder för 338:-

Bra pris. Jag har redan köpt som gäller till oktober. Förlängs det med 6 månader om jag lägger till detta?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Bra pris. Jag har redan köpt som gäller till oktober. Förlängs det med 6 månader om jag lägger till detta?

Ja det förlängs.

Uppmärksamma dock att Microsoft har begränsning så du kan max fylla på ca 2 år framåt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv

Tack för tipset, men har en fundering.

Min bror är också på väg att införskaffa xbox, men ser att man måste utnyttja koderna senast 28e så vet inte riktigt ifall han hinner införskaffa sin innan dess. Så min fråga lyder kan jag logga in på hans xbox konto och aktivera hans koder också, trots att mitt xbox redan har xbox gold?

Tack

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Dejch29:

Tack för tipset, men har en fundering.

Min bror är också på väg att införskaffa xbox, men ser att man måste utnyttja koderna senast 28e så vet inte riktigt ifall han hinner införskaffa sin innan dess. Så min fråga lyder kan jag logga in på hans xbox konto och aktivera hans koder också, trots att mitt xbox redan har xbox gold?

Tack

Du kan aktivera dina koder online på xbox live-hemsidan.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Ja det var bra pris passade på att ta det erbjudandet också.

Det som hände var dock att det nu står 3 mån prenumeration när jag tidigare hade ett års varianten.(antagligen för att jag fick en extramånad om man valde automatisk förnyelse) Vad jag förstår kan man ändra period om man vill återgå till årsvis debitering.

Fast tittar man på datumet det står att de ska börja debitera kortet igen så verkar det stämma ändå eftersom tiden lagts på efter den tid jag hade kvar av den årsladdning jag gjorde i somras, man får väl se om det kommer något liknande bra erbjudande när tiden börjar ta slut om något år.

Permalänk
Medlem

@Dejch29: Det smartaste är dock om ni gör gameshare.

Du loggar in på hans konsol och sätter den som "Home",
så länge du inte gör det någon annan stans får han all din gold-live och alla spellicenser och prenumerationer du har digitalt.

Hemma hos dig är du väl inloggad och har ändå tillgång, loggar du bara in först kan även andra spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

@Dejch29: Det smartaste är dock om ni gör gameshare.

Du loggar in på hans konsol och sätter den som "Home",
så länge du inte gör det någon annan stans får han all din gold-live och alla spellicenser och prenumerationer du har digitalt.

Hemma hos dig är du väl inloggad och har ändå tillgång, loggar du bara in först kan även andra spela.

Jag hade en diskussion tidigare om just detta.
Fick tips här och det funkade bra att göra så här.
Men en fråga: Grabbens konto har även fått tillgång till alla mina spel. Går det att ta bort dem från hans box utan att det påverkar min? Han behöver inte de spelen. Jag skulle vilja ha det så att man kunde välja vilka spel som laddades ner. Går det?

Visa signatur

Feel the Force !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joaquin:

Jag hade en diskussion tidigare om just detta.
Fick tips här och det funkade bra att göra så här.
Men en fråga: Grabbens konto har även fått tillgång till alla mina spel. Går det att ta bort dem från hans box utan att det påverkar min? Han behöver inte de spelen. Jag skulle vilja ha det så att man kunde välja vilka spel som laddades ner. Går det?

Allt eller inget tyvärr.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Guide för Kodi på xboxen

Försökt hitta svar på min fråga, men har inte hittat det så here goes: Har någon ramlat över en "Install Kodi on Xbox for dummies" typ? Skulle vilja ha en guide som inte kräver kunskap på entusiastnivå för att få igång det smidigt.

Permalänk
Medlem

Hej. Jag går i tankarna om att skaffa ett Xbox men jag har inte ägt ett Xbox sedan originalet. Kan man spela online gratis eller kostar det? Kan man koppla in den på WIFI så man slipper dra en kabel? Måste man köpa fysiska spel eller finns det en "App Store"?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Hej. Jag går i tankarna om att skaffa ett Xbox men jag har inte ägt ett Xbox sedan originalet. Kan man spela online gratis eller kostar det? Kan man koppla in den på WIFI så man slipper dra en kabel? Måste man köpa fysiska spel eller finns det en "App Store"?

Online spelande behöver du live Gold för ( ca 40-80kr/månad så leta efter erbjudanden) den har wifi inbyggt om man föredrar det. Spel går köpa på skiva eller i en "app Store"

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Online spelande behöver du live Gold för ( ca 40-80kr/månad så leta efter erbjudanden) den har wifi inbyggt om man föredrar det. Spel går köpa på skiva eller i en "app Store"

Härligt. Är det dyrare med spelen på app store? Varför finns det fysiska spel menar jag? Eller är det så att om man köper fysiska spel så lagras dom inte på hårddisken i konsolen utan bara på skivan?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Härligt. Är det dyrare med spelen på app store? Varför finns det fysiska spel menar jag? Eller är det så att om man köper fysiska spel så lagras dom inte på hårddisken i konsolen utan bara på skivan?

Att det säljs på skiva beror väl på att vissa vill ha de i hyllan och sen är de trevligt om du har mobilt bredband med data begränsning spelen är ju rätt stora idag. Alla spel installeras på hårddisk vad jag märkt, spel du köpt på skiva kräver dessutom att du har skivan i när du spelar.
För inte samma miss som mig skaffa ett med mer än 500GB man kan koppla in externa USB diskar men det är smidigare att ha allt på en hårddisk enligt mig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Att det säljs på skiva beror väl på att vissa vill ha de i hyllan och sen är de trevligt om du har mobilt bredband med data begränsning spelen är ju rätt stora idag. Alla spel installeras på hårddisk vad jag märkt, spel du köpt på skiva kräver dessutom att du har skivan i när du spelar.
För inte samma miss som mig skaffa ett med mer än 500GB man kan koppla in externa USB diskar men det är smidigare att ha allt på en hårddisk enligt mig.

Haha kör en xone med 500 + 3TB disk och har lite drygt 1 gig ledigt, sitter precis och surfar efter en till extern 4+TB. Hur man ska klara sig på 1TB versionerna vet jag icke men det kanske är lättare om man sitter på fiber.
Värt och tänka på är också att många spelskivor inte innehåller speldata alls utan bara en licens

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alteam:

Härligt. Är det dyrare med spelen på app store? Varför finns det fysiska spel menar jag? Eller är det så att om man köper fysiska spel så lagras dom inte på hårddisken i konsolen utan bara på skivan?

Priserna kan nog variera en del men många spel, kanske framför allt de som är aningen äldre, är ofta billigare på skiva då affärerna eller leverantörerna behöver sälja ut dem för att de inte ska ta upp dyrbart lagerutrymme. Installation på hårddisken är ett måste dock. En fördel gentemot tidigare generationer är att Xboxen är smart nog att ta ner patchar och liknande samtidigt som den installerar från skivan. Man kan också i många fall börja spela innan installationen är klar.

Fördelen med skivor är ju att man kan sälja de vidare. Att man får ett fodral att ha i hyllan ses som en fördel av vissa men för mig är det inte det, det tar bara upp onödig plats. Nackdelen är att man måste stoppa i skivan i konsollen när man ska spela och förstås att man riskerar att tappa bort eller göra sönder den på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Värt och tänka på är också att många spelskivor inte innehåller speldata alls utan bara en licens

Skickades från m.sweclockers.com

Ge mig gärna ett exempel för jag har inte hittat ett enda spel som ej går att installera offline så här långt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av alteam:

Hej. Jag går i tankarna om att skaffa ett Xbox men jag har inte ägt ett Xbox sedan originalet. Kan man spela online gratis eller kostar det? Kan man koppla in den på WIFI så man slipper dra en kabel? Måste man köpa fysiska spel eller finns det en "App Store"?

Att spela online kostar några tior i månaden (billigast att leta erbjudanden på nätet) men det bästa är att det då ingår fyra spel att ladda ner varje månad. Två äldre xbox360-spel som du får behålla, och två XboxOne-spel som du kan spela länge du betalar för Gold (onlinetjänsten). Inte de hetaste spelen, men många titlar är ändå förvånansvärt bra även om de har några år på nacken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baradet Funkar:

Att spela online kostar några tior i månaden (billigast att leta erbjudanden på nätet) men det bästa är att det då ingår fyra spel att ladda ner varje månad. Två äldre xbox360-spel som du får behålla, och två XboxOne-spel som du kan spela länge du betalar för Gold (onlinetjänsten). Inte de hetaste spelen, men många titlar är ändå förvånansvärt bra även om de har några år på nacken.

Bra pris här just nu :
https://cdon.se/spel/xbox_live_gold_3_m%C3%A5nader_%2b_3_m%C3...

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Det kostar ju inte 1194kr i vanliga fall? Kör CDON en fuling?

Visa signatur

Citera för svar.